Vad gör jag sen?

Om du vill jobba inom miljö, kan du ju kolla med lite arbetsgivare om de ser något som du skulle behöva komplettera din miljöutbildning med det kan ju göra att nya dörrar öppnas.


Fast just miljö /miljövetare är ju bland det tuffaste som finns på marknaden och inte ens utbildade miljövetare som inte lyckats fått anställning direkt efter utbildningen står sig i konkurrensen, för ett/två år senare har de inte konkurrensmässig kompetens .
 
Det är nog mest att jag genuint och innerligt hatar mitt jobb..



Sist föreslog ag en kandidat i miljövetenskap. Gärna, om jag hade haft CSN till det.
Får höra av mig till dem när ansökningsprocessen är klar och höra vad jag skulle gjort och vad jag kan göra inför nästa gång.

Kan tillägga att senaste året har det kommit ut tre fasta och ett vik inom kommunen, bara på miljö. Så det verkar vara rätt stor omsättning på folk..
Jag tror att jag bor i en "grannkommun" och man är ju inte direkt bortskämda med utbildat folk här i obygden och har ofta svårt att rekrytera så det är ju positivt på det sättet att du bor i kommunen :). Jag vet inte hur det är fördelat i din kommun eller de runt dig men här har vi bara myndighetsdelen av miljö kvar och resten är flyttat till energi- och avfallshanteringsbolaget.
 
Du kanske behöver nätverka och fortbilda dig på egen hand?

Om du har rätt utbildning, men ingen industrispecifik arbetslivserfarenhet kanske du behöver "visa upp dig". För jobb inom miljörelaterade frågor är det mycket diskussion och debatt och mycket nytt hela tiden tänker jag mig?

Har du hört talas om proximity principen? Den innebär att man "frotterar sig" med de som jobbar i den branchen man vill in i. Inte slickar r*v, utan håller sig au jour med branchen. Föreläsningar, events, branchtidningar, vad vet jag vad som finns i din branch. Även om inte ansträngningarna leder till något i realtid så kommer du ha mer att komma med i personliga brev och i intervjuer. Mycket att säga om jobbet, även fast du faktiskt inte har jobbat med det. Än.

De personliga brev som jag lyckats bäst med har innehållit någon intelligent kommentar om min branch i dagsläget, som visar att jag är med i vad som händer och vilka svårigheter man brottas med just nu. Det imponerar, i synnerhet om man inte jobbar inom den industrin som man söker till.
 
Fast just miljö /miljövetare är ju bland det tuffaste som finns på marknaden och inte ens utbildade miljövetare som inte lyckats fått anställning direkt efter utbildningen står sig i konkurrensen, för ett/två år senare har de inte konkurrensmässig kompetens .
Miljövetare är ju väldigt brett och grunderna är trots allt väldigt stabila.
 
Fast just miljö /miljövetare är ju bland det tuffaste som finns på marknaden och inte ens utbildade miljövetare som inte lyckats fått anställning direkt efter utbildningen står sig i konkurrensen, för ett/två år senare har de inte konkurrensmässig kompetens .

Jo det är ju så. Och min utbildning fyller 4 år i år..
Så jag söker mig mot administration och annan handläggning, kundtjänst och innesälj.

@Ozarc jag står helt utanför branschen, har alltid gjort i och med att min utbildning var på distans. Håller mig ajour så gott jag kan på egen hand och påtalar det i mina ansökningar. Läser regelbundet kommunens mötesanteckningar så jag vet vad som händer just här.
Kan säkert göra ännu mer. Men jag är inte längre säker på att det är värt ansträngningarna...
 
Det ser lite annorlunda ut på mindre orter där är det snarast svårt att få folk med rätt utbildning. Vi har som sagt en omplacerad rektor som miljösamordnare.

Helt apropå ingenting, vår vaktmästare är en omplacerad rektor. Det funkar sådär..
Jag kan väl också omplaceras :arghh:
 
Varför då, det verkar ju helknäppt att den som är ambitiös och söker många jobb ska bli bortsorterad?
Det beror nog på vad för slags jobb man söker, verkar man mängder med jobb och söker arbeten där det inte verkar finnas någon röd tråd, så kan det ge ett desperat intryck.
 
Det beror nog på vad för slags jobb man söker, verkar man mängder med jobb och söker arbeten där det inte verkar finnas någon röd tråd, så kan det ge ett desperat intryck.

Jag måste ge ett otroligt desperat intryck, speciellt med tanke på hur spretigt mitt CV är. :angel: Jag räknade igenom mina anställningar. 16 stycken. Då har jag räknat varje arbetsgivare en gång, även om jag jobbat tex inom samma industri flera omgångar. 16 stycken och jag är 30 år och har pluggat i 7 år (jobbat samtidigt ett par år visserligen). Det är ungefär en om året.
 
Det ser lite annorlunda ut på mindre orter där är det snarast svårt att få folk med rätt utbildning. Vi har som sagt en omplacerad rektor som miljösamordnare.
Jag har ingen aning om var du bor osv, självklart har jag svarat på det som generellt är trenden ang just miljövetare i Sverige.
 
@Ozarc jag står helt utanför branschen, har alltid gjort i och med att min utbildning var på distans. Håller mig ajour så gott jag kan på egen hand och påtalar det i mina ansökningar. Läser regelbundet kommunens mötesanteckningar så jag vet vad som händer just här.
Kan säkert göra ännu mer. Men jag är inte längre säker på att det är värt ansträngningarna...

Nej, det är inte säkert att det gör det. Det är en risk. Det är ju inte säkert att det är värt ansträngningarna att skicka in en ansökan heller. Många gånger får man ju inte jobbet... Ju svårare det är att komma in i en branch desto mer måste man satsa och offra. Sen är det ju ibland så att man iaf har ett visst personligt intresse av det man vill jobba med. Dvs, man tycker om att läsa, lära, fundera och praktisera även om man inte får betalt för det.

Sen kanske man känner att priset är för högt, att man inte har lust att göra det som krävs och det är ju också helt ok. Då kan det kännas bättre för att det ändå känns som att man hade ett val, och valet man gjorde var att ägna sina resurser (ekonomiska, tidsmässiga och energimässiga) åt annat.
 
Jag måste ge ett otroligt desperat intryck, speciellt med tanke på hur spretigt mitt CV är. :angel: Jag räknade igenom mina anställningar. 16 stycken. Då har jag räknat varje arbetsgivare en gång, även om jag jobbat tex inom samma industri flera omgångar. 16 stycken och jag är 30 år och har pluggat i 7 år (jobbat samtidigt ett par år visserligen). Det är ungefär en om året.

Det är tyvärr sällan en fördel med så mycket aktivitet i sin CV, men samtidigt blir du ju ändå kallad till intervju vilket är positivt !
 
Nej, det är inte säkert att det gör det. Det är en risk. Det är ju inte säkert att det är värt ansträngningarna att skicka in en ansökan heller. Många gånger får man ju inte jobbet... Ju svårare det är att komma in i en branch desto mer måste man satsa och offra. Sen är det ju ibland så att man iaf har ett visst personligt intresse av det man vill jobba med. Dvs, man tycker om att läsa, lära, fundera och praktisera även om man inte får betalt för det.

Sen kanske man känner att priset är för högt, att man inte har lust att göra det som krävs och det är ju också helt ok. Då kan det kännas bättre för att det ändå känns som att man hade ett val, och valet man gjorde var att ägna sina resurser (ekonomiska, tidsmässiga och energimässiga) åt annat.

Jag har trots allt lagt massor med tid, pengar och energi på utbildning. Jag är trött på att leva fattig som en kyrkråtta, så jag har tagit "vilket jobb som helst" bara för att äntligen få en inkomst. Det har lett till att jag hamnat långt utanför branschen. Därav min fundering om det är kört.
 
Det är tyvärr sällan en fördel med så mycket aktivitet i sin CV, men samtidigt blir du ju ändå kallad till intervju vilket är positivt !

Jag tar inte med alla anställningar alltid. Mitt cv är fyra sidor långt :angel:

Fast nu när jag tänker på det, de jobb jag fått har haft hela mitt cv i ansökan.
 
Jag tänker att du ju är i ett bra läge om du nu har en anställning som tar slut i juni, perfekt läge för att hoppa på ett sommarjobb och få lite erfarenhet!

Ang Skatteverker så kan det vara så att det på din ort finns olika verksamheter och att någon av dem inte kräver juridik eller ekonomi. Vi har tillexempel en sektion av 5 där det inte krävs högskoleutbildning för i vart fall sommarjobben. Får man väl in en fot där är det inte omöjligt att komma vidare till mer avancerade tjänster om man visar sig vara duktigt.

Jag funderar också om du har sökt på arbetsförmedlingen? Nu har dom ju iof varslat en massa men annars brukar det väl räcka att man har en universitetsutbildning för att få jobb där, det brukar inte vara så viktigt vilket område den är inom.

Tycker också att det låter som en bra idé att höra med bemanningsföretagen 🙂. Det är ju inte omöjligt att få en tjänst på de företag man är hos via dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp