Vad gör man när hästen bara vill gå hem?

sussantuss

Trådstartare
Jag har lite problem med en häst som jag har ridit i ca ett halvår. Den senaste tiden har hon börjat vägra gå fram när jag rider ut. Det händer oftast i olika vägskäl där man kan välja en väg hem och en väg bort. Hon vill alltid gå hem och vägrar gå bort. När jag driver på henne snurrar hon runt, står på bakbenen, backar eller är bara fastvuxen i marken. Hon kan backa väldigt långt och backar in i buskar, träd och staket. Inte så bra.

Jag har försökt med massa olika saker för att få henne att gå dit jag vill. Jag har skrittat på långa tyglar, på korta tyglar, i form, ur form. Jag har travat förbi i form, fort, långsamt men hon tvärnitar alltid. Jag har ryggat förbi och åt det håll jag vill, upp till 50 meter ibland, men när jag försöker vända henne åt rätt håll vägrar hon gå fram från den punkten. Jag har suttit av och lett henne en bit och sen suttit upp igen, men då vägrar hon gå fram från den punkten istället.

Det är inget hon är rädd för, hon vill bara gå hem. Vad ska jag göra för att hon ska gå fram? Det är ju ett ganska nytt problem som jag inte stött på tidigare. Hjälp mig snälla

Sv: Vad gör man när hästen bara vill gå hem?

jaa, detta är en svår fråga..hon ifrågasätter ledarskapet? tycker sej ha rätt att bestämma?
jag har duster i bland med mitt eget sto, hon tycker att iden här korsningen vänder vi..men som tur så ger hon sej då man manar/höjer rösten..
hon bara testar..
det gäller väl att hitta på knepet,som får henne att fatta att nu e det fremåt som gäller, för att JAG har bestämt det.

Jag känner att jag har testat det mesta, att bara sätta hårt mot hårt fungerar inte. Hon står på bakbenen och backar in i staket och träd. Jag känner att det kan bli farligt. Igår bråkade vi i nästan en timme och hon gick verkligen inte fram. Sen fick jag ge upp, vilket jag vet att man verkligen inte ska göra, men vad ska man då göra? jag kan inte sova i skogen...

Går hästen för ofta? Så där gjorde märren jag hade på foder, och speciellt när hon gått lite mycket en tid. Hon ville helt enkelt inte bli riden eller körd mer än cirka fyra dagar per vecka. Det var förvisso också ett sätt att testa om hon fick göra som hon ville men beteendet försvann nästan helt när hon fick gå mindre ofta.

Nuvarande hästen kan också göra så där ibland - då handlar det nog mer uteslutande om ledarskapet. Han blir ju glad så fort vi gått en bit igen så jag tror inte att det är en protest egentligen.

Lite NH träning kanske.....för som du säger detta kan bli farligt!
Och får hon fortsätta så kommer det att eskalera.....du får nog visa henne ordentligt vart skåpet skall stå!;)

NH träning är jätte bra...man har liksom 2 vägar att gå när hästarna vresar...antingen får man piska skiten ur dem, genom skarpare bett, piska, sporrar etc etc
Det går iof sig snabbare men resultatet är osäkert längden...för så fort du slappnar av så är ni tillbaka på ruta 1.....

NH träning tar lite mer tid...men när ni väl gjort upp vem som leder vem så brukar det funka sen....alt får man repetera ibland med speciellt envisa damer/herrar :D Lycka till!
Men du gör något åt det...fort!

Skriver för att jag vill följa tråden :)

Jag hade exakt samma problem med en nordsvensk. Det finns ju hästar till allt, men jag fick börja variera mina ridvägar så att hon inte visste riktigt vart man var på väg. Gör hon så i alla vägskäl eller bara vissa? Rider du enbart i skog och mark? Jag hade även problem med att hon inte gick fram när jag longerade utan började sparka mot mig. Hon var visserligen lat men i paddocken trivdes hon som fisken i vattnet.

Mitt tips är att du försöker att variera ridvägarna så att man inte går samma väg varje gång för hästen lär sig till slut vilken väg som är hemmåt och om du "ger upp" rid förbi stallet och vänd när du vill vända så att hon inte får rätt.
Har du till gång till paddock eller dyl. rid där och ha kul i skog å mark, gillar hon att hoppa ha en slinga (om möjligt) i skogen som ni hoppar på osv.
Hästen måste tycka att det är skoj annars kommer olater.

Byt inte bett eller dyligt för de kommer antagligen inte att hjälpa iaf. Hästen har fått en fix ide. Över vinn henne på ett schysst sätt och glöm inte att det ska vara kul att rida. Lycka till!:banana:

Det du skrev om olika ridvägar har jag tänkt mycket på. Hästen går på bana ca 2 gånger i veckan annars i skogen. Men stallet ligger nära ett bostadsområde så det är väldigt reglerat var vi får rida. Egentligen finns det bara en runda som man kan rida och som kan varieras och göras länge/kortare med olika genvägar. Det kanske är så att hon hittar lite för bra och alltid vet vart man ska gå för att komma hem. Jag förstår att det här är sånt som man måste jobba med. Det är inte samma vägskäl utan det kan vara olika. Jag förstår att vi måste jobba mycket med att rida olika vägar så det inte blir självklart att man går bort och sen hem. kanske rida en kortare runda flera varv.

Men vad gör man när man väl sitter i situationen att hästen inte går fram och man har bråkat i nästan en timme? Är det bäst att sitta av och leda hästen resten av ridturen, eller finns det något annat sätt så inte hästen vinner?

Men vad gör man när man väl sitter i situationen att hästen inte går fram och man har bråkat i nästan en timme? Är det bäst att sitta av och leda hästen resten av ridturen, eller finns det något annat sätt så inte hästen vinner?

Vänder och backar förbi. Om den fortfarande inte vill gå framåt efter 50 meters backande som du beskriver, vänd och backa igen.
För några år sedan fick en kompis till mig i princip backa sig genom hela ridturen varje gång hon red ut. Men sedan blev den hästen jättetrevlig att rida i skogen på, både själv och i sällskap.

Se till att ha god tid på dig. Hästen ser säkert dina avsittningar som en seger, så det är ju bra om du undviker det. Men om du backar kommer du iaf en bit på vägen så går det fortare:idea: ;)
Man har ju inte 5 timmar på sig varje gång man ska rida, tyvärr.. Men är hästen jättebesvärlig och backa inte heller fungerar får du kanske överväga att lägga så mycket tid en period och se om ni kommer över problemen.

Jag hade precis samma problem med mitt sto när jag började rida henne.Hon var 5 år och kom in en trotsålder och ville bara testa, envis som bara den är hon också.

Det funkade inte att mana på med spöt för då gick det bara fortare bakåt eller ned i diken och in i träd. Ibland fungerade det att backa åt det håll hon inte ville gå men ibland inte. Det fungerade aldrig att sitta av och leda henne för hon började alltid backa när man satt upp igen.

Jag vet inte riktigt vad som hjälpt för oss, men vi har bland annat tränat ledarskap på marken, väldigt simpla nh-övningar. Hon har kanske med tiden insett att det inte är någon idé med mig för jag har helt enkelt varit envisare. Hon kan prova backa när nya ryttare rider så jag antar att det är ett sätt att testa.

En sak som också fungerat för mig är att "vänta ut" henne, när hon börjar backa så har jag släppt på allt och låtit henne bara stå stilla och fundera på det hela :p
Sen har jag provat driva framåt går hon bakåt så väntar vi igen och gör om samma sak tills hon går framåt, första gången fick vi stå stilla vääääldigt länge innan hon gav sig men ju mer jag gjorde så desto snabbare "gav" hon sig och gick framåt. Vet inte om detta är att ta ledarskap men det är det som fungerat bäst för oss och idag har hon som sagt nästan helt slutat backa med mig, det händer väldigt sällan.

De är visst en ledarskapsträning...NH.....När man ger hästen ett alternativ..o visar att antingen gör vi som jag vill eller så står vi kvar här....tillslut blir det ju tröttsamt.....

Det bygger upp er relation oxå istället för att bryta ner den som man snabbt gör om man "piskar" sig ur en sådan situation..kom ihåg en högt rangad häst slåss aldrig...det är bara i de undre lagren i rang skalan som hästarna slåss....
så ju mer våld man använder ju lägre rang visar man att man har....

NH träning tar lite mer tid ibland för visst är det jobbigt när man står där o väntar ut en vrång häst...men de betalar sig i längden...hästar är ju inte super tålamodiga heller...så tillslut har man kommit förbi de externa bara genom att tråka ut hästen....De blir inte roligt när det enda som händer är att vi står där läääääänge......;)

har liknande problem med min medryttarhäst ibland, som också är ett sto. det som funkar bäst på henne är att bara vänta, att driva fram, piska eller bli arg på henne funkar inte, då går hon verkligen ingenstans. men att stå stilla, prata lungt med henne och efter ett tag försöka få henne att gå fram, funkar det inte får man vänta längre. tillslut tröttnar hon och går fram. du får prova det mesta som alla sagt, alla hästar är som sagt olika :P

Jag hade exakt samma problem med min.. Hon tyckte att hon kunde få bestämma när hon jobbat färdigt och skulle hemåt. Pressade man henne reste hon sig och gick ner i diket. Reste sig högt också, inte kul alls. Inte heller funkade det att sitta av, eller vänta ut henne.

Men fick i alla fall tips här på Buke om gramantyglar som spänns mellan frambenen så att hon inte kunde resa sig, sen får man gå på rätt hårt och vara bestämd, vilket man vågar när man vet att hon inte kan resa sig.

Jag tror tvärtemot vissa inte att det hjälper med massa NH-övningar, för i många fall handlar det inte ledarskapsproblem, utan helt enkelt om ren envishet. (Och nästan alltid handlar det om ston i dessa fall, undrar varför.. :cool:)

Det gäller i vilket fall att hästen aldrig får "vinna", varje gång hon gör det blir det bara värre och värre. Men kommer man på rätt köl sen brukar de inse ganska snabbt att det inte funkar att hitta på massa skit.

Klart det är ston som håller på såhär ;)

Och alla hästar är olika, har mkt svårt att tänka mig att det hade fungerat att använda graman på min och sedan "sätta hårt mot hårt" eftersom att om man gick på henne hårt så backade hon bara väldigt snabbt bakåt och en graman hade knappast hjälpt då.

Men som sagt alla hästar är olika det som fungerar på min fungerade inte på din och vise versa :)

Man får prova sig fram och se vilken metod som fungerar bäst för sig själv och hästen man rider.

Nä, det är ju värre när de backar, då hjälper klart inte en graman. I de fallen tror jag nog också att man bara får vara envisare, kanske att de får backa och lära sig att det är enklare att göra som matte vill från första början, för det är ju jobbigt att backa.

Däremot, när de reser sig (som jag förstod att TS häst också höll på med), är det guld värt med en graman för säkerhetens skull.

Valacken jag hade för ett par år sedan höll på sådär.
Det som hjälpte var att innan det där specifika vägskälet dök upp (Han bockade, stannade, vände och galopperade hem) var att börja göra en jäkla massa grejer så han inte förstod att han gick där. Skänkelvikningar över vägen, se till så han inte kunde vända huvudet och göra helt om, för då var det kört, vara på honom som en geting helt enkelt. Lade jag till spö, dvs, bara lade det på rumpan, då bockade han och drog hemåt :rofl:
Man får vara envis och jobba som sjutton.

Jag har nog provat de mesta på nordsvensken och ibland funkar det att vänta ut henne de vill säga att du släpper allt ( långa tyglar, inga skänklar osv.) och beröm henne när hon tar ett steg framåt. Det funkar inte om du böjer henne så hon inte "ser" väger när ni går förbi? Börja böj henne en bit innan och sluta en bit efter men tänk på att det är bra om du böjer henne åt andra hållet sen.

Du vet ju om att hon kanske kommer att vända hemåt och är kanske lite spänd utan att du tänker på de. Tänk framåt så att du både fysiskt och psykist visar vart du vill. Hästen känner med engång om du spänner dig eller inte är med riktig.

Jag tycker inte att du ska sitta av, tycker det är ok att sitta av om hästen är osäker för nått typ broar, du ska självklart inte utsätta dig för fara för reser den sig upp kan det gå riktigt illa. Jag har inget bra svar för tillfället mer än du får prova dig fram och lirka lite med henne tillslut hittar ni eran väg.:D Kombinera olika bra tips som du fått av alla här på tråden så löser det sig nog med lite tid.

Jag hade stora problem med detta med min valack, men det är många är sen nu. Men nog kan han försöka att testa även nu.

Han gick så länge han hade sällskap. Och det behövde inte vara en annan häst, utan bara det att en annan person gick brevid.

Men nu så här i efterhand så tror jag att det största problemet låg hos mig. För först testade han nog bara om han kunde bestämma, och ju mer han försökte desto mer oroad blev ju jag för varje ridtur för hur långt vi skulle komma. Men när jag hade kompis med mig så slappnade jag av och tänkte inte på hästen lika mycket utan vi pratade om vårat. Sen började jag att gå promenader och ju mer jag gjorde det och kände att jag fick han dit jag ville, så började jag lita mera på honom och han på mig.

Sen började det funka med ridningen. Bara mina hjärnspöken försvann och jag började lita på hästen så funkade det. :) Fast han försöker nu oxå, men nu vte jag att han bara prövar mig.. :P

Jag hade samma problem som dig att hästen bara ville hem. Och denna häst är inte en sån som ger sig i första taget utan hon testar hela tiden vad hon får göra och inte.
Det som hjälpte mig var att så fort hon började vända och skulle hem fick jag be om hjälp att leda henne. Då hon bara sket i att jag höll kvar i tygeln utan hon bara vände. Så en från marken fick hjälpa att styra upp henne framåt och blocka så hon inte kunde vända. Och jag satt fortfarande kvar på hästen och hjälpte även där till att styra på framåt och skänkla framåt.
Och det var inte det lättaste men efter ett tag började hon ge med sig mer och mer. Till slut stannade personen som hjälpte mig och jag kunde rida framåt själv, men jag fick vara på min vakt hela tiden så hon inte vände men det gick riktigt bra. och tillslut kunde jag bestämma när vi skulle vända.
Efter den gången släppte det men hon testade även nästa gång vi var ute men inte lika mycke utan då var jag berädd och bestämd att nej vi ska inte vända vi ska fortsätta tills jag bestämmer att vi ska vända. Och efter det har hon inte försökt mer.:)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 556
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar