Vad gör jag sen?

Fast nu får du ju sluta. Jag har sagt att jag i ditt läge hade gjort mig av med djuren. Det är allt. "Folk" har inte sagt att DU ska göra det. Du kan inte ställa frågan "vad hade du gjort?" och sen bli arg över att du får svar på den.

Nu låter det ju dock som att jobb och utbildning inte är nummer ett utan att du kanske behöver hjälp pga mental ohälsa? Om du överväger självmord är det ju något akut att söka hjälp för!

Jag är inte arg. Du är inte den enda i tråden som sagt att jag borde göra mig av med djuren. Ta inte åt dig.
 
Jag vill egentligen ha ett jobb där jag trivs för en gångs skull.

För att illustrera hur jag mår just nu:
Jag gick över vägen innan. Det kom en bil i hög fart. Min första tanke var, "jag tror inte han hinner bromsa om jag stannar nu. Då slipper jag gå till jobbet imorgon".
Men så kom jag och tänka på djuren, som folk sagt att jag ska sälja, och flyttade på mig.
Får du hjälp för ditt mående?
 
Jag har ingen aning om vart du bor så det kanske inte ens går men jag vet många som har börjat sin karriär som säsongsanställd på länsstyrelsen som kontrollant av jordbruksstöden. Ett förvånansvärt roligt jobb om man gillar att vara ute och arbeta självständigt. Genom det jobbet har man då fått erfarenhet av viss handläggning och på så sätt blivit mer attraktiv för andra arbetsgivare. Känner folk med liknande din utbildning som har gjort så och även jag startade min karriär så :)
 
Jag har väl en genomrutten personlighet. Vad vet jag. Jag tycker jag följer alla rekommendationer om hur man "ska vara" på en intervju och på många jobb har det gått alldeles utmärkt. Jag har trots allt haft många jobb.
Ofta tar de in typ 4 på intervju, till en tjänst. Då är det tre som får avslag och jag är en av dem.
Det där är rätt intressant.

Min man har haft bra erfarenhet. Varit förberedd inför alla intevjuer och alltid varit en av de fyra sista och aldrig fått tjänsterna. Väldigt irriterande. Till slut fick han en högkvalificerad tjänst som han verkligen ville ha och han är duktig på riktigt på det han gör.

Själv söker jag tjänster jag knappt har "behörighet" till. Slänger in en ansökan sista dagen mitt i natten. Sitter som en dumbom på intervjuerna och har inte förberett mig alls, och hittills har jag fått alla jobb jag sökt (utom hos en specifik arbetsgivare där jag sökt jobb hos två gånger)

Min man och jag tjänar nästan lika mycket idag, så det verkar inte spela någon roll hur man gör. Det är kanske slumpen som avgör :D
 
Jag är inte arg. Du är inte den enda i tråden som sagt att jag borde göra mig av med djuren. Ta inte åt dig.

Det är ju det "enklaste" om man behöver skära ner på utgifterna, för djur kostar. Men det beror ju på hur mycket man värderar sin framtid mot de djur man i dagsläget har.

Som så många andra har sagt, ta ut det csn som finns, maxa det, dra ner på utgifter, plugga och jobba extra eller fortsätt som du gör nu, är ju de alternativ som finns. Fast det kan nog vara bra att först få rätsida på måendet.
 
Jag undrar om du kanske söker för mycket?

Inom vårt landsting och vår kommun så kan arbetsgivarna se hur många jobb man sökt hos dem, vilket innebär att de som massansöker ibland sållas bort. Vi har precis haft tjänster ute och vissa där har liksom typ 14 aktuella ansökningar. För min chef går det fetbort.

Alla kommuner och landsting har såklart inte samma ansökningssystem, men det kan ju vara en anledning till varför det är svårare att få jobben.
 
@sthu eftersom du blir kallad till intervju ofta så är det ju jättebra! De flesta blir bortsållade direkt. Ge inte upp !

Om det är administration du vill hålla på med så finns det inte sällan sådana tjänster som inte kräver utbildning i sak, ffa vikariat och kortare anställningar, som ju dock kan leda till vidare möjligheter och påökad CV /kontakter. Dock vill man basalt att personen ska vara van och bekväm i excel, PowerPoint och liknande . Man blir inte rik av såna tjänster men det vet du ju redan.

Med vänlig hälsning, hon som jobbar med rekrytering 👍
 
Jag undrar om du kanske söker för mycket?

Inom vårt landsting och vår kommun så kan arbetsgivarna se hur många jobb man sökt hos dem, vilket innebär att de som massansöker ibland sållas bort. Vi har precis haft tjänster ute och vissa där har liksom typ 14 aktuella ansökningar. För min chef går det fetbort.

Alla kommuner och landsting har såklart inte samma ansökningssystem, men det kan ju vara en anledning till varför det är svårare att få jobben.
Varför då, det verkar ju helknäppt att den som är ambitiös och söker många jobb ska bli bortsorterad?
 
Jag undrar om du kanske söker för mycket?

Inom vårt landsting och vår kommun så kan arbetsgivarna se hur många jobb man sökt hos dem, vilket innebär att de som massansöker ibland sållas bort. Vi har precis haft tjänster ute och vissa där har liksom typ 14 aktuella ansökningar. För min chef går det fetbort.

Alla kommuner och landsting har såklart inte samma ansökningssystem, men det kan ju vara en anledning till varför det är svårare att få jobben.

Håller med generellt men utifrån TS är ju detta inte problemet eftersom hon oftast blir kallad på intervju .
 
Jag har bott här i tre månader, svårt att säga nåt om hur lätt eller svårt det är att få jobb.
Eftersom du inte sökt jobb i det här området så länge så är det nog bara att kämpa på ett tag till, det tar ju en stund att få ett jobb om man inte har flax.
 
@mackan skulle du säga att en ettårig utbildning är till hjälp eller är det bättre att bara hålla tummarna att få jobb ändå?

Inte helt övertygad om att utbildningen är rätt väg att gå. Det känns som att jag utbildar mig och utbildar mig och ändå bara landar i okvalificerade yrken.
 
@mackan skulle du säga att en ettårig utbildning är till hjälp eller är det bättre att bara hålla tummarna att få jobb ändå?

Inte helt övertygad om att utbildningen är rätt väg att gå. Det känns som att jag utbildar mig och utbildar mig och ändå bara landar i okvalificerade yrken.

Alltså det är ju supersvårt att råda men spontant så nja ang mer utbildning som kräver CSN . Är du bekväm med excell, PP etc? Har du någon kompetens i andra administrativa system tex fakturerings system ?

Om inte så kanske kika på kvällskurser på tex folkuniversitetet för att bygga på lite ?

Jag håller med dig ang att utbildning på utbildning inte är nyckeln till allt. Du behöver få in foten någonstans sen om det är ett sommarjobb/vikariat eller what.

Samtidigt har du ju en trygghet att du har en fast tjänst (?) i ditt nuvarande jobb. Även om du inte trivs så är det ju självklart svårt utifrån ditt läge att då chansa på att ta ngt annat som inte är en fast tjänst. Jag förstår att du känner dig trängd.
 
Alltså det är ju supersvårt att råda men spontant så nja ang mer utbildning som kräver CSN . Är du bekväm med excell, PP etc? Har du någon kompetens i andra administrativa system tex fakturerings system ?

Om inte så kanske kika på kvällskurser på tex folkuniversitetet för att bygga på lite ?

Har jobbat mycket med hela office paketet så där är jag över medel. Andra system är det värre med, lite kunskaper men väldigt lättlärd.

Tack för input! Nu känns det lite klarare.
 
Andas lite då, som sagt tre månader är ju ingenting.

Det är nog mest att jag genuint och innerligt hatar mitt jobb..

Om du vill jobba inom miljö, kan du ju kolla med lite arbetsgivare om de ser något som du skulle behöva komplettera din miljöutbildning med det kan ju göra att nya dörrar öppnas.

Sist föreslog ag en kandidat i miljövetenskap. Gärna, om jag hade haft CSN till det.
Får höra av mig till dem när ansökningsprocessen är klar och höra vad jag skulle gjort och vad jag kan göra inför nästa gång.

Kan tillägga att senaste året har det kommit ut tre fasta och ett vik inom kommunen, bara på miljö. Så det verkar vara rätt stor omsättning på folk..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp