Vad gör jag sen?

Praktikkurser brukar iaf gå att göra lite när som på året eftersom det kan ju vara svårt att få praktik som passar perfekt med kursstarter (om det är något du är sugen på) :).

Det är samma som med Sweco, det går inte söka längre. Inte via de officiella vägarna i varje fall.
Praktik vore najs, men det är ekonomin jag är orolig för..
 
Sweco skriver på sin hemsida
Kan jag söka även om jag börjat jobba?
Ja, men du får ha arbetat max två år efter din examen

Jag slutade plugga 2015 och har jobbat sen dess..
Ja men du har ju inte jobbat inom ditt fält, om jag har förstått rätt. Sweco vill antagligen ha någon företaget kan forma i sina arbetssätt och metoder, och det är lättast och billigast med någon som inte har arbetat på området. Alltså platsar du perfekt! In med en spontanansökan!
 
Ja men du har ju inte jobbat inom ditt fält, om jag har förstått rätt. Sweco vill antagligen ha någon företaget kan forma i sina arbetssätt och metoder, och det är lättast och billigast med någon som inte har arbetat på området. Alltså platsar du perfekt! In med en ansökan!

Det går som sagt inte söka längre.

Verkar dessutom som om de inte har nån verksamhet inom en rimlig radie från mig..
 
@movi jag jobbar inom kommunen.

@Pilot trevligt att de bygger där. Det hjälper inte mig. Jag bor långt från storstäder och är inte intresserad av att flytta till en.

@niardasp inte kollat på det. Visste inte ens att det fanns. Ska kolla om det finns nåt intressant!
Min poäng var att de kommer utöka i hela landet, är de i startgroparna nu så gäller det att få en fot in. :)

Var söker du jobb? har du varit inne på www.offentligajobb.se ?

Kan du inte jobba på anticemex (eller liknande igen?)?

Här i trakten har vi en som har som halvtidsjobb att motarbeta mullvadar t.ex.
 
Min poäng var att de kommer utöka i hela landet, är de i startgroparna nu så gäller det att få en fot in. :)

Var söker du jobb? har du varit inne på www.offentligajobb.se ?

Kan du inte jobba på anticemex (eller liknande igen?)?

Här i trakten har vi en som har som halvtidsjobb att motarbeta mullvadar t.ex.

Anticimex söker inget folk, har redan frågat. Min gamla arbetsgivare vill jag inte tillbaka till.

Offentliga jobb känner jag till. Jag är som sagt inte ny på att söka jobb.
 
Jag vet inte om det här tillför dig nått @sthu men när jag läser tråden så ser jag att du fått många bra tips. En del har du redan provat, andra är omöjliga. Det jag funderar på är om det överhuvudtaget går att hitta en lösning på ditt problem inom de givna ramarna. Ibland tänker och ältar vi människor våra livssituationer på ett sätt som ej är lösbart och det ger bara negativ energi. För att ge ett enkelt exempel på vad jag menar, som inte är direkt kopplat till dig, så att inte vilja jobba kvar på ett jobb med bra betalning samtidigt som den ekonomiska nivån är högt prioriterad och enda chansen till att behålla den är att stanna kvar eller studera och ta den ekonomiska nivån för några år också är uteslutet är en sådan sak. Det finns ju inte lösningar på allt om man inte är villig att förändra något.
Du vill ha kvar djur, lägenhet mm.
Flytta är uteslutet.
Du har inte CSN till någon större satsning.
Vård, omsorg, pedagogiska arbeten går bort.
Pendling går bort
Cv och ansökningshandlingar är goda nog.
Du vill inte jobba med något som du inte tycker är stimulerande.
Du har sökt mängder med jobb inom ditt område men inte fått något.
Du har en hälsa som inte tillåter hög belastning och stress.

För mig så verkar du söka en lösning som inte finns inom de givna ramarna. Du kan förvisso fortsätta att söka inom ditt område och plötsligt ha tur och något öppnar sig. Det vore ju underbart men min poäng här är att du inte har någon kontroll över det och det vore i så fall helt beroende på vad andra gör och du kommer inte kunna hitta den lösningen. Jag skulle fundera på vilka saker jag absolut inte kan ändra på. Finns det något som är möjligt? Om inte så skulle jag nog börja jobba med att förlika mig med att så här kommer mitt arbetsliv se ut och fokusera allt på min familj och möjlighet till en aktiv, givande fritid. Ge allt för att inte hamna i grubblerier och negativitet för det skulle för mig vara det allra sämsta.
 
Butik, vad tänker du om det? Jag har visserligen bara jobbat i klädbutik men stortrivdes. Skulle inte dra mig för att sitta i kassa heller, om det bara inte vore så dåligt betalt jämfört med det jobb jag faktiskt har.

När det gäller butik kan man dessutom bara gå rakt in överallt och fråga Hej, behöver ni folk? I synnerhet nu inför sommaren.

Sommarjobbade du när du pluggade? Jag jobbade hela somrarna då, för att få arbetslivserfarenhet. Om du jobbade då så kanske du har kontakter som kan vara idé att aktivera?
 
Mitt problem är inte att jag inte kan söka jobb eller vet var jag hittar jobben.
Mitt bekymmer är att jag inte vet hur jag ska komma vidare när arbetsgivarna säger nej.
 
Du skulle ju kunna plugga i 1 år om du var inne på det. Du hade 18 veckor csn kvar, det motsvarar ju 36 veckor halvtid vilket är nästan ett år (40 veckor är ju två terminer). Jobba lite extra bredvid det så bör det gå runt. Ta dock inte ut de veckorna på halvtid för då får du inte mycket utan ta ut 18 veckor heltid och portionera ut pengarna själv.
 
Butik, vad tänker du om det? Jag har visserligen bara jobbat i klädbutik men stortrivdes. Skulle inte dra mig för att sitta i kassa heller, om det bara inte vore så dåligt betalt jämfört med det jobb jag faktiskt har.

När det gäller butik kan man dessutom bara gå rakt in överallt och fråga Hej, behöver ni folk? I synnerhet nu inför sommaren.

Sommarjobbade du när du pluggade? Jag jobbade hela somrarna då, för att få arbetslivserfarenhet. Om du jobbade då så kanske du har kontakter som kan vara idé att aktivera?

Jag har ingen erfarenhet av butik och de gånger jag sökt har jag fått nej för att de inte har tid att lära upp. Men det söker jag det också.

Och igen, mitt problem är inte att jag inte kan söka jobb eller vet var jobben finns.
 
Jag har ingen erfarenhet av butik och de gånger jag sökt har jag fått nej för att de inte har tid att lära upp. Men det söker jag det också.

Och igen, mitt problem är inte att jag inte kan söka jobb eller vet var jobben finns.
Jag hade aldrig jobbat i klädbutik innan jag började mitt extrajobb. Efter en timme i kassan var jag självgående. Har efter det lära upp flera stycken och det brukar ta 2-4 timmar sen är de bekväma och kan själv. Efter några dagar behöver de oftast inte fråga om allt utan kan mesta. Så det går fort att lära sig :)
 
@Galant Pendling flera timmar går bort. Men pendling i sig går inte bort. Det har jag aldrig sagt heller.

Jag har gjort massor med förändringar. Det har jag redogjort i vissa delar i tråden.

Men visst jag är inte villig att ge upp hela mitt liv för att göra.. Ja vaddå?
 
Jag hade aldrig jobbat i klädbutik innan jag började mitt extrajobb. Efter en timme i kassan var jag självgående. Har efter det lära upp flera stycken och det brukar ta 2-4 timmar sen är de bekväma och kan själv. Efter några dagar behöver de oftast inte fråga om allt utan kan mesta. Så det går fort att lära sig :)

Ja det kan knappast vara svårt. Men det är svaret jag fått. Jag har jobbat som säljare på marknad så jag kan ju redan grunden.
 
@Galant Pendling flera timmar går bort. Men pendling i sig går inte bort. Det har jag aldrig sagt heller.

Jag har gjort massor med förändringar. Det har jag redogjort i vissa delar i tråden.

Men visst jag är inte villig att ge upp hela mitt liv för att göra.. Ja vaddå?
Jag tänker inte att det finns något egenvärde att ge upp det som är viktigt för dig, inte alls. Jag ville bara säga att ibland finns inte en lösning så sluta grubbla. Det kan ju vara så att det du vill ha i ditt liv och behålla har ett större värde än vad det nu är som du söker. Kan jobbet bara vara en inkomst och inget mer? Inget krav på att det ska vara stimulerande utan snarare tvärtom så du kan satsa på stimulerade saker på din fritid? Detskulle bli ett annat sätt att förhålla sig.
 
Nej. Jag har bara varit inne i en.

Självklart. Antingen har de inte behövt folk eller inte haft tid alternativt bara kunnat erbjuda typ 20 % och det kan jag inte leva på.
Tyvärr funkar ju handels så. Jag har 0 timmar kontrakt men får jobba hur mkt jag vill. Vissa veckor har det varit över 50 timmar. Andra veckor vill jag inte jobba alls. Men för mig är det ju extra och jag har annan inkomst med, annars hade det känts sådär. Handels suger i det avseendet.
 
Tyvärr funkar ju handels så. Jag har 0 timmar kontrakt men får jobba hur mkt jag vill. Vissa veckor har det varit över 50 timmar. Andra veckor vill jag inte jobba alls. Men för mig är det ju extra och jag har annan inkomst med, annars hade det känts sådär. Handels suger i det avseendet.

Ja hade jag haft annat hade det inte varit några problem.

@Galant jag behöver ett stimulerande jobb. Jag mår inte bra av att ha det som det är nu. Det är hjärndödande..
Har redan varit tvungen attge upp ridningen och göra mig av med ridhästen..
 
Ja hade jag haft annat hade det inte varit några problem.

@Galant jag behöver ett stimulerande jobb. Jag mår inte bra av att ha det som det är nu. Det är hjärndödande..
Har redan varit tvungen attge upp ridningen och göra mig av med ridhästen..

Vill du plugga? Har du komvux-veckor kvar? Finns ju ”ful-hack” som lösning ifall veckorna är slut för uni/yh.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp