Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?
vad menar du med att pulla upp, dra tyglarna uppåt eller? Pull betyder ju dra...
Jag är bara inte bekant med uttrycket.
För övrigt en jättebra tråd!
Jösses Sky-fly...
Kom ut ur ridhuset och lär dig galoppera. Se till att korta upp stiglädren och få ändan upp ur sadeln så du kan komma bak med hela kroppen. Har du aldrig sett en jockey eller ridit fälttavlan?
Visst kan man sitta i sadeln och rida dressyr i skogen. Men det är inte det säkraste sättet att rida ut på tur på. Alla hästar kan bli skrämda...
Ta chansen och lär dig galoppera i Strömsholm för Colin Rayner. Där får du lära dig rida på fullblod och förhoppningsvis förstår du vad jag menar...
Vet en tjej som inte kan rida på sex månader för att hon inte orkade hålla sin häst. Hon styrde in den mot ett hinder istället. Hästen tvärnitade och hon gick över huvudet på hästen och fick en kotledsfraktur. Hade hon tryckt fram fötterna och kommit bak med kroppen när hästen började pulla hade hon orkat hålla nere farten, bromsat ner hästen efter hand och hållt sig kvar när hästen till slut tvärstannade. För då hade den faktiskt nästan ingen fart längre...
Jag vet för hon drog förbi mig när hon inte orkade hålla hästen. Jag pullade precis upp hästen jag red och min gps visade ca 50 km/h. Vi hade toppat över 65...
Hon hade förmodligen klarat sig bättre om hon hållt sig på banan, gått ett varv till och låtit batterierna ta slut istället för att styra in mot hindret...
Sen fick jag veta att hon gjort precis samma sak veckan innan men haft tur och bara kramat om halsen på hästen. Hade hon ridit på en mer garvad häst hade den hoppat över hindret i över 50 knyck. Och det är ungefär så här det kan gå till när man rider på en uteritt...
Hästen hon red stack inte, den var inte rädd. Den gjorde bara precis vad hon sagt till den att göra. Men hon orkade inte pulla upp och sakta ner genom att bara dra i tyglarna med bara armarna. För det behöver man hela kroppen...
Och kom inte och säg att du inte blådrar i tyglarna om du måste stanna i en farlig situation...
vad menar du med att pulla upp, dra tyglarna uppåt eller? Pull betyder ju dra...
Jag är bara inte bekant med uttrycket.
För övrigt en jättebra tråd!