Vad gör jag nu då???????

Sv: Vad gör jag nu då???????

Funderar på att strunta i analys och allt och köpa nåt istället:crazy: Även om jag tar bort det yttersta höt och lämnar in det som ser bra ut så är det ju ändå svårt att veta hur det står till från bal till bal:crazy: Vad trött jag blir på mig själv som inte har kollat riktigt noga och alla pengar som försvinner pga att man är så jäkla klantig

Tycker verkligen synd om dig. Dötrist! Hoppas det blir bra till sist.

Tycker verkligen synd om dig. Dötrist! Hoppas det blir bra till sist.

Jag ska verkligen noga kolla igenom det fjolårshö jag har kvar, är det bra så kan det ju knappast vara vår skölle det är fel på så får jag väl ta kontakt med honom och se. Hoppas också verkligen att det ordnar sig, för plånboken blir inte större nu precis:crazy: Men men jag känner att jag vill kunna fodra med gott samvete

När vårt hö möglade (vilket verkligen gick på rekordfart) berodde det på att vi hade lavat för högt upp mot taket så där fanns inte tillräcklig luftspalt uppåt. Vår höbonde konstaterade detta snabbt och vi fick bränna en stor del men lite i bottten gick att rädda. När vi sedan lastade upp nytt så lät vi minst en meter (tror jag att det var) uppåt vara fritt och höet (som var av samma skörd) höll sig fint hela vintern. Kanske något att tänka på.

Har köpt hem nästan 2 ton hö, och får nu se att det är lite ytligt mögel:( Detta verkar bara vara det ytttersta laget. Resten doftar fräscht och dammar inte, kan jag använda mitt hö eller måste jag köpa nytt?

Exakt samma sak hände mig förra året. Dom balarna jag kollade var perfekta, jag lät bonden lassa på det på transporten och nrä jag kom hem så märkte jag att det var vissa balar som var mögliga!

Jag hade köpt det jätte dyrt och hade verligen inte råd att köpa ett helt lass med nytt hö. Jag pratade med veterinär, andra hästkunniga i stället och alla jag kände.

Då så kom jag fram till att jag skulle leta igenom höet så noga jag kunde och ta bort det mögliga och om någon bal såg verligen äcklig ut slänga HELA balen.

Sen gav jag det till hästen. Hon älskade det och åt upp allt, blev inte sjuk och blev riktigt fin och hullig!

så gör det - ge det till hästen om den äter det och ta bort det värsta!

lycka till! ;)

Exakt samma sak hände mig förra året. Dom balarna jag kollade var perfekta, jag lät bonden lassa på det på transporten och nrä jag kom hem så märkte jag att det var vissa balar som var mögliga!

Jag hade köpt det jätte dyrt och hade verligen inte råd att köpa ett helt lass med nytt hö. Jag pratade med veterinär, andra hästkunniga i stället och alla jag kände.

Då så kom jag fram till att jag skulle leta igenom höet så noga jag kunde och ta bort det mögliga och om någon bal såg verligen äcklig ut slänga HELA balen.

Sen gav jag det till hästen. Hon älskade det och åt upp allt, blev inte sjuk och blev riktigt fin och hullig!

så gör det - ge det till hästen om den äter det och ta bort det värsta!

lycka till! ;)

Tack så mycket;) ska ta och titta på det i dagsljus sen och är mitt fjolårshö bra så hoppas jag att han är villig att kompensera mig för då kan det ju inte vara vårt fel

När vårt hö möglade (vilket verkligen gick på rekordfart) berodde det på att vi hade lavat för högt upp mot taket så där fanns inte tillräcklig luftspalt uppåt. Vår höbonde konstaterade detta snabbt och vi fick bränna en stor del men lite i bottten gick att rädda. När vi sedan lastade upp nytt så lät vi minst en meter (tror jag att det var) uppåt vara fritt och höet (som var av samma skörd) höll sig fint hela vintern. Kanske något att tänka på.

Spred det så alltså? Vårt är långt ifrån ända upp så det kan inte vara det heller

Värt att tänka på;
en frisk häst kanske kan klara av ett "på-gränsen-hö" till vad som är okej, även om alla hästar är känsliga. Men om du har oturen att en häst som äter detta hö åker på en liten oskyldig förkylning i vinter kan du få en häst med luftvägsproblem resten av livet. När immunförsvaret sänks, och förkylningar är ju inte ovanliga, blir ju hästen mkt mer känslig.

Jag hade inte vågat ge foder som på det minsta lilla sätt är tveksamt. Jag har gjort det, ett hö som var lite, lite, lite dammigt och som jag gav HALVA dagsgivan grovfoder av (andra halvan hösilage med lågt protein) och blötte höet, men min häst fick en förkylning då, som resulterade i dammallergi för resten av livet. Står idag i utebox och äter hösilage och mår utmärkt :love: men det kunde gått värre.....

Bara sagt i välmening!

Ska kolla de balar som ligge under men alla de som ligger över måste jag slänga dom även om det bara är det yttersta laget som är angripet? Ska sicka in det på analys nu i veckan och har tänkt att kolla hygienen på höt men ta bort det angripna då givetvis

det du glömmer är ju att mögel sprider sig. Är en del av balen angripen och du förvarar den i några månader till så kommer möglet att sprida sig.

Värt att tänka på;
en frisk häst kanske kan klara av ett "på-gränsen-hö" till vad som är okej, även om alla hästar är känsliga. Men om du har oturen att en häst som äter detta hö åker på en liten oskyldig förkylning i vinter kan du få en häst med luftvägsproblem resten av livet. När immunförsvaret sänks, och förkylningar är ju inte ovanliga, blir ju hästen mkt mer känslig.

Jag hade inte vågat ge foder som på det minsta lilla sätt är tveksamt. Jag har gjort det, ett hö som var lite, lite, lite dammigt och som jag gav HALVA dagsgivan grovfoder av (andra halvan hösilage med lågt protein) och blötte höet, men min häst fick en förkylning då, som resulterade i dammallergi för resten av livet. Står idag i utebox och äter hösilage och mår utmärkt :love: men det kunde gått värre.....

Bara sagt i välmening!

Tråkigt för dig:( Nej jag tänker inte fodra med höt ska åka och köpa nån annanstans idag och leta efter färdiganalyserat. Det blir nog till att kasta pengarna i sjön om inte bonden kan erbjuda mig lite pengar tillbaks. Detta hade legat ute på självtork kanske kan vara därför kanske inte blev riktigt torrt. Kan ju hända att han har nåt kvar som har legat på skölltork som är bra. Sen så kommer jag bara att hämta hem ca.10 balar nu för då kan jag se på det innan och är det bra då men sen blir dåligt hos mig då är det ju vår förvaring det är fel på. Vet att det var en bal som vi kasserade när vi lassade upp det som bonden såg var dåligt, men tänkte tyvärr inget större på det. Nåja man lär sig av sina misstag

det du glömmer är ju att mögel sprider sig. Är en del av balen angripen och du förvarar den i några månader till så kommer möglet att sprida sig.

Vad jag fått höra så sprider det sig bara så långt som det är fuktigt. Men det spelar ingen roll nu för jag tänker inte fodra med det. Vet du förresten hur en bra höskölle ska se ut? Våran är det trägolv och springor runt hela väggarna.

Vad jag fått höra så sprider det sig bara så långt som det är fuktigt. Men det spelar ingen roll nu för jag tänker inte fodra med det. Vet du förresten hur en bra höskölle ska se ut? Våran är det trägolv och springor runt hela väggarna.

Jag har fått lära mig att det sprider sig utöver där det är fuktigt. är en bal angripen så är den. mer eller mindre..... iallafall finns risken att mögelsporer ligger latenta i de delar av balen som förefaller forfarande fräscha....

vad jag vet om skullar är att det egentligen ska finnas både galler på golvet så att balarna aldrig ligger rakt på golvet, och även tork/fläkt... vi har en liknande skulle som din och det går inte att förvara på, för vid regn letar sig fukten in och rinner längsmed bjälkarna och utefter golvet och angriper underifrån, då det inte finns ngt golvgaller. as kasst.....

Jag har fått lära mig att det sprider sig utöver där det är fuktigt. är en bal angripen så är den. mer eller mindre..... iallafall finns risken att mögelsporer ligger latenta i de delar av balen som förefaller forfarande fräscha....

vad jag vet om skullar är att det egentligen ska finnas både galler på golvet så att balarna aldrig ligger rakt på golvet, och även tork/fläkt... vi har en liknande skulle som din och det går inte att förvara på, för vid regn letar sig fukten in och rinner längsmed bjälkarna och utefter golvet och angriper underifrån, då det inte finns ngt golvgaller. as kasst.....

Jag har aldrig märkt att det kommer underifrån jag tycker at det har funkat bra. Kan jag ta de dåliga balarna och lägga längs väggen så inte fukten drar in lika mycket?

Jag har aldrig märkt att det kommer underifrån jag tycker at det har funkat bra. Kan jag ta de dåliga balarna och lägga längs väggen så inte fukten drar in lika mycket?

jag vet inte... inte enligt det jag hört, dvs att mögel sprider sig........ men jag kanske hört fel - fast isåfall strider det även mot vad jag sett - när hö börjat mögla på vår skulle har det snabbt spridit sig till de andra balarna också....... även de torra, om de legat i närheten av de blöta......

jag vet inte... inte enligt det jag hört, dvs att mögel sprider sig........ men jag kanske hört fel - fast isåfall strider det även mot vad jag sett - när hö börjat mögla på vår skulle har det snabbt spridit sig till de andra balarna också....... även de torra, om de legat i närheten av de blöta......

Tänkte mer på att bara lägga de där som skydd mot fukt eller kan det även spridas via luften? Det hö som jag ska köpa idag har 7.7 i protein och 31 i protein. Hade egentligen velat ha ännu lägre energi till mina då de är väldigt lättfödda men jag vet att de är noga med hygienen på höt

Vi har mögel påvåran rundbal översta lagret, men bonden sa att vi fick byta bal i fall den var dålig eftersom den hade stått i regn

Tänkte mer på att bara lägga de där som skydd mot fukt eller kan det även spridas via luften? Det hö som jag ska köpa idag har 7.7 i protein och 31 i protein. Hade egentligen velat ha ännu lägre energi till mina då de är väldigt lättfödda men jag vet att de är noga med hygienen på höt

jag vet faktiskt inte. vi får hoppas att ngn som har koll kommer och kommenterar i tråden. vore väldigt bra rent allmänt att få reda i.

jag vet faktiskt inte. vi får hoppas att ngn som har koll kommer och kommenterar i tråden. vore väldigt bra rent allmänt att få reda i.

Ja får hoppas. Vet du förresten nån bra sida man kan räkna foderstat på?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 749
Senast: Reville
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror