vad gör man om det händer något under en ridtur?

Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?

Visst har du rätt i mycket av det du säger. Träning ger säkerhet i sadeln. Och man skall anpassa stiglädren efter situation. Bara det att ute på ridturen kan situationen förändras snabbt. Och det som känns säkert i att tretaktsgaloppera med långa läder blir med ens mycket mer spännande när farten börjar komma över 30 km/h och man inte orkar hålla hästen. Då är det inte direkt läge att försöka börja korta upp lädren...

Jag ser mig själv på en tokgalopperande häst i färd med att korta stigläderna ;).

Vi rider nog väldigt olika hästar och under helt skilda omständigheter. I den värld ser du hur man stoppar löphästar på banan och kanske med råstyrka. I min värld ser jag hur jag stoppar min islandshäst som förvisso älskar att galoppera och tävla men som är fullt stoppbar i alla situationer (ja hittills hon har aldrig skenat och kommer troligen aldrig göra det någon längre sträcka, är inte direkt lättskrämd) och där det funkar bäst att inte använda kraft.

Rider man ut som nybörjare så ska det vara på en lugn lätthanterlig häst som inte skenar i första taget och som är fullt stoppbar med i ridhästvärden normala förhållningar. Där förhåller man en häst framförallt med sättet och då underlättar det att kunna komma ner i sadeln och kunna sitta till ordentligt.

Och skulle hästen trots allt verkligen skena så kommer inte någon nybörjare ha chans att rå på den, då är det bara att hänga med. Vad man gör med skänklarna för att hålla sig fast på en skenande häst spelar nog mindre roll för hästen skull. Skenar den är den inte direkt påverkbar ändå.

Så är inte målet att bedriva dressyrträning i skogen med långa läder utan man skall just bara rida ut på en tur på finns det säkerhetsfördelar i att rida med kortare läder, halsrem och fötterna framåt (och utåt) så att man kan komma upp ur sadeln och bromsa hästen med kroppen. Annars är man inte mycket annat än passagerare när hästen sticker...

Det är nog ett väldigt bar mål att ha som nybörjare, att just rida ut och varva med dressyrövningar. Säkerhetsfördelen här är att det är mindre sannolikhet att det händer något.

Om det är lämpligt att ha fötterna framåt utåt beror på hästen, på många jag ridit hade det varit katastrof. Är hästen inte van kan det bli en spännande ridtur bara av det. Att korta läderna några hål skadar definitivt inte för en nybörjare, men allt för korta dem allt för mycket klarar inte otränade muskler. Och givetvis är en rem om halsen bra att ha om man känner sig osäker.

Om man kortar upp stiglädren ändras vinkeln på benen och man kommer längre ut med fötterna och pressar inte hästen att gå fortare. Och när man lärt sig att rida så håller man även ut fötterna från hästen när den börjar pulla och man häver sig bakåt...

Jag rider islandshäst, fötterna ligger inte ens mot hästen. Och jo att skjuta fram underskänklen även utan att röra hästen tolkar många hästar som signal för att öka takten. Kortar man läderna för mig kommer underskänklen närmre hästen och hälarna kommer åt hästen vilket de inte gör i normala fall för mig.
Annars händer precis det du säger vilket är faran med att rida ut med långa stigläder.... Man håller riktigt om hästen med ben och fötter. Fötterna talar om för hästen att gå på medan tyglarna säger stanna. Och eftersom hästen till naturen är en löpare så stannar den inte...

Det beror på hur hästen är utbildad. De som rider dressyr ute brukar inte använda tyglarna alls för att stoppa hästen (om den inte skenar då). Jag gör förhållningar främst med sätet. Och rösten funkar bäst om hästen har för bråttom. Jag kämpar med att lägga band på mig och inte använda tyglarna då de egentligen är ineffektiva. Är hästen het så händer det dock ofta att jag ställer/böjer hästen för att få igenom en förhållning med tyglarna. Att bara dra funkar uselt.
Vad händer när den oerfarne ryttaren som rider med långa läder tycker det börjar gå för fort? Hon eller han klämmer åt med ben och fötter för att hålla sig kvar och så går det ännu fortare...

Mycket riktigt, men det spelar nog mindre roll hur långa läder man har,

Har råkat ut för några gånger på galoppbanan att jag blivit av med stigbyglarna och blivit sittande nersutten i sadeln i full fart. Då har man inte någon större chans att stoppa hästen. Är bara att hålla sig kvar och följa rytmen, försöka att inte hålla om hästen med ben och fötter och vänta på att batterierna tar slut... :angel:

Jo det kan jag tänka mig, förhoppningsvis rider inte nybörjare på galoppbanan alls och inte på en tränad löphäst. Fast man gjort det hade jag alla gånger lyssna på dina instruktioner.

Ja, hade jag ridit fulltränade galoppörer på bana hade jag absolut lyssnat på Bowman...nu gör jag inte det. Jag är westernryttare, stigbyglarna är något kortare än dressyrlängd och långt ifrån "galoppörlängd" ;) ...jag sitter ner i sadeln hela tiden. Tyglarna (oavsett om jag rider med stång, vanligt bett eller bettlöst) är långa vid uteritt så länge jag inte vill att hästen ska utföra något jobb.

I förrgår red jag min heta Welsh Cob i skogen...en älg valde att följa oss. Hästen stissade upp lite och jag kramar då med skänkeln vilket betyder "SAMLA DIG"...och hästen följde instruktionerna utan anmärkning. Skulle jag börjat hiva och dra i tyglarna hade hon blivit tvärhet, jag känner henne väl. Lättar jag i sadeln betyder det "FRAMÅT i ökad speed"...sitter jag ner håller hon sig i samlad takt. Vi har blivit överraskade av diverse på våra ritter...björnen går i markerna, skjutbana finns vid en av ridlederna, jägare, älgar, rådjur...m.m. (värst var vildsvinen i småland)

TS verkar vara ung och rider troligen ponny (?)...rekommendationen från mig blir att lära känna hur TS som ryttare påverkar hästen i olika lägen. Stanna från skritt, stanna från trav, stanna från galopp m.m. under ordnade former innan det ska ridas ut. Det är bra om det sker med ytterligare en ryttare som är säker som följer med. Mobiltelefon är en underbar uppfinning och en sån SKA med om man är osäker + att man bör skriva en ridrutt och lämna i stallet så man vet vart ryttaren tagit vägen.

Jag tror inte man ska jämföra en löptränad häst med en ridhäst då inskolning, utbildning, mentalitet o.s.v. skiljer sig markant. Jag förutsätter att hästen ska lyda oavsett var vi befinner oss och vad som än händer och förbereder ritten efter det...utgår jag från att hästen ska sticka och börjar förbereda mig för det istället tror jag det går käpprätt åt fanders...

Ett one-rein-stop är direkt farligt om det går fort. Kan sluta med att både häst och ryttare går omkull med allvarliga skador som följd...

Du bör lära dig rida med halsremm och tyglarna korsade på samma sätt som de som rider galopphästar gör. Och hur man kortar upp tyglarna när man rider med korsade tyglar.

Dessutom bör du korta upp stiglädren något samt tvinga fram fötterna så att du får lite stolsits. Du har då större beredskap, en bra chans att klara en tvärnit, undvika att bli avbockad då du kan ställa dig upp så inte sadeln kommer i kontakt med baken samt att du får större kraft i tyglarna genom att du kan använda kroppen som hävstång och stoppa hästen om den skulle sticka.

Lär dig rida med händerna tätt ihop, lågt och på manken precis framför sadeln med ett par fingrar innanför halsremmen. Då kan du även använda manken som hävstång och stöd om hästen pullar hårt.
Allt för många ryttare rider ut som de cyklar, med händerna brett och högt uppe i luften. Det funkar i ridhuset och paddocken men dåligt i skogen. Kroppskontakten mellan händerna och manken får även hästen att bli lugn och avslappnad...

I skogen eller på uteritten handlar det om att rida säkert, inte vackert. Kan du rida avslappnat med kontakt med hästen får du hästen att bli lugn. Du får hästens förtroende. Och det är vackert!

Det är på det här sättet arbetsryttare överlever att varje dag rida ut med nervösa galoppfullblod flera gånger om dagen och komma hem med hela lugna hästar...

Fast one-rein -stop kan vara bra att kunna vid andra fall än när hästen skenar. TS undrade ju rent allmänt hur man kan göra när hästen inte lyssnar osv, inte bara vid full fart.
Jag rider alltid med korsade tyglar så vet hur man kortar dem.
Resten vet jag inte varför du skrev till mej då jag bara inflikade ang one-rein-stop.. att man bör öva det med hästen i skritt innan man använder det i mer fart.

Har inte skrivit att man skall rida i galoppsits. Bara korta upp några hål så att man kan få baken ur sadeln. Exemplen är från banan, ja. Men det kan gå fort i skogen eller på grusvägen med. Och för den som är ovan vid höga farter behöver det inte gå speciellt fort för att det skall bli skrämmande fort oavsett vad för häst man rider. En vanlig ridhäst är inte speciellt långsam om den får för sig att sticka. Inte heller en större ponny.

Att rida galopphästar är extremen men det påminner väldigt mycket om westernridning. Vi rider ut med långa tyglar och långa läder (men kortare läder än de dressyrryttaren har). Det är bara snabbjobben vi utför med korta eller extremkorta läder (vilket kräver en tränad ryttare).

Men vi försöker alltid ha beredskapen för att fort kunna anpassa oss efter situationen om den skulle förändras. Därför rider vi ut med halsrem, korsade tyglar och med sådan stigläderlängd så vi kan komma upp ur sadeln...

Att bli sittande i sadeln när en häst sticker i skogen eller på grusvägen vill jag nog aldrig råka ut för. Det är spännande nog att ha råkat ut för det på banan...

Jag vill ha möjligheten att göra både och. Att kunna sitta säkert i sadeln men kunna lyfta upp ändan ur den och få stopp på hästen oavsett om jag sitter på ett fullblod, en ridtravare, en quarter, paint eller connemara...

Har inte skrivit att man skall rida i galoppsits. Bara korta upp några hål så att man kan få baken ur sadeln. Exemplen är från banan, ja. Men det kan gå fort i skogen eller på grusvägen med. Och för den som är ovan vid höga farter behöver det inte gå speciellt fort för att det skall bli skrämmande fort oavsett vad för häst man rider. En vanlig ridhäst är inte speciellt långsam om den får för sig att sticka. Inte heller en större ponny.

Jag vill ha möjligheten att göra både och. Att kunna sitta säkert i sadeln men kunna lyfta upp ändan ur den och få stopp på hästen oavsett om jag sitter på ett fullblod, en ridtravare, en quarter, paint eller connemara...

Orkar inte citera alla dina inlägg.. Lat!

Jag tycker helt tvärtemot dig. När jag började på min häst så hade jag otroligt korta stigläder, i längd med hoppläder. När vi ökade farten utomhus och han drock till med sina brallsprång så flög jag som en vante alternativt nockade han mig. Jag tänkte tvärtemot och red på 'normallängd' dvs vare sig hopp eller dressyr.
Sedan dess har jag inte legat på marken mer än då vi båda hamnade på sidan i ett dike.

Att sitta djupt och tungt ner i sadeln för att lätta en aning med baken ger absolut bästa balansen enligt mig. Det krävs antagligen en hel del benstyrka och erfarenhet om man ska sitta kvar i galoppsits på en brallande häst! I och med att du sitter så pass framlutad menar jag?
Jag har faktiskt ingen aning om hur vikten fördelas när man sitter i en galoppsits då jag aldrig utför detta.

Och en erfaren ryttare klämmer inte åt med benen för att hålla balansen?! Klämmer man åt så spänner man sig - balansen blir oerhört mycket sämre!

Och komma ut ur ridhuset? Denna häst har knappt sett ett ridhus i hela sitt liv! Vi har inte ens en grusad paddock utan all träning sker just utomhus med att antingen dressyra kring träden, markarbete eller 'sedvanlig' träning på 'gräsplätten'.

Det krävs antagligen en hel del benstyrka och erfarenhet om man ska sitta kvar i galoppsits på en brallande häst! I och med att du sitter så pass framlutad menar jag?
Jag har faktiskt ingen aning om hur vikten fördelas när man sitter i en galoppsits då jag aldrig utför detta.

Tar mig friheten att illustrera lite det Bowman talar om.

Har haft förmånen att vistas mycket i ett stall där det även tränades galopphästar (inte det jag pysslade med där dock) och man såg ofta när de var ute och tränade, även om lädren var längre än jockey-läder så skiljde sig sitsen markant från hur en "vanlig" ryttare står i fältsists.

FloCanter3.jpg

Det som pilarna visar här är vad som ofta händer när vi vanliga ryttare ska stå upp. Vi bli framåtlutade, skänklarna åker bak och om hästen tvärstannar eller gör ett skarpt kast åt sidan hänger vi fort runt halsen.

HRMaryGez.jpg

Såhär ser det ofta ut när man rider galopphästar på träning. Fötterna har framåt-stöd i stigbyglarna och vikten ligger något bak. Om hästen gör en tvärnit har man större chans att spjärna emot med fötterna och undvika att hamna runt halsen på hästen. Visst krävs det lite muskler, och rent musklemässigt är det ofta lättare för ryttaren att stå som den övre bilden visar. Blir man trött tar man stöd mot hästens hals med händerna. Positionen på den nedre bilden innebär mer mjölksyra för benen.

(bilderna är snodda från google)

Vilken sits som är säkrast för den enskilde ryttaren låter jag vara osagt. Är man inte van vid "jockeysits" kan man fort tappa balansen och störa hästen genom att t.ex. hänga i tyglarna för att benen inte orkar. Det här med sits är en vanesak. Den som har ridit med stolsits under en längre tid känner ofta att man håller på att trilla framlänges när någon rättar till ens ben så man sitter korrekt i lod, medan den som ridit korrekt i lod tycker det känns konstigt och jobbigt att rida i stolsits, tappar sin balans och blir spänd.

Senast ändrad:

Vilken sits som är säkrast för den enskilde ryttaren låter jag vara osagt. Är man inte van vid "jockeysits" kan man fort tappa balansen och störa hästen genom att t.ex. hänga i tyglarna för att benen inte orkar. Det här med sits är en vanesak. Den som har ridit med stolsits under en längre tid känner ofta att man håller på att trilla framlänges när någon rättar till ens ben så man sitter korrekt i lod, medan den som ridit korrekt i lod tycker det känns konstigt och jobbigt att rida i stolsits, tappar sin balans och blir spänd.

Sedär! Var mycket lättare att sätta sig in i det hela med bilder. Jag förstår nu hur ni menar och kan nog hålla med en smula.
Man lär sig oftast något nytt varje dag. :)

Men jag måste nog ändå hålla på att är man ingen galoppryttare alt. är van med galoppsitsen så är det mycket bättre mer längre stigläder och tyngd i baken! Så i TS fall skulle jag inte föreslå att korta lädren och skjuta fram fötterna utan att sitta tungt och RAKT över hästen.

Men då en annan fråga. I och med att skänkeln hamnar längre fram, tar inte hästen det som en framåtdrivande hjälp? Eller är det skillnad mellan galopp och 'vanlig'? Tänkte mest på att min häst gärna ökar ett och två steg när mina skänklar hamnar längre fram (speciellt i hoppläder då skänkeln redan är högre upp och mer i stil med jockey..).

oj vilken diskussion det blev!
Kanske överdrev lite när jag sa nervös,menar kanske lite smånervös eftersom jag aldrig har varit med om något så vet inte hur jag skulle reagera. är ibland lite nervös också på ett bra sätt,liksom att man ser fram emot ridturen :)
ja rider ponnys-gotlandsruss och numera fjordingar :) det är nog bra att göra lite mer än vad man vågar! såklart inte om man verkligen känner att man inte vill. Men jag var osäker på förut om jag ville rida fjordingarna på gården,och nu är dem de ända hästarna(ponnys)jag vill rida där :)

HRMaryGez.jpg

Såhär ser det ofta ut när man rider galopphästar på träning. Fötterna har framåt-stöd i stigbyglarna och vikten ligger något bak. Om hästen gör en tvärnit har man större chans att spjärna emot med fötterna och undvika att hamna runt halsen på hästen. Visst krävs det lite muskler, och rent musklemässigt är det ofta lättare för ryttaren att stå som den övre bilden visar. Blir man trött tar man stöd mot hästens hals med händerna. Positionen på den nedre bilden innebär mer mjölksyra för benen.

En sist lik den här hade inte fungerat för mig, inte utan ordentligt med träning åtminstone. Dels hade jag inte orkat i längden och dels så tränar jag i viss mån oavsett målet med min ridtur ute. Visst kan jag korta lädren något och ändå kunna träna men tränar man ridning (form, lydnad, diverse krumelurer, tölt, tempo/gångartsväxling) så funkar inte den typen av sits. Jag måste kunna komma ner i sadeln för att kunna påverka hästen korrekt.

Jag håller fullkomligt med, med ett tillägg, det blir troligen fel om man väljer metoder man och framförallt hästen inte är bekant med. För en galoppryttare måste det kännas lika fel och osäkert att sitta ner som det för mig känns att ha korta stigläder.

Det är just det jag menar. Den metod som är säkrast för den enskilde ryttaren är helt beroende på vad man själv är van vid och vad hästen är van vid. Jag som "vanlig" ryttare hade känt mig enormt ostadig om jag skulle ridit ut med jockey-läder då jag är van vid långa läder där jag kan hålla om hästen med benen om det skulle behövas. Om däremot både jag och hästen vande oss vid den typen av position så hade jag kanske föredragit den framför vanlig lodrät sits om man bara ska ut och träna lite kondition eller bara ha kul utan krav.

Jockeys kan ju sitta på detta sättet just för att deras ridning inte kräver den kontakt med hästen som vår gör. De behöver inte komma åt med säte och skänklar utan det handlar mer om att styra, anpassa tempo (driva/hålla tillbaka) och sitta kvar, mer eller mindre. Sen kan jag absolut tänka mig att de sitter som de gör (eller står snarare) av en anledning. Kan absolut tänka mig att den typen av sits är säkrare om man jämför med vanlig lodrät sits, så länge hästen och ryttaren är på det klara med tekniken. Om häst/ryttare inte är vana med en viss position i sadeln spelar det ingen roll hur säker den egentligen är, det kommer inte funka iaf.

Fina bilder iNHALE... :)

När jag rider ut med en åring eller bara skall ut och trava i skogen har jag nog lika långa eller längre läder än de flestas hoppläder. Men de är aldrig längre än att jag inte kan hålla mig ovanför sadeln om hästen börjar bocka...

Skall jag ut och träningscantra en häst då höjer jag stigbyglarna men oftast inte mer än några hål. Det är först när det handlar om ett snabbjobb som stigbyglarna åker upp ordentligt. Oftast ett tiotal hål så att man får den jockeysits många tänker på när man talar om korta läder...

Sen handlar det naturligtvis om träning. Jag har ridit både ridhäst och galopphäst och funnit att det sätt jag rider galopphästar på passar mig bäst oavsett vad för häst jag rider. Många tror inte på det Men det har funkat gång på gång. Det flesta hästar lär sig fort...

Det svåra är att vanliga ridskoleinstruktörer inte kan galopp och därför heller inte kan lära ut hur man står och rider. Det handlar mer om teknik än styrka. Annars skulle en arbetsryttare eller jockey på 50, 60 kg aldrig klara av att hålla en galopphäst med 600 kg muskler...

Om vi pratar fullblod så är man väldigt försiktig med hjälper då de är så känsliga. Man behöver sällan skänkla dem utan det räcker med den kontakt man har med händerna mot manken och i tyglarna...

Det skiljer lite från häst till häst men generellt sitter man tungt i sadeln när man skrittar ungefär som en avslappnad cowboy och rider med mycket långa tyglar. Men alltid kontakt med hästen via manken för att hålla den lugn. Inga händer högt i luften. Det kan ofta få en galopphäst att bli orolig...

När man skall börja trava kortar man upp tyglarna försiktigt, trycker till lite lätt på manken och börjar rida lätt med små smidiga rörelser. Inga tunga landningar i sadeln på ett fullblod...

Sen när man skall börja cantra sätter man sig ner, kortar upp tyglarna (men inte alltid man behöver det) trycker till på manken igen och börjar galoppera. Sen reser man sig upp i galoppsits, har kvar kontakten med hästen via manken och väljer tempo...

En galopphäst är så driven att man sällan behöver skänkla den för att galoppera. Gör man det blir galoppen lätt bra snabbare än det var tänkt. Och då har man en dragkamp med hästen om vilket tempo som gäller. Det är nu hästarna sticker med nybörjarna. Den erfarne ryttaren får även den hetaste hästen att gå på lugnt...

Men generellt är det fötterna framåt och kroppsvikten bak oavsett sits och tempo precis som iNHALE beskrivit. Tricket är att ställa sig upp utan att luta sig framåt vilket bara får hästen att öka farten...

Sen är det en annan historia hur man rider när man skall göra snabbjobb i tävlingstempo med korta läder...

Om vi pratar fullblod så är man väldigt försiktig med hjälper då de är så känsliga. Man behöver sällan skänkla dem utan det räcker med den kontakt man har med händerna mot manken och i tyglarna...

Det är alltså trycket emot manken som ökar farten hos galoppörer?
Hade jag absolut ingen aning om! :)

Men att sakta ner, det sker genom tygeltag alltså?

Det är alltså trycket emot manken som ökar farten hos galoppörer?
Hade jag absolut ingen aning om! :)

Men att sakta ner, det sker genom tygeltag alltså?

Nja...
Trycket mot manken är mer än kontakt med hästen och startknapp. Sen får man ett bra och nödvändigt stöd med hjälp manken. Skall man sen öka farten så tar man ett nytt tygeltag och kortar upp tyglarna lite. Det är som att lägga i en ny växel på en galopphäst. Farten ökar direkt och rätt radikalt!

Men grejen är lite att hålla igen hästen så att man inte gör slut på batterierna innan man galopperat den tänkta distansen. Man får helt enkelt hålla emot med hjälp av manken. Hästen går ju på tygeln och vissa hästar pullar något fruktansvärt...

Under ett lopp på själva upploppet tar man det sista tygeltaget, samlar ihop hästen och ger den stöd i mål. Det är den vanligaste bilden av jockey'n som med händerna långt uppe på nacken nästan trycker fram hästen mot mållinjen...

Arbetsryttaren däremot skall ju bygga upp hästen under träning så han eller hon måste kunna hålla hästen i ett jämnt tempo under kanske 1500 meter tillsammans med flera andra hästar. Då ser sitsen mer ut som på iNHALE's fina bilder där man rider med längre tyglar och håller emot med hjälp av manken precis framför sadeln. Man drar inte så mycket i tyglarna med hjälp av armarna utan vrider mer på händerna för att hålla kontakten med munnen. Men en hårt pullande häst betyder ändå att man kommer tillbaka till stallet "torr i halsen och med blodiga fingrar"...

Skall man stanna så räcker det ibland bara att släppa lite på tyglarna på en del hästar och ställa sig upp. Andra får man använda hela kroppen till att få stopp på. Beror lite på träningsförhållanden och hur heta hästarna är. En del vill bara springa och springa...

Är lite det som är arbetsryttarens uppgift. Att kunna anpassa sig och rida många hästar.
Det svåra för nybörjaren med att rida en galopphäst är att klara av att hålla tempot. Eller helt enkelt att hålla emot så att tempot inte blir för högt. Man kortar upp och drar i tyglarna när man tycker det börjar gå för fort. Men talar bara om för hästen att den skall öka...

Jag har drygt 120 hästar uppskrivna i min bok. De flesta jockey's har tusentals. Det tuffa för nybörjaren är att överleva den första månadens tio hästar...

Kl
När min medryttarhäst är väldigt pigg och vill trava fast jag har bestämt skritt och jag känner att om jag släpper efter och låter han trava så kommer det gå för fort, ställer jag honom åt ett håll, ganska mycket om det behövs, ör då kan inte hästen springa lika fort.När han blivit skrämd och stuckit har jag tagit i tyglarna , försökt göra mig tung i sadeln om det går, eller lutar mig bakåt ochtar spjärn med fötterna i stigbyglarna allt jag kan och bromsar med kroppen. När han sänkt farten och lugnat sig skrittar jag ett tag..
När jag rider ut har ja lite kortare stigläder än när jag rider på banan. Jag har hellre lite för korta stigbyglar då för att ha lite lättare för att sitta kvar om han tex skulle sticka eller springer lite för fort.
Träna upp din balans så du tex följer med lättare om hästen skulle ta ett skutt åt sidan. Var så avslappnad du kan, för i alla fall jag har ibland suttit kvar bättre när jag är avslappnad och inte beredd när hästen skuttat åt sidan. Ibland när man spänner sig kommer man upp lite ur sadeln och då behövs det inte alltid så mycket för att man ska komma lite i obalans.

Men jag måste nog ändå hålla på att är man ingen galoppryttare alt. är van med galoppsitsen så är det mycket bättre mer längre stigläder och tyngd i baken! Så i TS fall skulle jag inte föreslå att korta lädren och skjuta fram fötterna utan att sitta tungt och RAKT över hästen.

Det beror ju på hur man är. Jag har börjat lära mig att rida med lite längre stigbyglar än jag är van vid då min medryttarhäst rids akademiskt
Men jag har alltid varit så att har jag för långa stigbyglar kan jag ställa mig på tå eller låsa fast knäna och trampar ju då inte ner i stigbygeln och får ju då också sämre balans.
Det är ju självklart inte bra att ha för korta stigbyglar, men inte heller för långa så man kanske tappar dom. Därför har jag hellre lite för korta istället så det går bra att rida lätt eller ställa sig upp, istället för att studsa runt om det går för fort och kanske tappa nån av stigbyglarna.

Mmm...
Är lite det jag känner och ser när någon rider ut i skogen med väldigt långa läder, utan halsrem och okorsade tyglar. När hästen börjar bralla är det bara en liten tidsfråga innan ryttaren hamnar på marken. Han/hon har ingen möjlighet att ställa sig upp och fjädra med benen eller hålla emot med tyglar och halsrem. Man blir som en bordtennisboll och när man tappat stigbyglarna så flyger man snart...

Men kan man vara avslappnad så blir man ju kvar i sadeln längre. Jag var ordentligt sjuk ett tag i våras. Men vi hade en hög med hästar som ändå måste ut och cantras eller travas i skogen. Det första turerna på banan gick bra. Men sen när jag skulle ut och trava i skogen så svartnade det för ögonen. I nästa sekund var det fullständig rodeo. Säkert var det hästen som kände att jag var på väg av och försökte väcka mig. Hur som helst så hade jag inte en chans att sätta emot utan var som en säck potatis i sadeln. Så när hästen väl lugnat sig så satt jag fortfarande kvar.

Två gånger väckte hästen mig på detta sätt. Hade nog aldrig kommit hem om jag inte suttit på den hästen vid det tillfället. Han både höll mig vaken och tog mig hem. Han är förövrigt en av de hästar jag ridit mest och som aldrig gjort så här innan eller efteråt. Han fattade helt enkelt att jag var på väg att tuppa av i sadeln och väckte mig om än rätt våldsamt...

Kan säga att jag inte red mer den dagen utan hamnade i sängen med 40 graders feber...
:angel:

Mmm...
Är lite det jag känner och ser när någon rider ut i skogen med väldigt långa läder, utan halsrem och okorsade tyglar. När hästen börjar bralla är det bara en liten tidsfråga innan ryttaren hamnar på marken. Han/hon har ingen möjlighet att ställa sig upp och fjädra med benen eller hålla emot med tyglar och halsrem. Man blir som en bordtennisboll och när man tappat stigbyglarna så flyger man snart...

Du bör nog tänka om lite då och inse att det finns hästar och ryttare som är tränade på annat vis, har annan utrustning och lärt in andra tekniker. Dressyrsadlar är inte byggda för korta läder. Var skulle knäna ta vägen här:

sattelrigi.jpg
.

Och att byta sadel är inte rimligt, det skulle hindra mig i min ridning, liksom det är direkt olämpligt att träna för löp i dressyrsadel. Det finns en anledning till att vi har olika sadlar.

Jag förfasas inte över dina korta läder som gör det så mycket svårare att tölta, rida dressyr övningar, träna korrekta övergångar mellan trav/galopp/tölt. Eller dina korsade tyglar som är ett hinder när man rider dressyr. Vi har som sagt helt olika mål och förutsättningar.

Och nej, en van dressyrryttare (eller islandshästryttare) blir inte som en bordtennisboll om de tappar stigbyglarna. Det händer i princip ingenting om det skulle ske för mig, jag har ju tränat på det.

KL

Jag som rider dressyr på ett fullblod (löphäst, dock endast under en kort tid) håller med Lobelia och resten. Om jag galopperar honom i skogen, sittandes i dressyrsadeln (eller barbacka, för den delen) går det lugnt, fint och samlat. Bromsen sitter i sitsen och inte i hand eller framåttramp i stigbygeln. Ställer jag mig i lätt sits vill han gärna öka, men bromsen hittar jag fortfarande om jag sätter mig ner. Stigbyglarnas längd är inte särskilt relevant, förutom att jag vill ha dem långa nog att kunna hålla om honom om han skyggar för något, samt inte så långa att jag måste stå på tå i lättridningen. En annan häst som gick på banan mycket längre svarade på precis samma sätt, tung sits = lugnt tempo.
Har ridvärmt en hel del travare innan starter, där har jag behövt i princip lägga mig ner bakåt för att få stopp, vilket i sin tur kräver ett rejält spjärn i stigbyglarna. Men då har det också varit löphästar utan vidare ridutbildning som vet att det är tävling på G! Dvs ganska långt från de hästar TS rider. Det är verkligen helt olika ridtekniker det handlar om!

Apropå One rein-stop så hade jag aldrig vågat vrida hästens huvud så! Min "nödlösning" när det är påväg käpprätt åt helvete är ett fast grepp om ena tygeln, ta spjärn med den handen mot mankammen, och dra i andra tygeln. Du får mer kraft än en vanlig förhållning men risken att du går omkull är klart mindre.
I övrigt är väl den bästa metoden att hålla hästen sysselsatt innan något händer! Även om man inte har kunskapen att sitta och rida skolor kan man öka/minska tempo, ställa och böja och göra övergångar!

Jag håller helt med dig! Senast igår for 4-åringen i luften och jag satt som gjuten i min westernsadel. Då det handlade om ett rent bockande fick jag stopp på honom med "one-rein-stop" och vi kunde fortsätta övningarna utan mer incidenter.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka