vad gör man om det händer något under en ridtur?

Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?

Jösses Sky-fly...
Kom ut ur ridhuset och lär dig galoppera. Se till att korta upp stiglädren och få ändan upp ur sadeln så du kan komma bak med hela kroppen. Har du aldrig sett en jockey eller ridit fälttavlan?

Visst kan man sitta i sadeln och rida dressyr i skogen. Men det är inte det säkraste sättet att rida ut på tur på. Alla hästar kan bli skrämda...

Ta chansen och lär dig galoppera i Strömsholm för Colin Rayner. Där får du lära dig rida på fullblod och förhoppningsvis förstår du vad jag menar...

Vet en tjej som inte kan rida på sex månader för att hon inte orkade hålla sin häst. Hon styrde in den mot ett hinder istället. Hästen tvärnitade och hon gick över huvudet på hästen och fick en kotledsfraktur. Hade hon tryckt fram fötterna och kommit bak med kroppen när hästen började pulla hade hon orkat hålla nere farten, bromsat ner hästen efter hand och hållt sig kvar när hästen till slut tvärstannade. För då hade den faktiskt nästan ingen fart längre...

Jag vet för hon drog förbi mig när hon inte orkade hålla hästen. Jag pullade precis upp hästen jag red och min gps visade ca 50 km/h. Vi hade toppat över 65...

Hon hade förmodligen klarat sig bättre om hon hållt sig på banan, gått ett varv till och låtit batterierna ta slut istället för att styra in mot hindret...

Sen fick jag veta att hon gjort precis samma sak veckan innan men haft tur och bara kramat om halsen på hästen. Hade hon ridit på en mer garvad häst hade den hoppat över hindret i över 50 knyck. Och det är ungefär så här det kan gå till när man rider på en uteritt...

Hästen hon red stack inte, den var inte rädd. Den gjorde bara precis vad hon sagt till den att göra. Men hon orkade inte pulla upp och sakta ner genom att bara dra i tyglarna med bara armarna. För det behöver man hela kroppen...

Och kom inte och säg att du inte blådrar i tyglarna om du måste stanna i en farlig situation...

vad menar du med att pulla upp, dra tyglarna uppåt eller? Pull betyder ju dra...
Jag är bara inte bekant med uttrycket.

För övrigt en jättebra tråd!

För övrigt så vet jag nog inte hur jag gör när hästen brallar. Det sitter nog i ryggraden. Jag har inte särskilt många gånger ramlat av, fastän hästarna jag ridit under dessa år har kanske en gång om året brallat ur i okontrollerad galopp/bockningar/bakutspark. Jag förmodar att jag talar lugnt till hästen. Lutar mig bakåt och (och hoppas att hästen inte ska sparka bakut när jag är tillbakalutad...) och försöker rida ut stormen. Lutar mig framåt när det behövs.

Nu på senaste tiden har jag kört med en galopptygel, en kompis lärde mig det och den känner jag är ett kanonredskap som ett litet handtag för mig att balansera upp mig vid brall-utspel.

Den som suttit på en vilt skenande häst, vilket hände mig för länge länge sedan, vet att det går inte att få kontakt med hästen förrän hans mjölksyra gör det omöjligt att fortsätta löpa. En riktigt rädd häst springer för livet då hjälper föga tygeltag, stolsits. Just då gällde det att bara läsa av situationen tiondels sekund för tiondels sekund. En häst som bockar, sparkar bakut, brallar och galopperar okontrollerat i största allmänhet är oftas inte vettskrämd utan frustrerad, eller annan känsloyttring.

För övrigt tror jag att erfarenhet är a och o. Att ibland råka ut för en bock och klara av det gör att man "har det i sig" att fixa det. Därimot tycker jag inte att en skenande häst är något man ska ha erfarenhet av, men har man klarat av olika situationer så kanske det är lättare att fixa även det.

Galopphästar och travhästar är ofta väldigt arbetsvilliga och vill gå fort, bestämma tempot själva. De går på bettet och liksom drar tyglarna eller tömmarna ur händerna på ryttaren/kusken. Det är vad man kallar för pullar eller på svenska drar.

Det gäller då för ryttaren eller kusten att orka hålla emot så att tempot inte blir för högt och hästen orkar galoppera eller trava hela distansen. Annars kan batterierna ta slut innan mål. När det gäller travare så handlar det mycket om att inte låta hästen falla in i galopp vilket den lätt gör om man inte orkar hålla emot när hästen pullar. Är en hårfin balans varför det är så svårt att rida monté.

När man gått i mål, cantrat (träningsgalopperat, finns flera uttryck - frisk, vanlig, hackecanter beroende på tempot) eller travat klart säger man att man "pullar upp". Alltså håller emot så att hästen saktar ner till skritt.

Att en häst pullar är vanligt inom galoppen och travet. Speciellt hos de proffesionellt tränade hästarna. Amatörtränade hästar är ofta mer lika vanliga ridhästar. Som jockey eller arbetsryttare måste man kunna anpassa sig efter både typerna av häst. Den ena måste man hålla igen och den andra vara mjukare med händerna, motivera och få att gå framåt.

Vanligaste tillfället en vanlig ridhäst pullar är nog på vägen hem. Hästen travar eller galopperar och ryttaren känner inte att hon/han har kontroll över situationen. Men oftast handlar det att man inte orkar hålla emot när hästen börjar dra. Det är då man måste komma upp ur sadeln och bakåt med kroppen (baken), trycka fram fötterna och dra emot med hela kroppen. För man har helt enkelt inte den styrkan i armarna.

Men de som inte lärt sig galopp hamnar ofta i en fältsits istället när de ställer sig upp och motiverar hästarna att gå fram ännu fortare. Man upplever att hästen sticker Men har bara talat om för den att öka, vi har brått! Och rider man med för långa läder kommer man inte upp ur sadeln och bakåt med baken alls för hopp och dressyrsadeln är för hög i bakkant (här är ju galoppsadeln flat vilket tillåter en jockeysits med långa stigläder).

Ett annat tillfälle en ridhäst kan upplevas pulla är när man rider ut och galopperar flera samtidigt. Då blir hästarna pigga och motiverade av varandra. Ryttaren på den första hästen får då ofta hålla emot alla hästarna om avstånden mellan hästarna blir för små...

Är ju inte ovanligt att unghästar bockar in i galoppen. Då är det rätt tryggt att rida med halsrem, galopptyglar (korsade tyglar/tyglarna i brygga), galoppsadel och kortare läder. Man kan hålla emot med tyglarna mot manken och ett par fingrar innanför halsremmen samt dämpa rörelsen med benen. Den flata sadeln gör att hästen sällan når upp till baken när den bockar...
Har råkat ut för att galoppörer stuckit okontrollerat tid några tillfällen. Då har jag känt det tryggt i att jag kunnat stå i en sits där jag kunnat dämpa hästens rörelser när den hoppat över diken och annat och stå emot när den tvärnitat för något hinder.

När jag började rida galopp red jag med den gamla stilen med knäna ont sadeln. Det gjorde att jag förlorade mycket dämpning i benen. När hästen hoppade över en järnväg flög jag helt enkelt av då jag var för hård i kroppen. Jag landade i diket på andra sidan järnvägen...

Idag rider jag som de flesta andra. Som en störtloppsåkare i skidbacken och försöker undvika att lägga knäna mot sadeln...
:angel:

Vanligaste tillfället en vanlig ridhäst pullar är nog på vägen hem. Hästen travar eller galopperar och ryttaren känner inte att hon/han har kontroll över situationen. Men oftast handlar det att man inte orkar hålla emot när hästen börjar dra. Det är då man måste komma upp ur sadeln och bakåt med kroppen (baken), trycka fram fötterna och dra emot med hela kroppen. För man har helt enkelt inte den styrkan i armarna.

Här vill jag protestera kraftigt. Den sekund man behöver använda muskelstyrka för att hålla tillbaks en ridhäst så har det gått snett.

Tar man min häst som exempel så blir hon mer och mer pigg ju längre jag rider, viljan ökar dessutom när vi vänder hemåt och på sista tiden så har hon fullkomligt sjudit av energi och lust att springa. Ja jag kan hålla henne med råstyrka (mycket för att hon nog aldrig har för avsikt att inte lyda). Du skulle angripit problemet med att stoppa henne med din metod, det hade garanterat fungerat. Hon skulle snabbt lärt sig och är knappast överdrivet känslig på skänklar som skjuts fram.

Jag vill dock inte ha det på det viset, dels anser jag det farligt med olydiga hästar och dels så fungerar det dåligt på ovalbanetävlingar om hästen inte kan kontrolleras annat än med råstyrka (trist att få varingar/bli utesluten för grov ridning alternativt få usel poäng och sura blickar för jag inte kan kontrollera hästen).

Mitt sätt att angripa det är att försöka undvika att använda styrka alls. För det första så tränar jag lydnad, vi turas om att rida om varandra, sackar efter och låter inte henne öka tempot förrän hon lyder och går på det viset jag vill. Det kan bli många försök att öka takten/tempot innan jag är nöjd, här rider jag med säte skänklar och röst. Måste jag göra förhållningar med tyglarna så tar jag aldrig lika utan ställer henne åt ena hållet. Inte one rein stop men i värsta fall åt det hållet, detta gör jag innan hästen ens hinner iväg, när hon tänker på att springa. Ligger jag i täten kan jag alltid länga på tyglarna och säga sakta. Det funkar i allmänhet utmärkt.

Men de som inte lärt sig galopp hamnar ofta i en fältsits istället när de ställer sig upp och motiverar hästarna att gå fram ännu fortare. Man upplever att hästen sticker Men har bara talat om för den att öka, vi har brått! Och rider man med för långa läder kommer man inte upp ur sadeln och bakåt med baken alls för hopp och dressyrsadeln är för hög i bakkant (här är ju galoppsadeln flat vilket tillåter en jockeysits med långa stigläder).

Reser man sig upp i fältsits om hästen försöker sticka så har man onekligen problem. Jag har dock aldrig stött på någon som lärt ut den metoden, men massor som har sagt åt mig att sitta ner i sadeln för att få stopp.

Mmm...
Är lite det jag känner och ser när någon rider ut i skogen med väldigt långa läder, utan halsrem och okorsade tyglar. När hästen börjar bralla är det bara en liten tidsfråga innan ryttaren hamnar på marken. Han/hon har ingen möjlighet att ställa sig upp och fjädra med benen eller hålla emot med tyglar och halsrem. Man blir som en bordtennisboll och när man tappat stigbyglarna så flyger man snart...

Där tycker jag du har heeelt fel! Jag har dom sista fem året ridit enbart med långa stigläder ute i skogen. Och när jag skriver långa så är det lagom dressyrlängd, till ankelknölen helt enkelt. Jag har under dessa fem år fallit två gånger (okej, någon mer gång men det har varit under barbackaturer med ett grimskaft till sommarhagen :angel: ) plus en gång då jag och hästen hamnade i diket pga utskuttande rådjur.

Tilläggas ska att denna häst har enorm livsglädje som jag redan påpekat. Han är oerhört busig och skuttig av sig, men i den mån att han vet när jag vill att han ska sluta. För min del gör det inget om han tar ett eller två glädjesprång när vi ökar farten - för med min balanserade sits så håller jag mig i sadeln.

Var samma när vi tog första galoppen på stubbåkern förra året. Oftast brukar jag känna när han är påväg att bralla men inte denna gång. Jag tappade båda stigbyglarna, lyckades fånga upp en men tappade direkt. Fem minuter senare sitter jag fortfarande kvar i sadeln utan stigbyglar och ovanpå en mycket nöjd häst. ;)
Allt detta utan korta läder, halsrem eller korsade tyglar..

Som någon redan kommenterat, det handlar mycket om erfarenhet och hur man blivit 'uppriden' med. Det som fungerar för någon passar inte alls den andre. Jag vet själv att jag klarar mig som bäst på längre läder och en rumpa i sadeln än korta läder och rumpan i vädret. :)

Intressant det där med fram och stopp på galoppörer! Låter onekligen som en tuff sak att minnas första gångerna man ska prova på. Kan tänka mig att det är lätt att glömma av om man är upplärd tvärtom. :p

Här vill jag protestera kraftigt. Den sekund man behöver använda muskelstyrka för att hålla tillbaks en ridhäst så har det gått snett.

Tar man min häst som exempel så blir hon mer och mer pigg ju längre jag rider, viljan ökar dessutom när vi vänder hemåt och på sista tiden så har hon fullkomligt sjudit av energi och lust att springa. Ja jag kan hålla henne med råstyrka (mycket för att hon nog aldrig har för avsikt att inte lyda). Du skulle angripit problemet med att stoppa henne med din metod, det hade garanterat fungerat. Hon skulle snabbt lärt sig och är knappast överdrivet känslig på skänklar som skjuts fram.

Jag vill dock inte ha det på det viset, dels anser jag det farligt med olydiga hästar och dels så fungerar det dåligt på ovalbanetävlingar om hästen inte kan kontrolleras annat än med råstyrka (trist att få varingar/bli utesluten för grov ridning alternativt få usel poäng och sura blickar för jag inte kan kontrollera hästen).

Mitt sätt att angripa det är att försöka undvika att använda styrka alls. För det första så tränar jag lydnad, vi turas om att rida om varandra, sackar efter och låter inte henne öka tempot förrän hon lyder och går på det viset jag vill. Det kan bli många försök att öka takten/tempot innan jag är nöjd, här rider jag med säte skänklar och röst. Måste jag göra förhållningar med tyglarna så tar jag aldrig lika utan ställer henne åt ena hållet. Inte one rein stop men i värsta fall åt det hållet, detta gör jag innan hästen ens hinner iväg, när hon tänker på att springa. Ligger jag i täten kan jag alltid länga på tyglarna och säga sakta. Det funkar i allmänhet utmärkt.

Reser man sig upp i fältsits om hästen försöker sticka så har man onekligen problem. Jag har dock aldrig stött på någon som lärt ut den metoden, men massor som har sagt åt mig att sitta ner i sadeln för att få stopp.

Läs inläggen en gång till Lobelia...

En jockey eller arbetsryttare håller inte emot med styrka utan med teknik. Man har mjuka, låga händer och anpassar sig efter häst och uppgift. De flesta ridhästar jag rider får jag rida med mycket mjuka händer och uppmuntra för att få dem att gå framåt i jämförelse med de fullblod jag rider. Finns ingen galopphäst i världen som stannar när den ligger i täten och man släpper på tyglarna och viskar sakta. Är bara "ridskolehästar" som gör så (snällt uttryckt). En galopphäst har ett tävlingshuvud och är uppfostrad att komma först.

Galopp handlar om lydnad. Men hästarna är betydligt hetare och starkare än vanliga ridhästar. Har man fått order att rida 1600 meter med en hastighet på 17 sekunder/200 meter gäller det att göra det och inte låta hästen göra det på 11...
En galoppör gör över 60 km/h. Det är inte en fart man ställer hästen åt något håll i. Farlig ridning i ett galopplöp resulterar i mer än arga blickar. Det ger böter och avstängning. Galopp handlar om mer än poäng och går som sagt betydligt fortare...

Menar absolut inte att man skall resa sig upp i fältsits utan att man skall komma upp ur sadeln och bak med kroppen. Se iNHALE's bilder...

Du har helt rätt Sky Fly... :-)

Känner ryttare och häst varandra så kan de säkert rida med vilken sits som helst och skoja o bråka med varandra i evighet... :-)

Alla hästar är tyvärr inte sådana. Vet en häst som inte tillåter en ridvikt över 65 kg. Allt över åker av oavsett erfarenhet eller sits. Vet två tjejer som försökte. Den ena blev avbockad två gånger den andra fem. Det var naturligtvis ingen som berättade det för mig innan de kastade upp mig på honom. Red honom i fem veckor innan jag fick höra det. Och han var en av de trevligaste galopphästar jag ridit. Han hade bara en gräns för hur mycket han ville ha på ryggen...

Jo, det var en tuff omställning att börja rida galopphästar. Och då har jag ändå ingen större ridhästbakgrund. Jag fann mig sittandes på en galopphäst i full fart. Tänkte rätt men gjorde instinktivt fel. Kunde bara konstatera att jag gjort allt som man inte skall göra med en galopphäst samtidigt som jag och hästen (som tyckte det var helt normalt) närmade oss järnvägen i över 60 knyck. Det viktiga är att jag aldrig blev rädd. Jag slog mig något fruktansvärt men fortsatte ändå rida galopphästar...
:angel:

Senast ändrad:

Erkänner att jag inte har lusläst alla inlägg...

Är lite det jag känner och ser när någon rider ut i skogen med väldigt långa läder, utan halsrem och okorsade tyglar. När hästen börjar bralla är det bara en liten tidsfråga innan ryttaren hamnar på marken. Han/hon har ingen möjlighet att ställa sig upp och fjädra med benen eller hålla emot med tyglar och halsrem. Man blir som en bordtennisboll och när man tappat stigbyglarna så flyger man snart...

Vet inte vad du har för erfarenhet av att rida med långa stigläder, men jag har då aldrig haft problem att ställa mig upp/luta mig bakåt och ta spjärn med benen när en häst bockar. Det har alltid funkat prima. Har nog aldrig sett någon som krullat ihop som en boll faktiskt. Så det här påståendet tycker jag inte stämmer, åtminstone är det ingen sanning för de som rider med långa läder.

Det beror väl lite på hur man har lärt si från början också. Hon som äger min medryttarhäst tycker jag har för korta stigläder, men jag har tyckt att dom varit lagom. Men hon rider akademiskt och det gör inte jag. Men ja har lärt mi att ha lite längre stigläder nu. Men i alla år som jag har ridit så har jag inte trampat ner ordentligt i stigbygeln och låser fast knäna (klämmer mig fast med knäna) om stiglädrena är för långa. Sen finns det säkert dom som inte alls har problem om stiglädrena är för långa, men så är jag. Har man vant sig från början att rida med långa stigläder kanske man inte har problem med för långa stigläder...?

Erkänner att jag inte har lusläst alla inlägg...

Vet inte vad du har för erfarenhet av att rida med långa stigläder, men jag har då aldrig haft problem att ställa mig upp/luta mig bakåt och ta spjärn med benen när en häst bockar. Det har alltid funkat prima. Har nog aldrig sett någon som krullat ihop som en boll faktiskt. Så det här påståendet tycker jag inte stämmer, åtminstone är det ingen sanning för de som rider med långa läder.

Nej. Är ingen dressyrryttare. Känner att jag jagar stigbyglarna när lädren är för långa... :-)

En häst kan ju börja bocka var som helst. Det är när det finns utrymme för det, oftast på banan som man kan gå upp i jockeysits, trycka på hästen i galopp och få den att sluta bocka. Är det på gårdsplan eller skrittrundan sitter man ju upprätt. Men känner att man ändå har bättre stöd med kortare läder. Det håller bara att vara mjuk i kroppen. Men det funkar inte alltid med ett fullblod.

Det har varit en del diskussioner om de som börjat anamma sydamerikanernas sätt att rida i galoppvärlden. Och oj, vad de flyger när hästen börjar bocka och de rider utan stigbyglar...

Har två, tre galoppsadlar. Är det någon som har hästar, vill och vågar prova på försöker jag gärna komma och visa lite hur man rider galoppsits. Är inte så svårt...

Vänligast
Bowman

En häst kan ju börja bocka var som helst. Det är när det finns utrymme för det, oftast på banan som man kan gå upp i jockeysits, trycka på hästen i galopp och få den att sluta bocka. Är det på gårdsplan eller skrittrundan sitter man ju upprätt. Men känner att man ändå har bättre stöd med kortare läder. Det håller bara att vara mjuk i kroppen. Men det funkar inte alltid med ett fullblod.

Vänligast
Bowman

Det enda jag egentligen tycker är relevant när hästen börjar bocka, och då har jag suttit på min beskärda del av bockande hästar i alla möjliga sadlar samt barbacka, är att vara avslappnad i mellangärdet. Och, inte att förglömma, sitta mitt över hästen förstås.
I galopp när man redan står i fältsits kan man gott, som du säger, vara kvar ovanför sadeln och låta hästen röra sig "fritt" under sig, men det går precis lika bra att sitta och låta bockningarna absorberas av mellangärdet som i knäna! Och de allra flesta ridhästar är lättare att "skjuta framför sig" med hjälp av sätet så de slutar röra sig uppåt och går fram istället, varför det kan vara en idé att sätta sig ner om man vill få stopp på bocksprången.

(För övrigt hade jag gärna tackat ja till ditt erbjudande om jag hade haft en egen häst! :))

Läs inläggen en gång till Lobelia...

Oups, en sån person, håller man inte med spå har man inte läst, suck. Eller skärp dig och sluta upp att vara dryg. Det blir så mycket trevligare om man utgår från att folk läst vad man säger och rättar till missuppfattningar eller frågar hur folk tänker.

En jockey eller arbetsryttare håller inte emot med styrka utan med teknik. Man har mjuka, låga händer och anpassar sig efter häst och uppgift.
Här ovan skrev du "Det gäller då för ryttaren eller kusten att orka hålla emot så att tempot inte blir för högt och hästen orkar galoppera eller trava hela distansen. " Det tolkar jag som att man måste använda råstyrka, men om det är med eller utan teknik framgår dock inte. Vad jag syftar på med teknik är dock att jag ska kunna hålla koll på hästen med lätt kontakt och utan att använda någon nämnvärd styrka alls. Jag antar du menar både teknik och styrka då, stämmer det?

De flesta ridhästar jag rider får jag rida med mycket mjuka händer och uppmuntra för att få dem att gå framåt i jämförelse med de fullblod jag rider.

Ja är man van vid löphästar så borde det vara en rimlig observation, Vanliga ridhästars jobb går inte ut på att kuta snabbt och långt.

Finns ingen galopphäst i världen som stannar när den ligger i täten och man släpper på tyglarna och viskar sakta.
Jag skulle inte vara så säker på ingen, men visst jag köper det, finns det så är det en liten minoritet att det är försumbart. Jag påstod dock aldrig att det fanns utan talade om hur min häst fungerar.

Är bara "ridskolehästar" som gör så (snällt uttryckt). En galopphäst har ett tävlingshuvud och är uppfostrad att komma först.
Du får nog leta nästan lika länge för att hitta en ridskolehäst som stannar när någon viskar sakta som när det gäller galoppörer. För att få till den detaljen så måste man träna på det och hästen får definitivt inte vara avtrubbad.

Galopp handlar om lydnad. Men hästarna är betydligt hetare och starkare än vanliga ridhästar. Har man fått order att rida 1600 meter med en hastighet på 17 sekunder/200 meter gäller det att göra det och inte låta hästen göra det på 11...

Det tror jag säkert, men det är inte samma typ av lydnad som jag kräver av en ridhäst. Du rider inte halva sträckan, gör en bakdelsvändning, rider tillbaks i skritt och gör halt vart 6:e steg, fattar galopp, galopperar 6 steg, tar ner i tölt (ja trav duger bra) töltar 15 m i höger öppna, rakriktar och töltar 15 m i vänster öppna, gör om tölt öppnorna i extremt sakta tölt osv.

En galoppör gör över 60 km/h. Det är inte en fart man ställer hästen åt något håll i.

Nja ställa hästen kan man troligen göra i vilket tempo som helst om hästen lärt sig vad det innebär, jag kan inte se poängen att göra det i fullfart dock och särskilt verkningsfullt lär det inte vara i den farten, jag har inte testat, Som jag skrev så ställer jag/böjer jag hästen innan den fått upp farten i den mån det går (och hittills har det gått).

Farlig ridning i ett galopplöp resulterar i mer än arga blickar. Det ger böter och avstängning. Galopp handlar om mer än poäng och går som sagt betydligt fortare...

Jag antar du syftar på när jag skrev grov ridning, skulle jag göra din typ av förhållning på tävling skulle det troligen räknas som grov ridning. Förutom att poängen blir lidande om jag inte kör rätt tempo och rätt gångart vid varje tillfälle.

Menar absolut inte att man skall resa sig upp i fältsits utan att man skall komma upp ur sadeln och bak med kroppen. Se iNHALE's bilder...
Det var väl ända punkten vi var eniga om, att fältsits inte är något lyckat sätt att stanna en häst :)

Tilläggas ska, jag rider inte en galoppör, har vad jag vet aldrig gjort det och har inga planer på att lära mig. Vad jag syftade på med mitt inlägg var att belysa skillnader i utrustning och ridstil och påpeka att vi inte har samma förutsättningar och därmed så är ditt sätt att stoppa en häst inte den bästa i alla lägen utan man får anpassa sig efter sina egna förutsättningar. Din metod är säkert bäst när det gäller galoppörer, kanske även för fälttävlan. Vill man arbeta en dressyr eller gångartshäst i skogen är den däremot inte optimal.

Senast ändrad:

Oups, en sån person, håller man inte med spå har man inte läst, suck. Eller skärp dig och sluta upp att vara dryg. Det blir så mycket trevligare om man utgår från att folk läst vad man säger och rättar till missuppfattningar eller frågar hur folk tänker.

Jag tycker faktiskt det är du som är lite dryg i detta sammanhang som kommer med en tråkig ton.
När någon skriver att man ska läsa inlägget igen så är det oftas inte för att vara elak eller 'översittig' utan för att man ska läsa igen och tänka ur en annan synvinkel.

Det är svårt att avgöra hur personer menar endast genom skriven text då man inte hör tonfall, betoning eller ser kroppspråk.

Läser man inlägget igen men ändå inte förstår ur en annan vinkel så frågar man skribenten vad den menar, egentligen. Tycker jag i alla fall!

Och ska jag vara sådan, så tyckte jag de flesta av dina svar var dryga. My opinion.

Håller med dig det du skriver Lobelia. Allt handlar om vad man är ute efter att göra, vad för häst man sitter på och förhållandena man befinner sig i...

Ingen jockey eller arbetsryttare vill dra sönder en häst. Därför är det avståndet man avverkar när man pullar upp rätt långt. Minst 50 meter, oftast upp mot 500 meter efter ett löp. En jockey på 55, 65 kg har inte direkt mycket muskler att sätta emot så det handlar främst om teknik...

Hästar tränas olika och för olika syften. Men tråden handlade om vad man kunde göra för att göra själva uteritten säkrare. Tror att många olyckor hade kunnat undvikas om man ridit ut med lite mer beredskap för att saker kan hända. Det jag nämnt är exempel på beredskap man kan ha och som inte är svårt att lära sig...

Jag håller med dig om att många olyckor kan undvikas med rätt kunskaper och framförallt lämplig häst och utrustning. Det du beskriver kan säker funka för många, kanske är det lättare att lära än mitt sätt, det tar ganska lång tid att vänja sig av med reflexen att luta sig framåt när något händer Det gäller dock att man har hopp/galopp sadel eller liknade, ett syfte med ridturen som går ihop med ridstilen och en häst som har lärt sig ( säkerligen inte svårt på de flesta kusar), att börja köra fram fötterna som beskrivs gör förmodligen bara saken värre på vissa hästar tills de fattat vad det går ut på.

Är det inte enklare att bara säga vad som gick snett?

Mmm...
Får jag undra lite Hur du gör när du rider utför i en backe? Kör du inte fram fötterna då och försöker komma bakåt med kroppen?

Mitt bästa tips är att vara LUGN och inte glömma av att andas när man blir nervös (ta djupa andetag om du blir nervös så att du slappnar av) och du ska absolut inte leta efter "farliga saker" som du tror att hästen kan bli rädd för, för då blir den det!

Utan rid på som vanligt när hästen blir rädd, klappa och beröm när ni är förbi!

Mmm...
Får jag undra lite Hur du gör när du rider utför i en backe? Kör du inte fram fötterna då och försöker komma bakåt med kroppen?

Nej.. Man behåller alltid samma position med skänklarna oavsett. Med visst undantag vid uppförsbackar när det är lätt sits som gäller.

Många gör fel i just nedförsbackar och lutar sig bakåt. Det innebär att man skjuter fram sittbenen och manar på hästen framåt. Utanför arbete så ska sittbenen vara rakt över hästen all the time. :)

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka