Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte hur en ens kan komma på att fråga det. Plus att det finns ju faktiskt de som är adopterade som har föräldrar med samma etnicitet, jag tror knappast de får den frågan :meh:

Det är ju totalt ointressant, jag träffar ju människan ZZ och inte dennes biologiska släkt.

Jag brukar ibland spinna vidare och nämna att vill man adoptera då får man gå igenom ett riktigt stålbad, känslomässigt och ekonomiskt för att utreda om man är lämplig förälder. Utredningen är helt hänsynslös, inga frågor är för intima, de intervjuar familj, släkt och vänner (att föräldrarna har ett socialt nätverk läggs det stor vikt vid). Ekonomin granskas i detalj, MR/BR, KK osv. Jag vet ett par som inte fick gå vidare i processen eftersom de bodde i en tvåa i Vasastan och eftersom det är krav på att barnet ska ha ett eget rum behövde de flytta till en trea. En annan familj fick avslag pga att de aldrig bråkade(!). Om du ska adoptera från Kina ska du absolut inte skriva i ditt personliga brev att du plockar svamp eftersom det tydligen bara är något som fattiga gör. Även om staten stöttar till viss det kostar det oftast också några hundra tusen. Och det kan ta några år i värsta fall.

Man måste också gå kurs där det första läraren säger är att, ditt barn kommer att säga att hen hatar dig och du är inte min mamma. Lite lätt brutalt sådär.

Jag brukar säga att om alla bio föräldrar skulle behöva gå igenom samma process innan de fick tillåtelse att skaffa barn skulle vi vara mycket färre svenskar.
 
Oförskämt. Hon kunde ha nöjt sig med svaret du gav henne. Ens föräldrar är ju ens föräldrar oavsett biologiska band eller inte.
Ja, precis! Det är ju inte som att mina föräldrar inte är mina föräldrar bara för att de inte lyckades skaffa biologiska barn. Hade jag träffat mina biologiska föräldrar är jag säker på att vi skulle ha väldigt lite gemensamt. Troligtvis är utseende det enda vi skulle ha gemensamt medan personlighet, erfarenheter, sätt att vara, kultur, osv osv delar jag med mina föräldrar här :)

Så otroligt oförskämt och respektlöst av henne. Jag tvivlar starkt på att jag hade klarat att behålla lugnet och svara vänligt så länge.

Jag har en barndomsväninna som är adopterad från Norge. Hon kom till sina föräldrar som två-åring och hon blev en gång utsatt för frågan var hon kom från. Hon svarade Norge varpå frågeställaren säger; jaha, du är ett sånt där "tyskbarn" som Anni-Frid Lyngstad. Var din pappa vanlig soldat eller Gestapo?

Jag, som var vittne till händelsen, har aldrig någonsin varit så nära att sopa till någon mitt i ansiktet. Själv vet hon inte om hon är ett tysk barn och vill heller inte veta det.

Att det skall vara så svårt att tygla sin nyfikenhet och visa respekt.

Själv har jag lämnat blodprover, ätit glass (första denna sommar) och sitter i soffan hemma och dricker kaffe.
Jag är van 🤷🏽‍♀️
Inget blir bättre av att jag blir upprörd och arg. Så det är bara att ta några djupa andetag och svara lugnt och sakligt för femtioelfte gången. Typ 🙄

När jag var mindre blev jag både arg och ledsen och kunde tappa humöret (🙈). Numer blir jag mest trött och less på att folk inte kan visa lite respekt och läsa av rummet.

Precis som din kompis så känner jag inget behov av att veta vilka mina bioföräldrar är. Jag har ju min familj och mina vänner här.

Vilken trist typ att stövla på på det sättet! Jag skulle snarare tycka att adoptivföräldrar generellt sett är bland de mest "riktiga" som någon förälder kan vara, det är ju aldrig några oplanerade barn eller impulsartade beslut som det handlar om där, utan barn som har varit oerhört efterlängtade under lång tid innan det gått att lösa, ofta efter mycket kämpande och administration. Du kan vara odelat stolt över att ha sådana som dina riktiga föräldrar!
Väldigt sant! Och tack! :heart

När jag var liten och fick frågan så förklarade jag att du har bara växt i nio månader i din mammas mage, jag har växt i tio år i min mammas längtan. Men ja, man blir trött på alla dessa 'riktiga föräldrar' frågorna. Brukar säga att det enda som inte kommer från min mamma och pappa är min genetiska kod vilket gör att jag har svart hår, är kort vilket är extremt opraktiskt i Sverige och liknande.
Precis så är det! Jag har kompisar som svarar "från Linköping/Göteborg/Luleå/annan stad" på frågan vart de är ifrån, för att de inte orkar med "riktiga föräldrar"-snacket. Tänker att det kan vara svårt för en del att skilja på biologisk familj och familj eftersom det är samma för de flesta. Men det förklarar inte varför "riktiga föräldrar" kommer in i konversationen så ofta.
 
Sitter hemma och funderar på upplägg. Varit hemma sen i torsdags då jag blev rejjält klämd mellan häst och boxdörr. Inget brutet men väldigt illa mörbultad.. Har fortfarande svårt att röra mg ordentligt och går på smärtlindrande.

Imorgon tänkte jag föska åka till jobbet och se hur mycket jag klarar.

Idag har jag tagit tag i alla tunga saker. Försäkringsbolag mm och bokat tid för Torsten. Torsdag kl 10 så kommer han att få lämna jordelivet :cry:

Igår fick jag dessutom åka in akut med gammeltanten lymfangit i vänster bak så livet känns inte så lätt just nu.

Men det borde bli bättre snart.
 
Det var två grävlingar i hästarnas hage
Mitt på blanka eftermiddagen ska de inte sova då :confused:
När jag gick ut och pratade med dom sprang den ena mot mig :nailbiting:
Tänkte nu blir jag biten så jag klappade i händerna då vände den
Den såg hyfsat stor ut men det är kanske ungar
Eller har de ungar i stenmuren när föds grävlingar och när blir de fullvuxna?
Jag skulle ju behöva röja längs staketet där
 
Försöker kämpa emot det starka behovet av att samla på mig ännu fler vinthundar. Vet inte varför det känns så lätt att just vinthunda till det så förbaskat? Vet att det sägs om whippets att de är som chips (eller pommes, beroende på varifrån uttrycket kommer) – det är omöjligt att bara ta en!
 
Mamma är ändå bäst ❤️ När jag hade gjorde sönder min jobbtelefon så att den var tvungen att lagas fick hon betala räkningar på rätt många tusenlappar för mig eftersom jag inte hade tillgång till något bank-ID. När jag nu fick tillbaka telefonen (thank god!) smsade jag och bad henne skicka över sitt kontonummer så att jag kunde betala tillbaka pengarna hon lagt ut.
Fick till svar att "Nä, du behöver inte betala tillbaka. Jag har så mycket pengar ändå!" Hon vägrar ta emot pengar från mig fastän hon vet att jag har så att jag klarar mig och mer därtill :laugh:
Bra sommarbonus ändå!
Skulle behövt en sån mamma ;)
 
Försöker kämpa emot det starka behovet av att samla på mig ännu fler vinthundar. Vet inte varför det känns så lätt att just vinthunda till det så förbaskat? Vet att det sägs om whippets att de är som chips (eller pommes, beroende på varifrån uttrycket kommer) – det är omöjligt att bara ta en!
Jag läste vinsthundar 🏆 Och tänkte att det måste vara något nytt för det har jag aldrig hört tidigare :rofl: :D
 
Inte den häftigaste jobbresan men fick god mat och kollegorna är trevliga.
B4C023FA-E4CE-41A5-86A4-BF8AA0FE2FE0.jpeg
 
Har duschat. Ser Rapport. Stressad inför i morgon, ska till vc. Ska ta en buss som går en timme innan, vågar inte ta nästa för den kanske inte går eller blir försenad. Man vet aldrig. Tar bara typ 8 min att åka så får väl fördriva lite tid på en secondhandaffär om de har öppet.
 
Det värsta med att vara en people pleaser är att man går till jobbet trots migrän och ont i magen fast man borde stannat hemma. Men nej, jag tog mig ju ur sängen imorse så då kan man ju gå till jobbet och kan man gå till jobbet så kan man ta hand om den mycket uttråkade hunden också efter jobbet.

Gissa vem som brakade ihop helt på eftermiddagen för att jag aldrig lär mig ta hänsyn till vad min kropp säger åt mig? 🙋‍♀️:banghead:
 
Det värsta med att vara en people pleaser är att man går till jobbet trots migrän och ont i magen trots att man borde stannat hemma. Men nej, jag tog mig ju ur sängen imorse så då kan man ju gå till jobbet och kan man gå till jobbet så kan man ta hand om den mycket uttråkade hunden också efter jobbet.

Gissa vem som brakade ihop helt på eftermiddagen för att jag aldrig lär mig ta hänsyn till vad min kropp säger åt mig? 🙋‍♀️:banghead:
Ta hand om dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 158
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
Svar
6
· Visningar
135
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 215
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 167
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp