Vad gör man??

V

Valencia

Har en jättefin, snäll welshponny hemma (egen uppfödning) som jag lämnade ut på foder för ett par dagar sedan för att hon skulle ridas mer regelbundet och få mer rutin. Har ridit in henne själv och hon är nu 8 år och enbart grundriden. Har ej haft tid riktigt och jag är egentligen för lång. Hon är mkt känslig för hjälperna och framåt men drar aldrig iväg eller så. Har ej tävlat henne men visat på utställning! Lastar henne själv i transport. Nu till saken. Hon är tydligen "helt ohanterlig" hos fodervärdarna. De menar på att hon inte går att få tag i, hon brunstar och "skvätter", stegrar i stallet (det jag såg skulle jag kalla liten utebox...) etc. Jag känner inte igen min ponny!!! Nu ska jag iaf ta hem henne igen efter några dagar. Känner egentligen själv att hon skulle behöva mer tid att vänja sig vid miljön. ÅTMINSTONE nån vecka men det vill de inte ge henne. Hon är ju egen uppfödning och inte van vid att vara någon annanstans. Vad tror ni? Ska man bara ge upp? Jag skulle själv (om jag var fodervärd) ALDRIG ge upp så tidigt. Jag vet ju att de till slut ger upp men vad ska man säga när fodervärdarna ger upp direkt? Kan ju inte neka dem att lämna hem henne...hon är ju snäll att handskas med hemma. Usch, blir så nere av det här. Så ska man sälja henne så småningom, så blir det såhär när man lånar ut henne. Tacksam för synpunkter!
 
Sv: Vad gör man??

Låter jobbigt.


Jag förstår att du som fodervärd inte skulle ge upp, men de som har henne nu kanske saknar dina kunskaper och därför känner sig omäktiga att klara av henne.

Kan du inte hitta en skötare?
 
Sv: Vad gör man??

förstår att det låter jobbigt men du borde åka runt med henne i olika miljöer och stall. Vänj henne vid andra människor/hästar och låt annat folk (KUNNIGT folk) rida henne. Hon är kanske inte van vid sådant och då är det liksom bara rädslan som gör henne såndär.. testa :crazy:
 
Sv: Vad gör man??

Jo, det blir ju det jag måste göra nu. Åka runt med henne och träna henne. Trodde ju inte hon skulle reagera så. Vi har ju varit ute på utställningar etc. Då har det aldrig varit några problem. Fast hon är väl inte van vid att gå med andra hästar. Det är en travare de hade, också det ett sto. Ska fråga en tjej som köpte henne helbror av mig om hon får stå där någon vecka till att börja med.
De känner nog att de inte vill riskera något, varken för hästens del eller sin egen del. Det är ju svårt att hitta en skötare som man tycker är seriös och kan handskas med hästar...Tack för era svar!
 
Sv: Vad gör man??

Personligen hade inte heller jag gett upp så fort... men det är jag det.

I dina kläder skulle jag i alla fall ta hem hästen. Om fodervärden fått problem redan och inte känner att de är villiga/kunniga att reda ut situationen så kommer det förmodligen inte att bli bra i framtiden heller.

Även om de reder ut denna situation.. så kommer de förmodligen att ge upp igen så fort de stöter på "patrull". I slutändan blir det din häst som blir lidande.
 
Sv: Vad gör man??

Bor fodervärderna långt ifrån dig?
Ett alternativ hade ju vart att dom får komma och rida & sköta henne hos dig. Då blir det inte lika mycket nytt för hästen på en gång. När hon sen är van vid sina "nya människor" kan dom ta henne hem till sig själv, och då har hon en trygghet genom att hon känner människorna sen tidigare.

Du kan ju iaf ta hem hon och börja miljöträna henne. Hyra box hos ridskolan, kanske några stall i närheten av dig osv. Blir säkert mycket dyrt, men det är nog värt det i slutändan. En annan sak är att skaffa någon form av skötare/medryttare som kan rida och sköta henne hemma hos dig, då blir hon van vid andra människor.

Håller tummarna att det löser sig, vet själv hur jobbigt det är med hästar som är känsliga för miljöbyten och nya människor:crazy:
 
Sv: Vad gör man??

syrran skrev:
Personligen hade inte heller jag gett upp så fort... men det är jag det.

I dina kläder skulle jag i alla fall ta hem hästen. Om fodervärden fått problem redan och inte känner att de är villiga/kunniga att reda ut situationen så kommer det förmodligen inte att bli bra i framtiden heller.

Även om de reder ut denna situation.. så kommer de förmodligen att ge upp igen så fort de stöter på "patrull". I slutändan blir det din häst som blir lidande.
Precis så resonerade jag så nu är hon hemma igen...*skönt*
 
Sv: Vad gör man??

Lillkumpula skrev:
Bor fodervärderna långt ifrån dig?
Ett alternativ hade ju vart att dom får komma och rida & sköta henne hos dig. Då blir det inte lika mycket nytt för hästen på en gång. När hon sen är van vid sina "nya människor" kan dom ta henne hem till sig själv, och då har hon en trygghet genom att hon känner människorna sen tidigare.

Du kan ju iaf ta hem hon och börja miljöträna henne. Hyra box hos ridskolan, kanske några stall i närheten av dig osv. Blir säkert mycket dyrt, men det är nog värt det i slutändan. En annan sak är att skaffa någon form av skötare/medryttare som kan rida och sköta henne hemma hos dig, då blir hon van vid andra människor.

Håller tummarna att det löser sig, vet själv hur jobbigt det är med hästar som är känsliga för miljöbyten och nya människor:crazy:

De bodde en timmes bilresa härifrån. Lite långt kanske för att komma till mig och sköta henne. Däremot är det tänkvärt att göra så att någon får sköta henne hemma hos mig till att börja med. Måste mijöträna henne mer, det inser jag nu..Tack för svar!
 
Sv: Vad gör man??

Jadu, hon är hemma i hagen igen å är precis lika go som vanligt (hemma) ;)
 
Sv: Vad gör man??

Valencia skrev:
Jadu, hon är hemma i hagen igen å är precis lika go som vanligt (hemma) ;)
Bra gjort. Hon trivdes nog inte där. Det var någon orsak som vi trologtvis aldrig kommer att få veta. Pyssla om din ponny och leta efter en annan fodervärd. Lycka till.
 
Sv: Vad gör man??

Jag skulle heller inte ha gett upp så fort om jag vore fodervärd, det kan ta ett bra tag innan hästen vänjer sig, vid ny miljö, nya kompisar och nya rutiner.
Men hoppas att det löser sig.
 

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 684
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 239
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp