Sv: Vad ger ni för tillskott??
Mina får:
Fosforbalans - för att grovfodret innehåller för lite fosfor
Magnesium - samma som ovan
Selen + e-vit. - som ovan. Brukar ge selevitan, men denna produkt som det blev nu var typ lika dyr och de ligger ju i början av tävlingssäsongen så e-vit kan nog vara bra.
Nypon och gurkmeja - min mor tror det funkar och jag tror inte att det skadar. Ska väl vara bra för lederna och alla hästarna fungerar pepparpeppar bra. Tror dessutom att den kräsna hästen gillar nyponsmaken. (inbillning kanske?)
Fyra av fem får bakjäst för magen och pälsen, den sista gillar inte lukten.
Tre av fem får rapsolja för att få upp MJ i foderstaten.
En av fem äter butta inför att han borde få åka till himlen... Kuren är slut nu i dagarna och vi får se om han får ont då...
Så jag känner mig som en galen burkmänniska, något jag inte var innan jag började räkna foderstat...
Jag har gett magnesium till många stressiga hästar och sett dem lugna sig, men de kan ju ha lugnat sig en del på att de fått en bättre miljö hos oss oxå. Dock så har jag även hört att magnesiumbrist på människa kan leda till sömnsvårigheter. Att kroppen använder mycket magnesium när den utsätts för en förändring eller fara och att det då lätt blir brist på det, alltså kan tillskott ge kroppen balans igen. Hörde att det var något man gav i muskeln vid hjärtattack tex. Är dock rätt osäker på detta. Som människa kan man ju bara äta banan!
Innehåller inte steel joint en hel del kalcium? Det borde således kanske inte ges om man inte har koll på foderstaten? Vi har ett väldigt kalciumrikt grovfoder...