Vad gör man?

Sv: Vad gör man?

Det var väl knappast kallare än -5?
Hmmm, man undrar ju hur mycket täcken den hästen ska ha på sig när det blir -20, vilket inte är ovanligt i V-ås.

Pållen behöver väl inte fler täcken bara för att det blir kallare? Dom har ju päls som anpassar :crazy:

Min häst har samma täcke från höst till vår, oavsett om det är -2 eller -16.

2 hyfsat tjocka Bucas innetäcken och ett rambo utetäcke med typ 150 grams fyllning. Jag vet inte men det var kallt imorse ;)

Men hur kallt har ni i stallet? Står de i ett frysrum eller? Jag begriper inte varför folk ska övertäcka sina hästar så mycket. Det är inte nyttigt för dem alls, vill man inte det bästa för sin häst? Det är värre att ha för många täcken än att inte ha något alls.

Min häst som bor utanför Örebro mot Västerås-hållet (borde således ha ungefär samma klimat :grin: ) har ett 200 g Horseware Amigo med ofodrad hals ute och ett 150 g Amigo inne i stallet. Ute har det varit mellan ca -5 och +5 nu lite varierat. Hon har varit normalt varm under både ute och inne täcket. Inne varierar temperaturen med utetemp. När det var ca -5 ute är det mellan 0 - +5 i stallet.

Skulle jag vräka på henne samma mängd täcken som den hästen har så skulle hon vara genomsvettig + typ inte kunna röra sig. :crazy:

Okej om det vore -40 grader ute. Men då vetikatten om jag ens skulle släppa ut hästen faktiskt.

kan det vara ren okunskap? det e inte så lätt att veta vad man ska köpa/ha för täcken på en häst om man inte behöver tänka på det. när jag hade min fh sa ägaren till mig villket täcke hästen skulle ha och när. så när jag skulle köpa ett så viste jag inte vilket täcke som var bäst eller för den delen vilken fyllning det skulle vara. som tur har jag en tränare som kunde ge mig råd och tips.

Vi har element i stallet så det är inte kallt iaf. Och ägarn kan väldigt mycket om hästar! Fast hästen är enligt henne en fryslort :grin:

KL

Förra stallet var kallstall, dörrarna stod öppna dygnet runt, alltså kallstall. Då hade pålle ett innetäcke i fleece, var varm och go natten igenom. Inte stel eller något. Visserligen inte rakad, men ändå :O

Nu står han i ett "mittemellan stall" inte kallstall men inte heller värme. Bra ventilation men hästarna värmer ju ändå upp. Nu står han utan täcke inne och det funkar helt toppen!

Så varför hästarna ifråga behöver 3 tjocka täcken fattar jag inte. Räcker inte ett tjockt täcke om hästen är klippt och frusen? Har sett mängder med överdrivet tjocka innetäcken på mina shoppingturer. Och tänker inte folk på hur dålig andasfunktionen blir om man lägger på flera täcken? :confused:

hmm då borde hon göra som en topphoppryttare i tyskland(har för mig att det var merdith) hon hade i vilket fall ett ikke täcke under ett vanligt innetäcke. varmt och gosigt för hästen men inte tungt

När jag var i Globen i helgen pratade jag med en representant från Jordbruksverket. Jag tog just upp detta med övertäckade hästar, att de måste ses som djurplågeri och att det måste uppmärksammas!

3 täcken på en häst, jag saknar ord, blir så himla ledsen. :(

/Gg

Hur kan täcken vara djurplågeri??

Tycker det är betydligt mer djurplågeri att ha dem utan när de behöver det, dvs i regn och blåst utan skydd.

Jag har ett täcke på mina som de har både inne och ute. tjocklek beror på om och hur de är klippta. De som är helklippta har självklart tjockare medan de som inte är det endast har regntäcke. Unghästarna har inga täcken alls.

3 täcken när det är plusgrader ute, två tjocka innetäcken + ett utetäcke är banne mig inte att vara rädd om sin häst och det gör det inte mindre allvarligt för att en del människor inte täckar när det behövs. För mycket och för lite skämmer allt, stämmer allt för väl!

Jag har träffat på idioter som låtit sina hästar gå med Bucas vintertäcken när det varit 20 plusgrader, sol och ingen skugga. När jag ifrågasatt täckningen har jag fått till svar att det varit för att slippa insekter. :crazy: Nog kallar jag det för djurplågeri att övertäcka en häst med 3 täcken när det är plusgrader ute. Inte är man kunnig i mina ögon, snarare en fryslort själv som klär på hästen istället för att ta på sig en extra tröja. :mad:

Du skrev att de har samma inne som ute, blir inte ett regntäcke väldigt kvavt för hästens päls?
Kan ett regntäcke andas?
De jag har haft kontakt med (mina hästar går inte täckade men har tjock päls och lösdrift) har inte kunnit andas.

Senast ändrad:

3 täcken när det är plusgrader ute, två tjocka innetäcken + ett utetäcke är banne mig inte att vara rädd om sin häst och det gör det inte mindre allvarligt för att en del människor inte täckar när det behövs. För mycket och för lite skämmer allt, stämmer allt för väl!

Jag har träffat på idioter som låtit sina hästar gå med Bucas vintertäcken när det varit 20 plusgrader, sol och ingen skugga. När jag ifrågasatt täckningen har jag fått till svar att det varit för att slippa insekter. :crazy: Nog kallar jag det för djurplågeri att övertäcka en häst med 3 täcken när det är plusgrader ute. Inte är man kunnig i mina ögon, snarare en fryslort själv som klär på hästen istället för att ta på sig en extra tröja. :mad:

Det är väl inte tal om att det skall vara sommar utan vinter antar jag?

Här nere i Skåne kan det vara plusgrader men fruktansvärt kall ändå med tanke på vår vinter med regn och blåst.

Att täcka med vintertäcke när det är 20 grader plus ute är väl inte ok men det är precis lika illa att släppa ut en klippt häst utan täcke på vintern.

Att det skulle klassas som djurplågeri vill jag inte hålla med om, dåligt omdöme kanske men djurplågeri njae

Du skrev att de har samma inne som ute, blir inte ett regntäcke väldigt kvavt för hästens päls?
Kan ett regntäcke andas?
De jag har haft kontakt med (mina hästar går inte täckade men har tjock päls och lösdrift) har inte kunnit andas.

De jag använder skall vara andningsbara (hur nu täcken kan vara det??) Men det är inte plastade regntäcken utan mer vintertäcken utan fyllning.

Att täcka med vintertäcke när det är 20 grader plus ute är väl inte ok men det är precis lika illa att släppa ut en klippt häst utan täcke på vintern.
Håller med dig.
Här i ett grannstall är det några som helrakat sina hästar och sen släppt ut med ofodrat regntäcke, samma täcke som hästarna hade dagen innan med tjock päls.

undra vad dom skulle tycka om att ena dagen gå med tjocka tarmokläder och nästa bara i tunna sommarkläder?

Är med på dina åsikter, tycker att många hakar upp sig över för mycket täcken, en del kan inte gå utan täcken, som många verkar tycka.
Lagom är bäst :)

delvis kl
Dock jag tycker inte det är okej med tre täcken även om de är tunna, borde om inte varmt bli klumpigt, både bättre och säkrare med ett ordentligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 597
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 417
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar