Vad gör jag sen?

Jag har precis flyttat 20 mil för ett jobb som inte blev av (avbrutet precis innan anställning).
Jag tar inte ett jobb som får mig att må dåligt, annars tar jag det jag får. Har alltid gjort och hittills har det ju gått sådär.
Hade jag kunnat hade jag utbildat mig, men utan studiemedel blir det svårt.

Jag har fastnat i allt som inte går så jag vet inte hur jag ska komma vidare.

Det som återstår är väl om kommunen du bor i har någon slags jobbcoach, som kan ge mer specifikt anpassade tips än vad vi kan göra här.
 
Det känns lite som att du blockerat dig och säger nej till alla tips och förslag? Vad återstår?
Du vill inte ha ett ”skitjobb”. Du kan inte tänka dig att jobba med städ, vård/omsorg eller förskola/skola. Inte heller andra förslag som tex tågförare är ”din grej”. Det är inget fel på ditt cv/personliga brev men du saknar arbetslivserfarenhet. Dock kan du inte plugga vidare. Du är inte heller intresserad av att ta ett sk ”skitjobb” en period och jobba ihop pengar till studier. Du kan inte heller tänka dig att flytta.

Jag vet faktiskt inte vad som återstår.
 
@Elektronen bor långt från städer. Vill inte jobba med just riskanalysberäkningar, utan mer som handläggare av något slag.

Praktikkurser, var hittar man det och hur finansieras det?
 
Det känns lite som att du blockerat dig och säger nej till alla tips och förslag? Vad återstår?
Du vill inte ha ett ”skitjobb”. Du kan inte tänka dig att jobba med städ, vård/omsorg eller förskola/skola. Inte heller andra förslag som tex tågförare är ”din grej”. Det är inget fel på ditt cv/personliga brev men du saknar arbetslivserfarenhet. Dock kan du inte plugga vidare. Du är inte heller intresserad av att ta ett sk ”skitjobb” en period och jobba ihop pengar till studier. Du kan inte heller tänka dig att flytta.

Jag vet faktiskt inte vad som återstår.

Jag vet inte hur jag ska finansiera ytterligare en utbildning. Om jag dessutom ska betala dubbelt boende och resor.. Hur?

Jag tar "skitjobb" om jag inte får något annat. Inte vård/omsorg/skola för jag mår dåligt av det. En del människor passar inte för det och jag är en sån.

Jag saknar specifik arbetslivserfarenhet. Inte erfarenhet i stort.
 
@Elektronen bor långt från städer. Vill inte jobba med just riskanalysberäkningar, utan mer som handläggare av något slag.

Som ngn skrev så är det kanske svårt att få det perfekta jobbet med exakt rätt inriktning utan arbetslivserfarenhet. De flesta tar ett jobb, avancerar inom företaget tills de hamnar på ”rätt” position. Detta kan ju ta några år men väl därifrån kan de sen jobba vidare.
 
Du dissar alltså t o m jobb/möjligheter inom den sektor där du är utbildad? Det är ju ganska så märkligt när man sitter i din sits, kan jag tycka.

Nu sa jag var jag helst ville ha. Inte att jag inte skulle ta ett riskanalysjobb om det fanns möjlighet.
 
@Elektronen bor långt från städer. Vill inte jobba med just riskanalysberäkningar, utan mer som handläggare av något slag.

Praktikkurser, var hittar man det och hur finansieras det?

Okej, finns ju så mycket inom miljö om du vill in på det spåret. Jag läste en genom Stockholms universitet på 15 hp, men det finns även liknande på Uppsala vet jag och säkert andra universitet. Universitetet behöver inte vara i samma stad du har praktik, men man brukar behöva ge en presentation om sin praktik på universitetet sen när man är klar. Man får CSN då, företaget behöver inte betala något, är nog mer värt för dig med en sån kurs om du läst 7 år redan.
 
Okej, finns ju så mycket inom miljö om du vill in på det spåret. Jag läste en genom Stockholms universitet på 15 hp, men det finns även liknande på Uppsala vet jag och säkert andra universitet. Universitetet behöver inte vara i samma stad du har praktik, men man brukar behöva ge en presentation om sin praktik på universitetet sen när man är klar. Man får CSN då, företaget behöver inte betala något, är nog mer värt för dig med en sån kurs om du läst 7 år redan.

Då var det CSN igen..
 
Jag förstår. Dock verkar det ju som att du inte har möjlighet att överhuvudtaget tänka i de termerna just nu.

Jag sitter inte i skiten. Jag har bara ett jobb jag verkligen avskyr. Men jag kan som sagt anmäla mig i vikariebanken och fortsätta med ett jobb jag avskyr.
 
Men 15 hp är ju inte ens en termin. Du hade väl CSN för en termin?

Vill jag lägga dem på något som kanske ändå inte leder vidare? Det är där skorna klämmer.
Praktik är bra, det är det. Får kolla hur kurserna är upplagda. Hittar inget när jag söker men det kanske inte kommit ut än.
 
@Liran som jag skrivit i tråden har jag hållit lektioner som egenföretagare. Det passade mig inte alls.
Men då hade du vuxna (tråkigare) elever, och var tvungen att leverera på topp varenda timme för att ge valuta för deras pengar. I skolan sker inte allt på marknadsvillkor.

Att kontinuerligt ha lektioner för ungdomar du har skapat en relation med, är något helt annat. Dessutom kommer du att känna att du har nytta av färdigheter du skaffat dig i häst-och-hund-världen.
 
Men då hade du vuxna (tråkigare) elever, och var tvungen att leverera på topp varenda timme för att ge valuta för deras pengar. I skolan sker inte allt på marknadsvillkor.

Att kontinuerligt ha lektioner för ungdomar du har skapat en relation med, är något helt annat. Dessutom kommer du att känna att du har nytta av färdigheter du skaffat dig i häst-och-hund-världen.

Jag undervisade i mitt absoluta favoritämne, höll privatlektioner i klickerträning. Jag hatade varenda sekund av det. Höll ut i ett år innan jag gav upp.
Nej, lärare är inget för mig.
 
Också inom ett "skitjobb" inom kommun kan man avancera även om det rent teoretiskt inte alltid är möjligt. Man visar var man kan, man ber om extra uppgifter, nätverkar, går skolningar, kommer med lösningar. Jag har gjort så och från grundposition blivit biträdande förman, blivit headhuntad från två internationella megaföretag som inte ens har med branschen att göra. Enbart för att jag hittat en spetskompetens och visat framfötterna, pratat, tagit kontakt med folk, visat mitt intresse för ämnet i fråga under skolningar o.s.v.

Man kan vända sin erfarenhet från "golvet" till en viktig erfarenhet att utnyttja i sin nya bransch. Inom städ kanske du kan föra vidare miljöfrågor, komma med lösningar, fråga om det finns projekt inom området
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp