Vad ger ni för tillskott??

Sv: Vad ger ni för tillskott??

Jag ger förutom hö:

Vetekli - innehåller b-vitamin och för att få upp smbrp lite mer
Betfor - inte för engerins skull men nu har jag gett "betfor vatten" så hon ska dricka bättre pga. kolik
Linfröpellets - bra för magen
Linfröolja - för glansig päls, rik på omega 3 och 6
Mineraler röd från hippo - för att täcka behovet av selen, kalcium och fosfor
Salt från krafft "lös salt" - då hon inte brukar slicka på sin saltsten
B-vitamin i flytande form - ger lite extra nu i fällningstider men vet inte om det ger så stor effekt egentligen
Krafft mag och tarm

Jag blöter upp linfröpellets, betfor, vetekli, mineraler och har i olja och b-vitamin.
Lägger loppfrö och salt i en separat burk som hon får samtidigt som det andra.

Antagligen, men nu får han salt i maten istället eftersom dom ofta får äta väldigt mycket saltsten för att få i sig det dom behöver!

? vart då?

Om det ger effekt ska det läkemedelsklassas och inte köpas som tillskott i vanliga butiker (har jag iaf lärt mig).

*KL*

Min häst får:

* Bioprobimin (mineraler)
* AME-kur ibland (har gett en för immunförsvaret, nu ska han få en för magen när han ska på inkörning).
* Olja (brukar variera mellan rapsolja och linfröolja). Får det pga pälsen och i hopp om att det ska förebygga exsem lite..
* Exta E-vitamin med selen
* Lusernpellets för att få i honom mineralerna.

Oljan häller jag oftast på silaget :)
Får se om det blir B-vitamin nu också, jag brukar ge en "kur" vid pälssättning och pälsfällning..

Det var någon här som gav magnesium för sin hästs nervositet/temperament. Det gjorde mig jättenyfiken, då jag har en häst som är rätt "stissig". Har prövat en hel del, men inte något som "man kan äta".
Normalt äter hon, förutom hö, Hestekraft och krossad havre plus att hon har en mineralsten i boxen. Hon kommer få Equi Jewel för att boosta lite inför säsongen (tävlingar), men hon har då lite problem med nervositet och jag blev så fånigt glad om det kanske finns något jag kan ge henne som kanske kanske kan dämpa henne lite.
Om man ger magnesium, hur mycket är normalt att ge? Hon får 4 mål om dagen med hö och 2 med kraftfoder.

Om någon har andra tips så mottar jag dom med stor tacksamhet!

Mina får:
Fosforbalans - för att grovfodret innehåller för lite fosfor
Magnesium - samma som ovan
Selen + e-vit. - som ovan. Brukar ge selevitan, men denna produkt som det blev nu var typ lika dyr och de ligger ju i början av tävlingssäsongen så e-vit kan nog vara bra.
Nypon och gurkmeja - min mor tror det funkar och jag tror inte att det skadar. Ska väl vara bra för lederna och alla hästarna fungerar pepparpeppar bra. Tror dessutom att den kräsna hästen gillar nyponsmaken. (inbillning kanske?)
Fyra av fem får bakjäst för magen och pälsen, den sista gillar inte lukten.
Tre av fem får rapsolja för att få upp MJ i foderstaten.
En av fem äter butta inför att han borde få åka till himlen... Kuren är slut nu i dagarna och vi får se om han får ont då...

Så jag känner mig som en galen burkmänniska, något jag inte var innan jag började räkna foderstat...:o

Jag har gett magnesium till många stressiga hästar och sett dem lugna sig, men de kan ju ha lugnat sig en del på att de fått en bättre miljö hos oss oxå. Dock så har jag även hört att magnesiumbrist på människa kan leda till sömnsvårigheter. Att kroppen använder mycket magnesium när den utsätts för en förändring eller fara och att det då lätt blir brist på det, alltså kan tillskott ge kroppen balans igen. Hörde att det var något man gav i muskeln vid hjärtattack tex. Är dock rätt osäker på detta. Som människa kan man ju bara äta banan!:d

Innehåller inte steel joint en hel del kalcium? Det borde således kanske inte ges om man inte har koll på foderstaten? Vi har ett väldigt kalciumrikt grovfoder...

Nyponskal - för leder och hovar
Kiselgur - hovar
Flexijoint - leder
ProFeed - magen
Foderjäst - magen och päls
E-vitamin - muskler och PPID
Granngårdens Avelsmineraler
Prascend - medicin för hans PPID
Lusernpellets och hack - för att han är dålig på att äta hösilaget + protein
Betfor - för magen och fibrer
Havre och kornkross
Morötter

Min får;

7dl (3ggr/dag) av vetekli för att få upp fosforkvoten.
7dl (3ggr/dag) av Lusernpellets för att han är tunn
Kiselgur i rekomenderat mått för att han är lite tråkig i pälsen. Efter att han började få kiselgur blev han mycket piggare och fick mer energi...

Ger mineraler för att balansera höet, magnesium, zink, koppar och selen. Ger även E vitamin och salt. Jäst. Olika örter om behov finns.

Sen får de linfröpellets, linfröolja och potatisprotein men det anser jag vara foder, inte tillskott.

Magnesiumtillskott fungerar bra förutsatt att hästen faktiskt har behov av det. Det är ett billigt tillskott så man kan alltid prova att ge ett tag och se om det har effekt. Annars så kan man tolka det så att i princip alla tillskott som hävdar att de direkt har inverkan på hästens temperament eller prestationsförmåga inte får ges till en tävlande häst.

Min får 12 gram extra magnesium per dag för att hålla sig på mattan. Hälften på morgonen och hälften på kvällen. Har testat till och från i 13 månader med detta och nu kan jag i a f säga definitivt att det har stor inverkan på min hästs temperament. Den sorten jag köper nu är jättebillig och 10 gram innehåller 6 gram ren magnesium. Man måste kolla på innehållsförteckningarna så att man verkligen får något för pengarna också.
Första gångerna så trodde jag att det var en tillfällighet att han blev såpass mycket lugnare men det tror jag inte längre. Det kan mycket väl vara så att det är brist på magnesium i hans foderstat annars, det vet jag inte. Hur mycket magnesium skall en häst ha per dygn? (Detta är en hingst, de drar förmodligen lite mer? Eller?) Nu får han i sig 10 gram via hösilaget (1 gram per kilo).

Sen får han hyaluronsyra för han har en pålagring i en led och djävulsklo p g a samma pålagring. Allt godkänt av veterinär.

Förutom det; 0,5 kg Build-up
0,5 kg Convalecent Diet
3 nävar KwikBeet
4 dl linfrökaka
0,25 dl mineraler o vitaminer
1 kg sockerfri lusern för att få upp proteinet
1 pkt bakjäst

KwikBeet, linfrökaka och bakjäst är för att annars blir han dålig i magen av hösilaget och får dessutom utslag. Med detta så klarar han sig bra.
Han är känslig för finstråigt hösilage, med grövre strån har han en bättre mage, men det varierar lite hur balarna ser ut. KwikBeeten gör så han får i sig lite mer fibrer och den är ett måste för hans del.

När han står på halm behövs det inga magmedel, men vi har ingen halm här som är tjänlig som foder så han står på spån.

Senast ändrad:

jag gav min häst

1dl foder jäst - alldels underbart bra för pälsen!
vitlök
salt
olja

en grej jag kom och tänka på..... undrar om ni ger er själva lika mycket vitaminer och tillskott?? ;)

Jag ger min häst E-vitamin med selen och andra mineraler som jag köper på lösvikt hos min foderbutik. Sen får han nu under vintern djävulsklo för ledernas skull.

Hans kraftfoder innehåller MSM och glucosamin (H&D Sixteen Plus Mix).

Varje dag: en skvätt linfröolja, samt mineraler.
Vid pälssättning/fällning: ett halvt paket bakjäst/dag.
Vår och höst när de letar grässtrån och riskerar få i sig jord: en kur med loppfrön under en vecka varje månad.

Magnesiumtillskott fungerar bra förutsatt att hästen faktiskt har behov av det. Det är ett billigt tillskott så man kan alltid prova att ge ett tag och se om det har effekt. Annars så kan man tolka det så att i princip alla tillskott som hävdar att de direkt har inverkan på hästens temperament eller prestationsförmåga inte får ges till en tävlande häst.

Magnesium får ges, oavsett effekt.
Det skulle nog också bli ganska knöligt om den skulle stå på karenslistan eftersom även hö innehåller magnesium.

Förutom kraftfoder får min häst:

- B-vitamin
- E-vitamin
- Magnesium
- Majsolja
- Lagerblad

Ibland ger jag även Biotin.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka