Vad gjorde jag för fel - inridning

Jane_Done

Trådstartare
Jag fattar ingenting och domaren, som överdomaren hänvisade till, hann gå så jag kunde inte fråga.

Tävlade min extremt orutinerade och spända häst idag och fick avdrag för avbruten inridning. Kommer travande i höger varv när jag får signal, och eftersom han är så spänd rider jag lätt. Jag lägger en volt vid vid A, sätter mig ner och fortsätter sen längs långsidan och rider in, helt normalt vid A och rider mitt program.

Kan någon kunnig människa förklara varför jag fick avdrag?

Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Om det var så att du gjorde volten så det såg ut som du skulle börja uppridningen så är det en avbruten inridning. Ska man lägga en volt där vid A när man blivit inblåst men inte vill påbörja ritten, så fortsätter man hellre rida förbi, på spåret, och gör hellre volten från långsidan så domaren inte kan missta sej om att man INTE gör en uppridning.

Jag har råkat ut för samma sak, gjorde en volt vid A efter startsignalen gått, detta räknades som att jag påbörjat inridningen enligt instruktören som dömde, just eftersom volten påbörjades vid A där också inridningen startar.

Felet var att du lade volten vid A efter startsignal. Som domare ska man ge avdrag för detta då det kan vara svårt att skilja på en misslyckad inridning från en volt eller liknande. Så fort ryttaren vänder upp från kortsidan ska man tolka det som ett försök till inridning - tro mig det finns mååånga sätt att göra uppridningar på ;)

Delvis KL

Det bästa måste väl vara att helt undvika att lägga volter på den kortsidan innan man påbörjar programmet? För det är väl inte så bra att göra en "misstänkt inridning" innan man ens fått startsignal heller?

Det finns ju så många andra ställen att lägga volterna på, menar jag. ;)

Inte bara får jag avdrag jag kan inte skriva heller :o:cry:. Jag lade volten vid B och ingenting annat.

Anledning till att jag lade den vid B var att jag tidigare lagt den vid F och fått samma avdrag (döh, jag lär mig aldrig, typ). Då fattade jag det som att domaren tolkade det som att jag var på kortsidan och påbörjade inridningen så den här gången hade jag tänkt till och valde därför halva banan för att tydligt visa att jag INTE påbörjat en inridning.

Så tack för svar men min fråga kvarstår. Alltså, jag kommer ju aldrig mer göra en volt öht när signalen gått, hästen får vara hur stel och pinnig som helst men det vore ju kul att veta vad man inte får göra. :(

En tanke jag har är att jag inte får vara i närheten av medellinjen. Kan det vara så?

Okej. Vet du hur det är med medellinjen då? Alltså, måste jag hålla mig innanför?

Det har jag iaf aldrig hört talas om. Men däremot ska man hålla sig långt från A:)

Det har jag sannerligen lärt mig, men det enda som verkar återstå för mig är C, om B nu är för nära. Och nära C ville rara hästen absolut inte vara idag.

Ett förslag jag fick från en rutinerad stallkamrat var att domaren hade suttit och sovit och trott att jag varit nere vid A, ridit in och sen avvikit ut på en volt.

Om det är svaret blir jag mörkrädd.

Det är mycket man kan bli mörkrädd över när det gäller domare och vad dom ser och inte;)

Jag har hört berättas om en domare som satt och gjorde annat när ett ekipage red in och gjorde halt. Då hör en medtävlare domaren säga till skrivaren att "ge x en 7a, h*n rider ju bra".

Eller domaren som missade flera moment av en kompis ritt för att hon låg på golvet i domarkuren och letade efter sin penna... Samma domare missade också att en häst gick med lindor hela programmet. Det var en svettfux med vita lindor, något alla såg som faktiskt tittade på ritten :crazy:

vad för program red du?

Om det var LC, gjorde du halt och hälsade?

Tror att den bedömningen skiljer sig från domare till domare. Om du kollar på denna länken gör jag exakt som du beskriver och jag fick inget poängavdrag, eller nåt ljud om avbruten inridning. För mig är en avbruten inridning om man bryter efter att man kommit in på medellinjen. Det gör man ju inte med en volt.

Okej. Vet du hur det är med medellinjen då? Alltså, måste jag hålla mig innanför?

Jag kollade i TR igår men hitttade bara en luddig formulering:

Först då den helt tydliga vi alla vet:
Mom 226
Ryttare skall vara beredd att starta omgående efter startsignal.
Ritten startar när ryttaren, efter startsignal, rider in på medellinjen vid A

Sen luddet:

Mom 273
A. [bla bla].
I några fall bör domarordföranden, när den tävlande gör fel, inte avbryta ritten.

[bla bla]
Tävlande som påbörjar en rörelse men misslyckas med densamma och därför
gör om rörelsen skall, utan att ritten avbryts, bestraffas med en felridning. Vid
bedömning av denna rörelse skall det första försöket betygssättas.
Detta gäller även inridning på medellinjen efter startsignal.

Men som någon annan skrev, det var inte så du gjorde en halt i LC?

Tävlande som påbörjar en rörelse men misslyckas med densamma och därför
gör om rörelsen skall, utan att ritten avbryts, bestraffas med en felridning. Vid
bedömning av denna rörelse skall det första försöket betygssättas.
Detta gäller även inridning på medellinjen efter startsignal.

Det fetstilta har du lagt till själv och det är din egen tolkning.

I just detta fall, om TS bara tagit något några steg in på medellinjen gäller inte det, då blir det felridning och full poäng ska ges för bed.punkt 1.

TS, hursomhelst så skulle domaren sagt till dig om detta direkt efter ritten(som de ska göra med uppfattade felridningar som inte avblåses), och då kunde du frågat om denne inte förklarat.

Rider du på kort bana? Det är ju jäkligt jobbigt.
Jag har gjort samma misstag, jag har helt enkelt slutat rida upp till A helt, travar och galopperar nere vid domaren, och vänder över.
Det är något med att passera meddellinjen efter startsignal som är vajsing...

*typ knapplån*

Påminner mig om när en fd klubbkamrat vände upp vid A före startsignal, och när hon redan var några meter in på medellinjen får startsignal, så hon vänder såklart ner för att göra om det, efter ritten säger domaren att hon får 2- för att hon avbröt inridningen. :eek: Och det krävde att både hon och tränaren (domare även hon) sa ifrån ganska rejält för att få tillbaka sina två 2 poäng.

:eek::eek::eek:

Det gjorde jag! Halt och hälsade (vilket ju hör till normal vett och hyfs!).

Tack för att nu löste mitt mysterium och det är ju en intressant diskussion med vad vi får och inte får göra.

Jag hade också sett det som AlexandraW visade i TR med medellinjen och blev osäker men tränare hade sagt att det absolut inte var något fel.

Nåja, nu vet jag i alla fall att jag helt klart gjorde fel men vad tror ni, ska jag våga lägga voltdjäveln vid B eller ska jag försöka klura ut något annat sätt att försöka få honom vara lite mer hos mig. Hästen är som sagt orutinerad, hysterisk på främmande platser och är 7 år.

Någon som har något bra knep?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 961
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat... 2
Svar
33
· Visningar
3 332
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 893
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025