Vad gör hästen med magen?

the_connemara

Trådstartare
Hmm.. det är ju iaf grundutbildning för mig :crazy: :o och hästen är ung. Moderator får flytta tråden om det finns ngt bättre ställe, jag kunde inte komma på ngt.

Dessa två bilderna är tagna vid samma tillfälle, fjärde gången jag sitter på hästen så ngn spec inlärd inverkan gör jag ju inte ;) Dessutom så sitter jag verkligen bara där och han går i en väldig mestrav eftersom jag anser att det är bästa starten för honom med ryttare på ryggen.

Halt
29Strstill.jpg


Första medvetna traven under ryttare
48Travhgervolt.jpg


Ser ni hur han dragit upp magen? Varför gör han så?

// förvirrad fia
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

ja jösses, inte vet jag. Han ser ju rätt smärt ut så det kanske bara är att han spänner megen då han springer. Det gör ju vi människor med.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Jag vet inte om din häst drar upp magen ovanligt mycket, men alla hästar "drar upp"/spänner magen i trav och galopp. De stabiliserar (precis som vi människor) sin bål med hjälp av magmusklerna, och magmusklerna har en mycket aktiv del i att hästen höjer upp och jobbar med ryggen. När hästen rör sig i ffa trav så "studdsar" bålen upp och ned (jämför våra bröst om vi springer utan/med dålig BH). För att göra denna upp-ner rörelse så liten som möjligt håller hästen emot med hjälp av ffa magmusklerna men även ryggmusklerna. Magen håller emot rygg och ryttarvikt.

Många hästar med ryggproblem behandlas med massage av magmusklerna.

Hmm, svårt att förklara vad jag menar, men jag hoppas du förstår.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Mjo jag förstod nog :) Men är det inte just sådant man tränar just för att hästen ska bära sig bättre? Det här är ju liksom ingen form av träning alls utan bara invänjning av ryttare, han travar allt annat än aktivt.

När jag kollade alla andra bilder från detta tillfälle så ser han ut att "lyfta magen" på samma sätt men lite olika mkt på typ alla bilder i skritt o trav på "kort" tygel dvs när jag öht påverkar honom och han är helt koncentrerad på mig, alltså inte när han står still (stå still = vila, slappna av, ta det lugnt för honom eftersom han vart rätt orolig o rastlös innan) eller när han tittar på skogsbrynet o dyl under framskrittningen. Dock ser jag inte mkt samband mellan de bättre o de sämre bilderna även om det kanske finns?
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

inget svar på din fråga men tycker han ser fin ut :D
vad var de för stam på den där?

Tufft o rida barbacka innan han är "inriden"...
själv känner jag stödet av sadeln när min far omkring i luften :angel:
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

e. Lofty Roderic
u. Beezies Bounty
ue. Carrentubber Lad

Tufft o tufft, jag gör det om det är mina hemma, de far inte omkring ngt med mig i närheten, spec inte barbacka. Senare med sadel (jag rider inte mkt barbacka, inte mer än att de travar lugnt på lös tygel som han gör där) när de rids i normalt tempo o galopperar då kan de fara omkring under kontrollerade former, det är bara positivt :) Men just barbacka vill jag kunna sitta kvar och därför kräver jag ett anständigt beteende, jag kommer ju inte upp om jag åker av ju :angel: Tycker dessutom det är en bra "grund", det blir lugna med ryttare.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Jag är inte så gammal i detta gemet, men som jag ser det så bär han upp sig väldigt bra.
Är det inte svårt att enbart titta på magen? Det som händer där är ju bara en länk i kedjan av utnyttjandet av sin kropp, och då tycker i alla fall jag att det ser lovande ut, men som sagt, jag är inte så erfaren...
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Så gör min också :crazy: speciellt i galoppen
Syns kanske inte jättebra här
P1030023.JPG
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Alltså, jag tittar öht inte på hur han går eftersom enda målet med denna fjärde ridturen var att svänga första gångerna (bara ridit rakt fram i skogen de tre första gångerna) och svänga i trav samt då trava "på kommando" första gången. Och självklart som jag skrev ovan, med en lugn o harmonisk häst som väntar på mig på lösa tyglar. Spec viktigt med honom för jag tror det är mkt lätt att få för mkt fart i huvudet på honom...

På just den här bilden ser han ju dock rätt ok ut vad gäller att bära ryttare men även på bilder som ser lite sämre ut så gör han såhär, även i skritt under "jobb". Men hur kommer han då se ut när han väl börjar komma till samling :crazy: Som en vinthund?

Jag vill oxå se till hela hästen om jag ska bedömma ngt sådant, jag är som sagt rätt dåligt överlag på att se saker. Lite bättre på att känna i vissa fall förhoppningsvis. Varför tror ni jag ställde frågan :angel:

Tack för alla svar iaf! :bow:
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Det är inte enbart när hästen går i form som den "jobbar" med ryggen, även om hästen då jobbar mycket med ryggen och man får en sammanbunden muskelaktivitet från bakben till nacke där magmuskler mfl muskelgrupper också är med.

Men ALLA hästar jobbar med rygg och mage i rörelse, olika mycket i olika gångarter och olika hastigheter. Om din häst inte är van att bära ryttare på ryggen är det mycket möjligt att den spänner sig i rygg och mage pga detta, framförallt i trav då ryttaren blir "tyngre" att bära en i skritt pga den mer skumpiga rörelsen. Det kommer då troligtvis att minska något med tiden och istället bli mer funktionellt användande av musklerna, inte ökat användande (appropå vinthundsliknelsen).
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Din häst är nog fortfarande lite spännd för skänkeln, det brukar ju ta ett tag för vissa innan de vänjer sig att skänkeln ligger emot...

Sen som några sa så använder han nog magmusklerna för att balansera upp den ovana tyngden (ryttaren).

Min åring gör likadant riden (ca 1 månad).
9017974_16_14.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör hästen med magen?

Svar till er båda:

Oki! Det var ju lugnande iaf :) Han har av naturen väldigt lätt för att spänna sig och reagerar ofta med att dra upp magen och in baken när han blir lite osäker så det har kanske ett samband då? Inte för att han kändes spec spänd under ryttare men det var ju väldigt nytt. Fick med en bild där han dock reagerar på skänkeln genom att dra ihop sig lite sådär, kanske kan lägga in dig när jag sitter vid min dator i nästa vecka.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Så gör min lilla dam med, men hon gör det när hon äter :/
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Hmm.. det är ju iaf grundutbildning för mig :crazy: :o och hästen är ung. Moderator får flytta tråden om det finns ngt bättre ställe, jag kunde inte komma på ngt.

Dessa två bilderna är tagna vid samma tillfälle, fjärde gången jag sitter på hästen så ngn spec inlärd inverkan gör jag ju inte ;) Dessutom så sitter jag verkligen bara där och han går i en väldig mestrav eftersom jag anser att det är bästa starten för honom med ryttare på ryggen.

Första medvetna traven under ryttare
48Travhgervolt.jpg


Ser ni hur han dragit upp magen? Varför gör han så?

// förvirrad fia

Jag tycker att det ser ut som om hästen bär upp både sig och ryttaren väldigt bra, speciellt som det är första traven. Detta ser man på ländens välvning. Försök behåll den välvningen även när du börjar ta i tyglarna. (Rid fram hästen mot handen - inte tvärt om.) När hästen bär sig själv (länden välvd) så dras magen upp automatiskt.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Ok.... Just denna bilden var nog mest tur, eller ja det ser ju inte jätteilla ut på de andra heller men som jag sa så lullar han bara runt. Ngn ridningen blir det inte förrän vi provat ut sadel så jag kan lämna ryggen fri i balans :) Men jag ska tänka på att det verkar bra såhär o försöka behålla det :idea:
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Jo, det kan bli lättare med sadel. Börja med att få fram ren takt i gångarterna samtidigt som du börjar ge hästen ett lätt stöd i munnen (som inte påverkar var huvudet är), men jag skulle sätta på ett träns så att hästen får något att söka sig fram till när den är redo för det.
 
Sv: Vad gör hästen med magen?

Han ska vänjas in vid träns när munnen är ok. Fast det är den nog nu. Drog ut vargtänder o fixade vassa kanter är han ändå stod på djursjukhuset på ägarens inrådan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 357
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 510
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp