Vad ger ni för tillskott??

Sv: Vad ger ni för tillskott??

*kl

Min häst äter hösilgae av bra vädren så eg behöver hon inget kraftfoder men jag ger ett par deciliter havre/korn för att skölja ner tillskotten hon får vilket är:

Miner Blå.
Bakjäst - för mage, päls och hud.
Kiselgur - för hovarna.
B-vitamin - mest för att det är gott och får henne att äta jästen samt att det binder kiselgurpulvret.

Ang salt - ska man ge det som tillskott även till hästar som inte tränas hårt? Min har saltsten i bixen, och hon rids som hobbyhäst och svettas inte mkt.

*kl*

Utöver grovfodret (2 sorters hösilage samt lusern) får min häst bara bakjäst och mineralfoder.
Jästen ger jag nu i fällnings/pälssättningstider för jag upplever att det hjälper honom (eller så är det placebo :p jag har iaf märkt skillnad sen jag började med det, och det verkar i vart fall inte göra skada)

Mineralerna ges för selenet, samt att balansera upp (främst) Ca/P-kvoten. Gav Fosforbalans under hösten men nu har jag fått ihop det med en annan kombination av grovfodret, samt då mineralfodret.

Vad är lagerbladen bra för? Aldrig hört att man kan ge det till häst innan.

Det sägs sedan länge motverka korsförlamning! :)
Jag har en korsförlamningshäst så jag tänkte i alla fall prova. Det finns många som säger att det hjälp deras hästar.

Dig for dollars mor Golly var tydligen en av hästarna (enligt en bekant som jobbat där). Hon hade såna problem med korsisar att hon inte ens kunde köras hemma mellan starterna. Efter att de börjat med lagerblad så fick hon inte en enda korsförlamning.
Dock vet jag ej exakt vad det är i lagerbladen som gör att detta motverkas, men jag tvekade inte en sekund på att tillföra denna billiga krydda när jag hörde detta!

Började ge alger från islandskust 1 ½ dl tillsammans med (se om jag minns rätt xD ) 30 ml kalk. Fick ett tips att det skulle hjälpa min pålle för han byggde inga muskler eller utvecklades inte sådär bra :/
Jag ger dessutom b-vitamin hela tiden för pälsens skull :P Och E - vitamin i flytande form för muskelbyggnaden.. allt de blandar jag med betfor och sen får han havre och hö i övrigt då :) det funkar bra för min häst iallafall ^^

Har du läst om alger och dess höga jodinnehåll? Samt vet du hur din ca/p kvot ser ut och om du behöver tillsätta mer kalk?
Jag är absolut ingen expert på foder, men hur hjälper alger och kalk mot muskeluppbyggnad?

Min första tanke ang. muskeluppbyggnad är, är proteinbehovet tillgodosett? Tränar jag hästen så att den KAN bygga muskler?

Bara frågar för att jag undrar och hoppas att du är medveten om vad du ger :) Vill inte vara otrevlig.

Har du läst om alger och dess höga jodinnehåll? Samt vet du hur din ca/p kvot ser ut och om du behöver tillsätta mer kalk?
Jag är absolut ingen expert på foder, men hur hjälper alger och kalk mot muskeluppbyggnad?

Min första tanke ang. muskeluppbyggnad är, är proteinbehovet tillgodosett? Tränar jag hästen så att den KAN bygga muskler?

Bara frågar för att jag undrar och hoppas att du är medveten om vad du ger :) Vill inte vara otrevlig.

Haha oj ja jag vet det :) hade en dama i mitt förra stall som gav alger till sin häst för pållens exem (också islandshäst) så jag fick börja ge min det också. Grejen är att jag fick en kvinna hit till mig som kollade igenom min häst och vad han behövde, så då bad hon mig även köpa alger och kalk. Kanske inte bara för muskler, utan för hela honom, argh känner att jag har svårt att förklara saker idag, sorry :o men ja, det funkar för min häst och om ni hade sett hur jäkla illa han mådde och såg ut innan jag satte igång med algerna och kalken så hade ni kanske förstått :p ni får säga vad ni vill om det men för mig funkar det :) oh ja, han får mycket protein och det fick han innan också, tyvärr tog hans kropp bara inte upp det.. :( tränade som en garning men inget hände. Men nu händer det grejer iallafall :rofl:

Kan ju tilläga att de algerna jag ger innehåller alla vitaminer etc ^^ jag är inte heller någon foderexpert men de människor jag pratat med som kan foder har bara sagt bra saker om alger :) men som sagt, alla tycker olika och de funkar olika till olika hästar.. Haha ok känner att allt jag skriver idag bara blir till ingenting så ska nog hålla tyst nu :p

såg hon på hästen vad den behövde eller kollade hon foderanalyser och räknade ut vad som fattades i foderstaten?

*kl*

Gav gurkmeja till min gammelhäst och märkte en skillnad, hon blev rörligare, mindre stel. Testat på andra hästar efter det utan att märka någon större skillnad...

Det sägs sedan länge motverka korsförlamning! :)
Jag har en korsförlamningshäst så jag tänkte i alla fall prova. Det finns många som säger att det hjälp deras hästar.

Intressant! Äter hästen det utan problem? Själv tycker jag att det smakar riktigt konstigt, gott att ha för att få smak i en gryta men inget jag vill få i munnen. :p

Intressant! Äter hästen det utan problem? Själv tycker jag att det smakar riktigt konstigt, gott att ha för att få smak i en gryta men inget jag vill få i munnen. :p

Ja, faktiskt! Jag trodde inte han skulle äta det eftersom han får jättelite kraftfoder nu då han bara står. Jag bröt ned de där bladen och tyckte själv det luktade starkt, så han måste ju iaf ha känt dem. Men det har inte varit några problem och då har jag ändå tagit två blad till ca 2-3 dl gröt. :)

Vilka tillskott man använder beror ju helt på vad som saknas i hästens foderstat sett till dess behov. Utgår från grovfodrets näringsvärden och lägger till det som lämpar sig bäst om något saknas. Vid pälsfällning/pälssättning ger jag vanlig bakjäst med bra resultat.

KL

Oj jag som tycker jag har mycket saker som ska i foderhinkarna nu...
Hur stora foderkammare har folk egentligen?

Min häst får
Lusern (är ju egentligen grovfoder...) ca 0,8 kg
Betfor ca 0,5 kg
Krafft Muskel ca 3 dl
Mineraler ca 1 dl

Hästen är 50% fullblod och har svårt att hålla vikten.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka