vad gör man om det händer något under en ridtur?

loote

Trådstartare
Hej!
Hur hanterar ni situationer när det händer något under en ridtur?
typ att hästen blir rädd eller struntar i vad man säger och hittar på lite bus.
Jag kan vara lite smått nervös när jag rider ute ifall det skulle hända något. Jag har aldrig vart med om att hästen jag rider börjar bråka eller så,men kan vara bra att veta vad man ska göra om hästen sticker elr nåt :)

Sv: vad gör man om det händer något under en ridtur?

Om hästen blir rädd för något och skyggar: Sitt lugnt kvar och prata med hästen. Blir man själv rädd och nervös kan det förvärra hästens rädsla. Rid förbi det läskiga som om ingenting hänt och beröm hästen när ni kommit förbi. Blir man själv riktigt rädd kan man också sitta av och leda hästen förbi det läskiga.

Om hästen busar lite när man t.ex. galopperar: Fortsätt rida framåt. Att hästar kan ta glädjeskutt får man räkna med, och tycker inte man ska bestraffa en häst pga glädjeyttringar. Busar den för mycket får man vara lite bestämd och kanske samla upp hästen/sakta av. Bus kan man acceptera, men inte hur mycket som helst. Vart gränsen går får man avgöra själv.

Om hästen tar bettet och sticker: Om hästen har bitit tag i bettet har man förlorat all kontakt i munnen, dvs det går inte att verken styra eller bromsa normalt. I ett sådant läge hade jag gjort en one-rein-stop om hästen inte saktar av av sig själv inom en rimlig tid.

Om hästen skenar iväg utan att ta bettet: Om det finns utrymme hade jag försökt leda in hästen på en stor volt för att sedan gradvis göra volten mindre och mindre tills hästen inte kan galoppera längre utan måste sakta av till trav och slutligen skritt. Finns det inte utrymme att lägga en volt hade jag tagit och släppt efter i tyglarna upprepade gånger. Att bara sitta och dra dra dra kan resultera i att hästen bara rusar på ännu mer. Ta ordentligt i tyglarna, släpp efter och ta igen.

tack för svar :)
om hästen tar bettet,vad menas med det?
Jag är inte en rutinerad ryttare,klarar man ändå att göra one-rein-stop? Jag klarar oftast uteritter väldigt bra även fast jag inte är så duktig,men har ingen aning hur jag skulle agera om det hände något :S

att göra volter är ju väldigt bra,om man har utrymme. Red en väldigt het häst en gång som jag tyckte va alldeles för svår för mig och då gick det väldigt bra att göra en volt när det gick för fort.(på en äng) fast när man rider i skogen är det lite läskigt,för det finns inget utrymme och man vill inte att hästen sticker in bland träden :S

Att den tar bettet innebär att hästen biter tag i bettet med tänderna vilket gör att du inte kan röra bettet i hästens mun för att den håller fast det. Hästar är väldigt starka och för att få den att släppa bettet krävs ofta en annorlunda teknik än att bara dra i båda tyglarna.

En one-rein-stop är en manöver man bara ska använda om nöden kräver, dvs om situationen är sådan att det finns risk att du eller hästen skadar er om du inte får stopp på hästen omedelbart. Det du gör är att du släpper ut den ena tygeln så den hänger lös på ena sidan av hästens hals, medan du drar hårt i den andra tygeln. Ibland kan man också luta sig bakåt och ta spjärn med fötterna i stigbyglarna för att få extra kraft. Hästens huvud kommer vridas skarpt till sidan, och en häst med huvudet åt sidan kan inte springa rakt fram. Den typen av manöver är inte behaglig för hästen och därför ska du bara använda den i nödfall. Eftersom hästens huvud vrids till sidan kommer den troligen att påbörja en volt och svänga åt det håll du drar, därför är det viktig att välja rätt plats så du inte drar ut hästen i t.ex. ett elstaket eller på ett ställe där hästen kan skada sig. Denna position med full kraft i ena tygeln och hästen huvud böjt ska du behålla tills hästen står still mer eller mindre alt tills du har fått kontroll över hästen så den inte sticker igen när du släpper efter på tygeln.

okej :)
ska man dra eller rycka till kraftigt? finns det risk att hästen kan skadas när man gör one-rein-stop?

Du ska dra och hålla kvar tills hästen mer eller mindre står still och du har kontroll igen.

Risken med one-rein-stop är att om det vill sig illa kan hästen gå omkull. Det är lätt hänt att den tappar balansen om den springer i hög fast och plötsligt får den typen av sidokraft som one-rein-stop ger. Att dessutom få den typen av kraft i munnen är inte behagligt för hästen och det gör med all säkerhet ont. Men som sagt, det är en nödlösning om du inte kan få stopp på hästen på annat vis. Rekommenderar dock att man provar andra metoder för att få stopp på hästen innan man tar till one-rein-stop, t.ex det här när man tar och släpper efter i tyglarna upprepade gånger, eller leder in hästen på en volt och därmed minskar farten.

Fast det kan väl vara bra att öva in one-rein-stop i först skritt och sen även trav, så att man den gången behöver använda det i nödsituation, har lärt hästen vad det går ut på ?

Fast det kan väl vara bra att öva in one-rein-stop i först skritt och sen även trav, så att man den gången behöver använda det i nödsituation, har lärt hästen vad det går ut på ?

Ett one-rein-stop är direkt farligt om det går fort. Kan sluta med att både häst och ryttare går omkull med allvarliga skador som följd...

Du bör lära dig rida med halsremm och tyglarna korsade på samma sätt som de som rider galopphästar gör. Och hur man kortar upp tyglarna när man rider med korsade tyglar.

Dessutom bör du korta upp stiglädren något samt tvinga fram fötterna så att du får lite stolsits. Du har då större beredskap, en bra chans att klara en tvärnit, undvika att bli avbockad då du kan ställa dig upp så inte sadeln kommer i kontakt med baken samt att du får större kraft i tyglarna genom att du kan använda kroppen som hävstång och stoppa hästen om den skulle sticka.

Lär dig rida med händerna tätt ihop, lågt och på manken precis framför sadeln med ett par fingrar innanför halsremmen. Då kan du även använda manken som hävstång och stöd om hästen pullar hårt.
Allt för många ryttare rider ut som de cyklar, med händerna brett och högt uppe i luften. Det funkar i ridhuset och paddocken men dåligt i skogen. Kroppskontakten mellan händerna och manken får även hästen att bli lugn och avslappnad...

I skogen eller på uteritten handlar det om att rida säkert, inte vackert. Kan du rida avslappnat med kontakt med hästen får du hästen att bli lugn. Du får hästens förtroende. Och det är vackert!

Det är på det här sättet arbetsryttare överlever att varje dag rida ut med nervösa galoppfullblod flera gånger om dagen och komma hem med hela lugna hästar...

Senast ändrad:

Delvis knapplån..

Jag blir lite fundersam över era svar rent ut sagt..

Varför ens tänka tanken på att rida ut om man redan hemma är nervös över detta? :crazy:
Varför ska man sitta i stolsits och vara förberedd på en tvärnit?

Jag blir helt paff.
Innan man ger sig ut i skogen (ens på lugnaste brunte) så tycker jag att man ska ha tillräckligt med kunskap och balans i sin ridning att man klarar av ett överraskningsmoment!
Absolut att nybörjare ska få rida i skogen, men då borde man i alla fall ha någon med sig eventuellt någon som leder hästen - my opinion!

Att föreslå one-rein-stop tycker jag dessutom är helt fel och borde inte ens erbjudas som nödstopp. Det är så otroligt farligt får både häst och ryttare i och med farten som erbjuds. Dessutom är det som redan skrivet, otroligt obehagligt och säkerligen smärtsamt för hästen!
Sticker hästen i sken finns det ingen ryttare som stoppar hästen utan då får man klara sig som ryttare bäst man vill..

TS, lär dig att hantera hästen i alla gångarter och när du känner dig helt säker och i balans så ge dig ut på korta turer med en häst du känner dig trygg på. Mobil och sällskap!

... samt att du får större kraft i tyglarna genom att du kan använda kroppen som hävstång och stoppa hästen om den skulle sticka.

Lär dig rida med händerna tätt ihop, lågt och på manken precis framför sadeln med ett par fingrar innanför halsremmen. Då kan du även använda manken som hävstång och stöd om hästen pullar hårt.
Allt för många ryttare rider ut som de cyklar, med händerna brett och högt uppe i luften. Det funkar i ridhuset och paddocken men dåligt i skogen. Kroppskontakten mellan händerna och manken får även hästen att bli lugn och avslappnad...

Kroppen som hävstång? Lutar du dig bakåt så pressar du sittbenen framåt vilket betyder för en välinriden häst att öka farten! Sen att sitta och rådra i hästens mun - vart finner du det effektivt och snällt emot hästens mun?

Jag skulle flyga som en vante om jag red min kuse med händerna tätt längs manken utomhus. Han är full av livsglädje och visar det mycket väl utomhus i högre gångarter. Men händerna en aning högre är normalt samt lite bredare så får jag mer kontroll över hans huvud.
Håller jag händerna några cm högre än vanligt, tar och lättar samt driver på så får han inget tillfälle att bocka vidare.

Dessutom arbetar man hästen så finns inget tillfälle att hitta på bus då tankarna är på andra håll..

Varför ens tänka tanken på att rida ut om man redan hemma är nervös över detta? :crazy:

Så du menar att om man är minsta lilla nervös över något ska man avstå?

Ska man komma över sin nervositet är ofta den bästa medicinen att ta tjuren vid hornen och göra det man är rädd för, under kontrollerade former. Jag är alltid nervös innan jag ska rida ut, speciellt om det blåser hårt och hästen är på tårna. Men hade jag avstått pga att jag råkar vara lite nervös, då hade jag lika gärna kunnat sälja hästen för då hade jag aldrig kommit upp i sadeln.

Sen ska man ju såklart inte utmana ödet. Är man rädd för att hoppa ska man inte börja med att kasta sig över ett hinder på 150, är man rädd att rida ut ska man inte galoppera som en blådåre i skogen det första man gör. Men ofta måste man faktiskt utmana sig själv lite för att komma över sin nervositet och utvecklas.

För varje gång jag rider ut utan att något händer stärks mitt självförtroende, och varje gång jag kommer tillbaka efter en ridtur känner jag mig stolt, klappar mig själv lite på axeln och tänker "det där gjorde du bra".

Men olyckor kan hända den bäste av ryttare, och oavsett om man är proffs eller nybörjare, är det viktigt att veta vad man har för olika möjligheter i en potentiellt farlig situation och det är bra att veta vad det finns för olika tekniker man kan ta till om det skulle behövas.

Bara för att man känner till tekniken one-rein-stop t.ex. finns det inget som säger att man någonsin i sitt liv behöver använda den. Det är faktiskt ytterst få situationer (om ens någon) som inte går att lösa på andra sätt.

Förberedelse
(t.ex. balansträning, ridning i skogen med ledare/sällskap) - Kunskap (hur agerar jag om något händer? Vad kan jag göra?) - Säkerhet (hjälm, säkerhetsväst och halsrem).

Så du menar att om man är minsta lilla nervös över något ska man avstå?

Men olyckor kan hända den bäste av ryttare, och oavsett om man är proffs eller nybörjare, är det viktigt att veta vad man har för olika möjligheter i en potentiellt farlig situation och det är bra att veta vad det finns för olika tekniker man kan ta till om det skulle behövas.

Bara för att man känner till tekniken one-rein-stop t.ex. finns det inget som säger att man någonsin i sitt liv behöver använda den. Det är faktiskt ytterst få situationer (om ens någon) som inte går att lösa på andra sätt.

Nej, jag uttryckte mig en aning klantigt. Det jag syftade på var att känner man att man inte behärskar/är rädd för att rida ut i skogen så bör man avstå alternativt ha någon som ser till att allt går lugnt till under hela passet.

Jag tycker att det var bra gjort utav TS att skapa denna tråd för råd och tips, men jag tycker inte att hon har fått så himla värdefulla sådana.
Du nämner själv att man sällan/aldrig behöver ta till one-rein-stop så varför föreslå något dyligt? I och med att TS nu är oerfaren så borde hon inte behöva lära sig sådan riktigt ännu utan se till att hon, på en lugn häst, får öva upp sin trygghet.

Men jag vill poängtera att TS gjorde bra i att rådfråga.

Det är alltid bättre att förebygga än att reparera. Se till att man kan behålla lugnet och att känna sig trygg i sadeln är a och o. När man kommit så långt tycker jag att man klarar av de flesta hinder man kan möta på (oavsett om man sitter och pratar i mobilen :angel: eller redan sett plastpåsen någon minut innan hästen). :)

För att det kan vara bra att iaf känna till att den typen av "nödbroms" finns, även om man kanske aldrig behöver använda den. Självklart ska man sträva efter att få stopp på en okontrollerbar häst med så skonsamma medel som möjligt, men det finns inga garantier för att det inte kommer en dag i TS liv då hon kan behöva använda sig av metoden (eller en variant av den), och om en sådan dag skulle komma, är det som sagt bra att ha en sista plan i bakfickan när inget annat funkar (man kan självklart kasta sig av hästen om man känner för det och låta den rusa iväg, men det är inte alla som vill det).

Sen kan vi tyvärr inte sitta här och kontrollera vilka hästar TS rider. Risken finns att hon kanske hamnar på ryggen på en häst en vacker dag där hon tappar all form av kontroll och situationen blir livsfarlig både för häst och ryttare.

One-rein-stop finns som nödlösning, men t.ex. att leda in hästen på en volt och gradvis minska farten är som tidigare nämnt långt mycket bättre.

Delvis knapplån..

Jag blir lite fundersam över era svar rent ut sagt..

Varför ska man sitta i stolsits och vara förberedd på en tvärnit?

Jag blir helt paff.
Innan man ger sig ut i skogen (ens på lugnaste brunte) så tycker jag att man ska ha tillräckligt med kunskap och balans i sin ridning att man klarar av ett överraskningsmoment!
Absolut att nybörjare ska få rida i skogen, men då borde man i alla fall ha någon med sig eventuellt någon som leder hästen - my opinion!

Att föreslå one-rein-stop tycker jag dessutom är helt fel och borde inte ens erbjudas som nödstopp. Det är så otroligt farligt får både häst och ryttare i och med farten som erbjuds. Dessutom är det som redan skrivet, otroligt obehagligt och säkerligen smärtsamt för hästen!
Sticker hästen i sken finns det ingen ryttare som stoppar hästen utan då får man klara sig som ryttare bäst man vill..

TS, lär dig att hantera hästen i alla gångarter och när du känner dig helt säker och i balans så ge dig ut på korta turer med en häst du känner dig trygg på. Mobil och sällskap!

Jag skrev "lite som i stolsits" för att beskriva vikten av att trycka fram fötterna och ha en bromsberedskap. Inte att man skall rida i stolsits.

Detta är något alla får lära sig som rider galopphästar.
Vilken häst som helst kan mycket väl tvärnita under en ridtur. Har man då ingen beredskap för det dyker man. Är en anledning till att man rider galopp med tyglarna i brygga på manken och med hälarna ner och fötterna framåt. Den stora anledningen anledning är att man kan använda hela kroppen för att stoppa en pullande häst. Men det är inget man lär sig på en ridskola för de sysslar bara med tretaktsgalopp.
När en häst verkligen galopperar är det i betydligt snabbare fyrtakt. För en vanlig häst betyder över 40 km/h, på en arab över 50 och på ett fullblod över 60 km/h. Då gör man inga "one rein stop"! Vill se den som vågar vrida cykelstyret 90 grader när man cyklar i 10 km/h...

Få hästar biter tag i bettet. Det är helt enkelt så att det är få ryttare utöver de som sysslar med monté och galopp som vet hur stark en häst är när den pullar. Man tror att den biter fast i bettet. Har man inte hela kroppen till hjälp stoppar man aldrig 600 kg muskler som en häst faktiskt utgör...

Det finns för övrigt bett för hästar som biter tag i bettet. Men det kräver ryttare som kan rida...

Senast ändrad:

Kroppen som hävstång? Lutar du dig bakåt så pressar du sittbenen framåt vilket betyder för en välinriden häst att öka farten! Sen att sitta och rådra i hästens mun - vart finner du det effektivt och snällt emot hästens mun?

Jag skulle flyga som en vante om jag red min kuse med händerna tätt längs manken utomhus. Han är full av livsglädje och visar det mycket väl utomhus i högre gångarter. Men händerna en aning högre är normalt samt lite bredare så får jag mer kontroll över hans huvud.
Håller jag händerna några cm högre än vanligt, tar och lättar samt driver på så får han inget tillfälle att bocka vidare.

Dessutom arbetar man hästen så finns inget tillfälle att hitta på bus då tankarna är på andra håll..

Jösses Sky-fly...
Kom ut ur ridhuset och lär dig galoppera. Se till att korta upp stiglädren och få ändan upp ur sadeln så du kan komma bak med hela kroppen. Har du aldrig sett en jockey eller ridit fälttavlan?

Visst kan man sitta i sadeln och rida dressyr i skogen. Men det är inte det säkraste sättet att rida ut på tur på. Alla hästar kan bli skrämda...

Ta chansen och lär dig galoppera i Strömsholm för Colin Rayner. Där får du lära dig rida på fullblod och förhoppningsvis förstår du vad jag menar...

Vet en tjej som inte kan rida på sex månader för att hon inte orkade hålla sin häst. Hon styrde in den mot ett hinder istället. Hästen tvärnitade och hon gick över huvudet på hästen och fick en kotledsfraktur. Hade hon tryckt fram fötterna och kommit bak med kroppen när hästen började pulla hade hon orkat hålla nere farten, bromsat ner hästen efter hand och hållt sig kvar när hästen till slut tvärstannade. För då hade den faktiskt nästan ingen fart längre...

Jag vet för hon drog förbi mig när hon inte orkade hålla hästen. Jag pullade precis upp hästen jag red och min gps visade ca 50 km/h. Vi hade toppat över 65...

Hon hade förmodligen klarat sig bättre om hon hållt sig på banan, gått ett varv till och låtit batterierna ta slut istället för att styra in mot hindret...

Sen fick jag veta att hon gjort precis samma sak veckan innan men haft tur och bara kramat om halsen på hästen. Hade hon ridit på en mer garvad häst hade den hoppat över hindret i över 50 knyck. Och det är ungefär så här det kan gå till när man rider på en uteritt...

Hästen hon red stack inte, den var inte rädd. Den gjorde bara precis vad hon sagt till den att göra. Men hon orkade inte pulla upp och sakta ner genom att bara dra i tyglarna med bara armarna. För det behöver man hela kroppen...

Och kom inte och säg att du inte blådrar i tyglarna om du måste stanna i en farlig situation...

Jag skrev "lite som i stolsits" för att beskriva vikten av att trycka fram fötterna och ha en bromsberedskap. Inte att man skall rida i stolsits.

Det är inte något bra råd rent generellt att trycka fram fötterna i bromsberedskap, det finns många hästar som tar det som signal att springa fortare. Är hästen van och lärt sig att de t är så man stannar funkar det förstås.

Jösses Sky-fly...
Kom ut ur ridhuset och lär dig galoppera. Se till att korta upp stiglädren och få ändan upp ur sadeln så du kan komma bak med hela kroppen. Har du aldrig sett en jockey eller ridit fälttavlan?

Visst kan man sitta i sadeln och rida dressyr i skogen. Men det är inte det säkraste sättet att rida ut på tur på. Alla hästar kan bli skrämda...

Jo alla hästar kan bli skrämda, men att rida just dressyr ute och sysselsätta hästen med diverse övningar samt träna lydnad är ett sätt att rida säkert och att minska risken att hästen hittar på bus. Jag rider alltid med dressyrläder i den mån jag har sadel alls förstås, och har väldigt svårt att se det som någon som helst säkerhets risk. Blir hästen skrämd har jag en stor fördel av att sitta ner i sadeln och tvärnitar hästen är det en stor hjälp för att inte åka av. Över lag är det bättre att anpassa stigläderlängden efter situationen än att rekommendera en viss längd. Är man osäker så är det kanske inte tempoträning i galopp och hoppning man ska träna utan dressyr, kontroll och lydnad.

Det är inte något bra råd rent generellt att trycka fram fötterna i bromsberedskap, det finns många hästar som tar det som signal att springa fortare. Är hästen van och lärt sig att de t är så man stannar funkar det förstås.

Om man kortar upp stiglädren ändras vinkeln på benen och man kommer längre ut med fötterna och pressar inte hästen att gå fortare. Och när man lärt sig att rida så håller man även ut fötterna från hästen när den börjar pulla och man häver sig bakåt...

Annars händer precis det du säger vilket är faran med att rida ut med långa stigläder.... Man håller riktigt om hästen med ben och fötter. Fötterna talar om för hästen att gå på medan tyglarna säger stanna. Och eftersom hästen till naturen är en löpare så stannar den inte...

Vad händer när den oerfarne ryttaren som rider med långa läder tycker det börjar gå för fort? Hon eller han klämmer åt med ben och fötter för att hålla sig kvar och så går det ännu fortare...

Har råkat ut för några gånger på galoppbanan att jag blivit av med stigbyglarna och blivit sittande nersutten i sadeln i full fart. Då har man inte någon större chans att stoppa hästen. Är bara att hålla sig kvar och följa rytmen, försöka att inte hålla om hästen med ben och fötter och vänta på att batterierna tar slut... :angel:

Jo alla hästar kan bli skrämda, men att rida just dressyr ute och sysselsätta hästen med diverse övningar samt träna lydnad är ett sätt att rida säkert och att minska risken att hästen hittar på bus. Jag rider alltid med dressyrläder i den mån jag har sadel alls förstås, och har väldigt svårt att se det som någon som helst säkerhets risk. Blir hästen skrämd har jag en stor fördel av att sitta ner i sadeln och tvärnitar hästen är det en stor hjälp för att inte åka av. Över lag är det bättre att anpassa stigläderlängden efter situationen än att rekommendera en viss längd. Är man osäker så är det kanske inte tempoträning i galopp och hoppning man ska träna utan dressyr, kontroll och lydnad.

Visst har du rätt i mycket av det du säger. Träning ger säkerhet i sadeln. Och man skall anpassa stiglädren efter situation. Bara det att ute på ridturen kan situationen förändras snabbt. Och det som känns säkert i att tretaktsgaloppera med långa läder blir med ens mycket mer spännande när farten börjar komma över 30 km/h och man inte orkar hålla hästen. Då är det inte direkt läge att försöka börja korta upp lädren...

Så är inte målet att bedriva dressyrträning i skogen med långa läder utan man skall just bara rida ut på en tur på finns det säkerhetsfördelar i att rida med kortare läder, halsrem och fötterna framåt (och utåt) så att man kan komma upp ur sadeln och bromsa hästen med kroppen. Annars är man inte mycket annat än passagerare när hästen sticker...

Sen kan det ju förtydliggas att tappar man kontrollen på banan har man oftast större säkerhetsmarginaler. Får finns inga älgar, ingen mötande trafik eller skarpa hårnålskurvor. Man har längre tid på sig att få kontroll på situationen...

Det gäller inte för uteritten vilket är det farligaste man kan göra i ridväg. Är så mycket oförutsett som kan hända på extremt kort tid. Och en häst är inte långsammare på en grusväg än på banan. Snarare tvärtom...

Att rida med långa läder, i dressyrsadel eller barbacka när det börjar gå fort är att be om att något tråkigt skall hända. Annars hade alla jockey's ridit så liksom de som rider fälttavlan...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 511
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III