Vad gjorde jag för fel - inridning

Sv: Vad gjorde jag för fel - inridning

Precis! Han går ju jättetrevligt hemma, så klart, som alla andra har det som precis börjar åka ut. Tack för tips och der är vad vi försöker träna på. Att ha en rutin där han känner sig som hemma och tänker "jaja, bara det här gamla vanliga".

Men det som händer är ju att det blir ytterligare ett moment för mig, bortsett från att försöka rida så bra som möjligt. Jag fick efter ett tag bra kontakt med honom på framridningen men sen ska man ju till collecting också :crazy:. Där exploderade han två gånger och jag hade i början stora problem med att bara trava framåt. Men efter fem minuter funkade det också.

Sen kommer nästa svårighet, in på banan, raggla framåt, ta sig förbi kortsidan med domaren, sen hela grejen med volten. Så när jag börjar programmet är jag ganska mör....

Förmodligen därför som jag missade halten.

Men vi harvar vidare, någon gång borde han hajja att det är inte så läskigt med allt nytt omkring honom.

Har du möjlighet att få tillgång till dressyrstaket hemmavid eller på närliggande klubb? I så fall är det perfekt att passa på och att lägga in en träning så att man rider under "tävlingsmässiga" förhållanden medan man får hjälp att verkligen komma åt hästen och då blir det lättare för den att koppla bort miljön runtom.

Har man en väldigt spänd häst så brukar det viktigaste för mig vara att jag verkligen får röra den med skänklarna utan att den exploderar d.v.s. en massa flyttningar, skänkelvikning etc.. Företrädesvis i skritt i början tills den känns mer cool och kan koncentrera sig och sedan högre gångart. Då är det lättare att sedan komma till böjningen i bålen utan att det blir hispig.

Rid så många programridningar du kan hitta? Där kan man ju få möjlighet att ta om en rörelse osv?

Att komma ut till nya ställen och att få rida programridningar är verkligen viktigt! Jag finns söder om Stockholm och jag hittar inte så många, de annonseras ju inte ut lika väl som tävlingar så jag har funderat på om jag inte egentligen borde rida utom tävlan.

Dressyrstaket har vi inga, dock låga staket med naturfärgade.

Sen känns det som det är tidsfaktorn som är det kritiska, alltså att han kräver lite mer tid än collecting och ett varv på banan innan vi får visselsignal för att slappna av. Jag var på en klubbtävling och fick lov att rida pay and ride och startade först och fick då rida fram på tävlingsbanan. Då gick vi anständiga poäng :D , även om han var lika hysterisk som vanligt när vi kom till stället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 226
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden