Vad gör man?

P

ponny-mamman

Jag har två döttrar en 11 och en 7.
11 åringen har ridit sedan hon var 6 ungefär och tävlar i hoppning på lokal nivå och 7 åringen är nästan uppväxt i stallet.
Problemet är att 7 åringen är så orädd för hästar att hon blir rent av farlig för sig själv.
Hon har ingen respekt överhuvudtaget.
Hon rider ofta på en D ponny och det är full galopp hela tiden fast hon inte ens når nedanför sadeln, hur fort det går spelar ingen roll, bara det går fort nog.
Nu vågar jag nästan inte låta hene rida mer ifall att det händer nåt.

Hon skulle kunna rida dygnets alla timmar och blir liksom aldrig nöjd.
Om 11 åringen ska hoppträna så ska hon också hoppa får hon inte det blir det ett himla liv.

Jag förstår ju givetvis att hon vill göra precis som storasyster gör, men jag undrar om någon har varit ute för nåt liknande med sina barn och isåfall hur ni löste det.

varmavintern008.jpg

Sv: Vad gör man?

Jag hade blivit GLAD om jag fick en dotter lika orädd som jag var. :bow: Rädsla är bara till nackdel i en hästrelation, och ngt som förstör för så många ryttare och hästar idag. Sund förnufft är en sak, man går inte bakom hästar man inte känner tex, men att våga och prova, det hade jag bara uppmuntrat. Vad säger att en 7-åring inte kan hoppa? Jag gjorde min första hopptävling när jag var 7. Hästen vägrade, rev och jag åkte av en gång. Men jag red klart banan. Är man inte rädd gör man sig heller inte lika ofta illa när man åker av, tvärt om lär man sig att ta emot sig i ett fall. Det enda jag blev upprörd över var att jag inte fick ngn rosett som min syster.

Nu är det ju så att man som förälder är MYCKET mer beskyddande och orolig för sina egna barn än vad man som barnlös kan tro. Och det är ju inte fel. Men som utomstående och barnlös säger jag änsålänge: Slappna av en smula, barn lär sig genom att uppleva, och de är mycket klokare än de kan verka vara ibland. Rädsla är inget du ska önska ditt barn på ngt sätt. Respekt handlar inte om rädsla. Respekt handlar om förståelse.

Sen är det också så att en orädd person är inte lika hotfull för en häst, varpå de ofta klarar av att genomföra saker som rädda personer ej kan göra, för att hästen beter sig olika o deras sällskap. Och detta vet jag även av egen erfarenhet.

Endast ditt eget sinne hindrar dig från att göra det du vill göra. :)

Senast ändrad:

Jag förstår din oro. Att vara orädd är en sak, men "respektlöshet" ÄR inte bra. Jag antar det är det du saknar snarare än rädsla. Och så finns det en storasyster som "får göra en massa saker man själv inte får".

Finns det möjlighet för 7-åringen att träna gymkhana? Låter som det skulle vara perfekt för henne. Det är fart och fläkt - men kräver samtidigt kontroll. Dessutom skulle det kunna vara "hennes grej" om storasyster hoppar.

Ponnygalopp?

Till sist - låta henne visa mindre erfarna kompisar hur man hanterar hästar på ett säkert sätt. Du förstår säkert idén!

Att hon är orädd är ju bara bra, rädsla är inte bra i hästhanteringen. Men du måste lära henne hur man hanterar en häst säkert och att hästen inte är någon leksak. Att begränsa ridtiden precis som man begränsar annat för dom (t.ex datatiden). Du får styra upp det hela helt enkelt, hon är ju bara 7 år,det är lite jobbigt kanske (de blir ju så arga:angel:när man tjatar) men nödvändigt. Var bestämd helt enkelt, det är mitt enda råd.
Söta var dom iaf, både dottern och hästen.

Hon rider ofta på en D ponny och det är full galopp hela tiden fast hon inte ens når nedanför sadeln, hur fort det går spelar ingen roll, bara det går fort nog.

Hon skulle kunna rida dygnets alla timmar och blir liksom aldrig nöjd.

Skicka hit henne!

Här finns en liten ponny som skulle behöva en till ryttare nämligen.

Han vill att det händer något HELA tiden och blir liksom aldrig nöjd!

Timon- wonderpony!

( Faktum är att han är exemplarisk med ryttare som håller en tumme i ögat på honom...men han har massor av energi!)

:D

Timonhysterisktbusig28dec2007.jpg

Timonbusara28dec2007.jpg

0024.jpg

Timonpkoggentrix.jpg

/KT

Du får ta detta som du vill. Men min första tanke är naturligtvis att det är väl du som förälder som sätter stopp? Att bara galoppera runt på en häst kan man naturligtvis inte göra. Den måste värmas upp osv..
Sedan måste man träna på annat än hoppning. Jag hade sagt ifrån för länge sedan. Det är klart att det kan vara bra att känna sig säker. men samtidigt handlar det om så mkt mer än att bara busa på- Om man inte inser det är man inte gammal nog att rida på egen hand.

Än en gång.Detta är mina tankar kring detta. det finns säkert fler sätt att tänka.
Om du undrar så har alla mina tre barn ridit när de var yngre. Men de var inte så tuffa i sin ridning. Däremot ser jag dagligen i mitt jobb föräldrar som inte är föräldrar till sina barn, är nog "lite skadad" av det,

Hon har ingen respekt överhuvudtaget.Hon rider ofta på en D ponny och det är full galopp hela tiden fast hon inte ens når nedanför sadeln, hur fort det går spelar ingen roll, bara det går fort nog

suck...sånt gillar jag inte alls. köpte själv en d ponny som blivit riden lite för fort o för hastigt, jäkla mycket att jobba bort sedan när den blivit busriden mycket. Sätt stopp för din dotter, eller medverka och sätt krav. Även om hon vill så ska ponnysarna inte utsättas för sådant regelbundet.

Nähä, hon ska inte alls till Kung Tulle och rida den söta ponnyn!
Du kan skicka henne till mig istället så kan hon rida in min unghäst:D
19229443.jpg

Låt inte skenet bedra, under hans söta ansikte döljer sig ett monster:devil:

Det går bra tills det inte går bra. Då vill du inte vara med längre.

Låter hårt. Men du som förälder måste sätta gränser.

Din sju-åring måste lära sig hur man hanterar hästar. "Fullt ös medvetslös" är inte att kunna rida.

Norrland

Rider din lilla tjej ibland för någon instruktör? En instruktör som tjejen ser upp till och har största respekt för och som talar om vad som är ok och vad som är helt fel vore kanske en bra ide.

Nu har jag själv inga barn,men jag har varit där själv.

Det enda jag kan föreslå är att vara med hela tiden. Sätt gränser på ridturen, 45 minuter räcker lagomt. Då hinner hästen värmas upp, man hinner med det man ska fokusera på under ridpasset och man hinner varva ner samt skritta av.
Sätt tydliga gränser, förklara att hästen orkar inte galoppera hela tiden utan behöver skrittpauser då och då samt att man måste kunna använda sig av alla växlar, inte bara en.
Kom gärna på och bestäm vad hon ska göra, typ ridlektioner.
Alternativt låt henne rida för instruktör, om hon vill hoppa ex så kommer instruktören att förklara varför man inte enbart kan hoppa samt att denne gör varierade övningar och andra roliga saker - bra förebild också.

Sen från mina egna erfarenheter..vi fick aldrig rida helt på eget ansvar då vi var 7 år gammla. Utan vi ansågs vara för små helt enkelt, vi hade inte de erfarenheterna som krävdes..varken styrkan eller förnuftet att klara oss helt på egen hand utan uppsyn av något slag krävdes. Vi fick lära oss från grunden. Ingen annan än vi skulle mocka osv, utan med ridningen och hästarna fick vi lära oss att dit tillkommer skötsel och övrigt ansvar. Så att det inte bara blev lek av det hela. I och med det fick vi lära oss stallvett, hästhantering och blev hela tiden bättre och bättre.
Jag är glad idag att vi fick hjälp och inte släpptes iväg helt själva faktiskt.
I och med det så tycker jag inte att en 7 åring kan ta en häst och sitt eget ansvar i sina egna händer, utan behöver hjälp av vuxen eller äldre hästvan person.

Tids nog kommer hon att förstå och hon kommer att komma dit storasyster är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 975
Senast: Trasten
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV