vad gör man om det händer något under en ridtur?

Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?

Är lite som du beskriver. När man håller i tyglarna ger man hästen bra stöd i bettet att jobba mot. Orkar man inte ta i mer så är det nog bara att släppa på tyglarna så att hästen förlorar stödet och saktar ner. Men det krävs både mod och utrymme för det. Bromssträckan kan bli rätt lång...
:angel:

Mmm...
Ett liknande exempel som jag själv råkade ut för innan jag lärt mig rida i jockeysits var när jag var ute på en skötarritt med ridskolan. Red en framåt ponny längst bak i kön. Längst fram i kön fanns ponnyn's stora kärlek. När vi började galoppera hade ponnyn bara ett mål - att galoppera ikapp kärleken.
I fältsits hade jag inte en chans att hålla emot. Han var helt enkelt för stark att stoppa med bara armarna. Men när jag jag lärde mig rida i jockeysits lärde jag mig hålla farten med balansen och att pulla upp betydligt starkare hästar...

Man kan som alternativ lära sig att göra förhållning med hela kroppen sittande (som i en dressyrsadel), även om målet är att inte behöva dra alls när man rider dressyr så finns det ganska bra resurser. Styrkan man använder är inte främst från armarna utan som i galoppsitsversionen så använder man främst kroppen, man bromsar med sätet och lutar sig tillbaks (och tar med sig armarna) kraften kommer då främst från höften inte armarna. Det är säkerligen inte lika effektivt men för många hästar räcker det bra.

Precis så!
Känna med händerna och jobba med kroppen. Fast det är betydligt enklare att säga än att göra när saker sker fort och man inte har full kontroll...
:angel:

Det första jag lär hästarna är broms. Går med hästen några varv innan jag hoppar upp och när jag stannar så ska hästen stanna. Smart att lägga till ett läte som stanna, pruut eller dyligt. Detta gör jag tills det är så pass att jag inte behöver hålla hästen utan den kan gå bredvid mig och stanna när jag stannar. När detta funkar brukar jag endast göra det innan jag sitter upp och på väg från/till hagen.

Sen gäller samma sak på häst ryggen. Den ska stanna när jag ber den och den ska även stå stilla tills jag ber den att gå. Detta ska fungerna i alla gångarter. Bryta av till skritt sen stanna. För mig har detta funkat jätte bra då hästen blivit rädd eller nervig har jag bett den att stannna och då lugnar den ner sig och känner sig trygg.

Denna övningen resulterar oftast i att när hästen blir rädd stannar den automatiskt i stället för att skena. :idea:

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 511
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III