vad gör man? så kallt!

Fibusen

Trådstartare
från att gå från 9 plus till minus 23 på ca 2 veckor har inte alls varit bra för vovven...

då han redan är så tunnpälsad (boxer/pitbull blandis) och knappt har päls på varken magen eller insidan av benen,och pälsen förövrigt är kort och tunn,och knappt underfett heller,så är det OMÖJLIGT att kunna vistas ute..

försökte oss på en promenad i morse,kom ca 200 m,sen stog han på tre ben,och gick och haltade och skakade,bara att vända,fick t.o.m bära hem han sista 10 meterna,för han gnällde och nästan skrek för varje steg han tog,och jag kände mig riktigt,riktigt hemsk..:crazy:

på den här korta stunden så han han knappt kissa,då han nästan ramlar när han står på tre ben i kylan..

var nyss ut på gården och skulle röka,tänkte att han skulle få följa med så att han fick rusa lite så han fick upp värmen fasst han var ute,så att han kunde bajsa,han sprang nått varv och lekte,men efter 2-3 minuter så var det samma sak igen,haltar och gnäller av kyla,trots att jag hade täcke på han.. släppte in han fort som bara den,och lade hans bädde framför vedspisen,så nu ligger han nerbäddad där i värmen..


men VAD ska man göra?? jag känner mig hemsk när jag tar ut han,känner mig hemsk när jag INTE tar ut han... han älskar verkligen att vara med mig ute på gården,och gå på promenader och så,men nu kan man inte göra nått alls med han...
han kan inte ens följa med och åka bil,som han älskar,för han fryser på en gång...

har aktiverat han inne med att gömma godis som han får söka efter,och tränat lite tricks,men det räcker inte endå känner jag...
usch,jag känner mig som en dålig matte när jag inte går ut och går med han,men jag försöker verkligen..


nån som kan tipsa om aktiviteter innomhus i väntan på lite varmare tider???
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Det finns små fleece"skor" för hundar som används av draghundar. Det kan ju vara värt att prova, finns länkar i en annan tråd här.
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Jag har själv en pointer som fryser väldigt lätt. (svår att få i hull)Men back on track täcke på när vi är ute så kan vi ta promenader på ca 1 timme. Innan jag köpte det så var vi ute max 5 minuter när det va så här kallt. Så ger jag även henne laxfett i flytande form nu på vintern + mycke kött (slamsor från slakterier). Om hon inte skulle få de xtra köttet och fettet skulle hon magra av totalt.:crazy:
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Har samma problem, jag har oxå en boxerkorsning!
Men så länge hon håller igång och springer och leker är det ingen fara. men att gå långsamma promenader är bara att glömma!

Har funderat på att köpa ett täcke, hoppas att det hjälper.
Det är tråkigt att inte kunna ha med henne till hästen och sånt, hon står bara och fryser. Hjälper täcke bra?
 
Sv: vad gör man? så kallt!

www.hurttacollection.com - Produkter - Fleeceoveraller - och sedan hade jag letat reda på ett par fleeceöverdrag till tassarna som någon annan skrev ovan. En av mina hundar är också tunnpälsad,men *pepparpeppar* så har han inte brjat klaga över kalla tassar ännu.
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Min vovve har foder överkänslighet, så jag vågar inte byta/lägga till mat.
Då är jag rädd att hela hunden skulle bli ett stort exem!

Men nu har jag beställt ett täcke, får hoppas att hon blir lite gladare i kylan...
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Fettallergi är nog extremt ovanligt.
Våra Greyhounds hade förresten inga direkta problem med -20-25 så länge de rörde sig o hundar med mindre underhudsfett finns knappast.
PL
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Fettallergi??
Min hund har inte fettallergi!!

Men förslaget var ju att ge fetare mat, vilket betyder att jag då måste lägga till/byta mat eller?

Tycker det är onödigt att ändra något som funkar!
Det var inte jag som skrev huvudinlägget, min hund fryser inte så att hon lider av det, grejjen var att hon skulle ha ett täcke för att kunna vara med hos hästen!

Som sagt åxå hon fryser inte så länge hon springer omkring!
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Hon är inte smal, utan normal i hullet.
Men lite extra fett skadar nog inte.

Tror inte riktigt att kylan kommer hålla i sig, denna gång heller...!
Så jag prövar med täcket, när hon ska vara ute längre stunder.
 
Sv: vad gör man? så kallt!

jo,jag tänkte oxå att det skulle hjälpa med att ha han lös så att han fick springa så mycket han ville,men som sagt så var han med mig ut och rökte,och rejsade för fullt på gården,springer alltid några glädjevarv runt veboden,sen hittade han en boll att leka med,men som sagt,det gick i 3 minuter bara iallafall,så det var inte heller nån lösning att låta han få springa som han vill...


lyckades komma ut med han på åkern här och gå i skoterspår,så kunde han iallafall kissa och bajsa,men sen vände han och sprang in på gården igen...

usch vad jag känner mig elak..
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Då är det ju inte mycket att göra åt, bara låta honom vara inne, om det är det han vill.
Om du inte investerar i både termo täcke och hundskor?

Jag ska prova täcke på min, hon fryser inte om tassarna än....
 
Sv: vad gör man? så kallt!

Min hund är också riktigt frusen. Visserligen har hon inget jätteproblem med att vara ute och gå, så länge man rör sig snabbt. Dock har hon börjat halta lite nu och då pga av kylan. Här föll snön på bara några timmar, från +5 till -15 på 3 dagar och 3 dm snö på det. Jag pratade med en person på lokala djurbutiken igår om "hundskor", fast hon menade att det vara bättre att hunden gick utan. Hon sa att de satt så tätt att det blev varmt och fuktigt så att det kunde bildas svamp i själva tassen. Hon tyckte det var bättre att jag tog lite kortare svängar med henne tills hon vant sig vid kylan. Men förhoppningsvis smälter väl eländet bort snart...:rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 837
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp