vad gör man om det händer något under en ridtur?

Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?

Är det ordentligt brant lutar jag mig bakåt, måste kolla vad jag gör med benen, men min sadel tillåter inte att jag rör benen framåt direkt, i vart fall inte knäna, men det är fullt möjligt att underskänklen åker fram något. Är det bara måttligt kuperat sitter jag bara som vanligt.

Jag får testa och återkomma.

Jag förstår vad du menar med menar på, många branter jag ridit utför på island ( och enstaka backar hemma) så behöver man verkligen luta sig bakåt. Där var det frågan om att sitta kvar, i början var jag skitskraj , det var inte nådigt brant, jag gissar att jag försöker hålla överlivet i rät vinkel mot marken i sådana situationer.

Jag gissar att stilen blir något åt det hållet man ser fälttävlansryttare ta banker och liknade, med reservation för fötterna då.

Senast ändrad:

Absolut, är det allt för brant så måste man ju se till att hjälpa hästen dessutom.
Och hjälpa sig själv att sitta kvar. Men hur många hästar ökar takten i sådana backar? ;)
Sedan försvinner ju sittbenen när man lutat sig tillräckligt bakåt, precis som i så pass branta backar, och inte ger några signaler till hästen alls.

Jag syftade på mindre backar där hästen faktiskt tar det som en invit till ökad fart, alltså enbart lyssnar på ryttarens (ofta omedvetna) hjälper. :)

Fick göra en himla nyttig övning här för ett par sommrar sedan på ett läger. Man sätter sig helt sonika på händerna (helst på en hård stol) och så ser man till att man har händerna rakt under sittbenen. Brukar oftast gälla att man sitter rätt långt ut på stolen.
Sedan fick vi prova att röra underlivet framåt, luta oss bakåt osv. Det är förbluffande hur mycket benen faktiskt rör på sig utan att man tänker på det! Hästen känner ju dessutom detta mycket tydligt genom sadeln. Värt att tänka på! :)

Då är vi eniga, i mindre backar gör jag just ingenting.

De hästar jag ridit har varit försiktiga i branta backar, i synnerhet som jag mest ridit islandshästar. 170 cm på C/D-ponnyer och gör att det känns viktigt att hjälpa till men även nybörjarna klarade sig bra.

Det där med att hästar tolkar det som drivning när man kör fram benen gäller givetvis framförallt när man är på slät mark inte över hinder och i svår terräng. En väl inriden och miljötränad häst har lärt sig att ryttaren gör lite krumbukter i sadlen vid behov.

Det är ju också som du säger att sittbenen är en del av drivningen (förutom de framkörda benen som ju hänger med sittbenen). Jag hade en ovana att köra fram benen vid föhållning en period, det gjorde det onödigt svårt att stanna, dubbla signaler. Med dressyrsadel med ordentligt uppbyggda knästöd så försvann ovanan omedelbart. Det blev svårare att göra det.

Att hålla lite bättre koll var jag hade fötterna var bland det första jag fick lära mig när jag började rida galopphästar. Hade svårt att få stopp på dem helt enkelt. Men en medryttare som red bakom mig noterade att när jag försökte pulla upp så drev jag hästen fortfarande framåt med fötter och ben. Fick helt enkelt slappna av lite, släppa på trycket in mot hästens sidor och lära mig trycka fram fötter och underben mer...

Och det var i stort sett samma benrörelse som jag gör när jag skall rida en häst nerför (lutar mig givetvis bakåt med kroppen)...

Sen är det ju väldigt stor skillnad på hur hästar tar nerförsbackar. En del kastar sig utför och man känner sig som hjälten från snowy riwer. Andra sätter knappt den ena hoven framför den andra. Och det går så sakta och försiktigt...

Fast en unghäst jag red tog ändå priset. Från den flisade skogsslinga vi brukade trava var det en slänt ner till grusvägen hem. Och grusvägen var en nerförsbacke på ett trettiotal meter.

De flesta hästar tvekade en bra stund innan de tog klivet mer på vägen fast vi brukade göra det varje dag. Men den har unga damen kom på att man kunde hoppa ner på vägen. Sen om man ändå hoppade på kunde man ju fortsätta med att göra en snabb 90 graders sväng åt vänster och fortsätta med en frisk galopp nerför backen...

Vi blev tvungna att börja rida en annan väg sen för den här damen hade inga nerver alls. Får kanske säga det att hennes mamma var framgångsrik hinder, hopp och fälttävlanshäst...

Nu har jag kollat, och visst tar jag fram fötterna en aning och tar spjärn i nedförbackarna. En dressyrsadel tillåter dock inte att man tar fram dem särskilt långt.

Att hålla koll på fötterna är något alla ryttare bör lära sig, just i backar tänker jag dock inte nämnvärt på det, jag fokuserar på att hålla balansen själv och inte störa sedan får sitsen bli vad den vill. Branta backar där jag måste göra något annat än att sitta som vanligt är inte så vanligt häromkring dock, vi har någon enstaka.

Det är nog klart äventyrligare att rida fullblod än islandshäst, de flesta islandshästar tar svår terräng med ro (möjligen med sådan ro att man får övertala dem), ingen jag har ridit har kastat sig utför. Det enda som tycks kunna störa är om man har en flock löshästar som trycker på.

Kan ju säga att både jag och Alex blev lite förvånade när den här damen började hoppa som hon gjorde. Hade ändå runt 40 hästar i stallet Men ingen hoppade som den här lilla damen.

När vi satte igång de två åringarna som vi red blev det lite som att hoppa bock över varandra. Man var ute och travade och den ena hästen stannade för något. När den andra hästen fattade att kompisen inte var med längre stannade även den. Då hade första hästen börjat trava igen för att inte bli ensam och travade förbi den andra hästen av bara farten men sen blev det ju stopp. Men då hade den andra hästen börjat trava igen. Och så fortsatte det. Framåt, stopp, framåt och stopp igen...

Men de lärde sig fort. Och de växte fort med. Var en upplevelse att börja galoppera med dem på rakbana första gången. Nosen i banan och noll koll på hästen framför. Kunde bli både kast åt sidorna som tvärstopp. Men efterhand lyfte de på huvudena och började gå framåt. Tror aldrig att jag haft så rolig ridning som den med de här två unghästarna... :-)

Mmm...
Är ju lite svårare att röra sig i en dressyrsadel. Den formar både ryttare och häst liksom. Har för mig att äldre dressyrsadlar inte formade ryttaren lika mycket? En galoppsadel är mer som att rida barbacka i jämförelse...

Ändå får man lära sig att luta sig bakåt i nerförsbacke för att tyngden ska hamna bakåt?
Och inte vill då jag luta mig framåt (eller det skulle ju i alla fall kännas så) i brant nerförsbacke. Men även i mindre backar lutar jag mig lite bakåt, om det inte är en väldigt liten backe. Men det är vad jag har lärt mig, och jag tycker man lutar sig bakåt automatiskt i en nerförsbacke...

Senast ändrad:

Jo, de flesta lutar sig nog bakåt när de rider nerför. Men de tänker nog inte så mycket på att de tar stöd framåt med ben och fötter mot stigbyglarna samtidigt för att inte åka fram i sadeln...

I en galoppsadel är det lite nödvändigt då det inte finns så mycket att ta stöd mot på själva sadeln...

De flesta vill nog, och rider nog med i en lodrätt sits med fötterna framåt relaterat till hästen när de rider utför. Precis som de oftast står i en lodrätt sits med fötterna bakåt relativt mot hästen när de rider uppför...

Men med kortare läder blir denna rörelse framåt eller bakåt mindre jämfört med längre läder. Sen finns det en gräns för hur långt fram eller bak man kan få fötterna rent fysiskt...

Men med kortare läder blir denna rörelse framåt eller bakåt mindre jämfört med längre läder. Sen finns det en gräns för hur långt fram eller bak man kan få fötterna rent fysiskt...

Det skulle förmodligen stämt om alla sadlar var konstruerade på samma vis. Nu är det inte så utan det är snarare sadeltypen som bestämmer hur pass långt fram man för fötterna och inte stiläder längden.

Westernsadeln är ett exempel...framförallt om den är lite nyare.

Satt och funderade lite på hur jag rider i backarna och jag måste säga att jag är rätt aktiv. Oavsett om det går uppför eller nerför arbetar jag med skänkeln så att hästen är samlad...inte hela tiden, hästarna lär sig hur jag vill att dom ska förhålla sig i backarna så det är egentligen bara när dom stissar upp som jag kramar om dom för att påminna om att vi faktiskt är ute på jobb ;) .

Vi har nästan bara branter här, inte ovanligt att hästen hasar ner...typ ...

Tar mig friheten att illustrera lite det Bowman talar om.

Har haft förmånen att vistas mycket i ett stall där det även tränades galopphästar (inte det jag pysslade med där dock) och man såg ofta när de var ute och tränade, även om lädren var längre än jockey-läder så skiljde sig sitsen markant från hur en "vanlig" ryttare står i fältsists.

FloCanter3.jpg

Det som pilarna visar här är vad som ofta händer när vi vanliga ryttare ska stå upp. Vi bli framåtlutade, skänklarna åker bak och om hästen tvärstannar eller gör ett skarpt kast åt sidan hänger vi fort runt halsen.

HRMaryGez.jpg

Såhär ser det ofta ut när man rider galopphästar på träning. Fötterna har framåt-stöd i stigbyglarna och vikten ligger något bak. Om hästen gör en tvärnit har man större chans att spjärna emot med fötterna och undvika att hamna runt halsen på hästen. Visst krävs det lite muskler, och rent musklemässigt är det ofta lättare för ryttaren att stå som den övre bilden visar. Blir man trött tar man stöd mot hästens hals med händerna. Positionen på den nedre bilden innebär mer mjölksyra för benen.

(bilderna är snodda från google)

Vilken sits som är säkrast för den enskilde ryttaren låter jag vara osagt. Är man inte van vid "jockeysits" kan man fort tappa balansen och störa hästen genom att t.ex. hänga i tyglarna för att benen inte orkar. Det här med sits är en vanesak. Den som har ridit med stolsits under en längre tid känner ofta att man håller på att trilla framlänges när någon rättar till ens ben så man sitter korrekt i lod, medan den som ridit korrekt i lod tycker det känns konstigt och jobbigt att rida i stolsits, tappar sin balans och blir spänd.

Det enda jag egentligen tycker är relevant när hästen börjar bocka, och då har jag suttit på min beskärda del av bockande hästar i alla möjliga sadlar samt barbacka, är att vara avslappnad i mellangärdet. Och, inte att förglömma, sitta mitt över hästen förstås.
I galopp när man redan står i fältsits kan man gott, som du säger, vara kvar ovanför sadeln och låta hästen röra sig "fritt" under sig, men det går precis lika bra att sitta och låta bockningarna absorberas av mellangärdet som i knäna! Och de allra flesta ridhästar är lättare att "skjuta framför sig" med hjälp av sätet så de slutar röra sig uppåt och går fram istället, varför det kan vara en idé att sätta sig ner om man vill få stopp på bocksprången.

(För övrigt hade jag gärna tackat ja till ditt erbjudande om jag hade haft en egen häst! :))

Superbra bilder! Har själv fått möjlighet att prova på att rida i galoppsadel med Bowmans instruktioner och det är riktigt riktigt nyttigt!

Jag är själv fälttävlansryttare på låg nivå som i princip enbart trimmar när jag rider ut (vilket jag gör 7 dagar i veckan i kuperade marker) eller rider galoppjobb i hoppsadel. Det har varit väldigt lärorikt att försöka hitta en annan balans i lätt sits. Det är helt annorlunda än vanligt 2-punktsits. Inte alls lika jobbigt när man börjar hitta balansen och hästen upplever jag som mycket jämnare och ridningen som effektivare. Dvs ja, det är teknik (i mitt fall, jag har en ponny, inget racefullblod :angel:) och inte råstyrka eller fem ton i handen. Däremot (min ponny kan oxå stöka lite ibland ;)) ÄR man väldigt stark när det behövs, men det är mer ett stadigt stöd i munnen med handen tryckt mot manken. Vilket passar min ponny ypperligt, man håller emot en kort stund och mjuknar sedan och då blir han kvar i tempot igen. Sedan står man bara där, sådan himla häftig känsla :D

Sist vi hade sällskap så red vi i bred på en grusväg och Bowman red min mors gamla sto med ansenlig mängd galet fullblod i årdrorna, så lugn och harmonisk har hon nog aldrig varit både på bort och hemväg. Och då är min mor ändå uppfödd med de där galna fullbloden (inte galna som i att rasen är det, utan individer som inte riktigt följer mallen) och har en väldigt mjuk och trevlig ridstil.

Sedan, som Lobelia mfl kanske lite är inne på så passar ju inte denna ridstilen "ridhästryttare" varenda dag. De flesta (ridhästryttare) vill stärka sina hästar på andra sätt och jag kan iaf inte rakrikta spec mycket. Personligen vill jag träna min häst så varierat som möjligt och då ser jag dock väldigt mycket nytta av "riktiga" galoppass på detta vis. Och det har gett mig mycket aha upplevelser och en annan känsla att sträva efter i "terräng"galoppen och ridningen på terrängbanan.

Flixon, min häst flyttar ner troligtvis nästa år och känner jag Bowman rätt är han säkert i närheten någon gång, då kan vi ha buke-prova-på-galoppträff :D

Den dag jag har råd att skaffa en galopp/hoppsadel för konditionsträning kanske jag gör det och då är det inte helt fel att lära sig rida i den. Det är mer för variationen är för säkerheten skull dock.

Jockeysits med korta läder i galoppsadel är extremen och är väl knappast något som passar majoriteten. Var inte tänkt att det skulle bli en galopptråd det här... *ler*

Men som sagt för den som vill prova finns en liten chans. Men vi lär nog inte börja extremkort...
:angel:

Flixon, min häst flyttar ner troligtvis nästa år och känner jag Bowman rätt är han säkert i närheten någon gång, då kan vi ha buke-prova-på-galoppträff :D

Jaa! :banana: Det vore verkligen skitkul, har ridit en del fullblod som sagt men aldrig i en galoppsadel och aldrig "på riktigt" (även om det går fort ibland.. :angel:)

Landar nog i Skåne om någon vecka eller så. Så det finns nog goda möjligheter om du har tillgång till häst!
:laugh:

Det är det där med tillgång till häst som kniper, är medryttare på ett fullblod men han har varit lite oren i ett framben i sommar så jag vågar inte riktigt riskera det, speciellt när det inte är min häst... :(

Landar nog i Skåne om någon vecka eller så. Så det finns nog goda möjligheter om du har tillgång till häst!
:laugh:

Skulle du vilja förklara hur korsade tyglar fungerar och hur man håller dom?
Hur stort hjälp har jag av ett "fegsnöre"?

Galopptygel, tyglarna i brygga eller korsade tyglar är samma sak...

Du tar tyglarna som vanligt. Sen för du ihop dina händer tumme mot tumme. Tar tag om den vänstra tygeln bakom vänster hand med din höger hand och den högra tygeln bakom din höger hand med din vänstra hand (som du skulle hålla två pinnar med båda händerna).

Du håller alltså nu tyglarna med båda händerna och kan lägga ner händerna på var sin sida på manken. I och med att du nu har en tygelbrygga mellan händerna får du ett bra och lugnande stöd mot manken.
Tyglarna skall vara paralella med varandra, du har kontakt med hästens mun och rider med yttersidan (lillfingersidan) framåt och jobbar med en vridande rörelse. Du kan nu korta upp tygeln närmare två decimeter bara genom att vrida på händerna (armarna)...

Halsremmen har du mycket nytta av. Du håller om den med höger eller vänster hands pek och långfingrar. Du håller ju normalt ett spö i den andra handen. I och med att du håller i halsremmen lär du dig rida med låga händer och ha kontakt med hästen. Du drar även mindre i hästens mun om den hoppar, bockar eller krånglar. Du får även ett bra handtag att hålla dig kvar på hästen...

Ung galopp har en bra tidning där det står om hur man håller tyglarna, kortar upp dem och annat om hur man rider galopp. Tror du kan beställa den gratis. Ring Lotta Malmborg på Ung Galopp, 08-50636621...

Jag håller med dig även om jag inte rider aktivt längre förutom de husmorsgymnastikspass jag och min gamle trotjänare tar, dock kan gamleman som har gått mest fälttävlan (**-ig) fortfarande bli ordentligt het på gröten trots sina 23 år. Jag lärde alla mina unghästar att stanna genom att ställa mig upp med tyglarna i brygga och falla bakåt utan att dra, bara använda kroppstyngden sen blev det naturligt att rida dem som du beskriver. Lärde mig det tricket när jag jobbade i England. Det går väldigt bra att förfina den hjälpen för att göra snygga halter i dressyren också, man bara sänker hälen en aning och höjer handen ett uns med fortsatt bibehållen drivning i övrigt och slappnar av när hästen stannat :)

Jag som gillar (gillade) fart älskar känslan när hästen galopperar in i handen utan att för den sakens skull vara stark och man kan reglera tempot enbart med sin position!

KL
Har inte så stor erfarenhet av hästar som tar bettet och sticker men min dotter red en ponny ett tag när hon var tio år och han kunde verkligen skena, en gång red hon honom på en stor bana ca. 80*100 m och han stack, ju mer ungen drog desto värre blev det. Till sist fick jag kontakt med henne, hon hade som ni säkert förstår halvt panik och fick henne att ge hästen långa tyglar. Då när han inte hade något att springa mot blev han helt ställd och stannade. Det krävs en hel del mod av en ryttare att göra det och jag har ingen aning om det funkar på andra hästar men på honom funkade det varje gång efter det!

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka