Vad ger ni för tillskott??

Sv: Vad ger ni för tillskott??

Rapsolja är billigare, smakar mindre innehåller mest omega 3 och 6 efter linföolja.

Man vet ännu inte hur det egentligen förhåller sig, då de studier man gjort inte är särskilt tillförlitliga. Det närmaste sanningen man har kommit är labbförsök, så dessvärre räcker det inte med Malin.;)

Varför skulle hon säga det om det inte var så? Dessutom under lektions tid. Sen kan man fråga sig om det finns någon studie som visar att hästen faktiskt tar upp det?

Foderjäst - för pälsens skull samt innehåller b-vitamin
Gurkmeja - för lederna
Mineraler
Salt

Jag har träffat många många lärare/föreläsare som sagt saker som inte stämmer. Du förstår, ingen är allvetande. Och grejen med forskning är att det hela tiden kommer nya rön. Så om du inte har en starkare källa än "någon berättade det" rekommenderar jag lite efterforskningar. Det finns massor skrivet om glucosamin.
En hjälp på vägen?
Och som vanligt med forskning finns det inga entydiga svar. Världen har ju visat sig att vara med komplicerad än svart och vitt.

Vill minnas att jag sagt det förut; Även placeboeffekten är en effekt. Om det funkar och är harmlöst (till allt utom plånboken) what's the harm?

För att återgå till tråden:
Beroende på vad man räknar som tillskott ger jag i år
Mineraler (hippo grow)
Linfröexpeller
Proteintillskott (potatisprotein)
samt thyro-L (tyroxin-tillskott pga dålig sköldskörtelfunktion).

Varför skulle hon säga det om det inte var så? Dessutom under lektions tid. Sen kan man fråga sig om det finns någon studie som visar att hästen faktiskt tar upp det?

Nej det finns ingen godkänd studie alls, därför att de som har genomförts har skett dels med för få hästar, man han inte använt sig av en placebogrupp. Reslutet har således varit otillförlitligt, eftersom de studier har som har gjorts bara speglat den som utfört det hela. Så där har du allt från inget upptag till fullt upptag. Sedan är det upp till var och en att tro på vilken studie som stämmer mest överens med sanningen.

I övrigt ger jag inte Glucosamin utan Hyalonsyra till vår häst, och det ger garanterat resultat. Just nu kräves inget än E och selen då grovfodret täcker i princip behovet, men som sagt gammelman får Hyalonsyra.

Foderjäst - för pälsens skull samt innehåller b-vitamin
Gurkmeja - för lederna
Mineraler
Salt

Spännande med grukmeja!:love:
Har hästen problem eller ger du i förebyggande?
Märker du någon skillnad, isåfall hur?:bump:

Jag är också intresserad av detta med Gurkmeja!
^Hur märker man att det fungerar, när ska man börja ge det?

Kom igen nu folk! dela med er av er kunskaper!! :D ;)

Häst 1: mineraler, E-selen och salt. (har ingen saltsten). Han får periodvis även msm.
Häst 2: mineraler, E-selen och bakjäst. Ibland en boost magnesum då det har visat sig effektivt på hennes dåliga hov.
Häst 3: mineraler och E-selen

Häst 3 får vanligtvis även gurkmeja, men då hon är dräktig nu har jag uppehåll med det.

Utan gurkmeja (utan att vara dräktig ska kanske tilläggas.) är hon lite knackig och stel, samt att det knakar och sprakar i lederna på henne (23 år). Man märker att det fungerar genom att man ser en förändring till det bättre. Bir det ingen förbättring så funkar inte tillskottet som det är tänkt - så tänker jag i alla fall :)

Nsv: Rapskaka, Granngårdens avelsmineraler.
XX: Lusern, Granngårdens avelsmineraler, Biotin.

Fullblodets biotinätande kan vi nog börja utvärdera snart, han har ätit det sedan slutet av sommaren. Jag pysslar inte så mycket med honom i detalj så att jag kan avgöra om det funkat.

Eftersom jag anser att allt utom grovfoder är tillskott, så delar jag med mig av mina tillskott:

mineraler (nu miner vit)
betfor
soja
fosforbalans

Jag ger min:

Vetekli
Lite soja och lucern (för att fodra upp det jag hade kvar från förra hösilaget)
Chevinal Plus
Fosforbalans
Selevitan
Salt (i maten eftersom han äter saltsten som godis annars och det blir dyyyrt)

Finns det forskning som visar att hyaluronsyra "garanterat" ger effekt?
Vid ledbehandling sprutas det direkt i leden, att några mg via magen skulle
ge samma effekt låter.. fantastiskt?

Min häst får foderjäst och mineraler. På sommaren extra salt.
Ibland en kur med msm. den är det enda jag är osäker på resultatet på
men den skadar inte heller.

Selevitan (selen) - ger inget mineralfoder då grovfodret ger mer än tillräckligt.

Hyaluronsyra - då hästen haft strul med ett bakknä
Glucosamin - pga bakknät
Condroitin - pga bakknät
Thiamin (vitamin B1) - pga bakknät

För övrigt 300 g Salsa x-mix för att blanda ovanstående i samt ca 0,6 kg gräspellets för att få upp proteinvärdet lite.

Finns det forskning som visar att hyaluronsyra "garanterat" ger effekt?
Vid ledbehandling sprutas det direkt i leden, att några mg via magen skulle
ge samma effekt låter.. fantastiskt?

Min häst får foderjäst och mineraler. På sommaren extra salt.
Ibland en kur med msm. den är det enda jag är osäker på resultatet på
men den skadar inte heller.

Ja det finns vetenskapliga studier som visar att det funkar att ge hyaluronsyra per oralt.

Jag ger min:

Vetekli
Lite soja och lucern (för att fodra upp det jag hade kvar från förra hösilaget)
Chevinal Plus
Fosforbalans
Selevitan
Salt (i maten eftersom han äter saltsten som godis annars och det blir dyyyrt)

ÄR du säker på att han inte äter saltet som godis för att han behöver det?

Min gjorde så ett tag och jag funderade på att begränsa tillgången men så slutade hon spontant, antagligen hade hon saltbrist efter betet. Där fanns saltsten men hon hade antagligen inte fått i sig tillräckligt ändå av nån anledning.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju...
Svar
18
· Visningar
1 870
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka