Vad gör vi? Del CCII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså.. de senaste två veckorna har jag haft flera getingar inomhus, utan att något varit öppet. Typ inte en enda geting på hela sommaren och nu två som flugit runt, en död och dammig på golvet - som jag trodde kanske hamnat synligt från att legat bakom ett element eller så.

Men nyss stötte jag på en dammig geting slött krypandes på golvet… var kommer dem ifrån 😭
stackare! det är svårt att hitta ett bo men jag hittade ett en gång på vinden/utrymmet mellan innetaket och yttertaket. Det såg jag för att de kom krypandes bakom listen in i huset.
 
Planerat morgondagen på Bokmässan. Blir två masterclass och ett seminarium med författare som skriver historiska romaner. Sen ska jag såklart gå runt på mässan, spontanshoppa alldeles för många böcker om jag känner mig själv rätt :rofl: (där känns oftast det där med att bara läsa e-böcker långt borta. :cool:)Ska såklart också inspireras av alla författare på olika monterscener! Dessutom gå till tidningen skriva och starta en prenumeration. Så kan bli en rolig men också lite intensiv dag.
 
Skön sovmorgon förutom när honkatten väckte mig för att bli utsläppt och innan dess ville hon ha frukost 😄. Efter frukost stallet tillsammans med älsklingen; fixade boxen och en härlig vagnstur I det härliga höstvädret 😍. Kom plötsligt ut en svampplockare bakom en grangren precis vid asfaltsvägen så pållan slog en tvärnit 😅.
Sen lite kökslig och kokade mer äppelmos och till middagen såg vi filmen A man called Otto; lika bra som svenska versionen 😊. Nu avsluta en härlig lördag efter insläpp av hästarna, med Idol 😊.
 
Och översatt till svenska är det vad för något?

Om man inte vill googla. Bulgogi är koreansk bbq. Kött (nötkött, fläskkött eller kyckling) skärs i tunna strimlor och marineras i sojasås, gouchang (koreansk chilipeppar), sesamolja, vitlök och lite annat. Samt salladslök. Steks i hög hastighet, i Korea tillagas det på en bordsgrill där alla kan bestämma själva hur genomstekt man vill ha köttet. Till det namuls (koreanska smårätter) som gurksallad, böngroddar, kimchi (syrad kål) och liknande.

Bibimbap är koreansk pyttipanna. Marinerat kött eller tofu, steks och sedan lägger man en massa olika grönsaker tillsammans med ett ägg på en bädd av ris

1727562114675.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 634
Senast: Mia_R
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
30 31 32
Svar
639
· Visningar
18 310
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 823
Senast: grodan21
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
76 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp