Vad gör era Avelston?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Ni som har avelston, brukar ni rida de nånting? Köra? Tömköra? Skrittrunder? Brukar ni hålla igång konditionen?

Det är förstås lite skilland på de ston som är avelston på heltid, och på de som bara kanske ta ett föl.

Sv: Vad gör era Avelston?

Iaf, igår tömkördes Loppan, första gången för över ett år. Ha sedan mitten av April blivit riden en gång, konditionen = 0 ;)

Här kmr lite bilder på den mkt bestämda damen ;)

DSC_0065.JPG

DSC_0030+(2).JPG

DSC_0060.JPG

fors..

Jag försöker hålla i kondition så gott det går. Långa skrittpromenader, longerar och tömkör lite, lufsar i skogen och lite lätt dressyrträning. Dock lyssnar jag väldigt mycket på vad stoet känner och tröttar aldrig ut henne när hon är dräktig/mamma.

En rids normalt och tränas och den ena skrotar i hagen.
Ibland får jag ryck och tömkör henne alt. skrittar lite barbacka.
Jag borde ta ut henne på lite promenader för vikten skull (bådas alltså :angel: )

Svala som fölade förra året och är betäckt i år reds under vintern-våren. Hon har nu vilat från ridning sedan maj, skoddes igår och nästa vecka sitter vi upp. Hon kommer ridas ungefär varannan dag i höst, lugna skogsturer och något litet dressyrpass på banan. Hon säger till när hon inte vill ridas mer och då blir det promenader i stället.

Min dam som går med föl vid sidan har inte gjort något alls under vintern. Nu är det snart dags för att köra igång lite smått igen.

kl

Mina ston är inte avelsston utan får nog klassas som tävlings/ridhästar i avel.Mao så tävlas dom så länge TR tillåter och tränas/rids tills dom säger ifrån.
Just nu har jag dock ett "avelssto" där jag inte vet varken fram eller bak,inte riden seriöst sen 06 pga föl,är nu dräktig i mån 4,så den stora frågan är om det är någon ide att börja rida upp henne? Ska ändå säljas antingen nu eller direkt efter fölning

mina rids fram tills ett tag innan fölningen samt arbetar jag dem lite från marken, tex löslongering, tömkörning etc och dom verkar rätt nöjda med det;)

Ni som har avelston, brukar ni rida de nånting? Köra? Tömköra? Skrittrunder? Brukar ni hålla igång konditionen?

Det är förstås lite skilland på de ston som är avelston på heltid, och på de som bara kanske ta ett föl.

Inget av mina avelsston går någonting. Ena pga skada som är anledningen till att hon är i avel och andra för att hon är såpass gammal och för att inte tala om omusklag. Att tex rida på henne är inte på tal om. Ibland bler de dock skrittade för hand 10-20 min

jag rider diana var 3 dag sen så får hon gå ihagen lite ren så tumkörs hon så klart

Vårt sto gör ingenting p g a skada (T-märkt). Hon skulle i och för sig behöva ridas lite eller tömköras/longeras, men tiden är knapp. Vi har fler hästar som tränas och tävlas dessutom en unghäst som ska ridas in och tränas för 3-årstest. Men det betyder också att jag har dåligt samvete för henne och försöker ägna mig åt henne en stund varje dag med pyssel och ryktning.

Mina ston är mammor, dvs bet 3-åringar rids fram till ca 4 mån innan fölning, endast om dom tycker att det är ok. Sätts igång när fölen är helt avvanda, sålda eller har flyttat ut på lösdrift. Mitt gamla sto är avelssto på heltid, dvs äter producerar och presterar...Skämt o sido, hon är gammal (17år), i avel pga skada i hagen och halt under högdräktighet. Hon behandlas som en högpresterande tävlingshäst, för att må bra och föda fram fina föl.

Min arbets narkoman till sto jobbar som vanligt:-) annars blir hon deppig

Inget av mina avelsston går någonting. Ena pga skada som är anledningen till att hon är i avel och andra för att hon är såpass gammal och för att inte tala om omusklag. Att tex rida på henne är inte på tal om. Ibland bler de dock skrittade för hand 10-20 min

Men om hon är väldigt omusklad så är väl det en mycket god anledning att göra något med henne? Även gamla avelsston mår bra av lite muskler som hjälper dem bära upp den extra påfrestning som en dräktighet innebär. :laugh:

Det är just detta jag tänker på med vårt sto men som sagt tiden räcker dåligt till. Kanske har man för många hästar då...

Men om hon är väldigt omusklad så är väl det en mycket god anledning att göra något med henne? Även gamla avelsston mår bra av lite muskler som hjälper dem bära upp den extra påfrestning som en dräktighet innebär. :laugh:

Ett avelssto som saknar muskler gör det väl oftast för att hon "ligger back" på näring, ffa då proteiner.
Muskelvolym kan man fylla på enbart med foder - träningen stärker sedan de muskler som finns.

(Mina avelsston är mammor på heltid)

ett avelssto som saknar muskler gör det väl oftast för att hon "ligger back" på näring, ffa då proteiner.
Muskelvolym kan man fylla på enbart med foder - träningen stärker sedan de muskler som finns.

(mina avelsston är mammor på heltid)

1010101010

Samma med mina, tävlings/ridhästar som är i avel 'ibland'. Så de rids fullt när de inte går med föl och börjar ridas igång när fölungen är några månader.

Mina ston arbetar som mammor på heltid. Deras jobb är att vandra runt i hagen, äta och uppfostra ungar.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 677
Senast: Karro-Lina
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
519
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?