Vad gör man?

Remix

Trådstartare
Har utsläpp imorgon kl 7. Det har kommit 2 nya hästar (ena i måndags och den andra idag). Alla i stallet har ett papper där det står vad dom ska ha för täcke och sånt ute men inte dom 2.. Vad gör man? Jag har ingen lust att ringa runt till folk kl 7 på en lördagmorgon, tror inte det är så uppskattat av dom heller :crazy::confused:

Sv: Vad gör man?

Det är väl bara att ta något täcke som hänger framme och som verkar lämpligt? Är hästen långhårig och inget täcke framme, ja då får den gå ut utan. Bara att använda sitt sunda hästförnuft, och blir det lite fel så lär hästen överleva och ägaren får väl skylla sig själv om inte tydliga instruktioner finns:)

Jo det förståss, men jag får panik om jag gjort fel. Vissa har 2 täcken och andra ska man byta på. Dom var ute och gick idag med hästen och den hade 3 täcken på sig (!!) vi sätter bara på ett/byter.

jag hade släpp ut dom utan/eller det dom har på sig. står det inget=inget täcke. sen får ägaren skylla sig själv för att dom inte har skrivit något

Jag skulle göra som inlägg #2.
Men om hästen var ute och promenerade med tre täcken på, så skulle jag ta ett som ser lämpligt ut. Har de missat att skriva ut det är det inte hela världen om hästen får ha fel täcke på sig en halv dag eller vad det kan handla om.

Du visste väl att du skulle släppa ut dem tidigare idag så du kunde väl ringt då?

Jag skulle satt på lämpligt täcke och sen skickat ett sms till ägaren om hur jag gjort.

Hästen skulle ha 3 täcken, jag hade glömt bort att jag hade utsläpp (:o), men allt ordnade sig och allt blev rätt för ägarna kom när jag mockade :)

2 hyfsat tjocka Bucas innetäcken och ett rambo utetäcke med typ 150 grams fyllning. Jag vet inte men det var kallt imorse ;)

En häst där jag jobbar har också 3 täcket just nu. Två rätt tjocka innetäcken, uppskattningsvid 200 gram styck, och sen ett utetäcke, uppskattningsvis över 200 gram, med hals :p Men den hade täcke mitt i sommaren oasvett väder också så. :rofl:

Har de inte skrivit någon lapp så ska väl hästarna inte ha några täcken helt enkelt. Man kan ju inte ta för givet att hästarna ska ha täcken. tvärtom tycker jag.

Hästen skulle ha 3 täcken, jag hade glömt bort att jag hade utsläpp (:o), men allt ordnade sig och allt blev rätt för ägarna kom när jag mockade :)

3 täcken!!:eek: Vad kan ägarna om hästar egentligen? Det är ju snudd på djurplågeri. hemskt!

3 täcken!!:eek: Vad kan ägarna om hästar egentligen? Det är ju snudd på djurplågeri. hemskt!

Håller med!! :crazy:
Stackars hästarnas kroppar att bära på det tunga.

Jag får dåligt samvete när jag släpper min häst med ETT fodrat täcke :p
Och det gör jag bara de dagar det är minusgrader eller väldigt regnruskit.

Nu har allt löst sig så det var ju bra.

I framtiden skulle jag säga använd sunt förnuft, och de täcken som ligger framme.

Har hästen kort päls/klippt skulle jag ta ett tjockt, har hästen bra päls skulle jag ta ett som är lite tunnare men passar vädret.
Det är ju trotts allt hästägarens uppgift att se till att den nödvändiga infon är tillgänglig.

Även om ni bara sätter på 1 täcke normalt kan man, första gången, vara just och sätta på de täcken ev som anvisats så att hästen inte behöver frysa (om de är tunna... 3 tjocka täcken var lite väl bastant tycker jag).
Och sedan, snällt, påpeka att det bara är 1 täckesbyte.

problemet är att alla täcken hänger i ett täckesskåp.
Hästen hade dom 2 tjocka täckena på sig i stallet och sen fick hon på sig ett 3dje när hon skulle ut så det vart bara ett "täckesbyte".

Det var väl knappast kallare än -5?
Hmmm, man undrar ju hur mycket täcken den hästen ska ha på sig när det blir -20, vilket inte är ovanligt i V-ås.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 597
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 417
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar