Sryoqwe
Trådstartare
Jag tror inte att hen var det, för hen frågade inte. Möjligtvis att hen frågade hur ofta hon rids, men inte mer än så.Jag har hältutrett i Karlstad och veterinären fanns halvgradiga hältor på flera leder. Vi hade då ett samtal kring vad jag använde hästen till (han hade då passerat 20-strecket) och hur jag hade planerat framåt för honom. Veterinären sa att visst, så länge du undviker arbete på böjda spår så kan du fortsätta i alla gångarter i skog och mark. Vill du kunna träna mer än så så får vi gå vidare med fördjupad utredning och behandling.
Jag accepterade "rakt fram-modellen" och hästen fick ett lugnare år med mycket välavvägd ridning och lite allmänna ickeveterinära behandlingsinsatser på hemmaplan. Hästen var på återbesök ett år senare och var då kvitt alla hältorna. Vet berättade att hon sällan sett hästar i den åldern som faktiskt blev bättre och var lite imponerad, det var roligt.
Hur som helst - var veterinären verkligen införstådd med vad du har för användningsområde för hästen? Det kan ju ha påverkat hur hen tänkte kring behandling eller fortsatt utredning.