Vad gör man...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
om man har en hyresgäst som vägrar att flytta trots att man har sagt upp honom/henne? Har inget skriftligt avtal på den uthyrda boxen.

Sv: Vad gör man...

Vad är det den berörda hyresgästen hyr, bostad eller hästbox??

Ok. Har hyresgästen betalt hyran prickfritt helatiden eller finns det obetalda hyror också?

Tycker kanske jag frågar mycket, men det blir lättare att ge ett förhoppningsvis bra svar då.

Ja, det är lugnt med många frågor. :)

Hyresgästen har betalt prickfritt, men efter att det har uppstått vissa bråk då och då när hyresgästen har vägrat att göra som den har blivit tillsagd när det gäller stallrutiner, så har vi beslutat om uppsägning. Hyresgästen har då uttryckt vägran om att flytta inom en månad (vilket är uppsägningstiden) och menar att hyresgästen "flyttar när jag vill" och har sedan uttalat hot mot mig om att "jag ska passa mig, att jag inte vet vem jag har att göra med och att jag kommer att få ångra mig".

Vad jag vet så har muntliga avtal samma juridiska betydelse som skriftliga dock svårare att bevisa.

Så därför måste personen i fråga flytta om ni kommit överens om 1 månads uppsägning.

Jag har varit med om samma sits.

Det var väldigt obehagligt.
Min hyresgäst vägrade flytta, och vi hade bara ett muntligt hyresavtal.

Personen fick ett skriftligt uppsägningsavtal från mig med generösa 2 månader, därför att som jag uppfattade det när jag frågade en jurist att 2 månader "var brukligt".

Jag blev också utsatt för hot, och kunde inte vara ensam i stallet när vederbörande var där utan hade vittne/vak med.

När jag rinde polisen sa dem att jag borde slänga ut personen i fråga på bar backe omgående.

Personen flyttade sina hästar på sista datumdagen 23.30.
Knäppt va?
Och min sambo + svärföräldrar hade erbjudit personen att vi skulle betala hyran för dennes hästar under uppsägningstiden i det stallet h*n skulle flytta till för att bli av h*n fortare, men se det vägrade h*n.

Så det blev en hård lärdom för mig:(

Ok

Tycker att du ska börja med att säga upp hyresgästen skriftligen. Visserligen går det ytterliggare en månad då, men avtal på papper är alltid bäst, eller hur. I uppsägningen ska det framgå vilket datum som är utflyttningsdatum. Hyresgästen ska skriva under att h*n har tagit emot och accepterat uppsägningen. Vägrar h*n att acceptera uppsägningen få då hyresgästen att iaf skriva på att h*n har emottagit uppsägningen. Kan vara bra om ni är två stycken från din sida när det sker, aldrig fel med ett vittne. Uppsägningens avtalet ska vara i 2 ex där du o hyresgästen tar var sitt. Du kan om du vill motivera i uppsägningen skälen till varför hyreskontraktet sägs upp. Eftersom inget besittningsskydd lär föreligga krävs det inte att hyresgästen har missköt sig för att du ska kunna säga upp vederbörande, utan det räcker med att du vill använda boxen för egen del eller hyra ut den till någon annan.

Om hyresgästen fortsätter och totalvägrar och inte avflyttar på utsatt tid är det dags att vända sig till kronofogdemyndigheten. De kan hjälpa till med att delge uppsägningen, kräva in obetald hyra och ordna avhysning av hyresgästen. Det kostar en liten slant, men det beloppet har du rätt att kräva tillbaka av hyresgästen. Kronofogdemyndigheten står dessutom bara på din sida i ett sådant här fall.

Ev hot o trakasserier anser jag är en polissak.

Hoppas det inte blev alltför rörigt ;)

Tack för era svar!!

Jag har upplyst hyresgästen om att jag ska ha en ny häst i boxen om en månad, men h*n säger att det är mitt problem och att h*n minsann inte tänker flytta på sig, så den hästen får jag ha någon annanstans (det är jag och min man som äger stallet, så det hela är rätt absurt). Hyresgästen säger att h*n vägrar prata med mig och bara vill diskutera ärendet med min man.

Hur som helst har jag talat med hyresgästens sambo och förklarat hur det ligger till och sagt när sista datumet för flytt är och jag hoppas att sambon talar hyresgästen till rätta och att utflyttningen sker så snart som möjligt.

Det känns obehagligt att gå ut i stallet själv nu och det är som mimus säger att det är bra att ha med sig någon.

Hyresgästen har även sagt att "Du kan inte göra något. vad ska du göra? Ringa polisen eller??" och jag visste ju inte vad jag skulle säga, så jag sa bara att det är jag som äger stallet och har rätt till att säga upp hyresgäster. Så jag funderade på vad jag har för juridiska rättigheter.

Vi får se hur det går, om hyresgästen har lugnat ner sig tills imorgon. Annars får jag göra ett skriftligt uppsägningskontrakt. Men vad gör man om hyresgästen totalvägrar att ens skriva på om att h*n har tagit emot det??

Det är då du ska ha ditt vittne med dig, tex sambon

Om det nu är lite infekterat mellan dig och hyresgästen, kanske du skulle kunna svälja förtretet och låta din man sköta förhandlingen/uppsägningen eftersom hyresgästen accepterar att prata med honom. Huvudsaken är ju faktiskt att hyresgästen försvinner fort som bara den.

Jo, jag gjorde det och lät min man ta över. Men det hjälpte inte allt för mycket.. Min man sa att hyresgästen måste lyssna på mig med, eftersom jag också äger stallet och om jag säger att h*n måste flytta, så är det så. Det slutade med att hyresgästen blev dödsförbannad på min man med.

Men det läskiga var att hyresgästen uttalade hot mot mig. Har inte varit med om det förut. Och jag kommer ju inte att våga gå ut i stallet själv mer. Det är ju inte klokt egentligen. Det är ju mitt stall, så jag borde ju kunna gå ut dit utan att vara rädd och kunna göra det när jag vill.

Tycker du ska polisanmäla hotet, det är inte acceptabelt. Även om polisen inte gör någonting åt saken borde det iaf ha en avskräckande effekt på hyresgästen och få h*n sluta upp med saken

Tycker väl igentligen att du kan när tiden gått ut kan sätta hänglås på boxen och dennes häst får gå ute i hagen. MEN enligt alla bestämmelser så kan du nog inte göra det heller.

Tag kontakt med en jurist och hör vad du kan göra om denne inte flyttar när det är sagt.

indyhope skrev:
Men det läskiga var att hyresgästen uttalade hot mot mig. Har inte varit med om det förut. Och jag kommer ju inte att våga gå ut i stallet själv mer. Det är ju inte klokt egentligen. Det är ju mitt stall, så jag borde ju kunna gå ut dit utan att vara rädd och kunna göra det när jag vill.

Exakt så var det för mig med.

Usch, har varit med om liknande. Då handlade det om både hus och boxplats. Ingen rolig historia, dock förvånad att höra om hur många som varit med om liknande! Skrämmande... :mad:

Lycka till!

Jag skulle upplysa hyresgästen när denne ska vara ute ur stallet, låta dom skriva under uppsägningsavtalet med vittne. Skriver dom ej under så vet dom när dom ska vara ute.
Sedan sätter du hänglås på boxdörren och ställer hästen i hagen om dom inte flyttat innan angivet datum.

Det är viktigt att du tänker efter på hur ert avtal har varit, även om det är muntligt, hur det har fungerar i praktiken.
Har hg hyrt en viss box och haft hästen där hela tiden. Då gäller hyreslagstiftningen och det är avhängingt av hur länge hg hyrt boxen om denne har fått besittningsrätt eller ej. Kommer inte ihåg hur lång tid det rör sig om TROR det är 12 månader. Det betyder att det inte går att säga upp hg utan mycket starka själ. Definitv inte för att det ska komma en häst.
Är det där emot så att hg bara hyrt en stallplats vilken som helts i stallet då gäller uppsägningstiden ömsesidigt. Men då får ni istället ansvar för hästen om hg bara struntar i den. Allt enligt djurskyddslagstiftningen.

Hua! Fler som varit med om samma sak! Det är som du säger, wrangler, det är otäckt att så många har varit med om samma sak.

Hg har hyrt lite olika boxar sedan april i år, så då borde ju inte besittningslagen träda i kraft. *phew* Men hg är uppsagd för att h*n inte kan komma överens med stallägarna om olika saker i stallet (som tex vilket foder som ingår i hyran, eller vilken box/hage hg har tillgodo osv). Dessutom har hg uppvisat stor brist på respekt och varit mycket oförskämd. Det typiska är ju också att hg tjafsar om det här med att bli uppsagd (som hg har gjort med allt annat). Så vi har inte sagt upp hg för att det kommer en ny häst, utan vi sa upp hg först och sedan blev det bestämt om en ny häst. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar