Vad gör jag sen?

Jag tolkar det som att du absolut vill bo kvar där du bor?
Då hade jag
1. kollat vilka arbetsgivare som finns i kommunen. Vilka yrken finns där? Och sen funderat vad som passar mig och var det finns brist på personal.
2. Eller funderat på att starta eget om jag har någon idé som är realistisk.

Jag tänker att man får bestämma vad som är viktigast. Om det viktigaste är bostadsorten är det ju inte meningsfullt att vi tipsar om jobb som inte ens finns där.
 
Som sagt jag söker allt som kommer ut. Jag är inte intresserad av jobbtips, det var inte därför jag startade tråden.

Min fundering var om det var värt att läsa ännu mer och hur jag i så fall ska finansiera det.

Men uppenbarligen blir allt bra bara jag flyttar nån annanstans.
 
Jaha det var ju typ som jag gör då. Inte alla jobb, då hade brevet blivit flera sidor långt men allt som är relevant.

Jag söker som sagt inom ca 1 h pendlingsavstånd, tre olika kommuner.
Jag har inte råd att stå med dubbel hyra.
Även om du får en kvalificerad tjänst? Som städare har man ju inte direkt höglön men om du jobbar som tex konsult inom miljö på en konsultfirma hade jag räknat med en 35 000 kr ungefär. Btw även människor ed ruttna personligheter verkar ju ha jobb så det är nog inte där det faller. Tre kommuner är ju rätt smalt om det inte är göteborg, stockholm eller malmö tyvärr.
 
Jag har bott här i tre månader, svårt att säga nåt om hur lätt eller svårt det är att få jobb.
Fast alltså, jag kan bara gå på det du skrivit i tråden själv. Du har skrivit i tråden att du vill arbeta på myndighet och att den enda myndigheten inom görbart pendlingsavstånd för dig är Skatteverket. Någon föreslog något konsultföretag och de har inte heller något där du bor. Någon räknade upp kommande potentiella arbeten (?) och det var inte heller där du bodde. Du har skrivit att det är lätt att få jobb inom vård och industri, som du inte är alls är intresserad av. Så ursäkta mig då om jag tolkar det som att det är en ort som är svår att få jobb inom ditt område i.

Vet du, jag förstår fortfarande inte vad du vill ha ut av tråden. Du har en tråkig ton rakt igenom trots att folk bara svarar på den fråga du själv uttryckligen ställt i din trådstart. Du vill inte ändra något men du vill inte ha det som det är.
 
Min fundering var om det var värt att läsa ännu mer och hur jag i så fall ska finansiera det.
Du har fått otroligt många förslag på det men du säger att ingenting funkar. Vad för superlösning tror du att folk kommer kunna föreslå?

Ingen har för övrigt sagt att allt blir bra bara du flyttar. Det är ett fult sätt att vantolka alla vänliga förslag som du fått.
 
Som sagt jag söker allt som kommer ut. Jag är inte intresserad av jobbtips, det var inte därför jag startade tråden.

Min fundering var om det var värt att läsa ännu mer och hur jag i så fall ska finansiera det.

Men uppenbarligen blir allt bra bara jag flyttar nån annanstans.
Då får man jobba samtidigt som man studerar, huruvida det är värt eller inte vet man inte förrän efteråt. Det beror ju helt på arbetsmarknaden när du kommer ut om du inte går en ky-utbildning där arbetsmarknaden i princip beställt arbetskraften. Ett allternativ är ju att ringa arbetsgivarna i kommunen och fråga vad de behöver för typ av utbildad personal. Varje kommun ska dessutom ha en studie- och arbetsvägledare de vet ju oftast vad arbetsmarknaden på just din plats söker för folk. Det kan finnas gymnasiala utbildningar inom det du kan tänka dig att jobba med och då är det ju inte samma del av csn lånen som belastas.
 
@niphredil hade jag vetat hade jag inte startat tråden.
Extrajobb som går att kombinera med heltidsstudier och ge en lön som går att leva på växer inte påträd direkt.
 
Som sagt jag söker allt som kommer ut. Jag är inte intresserad av jobbtips, det var inte därför jag startade tråden.

Min fundering var om det var värt att läsa ännu mer och hur jag i så fall ska finansiera det.

Men uppenbarligen blir allt bra bara jag flyttar nån annanstans.
Om det är värt att läsa beror ju på vilka jobb/arbetsgivare som finns i det geografiska område du vill jobba samt hur arbetsmarknaden ser ut där dvs var det finns brist på personal.

Om jag ville ha extrajobb hade jag ringt till Ica, Coop etc. De har ju personal som börjar jobba som 16-åringar så där kan man väl bli upplärd?
 
Även om du får en kvalificerad tjänst? Som städare har man ju inte direkt höglön men om du jobbar som tex konsult inom miljö på en konsultfirma hade jag räknat med en 35 000 kr ungefär. Btw även människor ed ruttna personligheter verkar ju ha jobb så det är nog inte där det faller. Tre kommuner är ju rätt smalt om det inte är göteborg, stockholm eller malmö tyvärr.

Jag räknar iskallt med att min lön kommer vara rejält mycket lägre än 35k. Rejält. Det är tre till ytan stora kommuner så ska jag åka längre får jag pendla typ 2-3 timmar. Veckopendla är inte aktuellt pga familj.
 
Extrajobb som går att kombinera med heltidsstudier och ge en lön som går att leva på växer inte påträd direkt
Du har begränsat med CSN. Du funderar på hur du kan finansiera dina studier utan CSN. Du får förslagen: jobba ihop pengar innan studierna, studera på halvtid och jobba halvtid, studera på heltid och jobba extra. Vad för mer förslag tänker du dig att du kan få? Sälj ett organ?
 
Du har begränsat med CSN. Du funderar på hur du kan finansiera dina studier utan CSN. Du får förslagen: jobba ihop pengar innan studierna, studera på halvtid och jobba halvtid, studera på heltid och jobba extra. Vad för mer förslag tänker du dig att du kan få? Sälj ett organ?

Jag kan alltid sälja sex, det är jag i varje fall bra på.
 
Finns det en arbetsförmedling på orten kan man väl kolla om de har en studievägledare eller liknande?
Ibland vet ju arbetsförmedlare också att vissa företag snart ska anställa eller expandera.

De har så mycket att göra att de bara fokuserar på de som redan är arbetslösa.
 
De har så mycket att göra att de bara fokuserar på de som redan är arbetslösa.
Ok. Men kortfattat vill du studera och vill ha ett extrajobb samtidigt? För du behöver pengar under X antal veckor?
Då skulle jag ta fram Eniro och göra en lista över alla företag som finns. Och sen kolla upp företagen och ta kontakt.
Det är väl enda sättet att göra tänker jag? Om man behöver pengar?
 
Ok. Men kortfattat vill du studera och vill ha ett extrajobb samtidigt? För du behöver pengar under X antal veckor?
Då skulle jag ta fram Eniro och göra en lista över alla företag som finns. Och sen kolla upp företagen och ta kontakt.
Det är väl enda sättet att göra tänker jag? Om man behöver pengar?

Jag vill egentligen ha ett jobb där jag trivs för en gångs skull.

För att illustrera hur jag mår just nu:
Jag gick över vägen innan. Det kom en bil i hög fart. Min första tanke var, "jag tror inte han hinner bromsa om jag stannar nu. Då slipper jag gå till jobbet imorgon".
Men så kom jag och tänka på djuren, som folk sagt att jag ska sälja, och flyttade på mig.
 
Men så kom jag och tänka på djuren, som folk sagt att jag ska sälja
Fast nu får du ju sluta. Jag har sagt att jag i ditt läge hade gjort mig av med djuren. Det är allt. "Folk" har inte sagt att DU ska göra det. Du kan inte ställa frågan "vad hade du gjort?" och sen bli arg över att du får svar på den.

Nu låter det ju dock som att jobb och utbildning inte är nummer ett utan att du kanske behöver hjälp pga mental ohälsa? Om du överväger självmord är det ju något akut att söka hjälp för!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp