Vad gör jag sen?

Vill också bara tillägga att Sweco bara är ett i raden av mer eller mindre rikstäckande konsultfirmor som har miljöavdelningar. Att just Swecos ansökningstid råkade gå ut 17 februari betyder inte att du nödvändigtvis måste vänta ett år.
 
Ett tips jag fick när jag var på intervju på Länsstyrelsen var att söka vikarietjänster. Efterfrågan är alldeles för hög för att en nyexaminerad har chans på tillsvidaretjänster. Jag fick inte jobbet på Länsstyrelsen men jag sökte senare ett vikariat som miljöinspektör hos en kommun som jag fick, som senare blev till en projekttjänst och sen en tillsvidaretjänst. Så personen på Länsstyrelsen som gav mig det rådet gjorde verkligen susen för mig. 😊

Sen finns det ju konsultfirmor så som Cowi, Sweco, Tyréns, ÅF mfl att höra med.
 
Jag skrev spontanansökan! Du har ingen aning om hur Swecos planer för lokal expansion ser ut, och har följaktligen inget att förlora på att låta dem veta att du är intresserad av miljöarbete i rimlig närhet av din bostadsort. Maila dem i dag!

Skickade iväg ett meddelande via hemsidan. Får väl se om de svarar.
 
Jag vill plugga om det gör mig mer attraktiv för de jobb jag vill ha. Som exemplet i trådstarten. Har 18 v CSN kvar

Okej det räcker ju ett år om du tar ut allt under 18 veckor men fördelar det på de 40 veckor som två terminer är. Kan du ta högre lånet så blir det ju mer pengar. Kräver ju dock att du jobbar extra också, kanske inte finns/inte går. Sen vill du kanske veta att du får jobb efter det och inte bara mer skuld till csn. Svårt det där! Bodde du på en liten ort?
 
Okej det räcker ju ett år om du tar ut allt under 18 veckor men fördelar det på de 40 veckor som två terminer är. Kan du ta högre lånet så blir det ju mer pengar. Kräver ju dock att du jobbar extra också, kanske inte finns/inte går. Sen vill du kanske veta att du får jobb efter det och inte bara mer skuld till csn. Svårt det där! Bodde du på en liten ort?

Ja jag bor på liten ort. Jag vill ju vara rätt säker på att det blir jobb efteråt (helt hundra han man ju aldrig vara). Min csnskuld är ju rätt omfattande redan, inte kul att dra på sig skulder på över 200k för att gå som städare.. Kan jag då få ett jobb som exempelvis administratör någonstans får jag iaf göra något jag tycker är kul.
 
Mitt problem är inte att jag inte kan söka jobb eller vet var jag hittar jobben.
Mitt bekymmer är att jag inte vet hur jag ska komma vidare när arbetsgivarna säger nej.
Har du någon professionell som läser igenom dina ansökningar? När jag sökte jobb hade jag en kompis som i stortsett fick komma vidare till intervju varje gång hon skickade in en ansökan. Så jag kopierade hennes sätt att skriva på och fick till intervjuer och jobb :).
 
Mitt problem är inte att jag inte kan söka jobb eller vet var jag hittar jobben.
Mitt bekymmer är att jag inte vet hur jag ska komma vidare när arbetsgivarna säger nej.

Hade jag varit i din situation så hade jag satt mig ner och verkligen försökt lura ut varför SÅ många arbetsgivare säger nej? Det är inte min erfarenhet att de gör det om man får komma på intervju. Väldigt många arbetsgivare intervjuar endast ett fåtal och att då aldrig få komma vidare och bli den de anställer... Det hade brytt min hjärna oerhört mycket. Den enda gemensamma nämnaren är ju du och det är det enda du har "makt" att göra något åt. Som andra redan skrivit så hade jag återkopplat till några av de som sagt nej nyligen och bett dom förklara varför jag inte gått vidare. Det kan inte stämma att det bara beror på bristande erfarenhet. Med en bra personlighet och vilja att lära kan man nämligen komma EXTREMT långt. Jag har själv blivit anställd den vägen. Jag hade inte den utbildning som krävdes, men fick fast ändå.

Din ekvation just nu går inte ihop. Du måste ändra på något, annars kommer du sitta fast i den situation du är i nu. Jag tycker att @Galant skrev oerhört bra här ovanför.

Jag önskar dig lycka till och jag hoppas du ändå hittar något snart som gör dig nöjd. :)
 
Det kan inte stämma att det bara beror på bristande erfarenhet. Med en bra personlighet och vilja att lära kan man nämligen komma EXTREMT långt

Jag har väl en dålig personlighet.
Som sagt, den feedback jag fått går tillbaka på erfarenhetsbrist. De kanske inte är ärliga vad vet jag.
Jag är villig att lära, lär mig lätt och är glad och positiv på intervjuerna. Ställer frågor och är intresserad. Vad mer kan jag göra?
 
Har du någon professionell som läser igenom dina ansökningar? När jag sökte jobb hade jag en kompis som i stortsett fick komma vidare till intervju varje gång hon skickade in en ansökan. Så jag kopierade hennes sätt att skriva på och fick till intervjuer och jobb :).

Inte alla ansökningar men min kontakt på TTR läser igenom en del.

Vad är det för sätt Att skriva då?
 
Inte alla ansökningar men min kontakt på TTR läser igenom en del.

Vad är det för sätt Att skriva då?
Hon skrev vad hon hade lärt sig av varje jobb även fast det var ett jobb som var irrelevant för det hon sökte. Typ just nu arbetar jag med lokalvård, här har jag lärt mig ta eget ansvar, bemöta kunder och prioritera arbetet. Så även om de senaste arbetena hon haft inte var relevanta för tjänsten hon sökte så kunde man använda den erfarenheten i det nya arbetet typ.

Hos oss är det många som anställs direkt efter skolan och som i princip använder sig av den lilla kommunen för att få erfarenhet och söka tjänster på annat håll (inte så bra för oss men, men). Ofta veckopendlar dom under den här tiden. Kan det vara ett allternativ att jobba någon annanstans för att få den erfarenhet du behöver så du kan söka jobb i närheten av den ort du bor på?
 
Hon skrev vad hon hade lärt sig av varje jobb även fast det var ett jobb som var irrelevant för det hon sökte. Typ just nu arbetar jag med lokalvård, här har jag lärt mig ta eget ansvar, bemöta kunder och prioritera arbetet. Så även om de senaste arbetena hon haft inte var relevanta för tjänsten hon sökte så kunde man använda den erfarenheten i det nya arbetet typ.

Hos oss är det många som anställs direkt efter skolan och som i princip använder sig av den lilla kommunen för att få erfarenhet och söka tjänster på annat håll (inte så bra för oss men, men). Ofta veckopendlar dom under den här tiden. Kan det vara ett allternativ att jobba någon annanstans för att få den erfarenhet du behöver så du kan söka jobb i närheten av den ort du bor på?

Jaha det var ju typ som jag gör då. Inte alla jobb, då hade brevet blivit flera sidor långt men allt som är relevant.

Jag söker som sagt inom ca 1 h pendlingsavstånd, tre olika kommuner.
Jag har inte råd att stå med dubbel hyra.
 
@Galant jag behöver ett stimulerande jobb. Jag mår inte bra av att ha det som det är nu. Det är hjärndödande..
Och då måste du ju väga de uppoffringar du kanske behöver göra (flytta/inte ha häst/ha tråkigt jobb medan du sparar pengar för att kunna plugga utan CSN el dyl) mot vad det kan ge (jobb du trivs på el dyl). Det finns ju inget annat att göra. Om du kommer fram till att det du har nu är värt så mycket att det inte går att ge upp det för att ordna jobbsituationen, ja då får du nog försöka finna sätt att vara nöjd i den sits du är nu. Om inte det går så får du ju återigen titta på vad du kanske måste förändra.

Som @Similitude skrev hade jag absolut satt mig ner och funderat över intervjuerna du varit på. Vad kan det ha fallit på förutom erfarenheten? Jag tror det kan vara värt att se över.
 
funderat över intervjuerna du varit på. Vad kan det ha fallit på förutom erfarenheten? Jag tror det kan vara värt att se över.

Och hur ska jag göra det när all feedback jag får är att jag har för lite erfarenhet/att jobbet gick till någon med bättre meriter?
 
Och hur ska jag göra det när all feedback jag får är att jag har för lite erfarenhet/att jobbet gick till någon med bättre meriter?
Jag tänker att man kan försöka utvärdera sina egna prestationer, oavsett vad för förklaring de givit en. Jag hade försökt analysera hur jag brukar svara och bete mig på intervjuer, om det finns en röd tråd i det och i sådana fall om jag ska göra något annat i framtiden.

Jag tänker såhär: Du sitter ju uppenbarligen i en rätt knivig sits och då kräver det ju en rätt stor ansträngning att få ordning på det. Därför går det inte bara att luta sig tillbaka och tänka att problemet är ens erfarenhet - om de tar in dig på intervju är de ju uppenbarligen intresserade trots din bristande erfarenhet. Jag hade börjat där: vad kan jag göra annorlunda på intervjuerna mot vad jag gör idag. Vad är det som sker på intervjuerna, som de inte ser på CV:et, som gör att de backar.
 
Kan det vara så att du är överkvalificerad för många av jobben du söker?

Det har jag också fått höra. Men sen började jag söka mer kvalificerade jobb och då var det för lite erfarenhet..
Har även fått höra Att jag var i "skaffa barn ålder" och därför inte attraktiv för tjänsten. :meh:
 
Jag tänker att man kan försöka utvärdera sina egna prestationer, oavsett vad för förklaring de givit en. Jag hade försökt analysera hur jag brukar svara och bete mig på intervjuer, om det finns en röd tråd i det och i sådana fall om jag ska göra något annat i framtiden.

Jag tänker såhär: Du sitter ju uppenbarligen i en rätt knivig sits och då kräver det ju en rätt stor ansträngning att få ordning på det. Därför går det inte bara att luta sig tillbaka och tänka att problemet är ens erfarenhet - om de tar in dig på intervju är de ju uppenbarligen intresserade trots din bristande erfarenhet. Jag hade börjat där: vad kan jag göra annorlunda på intervjuerna mot vad jag gör idag. Vad är det som sker på intervjuerna, som de inte ser på CV:et, som gör att de backar.

Jag har väl en genomrutten personlighet. Vad vet jag. Jag tycker jag följer alla rekommendationer om hur man "ska vara" på en intervju och på många jobb har det gått alldeles utmärkt. Jag har trots allt haft många jobb.
Ofta tar de in typ 4 på intervju, till en tjänst. Då är det tre som får avslag och jag är en av dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 184
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Behöver lite råd.. Jag har tidigare jobbat inom krogbranschen som bartender och servitris, samt inom stall som...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp