Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

makarontanten

Trådstartare
Ursäkt en kanske konstig tråd, men jag antar att jag behöver skriva av mig, älta och få fason på mina tankar.

Efter att min älskade hund nu är borta, så sitter jag här med väldigt mycket saker efter henne:cry: Smärtan är enorm, men jag orkar inte se sakerna just nu, och har tvingat mig själv att under gråt plockat bort det synliga och största som mat och vattenskål,hundbädd och filtar, och har lagt ner i källaren. Det påminner för mycket att se på.

En stor låda leksaker, en ganska ny Bean bag, flera koppel och halsband, klotång, klippmaskin, hjärngympeleksaker, godisbollar mm finns ju kvar här, men vad gör man med det nu då?

Någongång i framtiden finns en önskan om att kanske köpa en ny hund. Absolut inte nu, det känns som att ingen kan ersätta min prinsessa och att jag aldrig kan älska någon ny hund igen. Men ändå, tanken att leva ett helt liv, helt utan hund känns också extremt konstigt.

Jag undrar hur ni som innan haft hund, och kanske tänker köpa igen,( eller kanske redan gjort för all del) har gjort? Har ni sparat er förra hunds saker för att använda igen, eller blir det bara massa tråkiga minnen av att plocka fram den förra hundens saker och se någon annan leka med dem sen?

Just nu vill jag inte ens ge bort dom till någon, då det är min hunds leksaker. Man får lite konstiga ideer i sorgen,men just nu unnar jag ingen att få dem:cry:

Jag har många vänner och bekanta att ge bort till, men samtidigt har jag alltid köpt mycket, och dyra kvalitetssaker till min hund. Detta gör att jag funder på hur dyrt det blir att återigen bygga upp en "fin" samling med nya saker, om det nu eventuellt blir någon ny hund i framtiden. Trots allt kanske min "samling" kostat runt 10 000 och det är ju ganska mycket pengar att ge bort och sen köpa nytt igen.

Klarar man av att se en ny hund i sin gamla hunds bädd? Klarar man leka glatt med en leksak som tillhört en annan vän? Kommer man jämföra deras beteende hur de lekte med samma sak? Är det bättre att köpa allt nytt för att inte jämföra något och slippa smärtsamma minnen som kan gå ut över en eventuell ny hund i framtiden?

Hur resonerar ni?

Sv: Vad gör man med alla grejer när hunden är borta?

Jag gav bort allt förutom en namnbricka och favvo leksaken.. Nu har jag ny hund och hon har nya saker. Jag skulle personligen inte klara av just det du skrev att se den nya leka med den gamlas leksaker..
Beklagar din sorg och hoppas du finner en till vän att älska i framtiden!

när sorgen dämpats så minskar kopplingen mellan sakerna och den tidigare hunden, och mycket går att "återanvända" till den nya hunden. vissa saker är bara alldeles för starkt laddade, men de flesta är det inte. så: spara grejerna om du har platsen för det, och när det blir dags ser du vad som går och inte går att använda igen.
*tröstkramar*

Håll kvar tills du är redo att släppa!

Det har jag alltid gjort :-)

Jag sparade sakerna för att jag inte kunde göra mig av med dem. Det var ju hans grejer! Jag plockade dock undan dem, men gick och tittade på dem emellanåt - och grät.

Nu i efterhand är jag tacksam att det blev så. Det blev en del av sorgeprocessen. Det blev så verkligt: Hans saker var kvar - men inte han.

Samtidigt som det var hemskt och sorgligt, så var det det som gjorde att jag kom vidare. Men det tog längre tid med fotografierna.

Jag tror att jag samtidigt bearbetade en gammal sorg också, en som jag tryckt undan. På så vis ger livet en nya möjligheter - även med sorg.

Spara dom. Nu är vi alla olika, och jag har flera hundar. Så även om en går bort, så fortsätter vi som förut.
Men, när jag endast hade 2-3 st, så för mig kändes det bara skönt att se att sakerna användes igen.
Jag kunde tänka, att tänk, detta hade Mella förut. Och det gjorde mig bara glad att nån annan fick äran att använda hennes saker.
Sen tycker jag du ska ta fram tavlan ur garderoben. Hon är väl ingen hund du vill glömma, utan en hund att minnas. Ta fram tavlan, titta och gråt, men vad härligt att se henne.

Vi har en stor tavla över tv:n på en liten Frasse. Han blev bara ca 4 månader, men är så härligt att se hans bild över vår tv. Visst fick han ett kort liv, men han är värd att minnas och titta på.

Så gråt, men titta och njut på samma gång.

Vill så gärna skriva en sak till dig via pm, men vet inte om det är rätt tid för det. Om jag gör det så hoppas jag du inte tar illa upp, utan jag menar bara väl..

Jag sparade halsbandet. Alla hennes personliga saker gick med i hennes grav. Allt annat kastade jag. När jag sedan köpte ny hund köptes allt nytt. Mirages saker var hennes. De ville jag inte att någon annan skulle ha. Tycker att det är som att låta någon ta över en avlidens kläder. Men det är hur jag är.

Det är klart du ska ha en annan hund i framtiden. Det går inte att leva utan dem <3

Spara grejerna, men lägg undan dem, så du inte ständigt har dem för ögonen, men kan gå och titta på dem om du vill.

Och den dagen du känner att du är redo för en ny hund ser jag ingen anledning att inte återanvända dem, tvärtom tycker jag det är rätt fint med ett kontinuerligt band.

Tro mig - hur ledsen du än är just nu, och hur mycket det än känns som om ingen annan hund skulle kunna ersätta den gamla, så finns det ingenting som hjälper mot sorgen så som en ny valp. Det blir aldrig det samma, men det kan bli precis lika bra, fast på ett annat sätt. Och det går bara inte att vara ledsen med en valp i huset.

Min gamla hund dog i oktober, hon hade då varit min ständiga följeslagare i nästan 15 år, hon var som min skugga och var för mig nästintill den perfekta hunden. Jag mådde väldigt dåligt under de två månader som gick innan jag fick hem min nya valp. Nu har jag en 5 månader gammal glad och tokig liten jycke, som följer mig överallt precis som min gamla gjorde. Hon ligger bredvid mig i min gamla hunds säng, hon har ärvt hennes halsband och matskål och leksaker, och det känns fullständigt rätt och naturligt.

Och det konstigaste är att trots att det inte ens är samma ras, så blir hon mer och mer lik min gamla hund till sättet, tydligen präglar man dem väldigt mycket. Jag kommer aldrig att glömma min gamla hund, men sorgen har gått över. Nu finns hon kvar som ett ljust minne, och jag kan tänka på henne utan att gråta, samtidigt som jag gläder mig åt alla tokigheter som den nya valpen hittar på.

Om du inte kan tänka dig att återanvända dem så ge bort dom till närmaste hundstall (liknande), där är saker alltid välkommna.
Nu har jag iofs haft många hundar, o oftast mer än en samtidigt, här kasseras bara grejor som är trasiga.

Att som nån skrev att gräva ner dem med hunden låter bizart i mina öron.

Jag använder det jag kan till nuvarande hundar. Halsband och sådant som nte passar sparar jag i förrådet. Någon dag kanske det flyttar in en hund som kan ha dem.

Får inga associationer när jag tittar på sakerna. Det är bara prylar. Då är det värre med fotografier.

Jag sparar mina saker till hundarna. Vissa saker har jag gett bort eller sålt på tex Tradera, men mycket är sparat.

Spara dom. Nu är vi alla olika, och jag har flera hundar. Så även om en går bort, så fortsätter vi som förut.
Men, när jag endast hade 2-3 st, så för mig kändes det bara skönt att se att sakerna användes igen.
Jag kunde tänka, att tänk, detta hade Mella förut. Och det gjorde mig bara glad att nån annan fick äran att använda hennes saker.
Sen tycker jag du ska ta fram tavlan ur garderoben. Hon är väl ingen hund du vill glömma, utan en hund att minnas. Ta fram tavlan, titta och gråt, men vad härligt att se henne.

Vi har en stor tavla över tv:n på en liten Frasse. Han blev bara ca 4 månader, men är så härligt att se hans bild över vår tv. Visst fick han ett kort liv, men han är värd att minnas och titta på.

Så gråt, men titta och njut på samma gång.

Vill så gärna skriva en sak till dig via pm, men vet inte om det är rätt tid för det. Om jag gör det så hoppas jag du inte tar illa upp, utan jag menar bara väl..

Har ingen aning om vad det är du vill skriva, men nu har du gjort mig nyfiken. Lovar att inte ta illa upp:).

Nu när jag kom hem från jobbet på morgonen plockade jag fram min tavla. Har inte satt upp den,men ställt den på en plats där jag ser den nästan jämt. Jag är en köksmänniska, har min dator på köksbordet och ser tavlan härifrån just nu. Hon är så vacker, med sina milda bruna ögon men det gör ont att titta också.

Idag börjar egentligen allvaret. Hon brukar ju vara med sambon när jag jobbar helg, så denna helg har egentligen vart som "vanligt" att jag inte haft henne hemma. Idag blir ju dagen när han kommer hem, och det utan hund. Så tomt och konstigt.

Jag har lagt undan de mesta sakerna nu. Kände att jag inte orkar ta beslutet om vad jag ska göra med dem, så de får ligga tills jag känner mig mogen att ta ett beslut. Har plockat ihop alla ben,grisöron och godis som står i en kasse i hallen. Den känns inte så personlig, så den kan jag iallafall ge bort till en kompis som är lite fattigare och inte alltid har råd att köpa en massa gott till sin hund.

Tack Vallhund för tipset om att skänka till tex ett hundstall. Om jag beslutar mig för att göra mig av med sakerna så kommer det bli till något sådant. Vi har inget hundstall just här vad jag vet, men det finns en liknande organisation som omplacerar hundar inte alls långt härifrån. Skulle kännas bra att göra en fin sak för någon/några andra hund/ar som man själv inte känner , men vet att de haft det jobbigt på ett eller annat sätt.

Bra att ge bort till en polare med sämre ekonomiskt utrymme för div gotta.
I vintras fick Leon ärva en 3/4 full säck Halla foder, det kraftigaste, det hjälpte bra på en mager hund.

Hundstall/omplaceringsorganisationer är ideella o lider konstant brist på allt.

mvh

Jag sparade halsbandet. Alla hennes personliga saker gick med i hennes grav. Allt annat kastade jag. När jag sedan köpte ny hund köptes allt nytt. Mirages saker var hennes. De ville jag inte att någon annan skulle ha. Tycker att det är som att låta någon ta över en avlidens kläder. Men det är hur jag är.

Det är klart du ska ha en annan hund i framtiden. Det går inte att leva utan dem <3

Så olika man kan se på saker (med betoning på olika, menar absolut inte rätt eller fel, så att det inte feltolkas).
Hade inte kommit på tanken att slänga bra saker, utan låtit dom komma till användning.
Har heller inga problem med att ärvda kläder. Senast igår använde jag morfars mjukisbyxor som mormor gav mig när han gick bort. Och jag vet med säkerhet att han är glad över att dom kommer till nytta och att det är just jag som får nytta av dom.

/Camilla

Så olika man kan se på saker (med betoning på olika, menar absolut inte rätt eller fel, så att det inte feltolkas).
Hade inte kommit på tanken att slänga bra saker, utan låtit dom komma till användning.
Har heller inga problem med att ärvda kläder. Senast igår använde jag morfars mjukisbyxor som mormor gav mig när han gick bort. Och jag vet med säkerhet att han är glad över att dom kommer till nytta och att det är just jag som får nytta av dom.

/Camilla

Ja så tänker jag också. Samtidigt som man känner lite närhet till den man mist..

Gör det du själv känner är rätt.

Själv har jag sparat alla saker som Alice hade. En del används av våra andra hundar (leksaker, koppel, matskål osv) och en del hänger oanvänt på hennes krok fortfarande, det är tex halsband i valpstorlek som inte passar de andra.
Jag skulle aldrig vilja slänga eller ge bort, men jag har heller inga problem med att någon annan av mina hundar kan få användning för sakerna. Någon gång i framtiden kanske det kommer en ny valp eller en liten hund som kan använda hennes fina små halsband.

Beklagar din sorg!

Angående prylar så har jag sparat mycket innan, vi har alltid haft fler hundar. Men jag har inte så mycket grejer till mina hundar, mest basgrejer som andra hundar kan använda. När min kusin tog bort sin hund fick jag hans fina läderkoppel, halsband osv som jag använt flitigt. Spara om du känner att det är rätt, skänk det du vill och du kanske tillochmed kan sälja lite. En beanbag tex hade jag sparat för framtida hund.

Jag har fortfarande kvar grimman till en häst jag avlivade 2002, den har hängt på en krok i sadelkammaren och jag ska villigt erkänna att jag blev lite sur när nuvarande hästhyresgäster hade lagt undan den...

jag sparade hans favoritleksak (som han dessutom haft i princip hela sina 12 år i livet) sedan tog jag en fin bild på honom, urnan och en liten staty av en ängel med en liten hund i famnen och ställde på en hylla. Resten av grejerna har egentligen ingen betydelse för mig, vissa saker har jag gett bort (han hade en massa kläder tex) andra saker ligger nerpackade.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka