Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska definitivt ge det en funderare! Den går ju ett tag men scenplatserna som sagt mer begränsade. Och så är det ju alltid frågan om money (... som makes the world go around, the clinking clanking sound 😍) när man räknar in resa och hela paketet. Lite mycket spontanshopping på sistone, om än bra saker, men prioriteringar måste göras.

Jag förstår precis hade jag inte fått en större skatteåterbäring är det inte troligt att jag prioriterat detta heller just nu.
 
Hemsk början på dagen. Någon hade i gårkväll stängt av espressomaskinen på mitt frukost fik. Det betydde att jag i förmiddags fick genomlida 3 timmars elevpresentationer/diskussioner utan att ha fått nått kaffe. Tur att de är duktiga i alla fall. Nu har jag både fått lunch och kaffe och tur är väl det, dags för 3 timmar till.
 
Jag. Blir. Så. Trött.

Första dagen på sommarskolan (jag går på sommarskola för att läsa en kurs och få de poängen för att bli klar snabbare :)). En annan tjej frågade tusen frågor och gav sig inte när jag gav "fel" svar (enligt henne).
Hon "vart är du ifrån?"
Jag "kina, jag adopterades när jag var 10,5 månader gammal"
Hon "ok, vet du vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "jag antar att du syftar på mina biologiska föräldrar, för mina riktiga föräldrar bor jag hos, men nej, jag vet inte vilka de är"
Hon "men ska du inte leta upp dina riktiga föräldrar?"
Jag "alltså, jag bor ju hos mina riktiga föräldrar och skulle kunna ringa upp dem här och nu" + en förklaring om att det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina och att jag därmed inte kan leta upp dem.
Hon "jo, men alltså dina Riktiga föräldrar? Varför vill du inte leta upp dem?"
Jag "som sagt så bor jag med mina riktiga föräldrar. Mina biologiska föräldrar har inte lämnat någon info om sig själva eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina"
Hon "ja men dina sverigeföräldrar måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "nej, de har exakt lika lite information som jag har om mina biologiska föräldrar eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn"
Hon "fast du måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?!"

Sen gick läraren in och sa till ifrån (mot henne, inte mig).

Jag är helt ok med frågor och har inga "förbjudna ämnen". Men då förväntar jag mig också att personen som frågar visar respekt genom att tex inte fortsätta tjata om att bioföräldrarna är de "riktiga föräldrarna" eller liknande.

Det är liksom inte så kul att gång på gång bli tillsagd (av andra, som inte är adopterade) att bioföräldrarna är de enda riktiga föräldrarna, vilket indirekt betyder att adoptivföräldrarna är "låtsasföräldrar".


För att återgå till trådens ämne. Jag är på bussen på väg hem 🚌
Oförskämt. Hon kunde ha nöjt sig med svaret du gav henne. Ens föräldrar är ju ens föräldrar oavsett biologiska band eller inte.
 
Bokat besiktning och service åt lille Bertil bil 😊Väckt syrran som skulle på möte men hon hade somnat på soffan med katten 😂 Nu ska jag ta det lilla lugna en stund, funderar på om jag håller på bli sjuk eller om det är allergi som krånglar igen, vet inte riktigt. Med min vanlig tur så blir jag väl sjuk 🥲

Aja min sambo kommer inte hem för ens om några timmar då han är på jobbet på möte så passar bra att ta det lite lugnt just nu.
 
Jag. Blir. Så. Trött.

Första dagen på sommarskolan (jag går på sommarskola för att läsa en kurs och få de poängen för att bli klar snabbare :)). En annan tjej frågade tusen frågor och gav sig inte när jag gav "fel" svar (enligt henne).
Hon "vart är du ifrån?"
Jag "kina, jag adopterades när jag var 10,5 månader gammal"
Hon "ok, vet du vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "jag antar att du syftar på mina biologiska föräldrar, för mina riktiga föräldrar bor jag hos, men nej, jag vet inte vilka de är"
Hon "men ska du inte leta upp dina riktiga föräldrar?"
Jag "alltså, jag bor ju hos mina riktiga föräldrar och skulle kunna ringa upp dem här och nu" + en förklaring om att det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina och att jag därmed inte kan leta upp dem.
Hon "jo, men alltså dina Riktiga föräldrar? Varför vill du inte leta upp dem?"
Jag "som sagt så bor jag med mina riktiga föräldrar. Mina biologiska föräldrar har inte lämnat någon info om sig själva eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina"
Hon "ja men dina sverigeföräldrar måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "nej, de har exakt lika lite information som jag har om mina biologiska föräldrar eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn"
Hon "fast du måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?!"

Sen gick läraren in och sa till ifrån (mot henne, inte mig).

Jag är helt ok med frågor och har inga "förbjudna ämnen". Men då förväntar jag mig också att personen som frågar visar respekt genom att tex inte fortsätta tjata om att bioföräldrarna är de "riktiga föräldrarna" eller liknande.

Det är liksom inte så kul att gång på gång bli tillsagd (av andra, som inte är adopterade) att bioföräldrarna är de enda riktiga föräldrarna, vilket indirekt betyder att adoptivföräldrarna är "låtsasföräldrar".


För att återgå till trådens ämne. Jag är på bussen på väg hem 🚌
Så otroligt oförskämt och respektlöst av henne. Jag tvivlar starkt på att jag hade klarat att behålla lugnet och svara vänligt så länge.

Jag har en barndomsväninna som är adopterad från Norge. Hon kom till sina föräldrar som två-åring och hon blev en gång utsatt för frågan var hon kom från. Hon svarade Norge varpå frågeställaren säger; jaha, du är ett sånt där "tyskbarn" som Anni-Frid Lyngstad. Var din pappa vanlig soldat eller Gestapo?

Jag, som var vittne till händelsen, har aldrig någonsin varit så nära att sopa till någon mitt i ansiktet. Själv vet hon inte om hon är ett tysk barn och vill heller inte veta det.

Att det skall vara så svårt att tygla sin nyfikenhet och visa respekt.

Själv har jag lämnat blodprover, ätit glass (första denna sommar) och sitter i soffan hemma och dricker kaffe.
 
Det känns ju rimligt att behöva ha på extra elementet på jobbet så här i Juni!
Skärpning värmen!

Det ar samma sorts vader har i Vastra Oregon. VI har fortfarande WAY kallare an det "ska" vara. Nu har vi normalt Mars vader ... Regn flera dagar i veckan, men solen kommer ocksa fram varje dag och temperaturen gar upp till 20-25*C for att droppa ner till runt 15 igen sa fort solen gar i moln. Det har aldrig varit sa kallt och blott sedan de borjade mata temperaturer har i Oregon.
Ostra Oregon har dock torka fortfarande.
Intreressant ar dock att nar vi aker osterut om nagon vecka har vi valt att ta "den norra vagen" for att slippa varmen och fukten i sodra USA. Just nu ar det en varmebolja i norra "mellan America". Det ar narmare 40*C dar an de normala 25*C. Tur vi inte aker forran prognosen sager att den varmeboljan har hunnit passera. Nu haller jag tummarna for att det ska vara behagliga 25*C nar vi kor tvars over USA, straxt under den Canadensiska gransen.
 
Jag är helt ok med frågor och har inga "förbjudna ämnen". Men då förväntar jag mig också att personen som frågar visar respekt genom att tex inte fortsätta tjata om att bioföräldrarna är de "riktiga föräldrarna" eller liknande.

Det är liksom inte så kul att gång på gång bli tillsagd (av andra, som inte är adopterade) att bioföräldrarna är de enda riktiga föräldrarna, vilket indirekt betyder att adoptivföräldrarna är "låtsasföräldrar".

Vilken trist typ att stövla på på det sättet! Jag skulle snarare tycka att adoptivföräldrar generellt sett är bland de mest "riktiga" som någon förälder kan vara, det är ju aldrig några oplanerade barn eller impulsartade beslut som det handlar om där, utan barn som har varit oerhört efterlängtade under lång tid innan det gått att lösa, ofta efter mycket kämpande och administration. Du kan vara odelat stolt över att ha sådana som dina riktiga föräldrar!
 
Det ska jag absolut göra! ❤️ Första året efter att han kom till mig var han stundtals riktigt, riktigt jobbig. Han flög på mig på nätterna och bet så att blodet rann, fruktansvärt obehagligt att bli så brutalt väckt mitt i natten i ett kolmörkt rum :laugh: Då tyckte till och med jag som är kattälskare att han var lite läskig!

Idag är han en riktig kelgris som bokstavligt talat rusar fram till alla besökare och vill mingla med varenda en. Han är fortfarande petig med hur man klappar honom (alla som gör fel får ett ilsket MJAU) men han har blivit så mycket lugnare och tryggare i sig själv.
Han väljer dock fortfarande vem som får göra vad med honom. En kompis till mig kan knappt sträcka fram handen utan att han hotar med tassen och min mamma som spenderat massor av tid med honom kan klappa honom utan problem men när hon försöker lyfta upp honom biter han henne direkt. Själv kan jag bära runt på honom i evigheter medan han spinner för fullt så han tycker egentligen om att bli buren, så länge det är rätt person som gör det :laugh:


Visa bifogad fil 92947

Megara tror jag inte är ett dugg traumatiserad, iaf kommer hon direkt från ett mycket tryggt och bra katteri, men hon käkar ändå med glädje på allting inklusive mig :meh:

Hon har bara extremt stark integritet och ÅSIKTER om det mesta. När hon får sina ryck blir det kaninsparksattacker mot fötter och ben. Hon kan även lite lojt komma från där hon sovit, parkera sig med rumpan på tangentbordet och stirra stint med sina gula ögon på mig. Blir det då inte Dreamies så får jag några hurrilar. Nikita var extrem ensamkatt. Megara är bästis med alla som ger godis @athena_arabians behövde bara muta med lax så var hon nya kärleken.

Hon är otroligt gosig och mysig ska tilläggas men som sagt med ÅSIKTER.
 
Jag. Blir. Så. Trött.

Första dagen på sommarskolan (jag går på sommarskola för att läsa en kurs och få de poängen för att bli klar snabbare :)). En annan tjej frågade tusen frågor och gav sig inte när jag gav "fel" svar (enligt henne).
Hon "vart är du ifrån?"
Jag "kina, jag adopterades när jag var 10,5 månader gammal"
Hon "ok, vet du vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "jag antar att du syftar på mina biologiska föräldrar, för mina riktiga föräldrar bor jag hos, men nej, jag vet inte vilka de är"
Hon "men ska du inte leta upp dina riktiga föräldrar?"
Jag "alltså, jag bor ju hos mina riktiga föräldrar och skulle kunna ringa upp dem här och nu" + en förklaring om att det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina och att jag därmed inte kan leta upp dem.
Hon "jo, men alltså dina Riktiga föräldrar? Varför vill du inte leta upp dem?"
Jag "som sagt så bor jag med mina riktiga föräldrar. Mina biologiska föräldrar har inte lämnat någon info om sig själva eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn i kina"
Hon "ja men dina sverigeföräldrar måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?"
Jag "nej, de har exakt lika lite information som jag har om mina biologiska föräldrar eftersom det är olagligt att lämna bort sitt barn"
Hon "fast du måste ju veta vilka dina riktiga föräldrar är?!"

Sen gick läraren in och sa till ifrån (mot henne, inte mig).

Jag är helt ok med frågor och har inga "förbjudna ämnen". Men då förväntar jag mig också att personen som frågar visar respekt genom att tex inte fortsätta tjata om att bioföräldrarna är de "riktiga föräldrarna" eller liknande.

Det är liksom inte så kul att gång på gång bli tillsagd (av andra, som inte är adopterade) att bioföräldrarna är de enda riktiga föräldrarna, vilket indirekt betyder att adoptivföräldrarna är "låtsasföräldrar".
När jag var liten och fick frågan så förklarade jag att du har bara växt i nio månader i din mammas mage, jag har växt i tio år i min mammas längtan. Men ja, man blir trött på alla dessa 'riktiga föräldrar' frågorna. Brukar säga att det enda som inte kommer från min mamma och pappa är min genetiska kod vilket gör att jag har svart hår, är kort vilket är extremt opraktiskt i Sverige och liknande.
 
När jag var liten och fick frågan så förklarade jag att du har bara växt i nio månader i din mammas mage, jag har växt i tio år i min mammas längtan. Men ja, man blir trött på alla dessa 'riktiga föräldrar' frågorna. Brukar säga att det enda som inte kommer från min mamma och pappa är min genetiska kod vilket gör att jag har svart hår, är kort vilket är extremt opraktiskt i Sverige och liknande.

Jag fattar inte hur en ens kan komma på att fråga det. Plus att det finns ju faktiskt de som är adopterade som har föräldrar med samma etnicitet, jag tror knappast de får den frågan :meh:

Det är ju totalt ointressant, jag träffar ju människan ZZ och inte dennes biologiska släkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 158
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
Svar
6
· Visningar
111
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 215
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 167
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp