Vad gör jag?!

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag avr nyss i stallet och provade min nya sadel som enligt sadelutprovare är så bra en hoppsadel kan passa på min häst. Och den är dessutom jättebra för mig...

Men men men.... sadeln var för liten. ALLDELES för liten. De jag har provat har varit i stl 31 och jag köpte en 32 bom. 31 bom passar jättebra och då kan man ju tro att en 32 bom (helt ny, aldrig sutten i på nån häst) passar med. Fast det är en ny sadel så borde den inte vara så liten (mkt stoppning, mer än vad det brukare vara i nya sadlar faktiskt) men det är den. Mätte den mellan ortspetsarna och fick det till ca 20 (på en 32 bom borde det vara 23-24-25 beroende på hur den är utformad) och jag fick den till 32 på näsdtan längst ner! Och den ska vara 32 ungef'r på mitten.......

Men jag tyckte att detta var lite märkligt och jag upptäckte att den var precis lika bred om kartongen den låg i (som var förvånansvärt smal) och tänkte att det kanske har tryckts ihop lite? Kan det vara så? Jag försökte böja ut den lite längst fram och satte den på min breda sadelbock och stod och fifflade med den en stund och då var den ca 40 cm på det ställe den hade varit 32 cm förut.

Ska det vara så här?Jag har aldrig varit med om att en helt ny sadel har varit så liten, fast den är ny. Men kan det ha med lådan att göra? Ska jag skicka tillbaka den?
Det var dessutom några mindre repor på¨ena sidan, kan jag begära avdrag?

Sv: Vad gör jag?!

Bommen kan väl inte ändra sig? Annat än om den utsätts för kraftigt våld.
Är det inte så att stoppningen gör att den SER smalare ut? En ny sadel ligger oftast "ovanpå" innan stoppningen sätter sig, men det beror ju inte på att bommen vidgas utan att stoppningen packas ihop. Exakt var mäter du?
Gärna bilder som illustrerar. Sen KAN ju sadeln vara mindre redan från början.

Jag mäter npn centimeter in på stoppningen på båda sidor pga hur tjock stoppningen var....

Vad jag förstått ändras inte koppjärnet sig (förutom under stora påfrestningar) men att ortspetsarna ska vara flexibla.
För om den är så här smal på riktigt så måste den vara felmärkt...
Kan ju också tillägga att de 2 jag provade var med den gamla loggan med pilarna, och den jag har köpt har en annan logga med ett höästhuvud, och sätet är 0,5 cm mindre än en av de äldre modellerna i samma storlek. (sätet)

Jag vet att stoppningen måste sätta sig, men såhär högt uppepå ska den inte ligga... Ortspetsarna kom väl precis ner på ryggen på hästen, jag skämtar inte. Framvalvet var nästan 2 (!!!!!) handsbreddar (nästan 12 cm alltså) ovanför manken.. Och det är ju så fel det kan bli. Kan tilläggas att en Stubben 32 (samma gradtal och samma tillverkare) har jag 2 fingrar mellan manke och framvalv (på en HELT ny sadel).

Jag ska till en butik imorgon där jag brukar låna/köpa sadlar och tänkte jag skulle fråga henne. Ska jag ta med mig sadeln så kan hon se om det är nåt fel?

I vissa sadlar är ju stoppningen lösare och sjunker ihop betydligt mer efter ett par veckors användning. (än i de flesta sadlar) Kan det vara det som gör att sadeln verkar så liten? När jag hade ett flertal sadlar hemma till min häst så hade jag en sadel som var vid i bommen och en som var extra vid av ett märke. De låt exakt lika på hästen och den som var vid hade varit utlånad för provning tidigare och riden i endast några gånger. Ändå hade den sjunkit så mycket att det låg precis som en storlek större. Den kan ju kanske vara så med din sadel också.

Kan tillägga att min dressyrsadel som är lite smal är (34 bom hos Globus, som stubben 31) 55 cm mellan "förlängningen" av bossan/ortspetsarna (där var jag mätte Lemetexen till att vara 40 cm nu)

Senast ändrad:

För så som den är nu kan jag inte hoppa upp i sadeln. Den har knappt kontakt med hästen framtill för att den är så smal. Får inte heller rida i den om jag ska skicka tillbaka den. Den kan inte ens ligga där var hans sadelläga är pga att den är för smal så den lägger sig jättelångt bak... Ser jöttekonstigt ut...

Kan försöka ta kort imorrn!

Det låter som den är felmärkt.... Kan aldrig tänka mig att ortspetsarna ska flexa så mycket att den kan bli så ihoptryckt bara för att den har varit nedstoppad i en kartong.

Visst var det en Lemetex "the Stylist"?
Hittade en bild på nätet på undersidan av en ny med 30 bom.

stylist-d.jpg

Denna är stl 31, men dålig vinkel...

b3_1_b.JPG

De ser ju inte så hiskeligt smala ut, dessutom var din en 32:a

Jag har jämfört med de 31or jag har i stallet och de är alla betydligt bredare... Jag ska prova den en gång till idag, se om min sadelbock har breddat den lite kanske....

Och nej, den ska ju inte vara smal, men jag misstänker också att den är felmärkt..... NÅT är ju uppenbarligen väldigt väldigt fel.
Gaaah! När jag äntligen hittar en sadel i rätt storlek är den ju självklart felmärkt! Kan itne nåt bara gå bra?!?! :mad: :mad: :cry:

Nu läste jag att du får in två handsbredder vid framvalvet. Sååå stor skillnad ska det väl inte kunna vara. Är inte sadeln felmärkt tror du? Det verkar ju alldeles galet tycker jag.

Ja... jag tycker också det är helt galet. Jag ahr aldrig varit med om att en sadel är SÅ smal......

Ja det stämmer, en Stubben 32 är som en Globus 36. Globus 38 är 33-34.

Jag försöker ringa Börjes men det är upptaget hela tiden,........

Snackade nyss med Börjes och de sa att den måste vara felmärkt.... De har haft många som ar upplevt Lemetex som väldigt smala... Däremot kunde jag aldrig tro att den var såhär smal när de andra i 31 är så mycket större... :crazy:
De kunde iaf ge mig ett bra pris på en Stubben siegfried cs, vilket är den enda sadeln efter Lemetexen som ens funkar.... Så jag får väl ta en sån... Men den kostar öändå 9900..... Suck.. Jag har ju inte råd med det egentligen... Men.. Jag blir väl tvungen om jag vill kunna hoppa... :( Ska kolla sadlar i en nnan butik nu. Har jag lite tur kanske jag t.o.m hittar en begagnad... Men jag birde väl inte hoppas på det...

:( :( :(

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har i dagsläget en ny Equipe Expression special, 17,5 i sits, normal kåpa och MW bom som passar mig bra, men har fått prova en...
Svar
0
· Visningar
1 428
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka