Vad gör man?

I

isse

Förra lördagen var jag ute med hunden (hundvakt) och på vägen hem ser jag en ridgeback (min är också ridgeback) hane stå och stirra på honom (okopplad), ägaren ropar på hunden men det skiter den i och springer fram till min hund med en kaxig attityd, jag skriker på den att stanna men det ignorerar den. Den springer runt oss och utmanar min hund och han känner sig hotad så han biter och dom ryker ihop (min är kopplad). Jag sparkar så mycket jag kan men den verkade vara immun mot mina sparkar. Ägaren koomer efter en stund och får bort hunden. Precis när vi har skillt hundarna åt kommer det en stor svart hund och flyger på min hund, jag sparkar men det skiter den i. Ägaren fick bort hunden och vid det laget var jag så jävla förbannad och rädd att jag SKRIKER att dom inte borde ha sina hundar lösa.
Ägaren till första hunden blir då skitförbannad och ställer sig lutad över mig och gormar och skriker att det var min hund som bet hans hund och att jag var dum i huvudet som hade sparkat hans hund.
Jag skriker då tillbaks att jag för helvete måste försvara mig själv och min hund. Han blir ännu argare och skriker massa grejer och jag kommer knappt ihåg hälften, jag upplevde honom som extremt hotfull mot mig, han stod och små hotade med sitt ben att sparka min hund.
Jag är sexton och den här killen var över 50 så självklart kände jag mig i underläge och var extremt rädd att han skulle sparka mig eller hunden.

Den andra hundägaren försöker lugna ner hundägare nr 1. Alla lugnar ner sig och jag förklarar då att man inte får ha hundar lösa från 1 mars till 20 aug och aldrig i villaområden.
Jag går sedan därifrån helt vettskrämd och förbannad, när jag efter ca 50 m ser att dom har gått åt ett annat håll bryter jag ihop i gråt och börjar hyperventilera av rädsla. Jag kommer hem helt hysterisk och ropar på mamma och pappa som försöker förstå vad som har hänt, dom blir helt VANSINNIGA och ger sig ut för att leta efter den här gubben men hittar honom inte.

Jag är rädd att gå ut och gå med hunden nu, jag är livrädd att möta dom här två gubbarna igen.:cry:

Igår var jag ute och promenerade och möter då två lösa hundar och den ena börjar springa mot mig, jag känner paniken komma och skriker att ägaren ska koppla den och sen intar jag någon slags skyddställning och skriker på hunden, som tur var så var den här hunden ganska vek så den stannade och vände.

Vad fan gör man?

Ska jag släppa min hund så att han får en chans att försvara sig?
Jag har funderat på att ta med mig ett dressyrspö när jag är ute så att jag kan försvara mig.

Vad ska jag göra, jag vill knappt gå ut med hunden längre!?

Sv: Vad gör man?

Tyvärr så hade väl den första ägaren rätt att det var din hund som bet först.
Går inte att säga så mycket om det.

Dock så är man rätt maktlös om det blir hundslagsmål o den andra ägaren inte är närvarande. Då får man göra vad man kan. O i ett sånt läge, ja då skulle jag också sparka o slå...

Har själv vart i läge då jag fått sparka o slå för kung o fosterland då en pundare bussat sin hund på våran. O det är ingen kul situation...

Tyvärr finns det alldeles för många idioter som har hundarna lösa trots att dom inte har kontroll på dom.
Enda man kan göra är att hålla sig på såna ställen där man har god uppsyn, och känner sig "trygg".
Dock svårt om det är utanför där man bor...

Gällande tillhyggen...
Jag vet folk som har med sig kniv etc då deras små hundar inte överlever en attack av en stor hund.
Jag kan förstå grejen att man vill kunna skydda sig & hunden...

Men problemet är att har du med dig ridspö, kniv, pinne, ja vad som helst är risken stor att du använder det i fel tillfälle, sen får du problem.

I stundens hetta om det kommer en lös hund springandes, är risken stor man gör saker av ren impuls man får ångra efteråt.
Så ngra "tillhyggen" på så sätt tycker jag inte man ska ha.

Däremot finns det fullt lagliga sprayer man kan köpa.

För "människor" så finns det en spray som färgar, och förblindar. Vet även det finns ngt liknande som man kan använda mot hundar.
Inget som skadar allvarligt, men det sätter angriparen ur spel tillräckligt länge för att man ska ta sig därifrån.

I övrigt kan jag bara önska dig lycka till, o känn dig inte dum för att du reagerar.

Kommer min hund i slagsmål med en lös hund, så skiter jag i vilken skada jag orsakar på den andra hunden, då jag ej valt att den ska bråka med min hund.

Detta syftat på om ägaren till den andra hunden inte är på plats o kan hjälpa.

Finns ingen ägare närvarande, ja då blir det nog tyvärr att man får bruka våld, då det inte är det lättaste ens för mig som fullvuxen karl att hjälpa min hund på annat sätt mot en annan aggresiv hund.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

Usch, det där måste vara nåt av det värsta som kan hända.. :( Hoppas allt är bra med dig och hunden efter allt som hände!

Jag tycker absolut inte du ska känna dig skyldig för att din hund bet gubbens. (Visst, hade den blivit tvungen att få vård hade du varit skyldig att betala men det är en annan grej). Alla vet väl att inte alla hundar tycker det är kul när främmande hundar kommer fram till dem. Lika så vet väl alla att om ens egen hund springer fram och utmanar andra hundar (om den nu har gjort så förr) så har man den inte lös.

Tycker det var bra att du fick ur dig det du sa till dom, och att du blev förbannad! Själv hade jag nog blivit rädd och gått utan att säga något.

Finns det inga vägar som du kan promenera på, tills du känner dig säkrare igen? Alltså någonstans där folk inte släpper sina hundar lösa.

Sen finns det ju någon slags larm som man kan använda för att skrämma bort hundar som kommer fram. Kanske skulle vara nåt. Fast de borde ju skrämma ens egen hund också..

Det är en svår situation, men jag håller med om att du inte ska ta med dig något tillhygge. Jag tror snarare att hunden blir mer aggressiv om det kommer fler slag/"hugg" och kanske tolkar det som att det är från ens egen hund.
Om hunden har halsband kan man ju försöka ta tag i det (och hoppas att hunden inte vänder upp huvudet och hugger -.-)

Men om ägaren inte kan hålla koll på sin hund, och om den dessutom har dominanta/aggressiva tendenser så ska den ju inte vara lös!

När den lösa hunden är på väg får man försöka så gott det går att göra sig så stor som möjligt (inte så lätt, jag är 15år och bara 165cm) och skrika "Nej/stanna/..", så har jag gjort varje gång det hänt (fler gånger än vad man önskat) och oftast så funkar det.

Om den ändå kommer fram, så brukar jag försöka ha min hund bakom, hon är bara 36cm och jag är dumt orädd. Har tagit tag på undersidan av halsen/huvudet, eller vad man ska säga på hundar som sett ut att vilja hoppa på min, det känns mindre troligt att hunden ska försöka hugga än om man tar tag i nackskinnet. Nu har jag aldrig stött på en riktigt aggressiv hund, men om det inte går att skrämma bort hunden så tar jag hellre fast den till ägaren kommer. Jag har aldrig varit med om att någon hund har hunnit bita/hoppa på min, då är det ju lite sent att göra något.

Jag skulle försvara min hund med alla medel, hon är en hund som aldrig muckat gräl, utan hon undviker hundar som sänder ut konstiga signaler och det är inte hennes fel om hon oprovocerat blir anfallen.
Du gjorde absolut inte fel som reagerade, men det är ju inte så kul om det är otrevliga ägare, jag undviker själv vissa hundägare som rent ut sagt verkar ha något fel i huvudet. Att man dessutom själv är liten i jämförelse gör ju inte saken bättre.

Jag har flera grannar som inte har någon koll på sina aggressiva hundar så det är inte utan tvekan jag går ut själv på mörka kvällar. Exempelvis en med två stora schäfrar som bitit en boxer illa, att bara tänka på vad som skulle hända om dem kom lösa mot min lilla hund. :crazy:

Gå inte ut och gå med hunden?
Din hund bet dessvärre gubbens först, men man förstår ju givetvis varför. Sen vill jag bara påpeka att det inte finns någon lag på att hundarna ska vara kopplade, även om det givetvis är olyckligt med hundägare som inte har pli på sina hundar och ändå envisas med att ha dom lösa :mad:. Att ta med dig något att försvara dig med tror jag inte på, du kan lätt använda det vid fel tillfälle och då sitter du rejält i klistret. Sen måste jag bara påpeka att du inte kan inta värsta försvarsställningen och stå och skrika när en annan hund kommer i närheten av er just nu. Hur tror du att din hund reagerar på det? De men den fick av slagsmålet endast blir större om du reagerar på det sättet. Ska du fortsätta gå ut med hunden så uppför dig så normalt som möjligt för att din hund ska fungera normalt i hundmöten. Annars finns risken att du bygger upp en rädsla och aggressivitet hos honom/henne.

Min hund fungerar helt normalt vid hundmöten men jag blir rädd när det kommer fram springandes en massa lösa stora hundar. Han kände sig väldigt hotade av dom här hundarna som kom fram och därför bet han den första, den andra flög på honom. Men nu är det ju så också att det låter mer än vad det är så jag tror inte att någon hund vart skadad.
Jag är normal vid hundmöten men det är när folk har lösa hundar som bara springer fram det är då jag blir rädd.

Han var precis ute och lekte med grannhunden utan några problem.

I princip alla har sina hundar lösa här det är det som är problemet.

Jo jag förstår att det är du som blir rädd men du måste komma ihåg att detta smittar av sig på hunden vid hundmöten då du blir nervös vilket kan bygga upp en gömd aggressivitet hos din hund vid möten med okända hundar i framtiden. Blir du rädd, vänta med att gå ut med hunden igen eller gå i de områden där du känner dig mer säker dvs undvik parker och liknande platser där risken är större att du möter på en lös hund.

Fortfarande, det är ingen lag om att hunden ska vara kopplad. Däremot uppmanas hundägarna att hålla sina hundar kopplade eller under sådan uppsikt att vilt inte kan störas. Läs den ordentligare.

Jag ser att det står så, men det står också att om man ska ha den lös ska den vara under sån kontroll som om den vore kopplad.
I vilket fall som helst så hade ingen av dom här gubbarna kontroll för fem öre.

Nej, dessvärre verkar det vara sällan som ägarna har sån pass pli på sina hundar att de kan gå lösa utan problem :crazy: jag har i varje fall inte stött på någon än...

Nej, jag håller med. Och nu drar jag inte alla över en kam men många som säger att dom har det har det inte, släpp en hare mitt framför snoken på den så får vi se vad som händer.
Sen tror jag absolut att det finns vissa som verkligen har koll på sina hundar men dessvärre tror jag inte att det är så många.

Nej, det finns nog flera som tror att man har jättepli på sin fina, söta vovve som sjäääääälvklart inte skulle sticka mer än 5 meter ifrån matte, men när man väl testar uppstår situationer som man allt annat än räknat med och sen står de där med ett trasigt barn, en trasig jycke eller blir utskälld av en annan hundägare. Med all rätt då, givetvis.

Vad tycker du att man ska göra i sånna här situationer? Vad hade du själv gjort?

Som sagt, varenda j*vel har sina hundar lösa och hundarna kommer framspringandes. Ska jag skrika att han lider av någon dödlig sjukdom som är jättesmittsam?:D

Ja, varför inte? Skrik ut "MIN HUND HAR RABIEEEEEEEEES!!" om du hamnar i en sådan situation igen så ska du se att hundägaren nog är snabb som fan på att hämta sin hund :angel:. Lika bra.

Hamnar jag själv i en sådan situation så gäller det att hålla sig så pass lugn man kan själv. Mota tillbaka den lösa hunden, ta sin egen hund bakom sig. Om inte det hjälper, skrika ut att ens hund är aggressiv, bär på ett dödligt virus eller att han äter pensionärshundar till frukost, vad fan som helst bara de plockar in sin hundj*vel igen. Som tur är har jag än sålänge bara mött på en liten lös hund då jag gick ut med min systers hanhundsaggressiva schäferkorsning. Det var tur att den inte kom närmare än vad den gjorde och att systers hund bara tittade nyfiket på den. Men det kunde ju lika gärna slutat helt annorlunda. Mina egna hundar är såpass små att jag kan plocka upp dom i famnen om en lös hund skulle komma mot oss.

Jag har också haft funderingar kring detta, då en liknande men mycket harmlösare situation uppstod för några månader sen när jag var ute med en hund som jag brukar vakta när ägarna är borta.

Jag var ute på en rätt sen sista kiss-runda och träffar på två lösa rottisar som inte lyssnar på sin ägare för fem öre. De verkar inte aggresiva, men min hund är ungefär en tiondel av deras storlek:crazy: Jag vill inte lyfta upp henne, om någon av rottisarna får lust att ställa sig på två ben med mig som stöd, så ramlar såklart både jag (15 år gammal) och hund. Jag försöker mota bort dom, men lyckas bara hålla mig mellan den ena och min hund. Den andra tar sig fram till henne, men jag råkar trampa den på tassen vilket gör att den far tillbaka till ägaren, som tar tag i halsbandet och fortsätter ropa på den andra hunden som tar sig fram till min hund. Han verkar ganska ung, han har inte dirrekt kontroll över sin kropp och leker ganska hårt. Jag blir såklart väldigt orolig, eftersom hans tass på min lilla tjejs rygg kan vara förödande. Min hund beter sig oroligt och försöker skutta undan från hunden. Ägaren står fortfarande och skriker på sin hund som inte låtsas om att ägaren finns i samma universum.
Jag lyckas mota bort hunden och skriker på den ordentligt. Den springer till sist tillbaka till ägaren, som tar tag i den. Som den mes jag är säger jag inte ett ljud till ägaren utan stirrar chockat, lyfter upp min hund och fortsätter gå. Ägaren är väl en gubbe på kring 50 år, vågar inte säga något. När jag kommit en bit sätter jag ner min hund igen och tittar över axeln mot gubben och hans hundar, som nu springer lösa igen kring honom. tror inte ens han hade koppel med sig, han använde inget i så fall.

Det var väldigt synd att hundägarna du träffade var så otrevliga, i alla fall den första. Det gör det ju ännu värre ifall ni skulle stöta ihop under en promenad igen.
Tycker absolut att du ska "motivera" hundägare att koppla sina hundar om du träffar på liknande igen. Jag önskar att jag hade självförtroende nog att skrika på okända människor:angel:

Hrm, blev lite långt, det här… Ehm, nåja, känns som en viktig tråd iallafall, alla kan ju råka ut för ett sådant möte.

Ja, varför inte? Skrik ut "MIN HUND HAR RABIEEEEEEEEES!!" om du hamnar i en sådan situation igen så ska du se att hundägaren nog är snabb som fan på att hämta sin hund :angel:. Lika bra.

Ähum.. :o

Jag har funderat på rabiesvrålet men sansade mej & skrek "Han är sjuuuuk och kan SMITTA" istället :devil: Sakramentskade idioter som inte har koll på sina hundar. Vår stora går inte att ha lös hur som för hon ÄR inte hundra pålitlig. Min lille är väldigt förarvek & vi får mkt beröm på promenaderna (stolt :) ) över att han är så lydig. Samt att han saknar jaktinstinkt, har blev rädd när han mötte en kanin & fåglar tror jag han tror är nån slags växter.. :D så han går lös.

Om man inte kan ha kontroll över sin egna hund så ska den hållas i koppel.Det spelar ingen roll vilken hund som bet först eftersom din hund kände sig hotad och hade koppel på sig.
Det var fel utav den 1a ägaren och även den 2ndra ägaren att inte ha sina hundar i koppel eftersom dom inte hade ngn speciell kontroll över sina hundar.
Sen kan jag säga att jag har också sparkat på hundar då dom har rykt ihop.Ja inte jätte hårt förstås men ibland behövs det.Har jobbat på kennel och ibland rök dom ihop...då fick man göra det.
Tänk på att hanarna bara slåss till dom har besegrat den ena..då lever oftast båda två.Tikarna slåss tills den ena dör.Kan vara bra att veta bara.

Polisanmäl gubben för Olaga hot. Han hotade dig och din hund. Polisen kommer säkert inte att agera på polisanmälan, men då har du gjort det iaf. Det är bra om det händer igen.

Tillsvidare gå inte ut med hunden själv i det området. Ha gärna någon av dina föräldrar med dig. Möter ni gubben igen så är det lättare med en vuxen som kan tala för er. Han kommer säkert inte vara lika kaxig mot en vuxen som han var mot dig.

Och kom ihåg att du gjorde inget fel. Du hade din hund kopplad, din hund blev utmanad av en lös hund som inte var under lydnad nog att enligt lag hållas utan koppel. Vem som helst hade sparkat o slått för att försvara sin hund. Min sambo sparkade häromveckan en hund så jävligt i bröstet att den skrek högt och rusade in i sin bil igen (där den rymt ifrån för att attackera vår lilla hund som dessutom redan var skadad sen innan). Han hade stålhätta på sig, kanske är ett tips inför framtiden? ;)

Förstår att du blev rädd och din reaktion är fullt naturlig anser jag.
Klart man blir arg om ens hund blir anfallen och man är ju rädd om sin hund. Inte konstigt att du blev rädd om gubben stod och skrek på dig heller.

Även om din hund kanske bet först så verkar det ju som att han bet i självförsvar. Det var ju han som blev anfallen.
Hade dem andra ägarna haft koll på sina hundar hade det aldrig hänt.
Ridgeback är ju dessutom ganska stora hundar. (en trevlig ras dock)

Dock tror jag att du behöver gå ut med din hund igen och möta andra hundar,för att inte få en bestående rädsla. Din hund kommer då känna att du spänner dig och blir rädd och vilja försvara dig mot andra hundar.

Finns det ingen som kan följa med dig om du inte vill gå själv?

Har blivit omkulldragen och släpad över vägen av en hund en gång förut just vid möte. Rakt över bilvägen när det kom bilar.
Det har sedan suttit i under många år och gör fortfarande lite grann.
Naturligtvis känner hundarna man går med då att jag blir spänd och hundmötena blir bara ett envist dragande i onödan.

Så jobba med din rädsla för både din och hundens skull

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 968
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 358
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 111
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka