Vad gör jag sen?

Räknade igenom hur många ansökningar jag har ute (både till jobb som är relevanta för min utbildning och sånt som jag sökt bara för att ha ett jobb), där ansökningstiden inte gått ut.

13. 13 jobbansökningar som inte gått ut än. Någon måste ju nappa..
 
Räknade igenom hur många ansökningar jag har ute (både till jobb som är relevanta för min utbildning och sånt som jag sökt bara för att ha ett jobb), där ansökningstiden inte gått ut.

13. 13 jobbansökningar som inte gått ut än. Någon måste ju nappa..

Det är ju jättebra! :up:
 
Det är ju jättebra! :up:

Lagom knäckande för självkänslan när man får nej från allihop. Jag har en hel hög som ansökningsdag passerat där jag väntar på svar.

Det är inte direkt att jag suttit och rullat tummarna sen jag blev uppsagd förra året. Jag har sökt och sökt och sökt.
 
Jag söker inom 1 h pendling enkel väg. Det ger ganska många mil, så jag söker inte bara i kommunen jag bor.

Det är ju bra! Jag tror inte att det är ovanligt att man får räkna med att pendla en bit till jobb om man bor på ett mindre ställe, dit inte jobbet fört en så att säga.

Men har du 13 ansökningar ute bara nu så finns det ju även en del jobb att söka. Håller tummarna för att det löser sig. :)
 
Lagom knäckande för självkänslan när man får nej från allihop. Jag har en hel hög som ansökningsdag passerat där jag väntar på svar.

Det är inte direkt att jag suttit och rullat tummarna sen jag blev uppsagd förra året. Jag har sökt och sökt och sökt.
Det är svårt inom miljöområdet, vi har en hos oss som har en master inom miljö som jobbar med något annat (GIS). Som miljösamordnare har man istället anställt en rektor (inget ont om honom men miljöutbildad är han inte). Utifrån mitt perspektiv så är det hos de stora ingengörsfirmorna man kan hitta miljöjobben, små kommuner klarar inte av att ha egna anställda utom inspektörerna och då har man kanske en eller två. Men när man behöver göra utredningar osv så köper man in den tjänsten från tex Sweco så det är dom som gör miljökonsekvensbedömningar osv. Hos dessa lite modernare företag så brukarna kunna få ha ett eget lokalkontor. Kanske kolla på deras traineeprogram?
 
Jag har ungefär samma utbildning inom miljö som du (men fyra år, inte sju).

Mitt första jobb inom miljö var på kommunen. Det är många som söker jobb som miljöhandläggare på kommunen, men för mig var det min praktik som hjälpte mig att få första jobbet. Då hade jag inte mycket praktik bakom mig utan 6 veckor som praktikant på ett miljökontor :) Något sånt kanske går att ordna? Om du sparar ihop pengar nu kanske du kan praktisera 1-2 månader till hösten?

Sommarjobb brukar också vara lättare att få, många kommuner inventerar enskilda avlopp under sommarhalvåret och anställer nyexade på de tjänsterna. Om du läser en kurs inom livsmedel har du också lättare att få jobb. Överlag tror jag det är lättare att få jobb som hälsoskyddsinspektör/livsmedelsinspektör än som miljöinspektör.

Något annat jag gjorde var att skriva mail till alla miljöchefer på alla kommuner i närheten. Där bifogade jag personligt brev och CV och skrev att jag ville jobba hos dem. Först fick jag svaret att ingen kommun sökte personal nu, men en månad senare ringde en utav de som jag hade mailat. Jag blev erbjuden ett vikariat på en av kommunerna eftersom en handläggare just meddelat chefen att hon skulle gå på mammaledighet!

En sak som jag måste säga är att jag egentligen absolut inte ville jobba som handläggare inom miljöskydd på kommun. Det var bara ett sätt att få erfarenhet. Nu när jag har det jobb jag drömde om på utbildningen (Miljökonsult på privat företag) så är jag sugen på att byta tillbaka till miljöhandläggare för det var mycket roligare... :p

Något som är oroande är att du inte vill jobba med människor, men du vill jobba som miljöhandläggare på kommunen? Att vara handläggare på kommunen innebär just att arbeta med människor. En vanlig arbetsdag ägnade jag 2-3 timmar ute på inspektion, 1-2 timmar i telefon och resten av tiden arbetade jag med själva handläggningen. På inspektioner och i telefon fick man ofta prata med människor som var arga, ledsna och besvikna.

Det är ett tufft arbete där man verkligen får vara serviceinriktad och bra på att hantera människor som befinner sig i pressade situationer. De viktigaste egenskaperna en miljöinspektör kan ha är att den är lugn, bra på att kommunicera både i person, i text och i telefon och att den är bra på att småprata och få andra att känna sig bekväma i en obekväm situation. Yrket som inspektör ska man inte ha om man inte gillar att arbeta med människor för det blir väldigt jobbigt både för dig själv och den som möter dig.
 
@SeptemberB tack för ett väldigt relevant svar!

Jag är en jävel på service. Har som sagt jobbat som bland annat skadedjursbekämpare vilket många gånger är besök i en extremt kämpig situation för kunden. Det hade jag inga problem alls med.

Det jag menar är Att jag inte vill ha någon som är beroende av mig typ 24/7 (jag överdriver, hoppas poängen går fram ändå). Jag vill inte vårda, ta hand om och stötta på det sättet som exvis vården kräver.

Ska kolla möjligheterna till praktik igen. Hittills har de sagt nej alla gånger jag frågat. Men kanske.
 
Det är svårt inom miljöområdet, vi har en hos oss som har en master inom miljö som jobbar med något annat (GIS). Som miljösamordnare har man istället anställt en rektor (inget ont om honom men miljöutbildad är han inte). Utifrån mitt perspektiv så är det hos de stora ingengörsfirmorna man kan hitta miljöjobben, små kommuner klarar inte av att ha egna anställda utom inspektörerna och då har man kanske en eller två. Men när man behöver göra utredningar osv så köper man in den tjänsten från tex Sweco så det är dom som gör miljökonsekvensbedömningar osv. Hos dessa lite modernare företag så brukarna kunna få ha ett eget lokalkontor. Kanske kolla på deras traineeprogram?

Sweco skriver på sin hemsida
Kan jag söka även om jag börjat jobba?
Ja, men du får ha arbetat max två år efter din examen

Jag slutade plugga 2015 och har jobbat sen dess..
 
@SeptemberB tack för ett väldigt relevant svar!

Jag är en jävel på service. Har som sagt jobbat som bland annat skadedjursbekämpare vilket många gånger är besök i en extremt kämpig situation för kunden. Det hade jag inga problem alls med.

Det jag menar är Att jag inte vill ha någon som är beroende av mig typ 24/7 (jag överdriver, hoppas poängen går fram ändå). Jag vill inte vårda, ta hand om och stötta på det sättet som exvis vården kräver.

Ska kolla möjligheterna till praktik igen. Hittills har de sagt nej alla gånger jag frågat. Men kanske.

Har du arbetat som skadedjursbekämpare så hade jag tryckt mycket på den erfarenheten i CV/intervju. Det är en väldigt bra och relevant erfarenhet! Speciellt om du söker jobb inom livsmedel/hälsoskydd.
 
@sthu ge inte upp fastän ansökningstiden gått ut! Man måste inte vara trainee heller.
Vet väldigt många som börjat på SWECO, lite av en nisch hos dem har jag fått känslan av.
 
@sthu ge inte upp fastän ansökningstiden gått ut! Man måste inte vara trainee heller.
Vet väldigt många som börjat på SWECO, lite av en nisch hos dem har jag fått känslan av.

Fast det går inte söka. Inte från mobilen i varje fall. Får väl testa på datorn när jag kommer hem.

Jag har en kompis som städar ett Sweco kontor så om inte annat behöver de kanske lokalvårdare....
 
Ska kolla närmare på den. Fast det är ju inte aktuellt förrän nästa år i så fall.



Alla mer kvalificerade jobb jag får nej från kontaktar jag. Har jag sökt pizzabagare skiter jag i vilket (ja, jag har sökt jobb som pizzabagare).

Jag har fått massor med tips på mer utbildning, men jag kan inte finansiera det. Det finns inga pengar. Jag kan inte leva på utbildning och böcker.

Praktikkurser brukar iaf gå att göra lite när som på året eftersom det kan ju vara svårt att få praktik som passar perfekt med kursstarter (om det är något du är sugen på) :).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp