Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kram @RedHyuuga

Vet precis hur det känns med motivationen när man har häst denna årstid. :crazy:
Sen att min häst fungerar så mycket sämre i kroppen höst och vinter med. Vet inte om han spänner sig men blir så stel trots lång päls och vintertäcke.
Hm, det kan ligga något i det där också. Jag märker att jag får ondare i kroppen nu så här vintertid än vad jag får på sommarhalvåret, så vore inte konstigt om det inte vore lika för hästarna.

Tycker inte direkt att jag börjat rida mycket mindre än vad jag gjorde i slutet av sommaren förstås, men klart kylan påverkar.

Du får hitta en annan medryttare? Eller du hinner inte ut innan jobbet? Förstår hur du känner, sista månaden red jag bara min foderhäst på helgen, ingen energi alls när man kom hem efter kl 18 och det var ruggigt och mörkt ute...
Det är ju det där med att hitta en annan, jag litar inte på människor eller har svårt att göra det, sen vill jag inte släppa upp vem som helst och de flesta jag känner har antingen egna hästar eller så hinner de inte. Vi får se hur jag löser det. Hinner innan jobbet? Nä, börjar jobba 6:30, går upp 5:30, slutar jobbet i bästa fall 17:30, är då hemma 18:00 och då hinner jag innan det är dags för sängen kl 21, men det är långt ifrån alla dagar som ser ut så.
Det som är den stora nackdelen nu under veckorna är att det bara blir att rida på banan, då jag inte vill rida ut själv i skogen när det är mörkt och det är väl lite det som gör det omotiverande också.
Det känns inte som jag kan rida, den som red hästen misstänkte att det rör sig om en ond spiral då hästen är stel och då blir svår att rida och så tappar jag motivationen och så är spiralen igång.

Beställ hem D3 och börja äta det! Vid denna årstid tar vårat lager av D vitamin slut och denna sommar blev det inte så jäkla mycket att fylla på av heller!
Den här sommaren blev jag brunare än vad jag varit tidigare år (tajmade in min semester när det var sol). :p
Men jag har noll koll på vitaminer och vad man behöver.

Ställde alltid av mina hästar den jobbigaste tiden på vintern. De tränade ju hela sommaren så var ganska skönt att slippa en månad eller två av måsten. De kollades upp och fick bara mysa ute
Har funderat på det med, men vet att jag inte kan ställa av helt för då blir hästen rastlös och hittar då på hyss i hagen, men någon form av lite lugnare hade jag väl som plan. Nu fanns inte heller dom eluppvärmda vantar jag skulle köpa i lager och de kommer v51, då jag fryser så om både fingrar och tår att jag tappar känseln och tappar jag känseln kan jag inte rida, så det blir inte riktigt bra.
Vi får väl se vad som händer. Tycker det är lite jobbigt när man hör andra utifrån som tycker jag ska hålla igång mer än jag mäktar med för tillfället.
Medryttare växer inte heller på träd, i alla fall inte rätt "sort", så vi får väl se hur det blir.

Hm, det kan ligga något i det där också. Jag märker att jag får ondare i kroppen nu så här vintertid än vad jag får på sommarhalvåret, så vore inte konstigt om det inte vore lika för hästarna.

Tycker inte direkt att jag börjat rida mycket mindre än vad jag gjorde i slutet av sommaren förstås, men klart kylan påverkar.

Det är ju det där med att hitta en annan, jag litar inte på människor eller har svårt att göra det, sen vill jag inte släppa upp vem som helst och de flesta jag känner har antingen egna hästar eller så hinner de inte. Vi får se hur jag löser det. Hinner innan jobbet? Nä, börjar jobba 6:30, går upp 5:30, slutar jobbet i bästa fall 17:30, är då hemma 18:00 och då hinner jag innan det är dags för sängen kl 21, men det är långt ifrån alla dagar som ser ut så.
Det som är den stora nackdelen nu under veckorna är att det bara blir att rida på banan, då jag inte vill rida ut själv i skogen när det är mörkt och det är väl lite det som gör det omotiverande också.
Det känns inte som jag kan rida, den som red hästen misstänkte att det rör sig om en ond spiral då hästen är stel och då blir svår att rida och så tappar jag motivationen och så är spiralen igång.

Den här sommaren blev jag brunare än vad jag varit tidigare år (tajmade in min semester när det var sol). :p
Men jag har noll koll på vitaminer och vad man behöver.

Har funderat på det med, men vet att jag inte kan ställa av helt för då blir hästen rastlös och hittar då på hyss i hagen, men någon form av lite lugnare hade jag väl som plan. Nu fanns inte heller dom eluppvärmda vantar jag skulle köpa i lager och de kommer v51, då jag fryser så om både fingrar och tår att jag tappar känseln och tappar jag känseln kan jag inte rida, så det blir inte riktigt bra.
Vi får väl se vad som händer. Tycker det är lite jobbigt när man hör andra utifrån som tycker jag ska hålla igång mer än jag mäktar med för tillfället.
Medryttare växer inte heller på träd, i alla fall inte rätt "sort", så vi får väl se hur det blir.
Ställde också av under vintern oftast, rids hästen hela sommaren så kan det vara skönt för dom att få några veckors vila på vintern. Ofta uppskattar inte hästarna heller regn och blåst som gärna är nu :p om inte annat så tror jag att din häst klarar av att bli riden ett par dagar i veckan och på helgerna om du inte får tag i nån annan som kan rida :)

Ställde också av under vintern oftast, rids hästen hela sommaren så kan det vara skönt för dom att få några veckors vila på vintern. Ofta uppskattar inte hästarna heller regn och blåst som gärna är nu :p om inte annat så tror jag att din häst klarar av att bli riden ett par dagar i veckan och på helgerna om du inte får tag i nån annan som kan rida :)
Ja, jag rider mycket hellre på sommaren och ställer av på vintern, får väl gå lite promenader och öva lydnad istället för att rida. Det funkar att göra trots att det är mörkt, då vägen är upplyst här utanför och går jag ner direkt från jobbet har jag full reflexmundering, både jacka och byxor. :up:

Köpte min oinridna dräktiga pissmärr i december, satt in henne och lärde henne stopp, sväng och trav samt galoppskänkel sedan ställde jag av henne i februari när det var 28 minus ute :crazy:

Vintern efter gick hon med föl och fick vara :angel:, året efter det skickade jag iväg henne i november på fortsatt utbildning och tuktning ( den lilla jäveln började kasta av mig och pga min dåliga balans flög jag av säkert 10 ggr innan jag gav upp ) och sedan kom hon hem i februari året efter.

Samma höst sålde jag henne :D

Så på tre år så behövde jag aldrig rida när det vara som värst väder men nog fasen fick jag vackert dra nya stängsel i - 32 och snöstorm pga att henne extra föl drog genom staketen! Inte bara en gång utan ett flertal ggr!

Hon adopterade ett hongstföl som vart utan mamma vid 3,4 månaders ålder och diade både sitt stoföl och sin adoptivson i 6 månader och den lilla satan hade ingen respekt för stängsel! Efter den vintern ville jag inte se ett föl överhuvudtaget på flera år!

Andra årets om hästägare och "uppfödare" höll på att knäcka mig, började med att få kalla ut distriktarn samma dag som mitt sto fölade pga att fölet fick diaree, självklart en söndag kväll.... och på måndagmorgon var det det bara att packa in dom i släpet och åka till Strömsholm där dom fick stå i 2 dygn! Härlig början som fölägare.....Sedn följde flera veckor med rumptvätt, magmediciner och tempning för mitt föl! :banghead: Bodde fan i stallet i 5 veckor pga det eftesom fölet skulle ha medicinen 3 ggr per dag :yuck:

Nu när jag tänker tillbaka vill jag inte ha någon häst igen :angel:

Greys anatomy också tittat på. Hinner med ett avsnitt z nation innan tågbytet :up: börjar dock bli hungrig trots jag åt lite sallad för en timme sen :down:

Haha nu jäklar är det sexy time i zombie apokalypsen :eek::D vette tusan hur sugen jag hade vart på det när man haft samma kläder typ i evigheter och säkert inte sett en rakhyvel eller en dusch på ett bra tag :crazy:

Haha nu jäklar är det sexy time i zombie apokalypsen :eek::D vette tusan hur sugen jag hade vart på det när man haft samma kläder typ i evigheter och säkert inte sett en rakhyvel eller en dusch på ett bra tag :crazy:
Äh, jag tror inte de tänker på sådant i den situationen. Jag skulle tänka mig att man slutar reflektera över sådana saker i en sådan situation och bara köra på istället. :p

Har varit ute hela eftermiddagen. Först plockat små glasbitar i rabatterna, ett glas på mammas växthus sprack nämligen i fredags :down: sen åkte vi till en lekpark en stund, och där såg vi en ursöt liten ekorre! :love:

Vilken mardrömsresa det var igår... helt ok väglag över skogen till Kårbölekorsningen på 45:an. Temperaturen sjönk lite mer precis söder om Östersund men fortfarande ok.

Precis norr om Östersund... :crazy: först sjönk det till 2 grader och sedan 1 grad. Några mil från Östersund sjönk det till noll och sedan växlade det mellan 0 och -1 resten av vägen. Vi hade sommardäck på båda bilarna och det var dessutom väldigt dimmigt. Utanför Strömsund såg vi hur det glittrade i asfalten, dvs frost. Jag fick naturligtvis flashbacks av min olycka i februari så jag är glad att vi faktiskt tog oss hit.

Just när vi svängt in på särbons gårdsplan dundrade sandbilen förbi :grin:

Förmodligen :D man blir väl härdad efter några månader haha :p
Säkert, människor förändras i extrema situationer, som vi säkert inte ens kan föreställa oss nu. Jag skulle säkert kunna ha en bild i huvudet hur jag skulle bli, men om jag hamnar i den sitsen tror jag att jag kommer bli helt annorlunda mot vad jag föreställt mig, om nu det skulle ske, vilket jag förvisso tror men ändå. :p

Vilken mardrömsresa det var igår... helt ok väglag över skogen till Kårbölekorsningen på 45:an. Temperaturen sjönk lite mer precis söder om Östersund men fortfarande ok.

Precis norr om Östersund... :crazy: först sjönk det till 2 grader och sedan 1 grad. Några mil från Östersund sjönk det till noll och sedan växlade det mellan 0 och -1 resten av vägen. Vi hade sommardäck på båda bilarna och det var dessutom väldigt dimmigt. Utanför Strömsund såg vi hur det glittrade i asfalten, dvs frost. Jag fick naturligtvis flashbacks av min olycka i februari så jag är glad att vi faktiskt tog oss hit.

Just när vi svängt in på särbons gårdsplan dundrade sandbilen förbi :grin:
Då är det bara att lätta på gaspedalen och ta det lugnt och försiktigt, dvs anpassa hastigheten för underlaget. Tur ni kom fram hela, själv har jag redan slängt på vinterdäcken för att känna mig lite säkrare när det sjunker i temperaturerna. :)

Då är det bara att lätta på gaspedalen och ta det lugnt och försiktigt, dvs anpassa hastigheten för underlaget. Tur ni kom fram hela, själv har jag redan slängt på vinterdäcken för att känna mig lite säkrare när det sjunker i temperaturerna. :)

Jodå, och både jag och särbon har ju vana av att köra på vinterväglag. Äckligt är det lik förbannat och som sagt, efter olyckan blir jag väldigt orolig om det är minsta antydan till släpp.

Han har ju som sagt jobbat söder om Göteborg i två veckor så det var därför hans bil inte hade dubbdäck men innan vi åker hem skiftar han dem givetvis. Det är ett elände med skiftarbete med långpendling när det är säsongsomslag, det är likadant fast åt andra hållet på våren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 158
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 270
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka