Vad ger ni era hästar för foder??

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Min pålle är ett halvblod på ca 600kg och 1.60 hög.
Hon får:
ca 10 kg Hö
2 kg Hippo Basic
1 dl Alger
4 tsk vitlök
30g foderkrita
2dl Betfor (torr)

Ungefär så...:)

min 4 åriga d-ponny på 143 cm får:
morgon kl:6,00
hö: 3-4 kg
groov 125: 200 g
pluss grön: 200 g
lusern pellets: 200 g
betfor: 200 g
middag kl:14,30-15,30
hö: 2 kg
kväll 20,30-22,30
hö: 4-5 kg
groov 125: 200 g
pluss grön: 200 g
lusern pellets: 200 g
betfor: 200 g
men han e väldigt pigg så ja funderar på att minska på kraften lite..

Senast ändrad:

Min Pålle (isläning) får ju nu:

Hö: 6 kg/dag
Havre: 1 kg/dag
Betfor: 0.1 kg/dag
Mineraler: 1 dl

Ja, de är vad han får!
Havren och berforen får han för att han har svårt att hålla hullet....

De två andra isläningarna får av samma, fast i mindre doser, fast de skulle kunna leva enbart på HÖ, så feta som dom är! :p

Nä, jag tänkte mest på dom som bara slänger till sin häst lite vid varje utfodring och sen inte har en suck om hur mycket det kan tänkas vara. Så gör många i mitt stall och för mig verkar det knäppt. Väger själv alltid upp alla målen så det är bara för dom som fodrar till att slänga in det.

Jag har ett 17-årigt halvblodssto på 160 cm, hon promenadrids men är under uppbyggnad, målet är att hon ska orka med ett lättklass-meeting till sommaren.

Hon får:

ca 9 kg hösilage (ts runt 75)
2 kg krossat korn
1 kg krossad havre
0,25 kg kli
mineraler (vitafor sport)
Och oftast lite morötter också...

Nu får jag nog stryk.. men skit samma:)
Förstår inte varför så många ger sina hästar så mkt kraftfoder (havre, korn osv) när hästar är "gräsätare".
Kan bara säga att min nordis som går i tungt arbete 3-4 ggr/vecka i skogen, hon får 11-12 kg hö och mineraler och fri tillgång på halm, frukt, lättfödd javisst, men har man ett bra hö så behövs inte en massa kraftfoder.
Och är hästen tjock så minska på kraftfodret, inte grovfodret...

Mitt vbl- sto är lite svår att hålla i hull, men hon får;

9kg hö
6kg hösilage
2kg kornkross
1,2kg luzernpellets
0.4l betfor
Biovimin

Hon tränas för tillfället inget i vagn, bara dressyr, hopp och uteridning.
:smirk:

Om det var menat direkt till mig så får du absolut inte stryk :) . Jag håller helt och hållet med om att hästen ska ha så mycket grovfoder det bara är möjligt. I mitt fall är saken den att jag dels tycker synd om henne om hon inte får något kraftfoder när de andra hästarna får :( plus att jag ger loppfrön och dom vill jag ju gärna ge i någon typ av kraftfoder. Håller iofs på att sänka hennes kraftfodergiva just nu och höja grovfodergivan i stället. Bara det att mitt hö har så bra värden att jag inte kan ge hur mycket som helst för då kommer hon bokstavligt talat att rulla fram :rofl: . Just nu ligger hon mellan 85 och 89 MJ och har egentligen ett behov på 64 MJ. Som du ser så är hon ganska mycket över sitt behov och jag skulle gärna vilja sänka det lite just för att hon håller på att bli för tjock. Samtidigt tror jag inte att hon kommer funka särskilt bra om jag sänker henne ända ner till 64 MJ, då hon har en tendens att bli lite slö och just nu är hon relativt bra i sitt temperament. När hennes foderstat väl är helt sänkt så kommer hon att ligga runt 81-82 MJ och då kommer den att innehålla 8 kg hö, 2-3 kg halm + betfor, linfrökaka, loppfrön, mineraler och fosforbalans. Kvoterna kommer att ligga runt 6,1 (smbrp/MJ) och 1,7-1,8 (Ca/P).

Hjälp vilket utlägg detta blev! ;)

Min häst får fri tillgång på hö ute i hagen, så när han kommer in på kvällen äter han inte mer än 3 kg, resten lämnar han.
Han får också några dl HippoBsic och några dl KrossKorn (egentligen bara för att ha något i krubban och något att blanda ut mineralerna & vitaminerna han får) Annars behöver han egentligen bara grovfoder.
Han är ett amerikanskt varmblod, 9 år.

Polgara skrev:
Förstår inte varför så många ger sina hästar så mkt kraftfoder (havre, korn osv) när hästar är "gräsätare".
Kan bara säga att min nordis som går i tungt arbete 3-4 ggr/vecka i skogen, hon får 11-12 kg hö och mineraler och fri tillgång på halm, frukt, lättfödd javisst, men har man ett bra hö så behövs inte en massa kraftfoder.

Jag håller med dig. Allt för många missbrukar detta med kraftfoder. Dom ger t.ex hästarna några kilo hö, för att sedan proppa i dom kraftfoder. Många hästar klarar sig fint på bara hö, tilloch med bättre. Min häst får strålröta och svamp i hovarna, samt galliga ben om jag ger honom för mkt kraftfoder, så jag ger is tort sett bara grovfoder nu (Fri tillgång) Och han har aldrig haft problem med hovröta, svamp, gallor, hullet, eller något annat.

veronican skrev:
Nu blir jag nyfiken...
Ventipulminet är ju för luftvägarna och gurkmejan för lederna, men ingefäran?
Har själv en dam som inte fått kroniska besvär men har utvecklat en dammallergi och är lite överkänslig i vissa situationer. När allt är frid och fröjd, hon står i utebox, äter hösilage och jag ger tusan i ridhuset om där är lite dammigt är hon symptomfri, men kan reagera lite vid häftiga väderomslag (oftast till fuktig luft) eller som nu, när hon blev lite förkyld, luftvägarna är ju hennes akilleshäl så att säga...
Tänkte bara höra om du har några andra tips?
Mald lakritsrot har jag hört ska vara guld, om man bortser från veterinärutskriven medicin.

Vad får din häst äppelcidervinäger för?
Tack! :)

Ingefäran är också för lederna. Hur var det nu, tror att Gurkmejan är långtidverkande och ingefäran korttidsverkenade. Eller om det var tvärtom. Man måste komma ihåg att Gurkmejan får man inte fodra för länge med då den blir giftig. Vet inte hur jag ska förklara det men det är så jag fått lära mig. Inte mer än 8 veckor. coh så avbryta och sen börja igen efter ca 6-8 månader. Och ingefäran måste vara färsk annars har den ingen verkan.
Min äter faktiskt vitlöken för hostan också..men även för infektionshemnande och allt annat vitlöken är bra för.
Äppelcider vinägern är bra till mycket. Allmänt välbefinade brukar jag säga. Kolla på Biofarmab hemsida så hittar du mer specifik information.Har oxå hört att den rensar från infektioner och är blodrenade. Efter att min häst börjat äta Äppelcidervinäger har han blivit kanon fin i pälsen och han har inte vart snuvig en ändå gång i vinter.:bow:

Brännässlor ska ju vara bra att ge till hosthästar. Min vägrar att äta, det spelar ingen roll vilken konsistens de har han vägrar.:smirk:
Har läst om lakrisroten och tycker att de verkar helt ok. Har själv inte provat eller så då jag tycker att de jag änvänder funkar bra. Och vill inte stoppa i han mer än vad han behöver
Det finns en jätte bra bok "hästägarens örtabok" finns att köpa eller låna på biblioteket iallfall här i stan. Där i står det mycket bra.

Min pålle reagerar också på häftiga väderomslag. Han mår som bäst på vintern och sommaren. Och brukar tyvär alltid få lov att äta en cortisonkur varje vår. Håller tummarna för att han slipper de nu i vår då han inte tidigare gått på denna foderstat med alla fodertillskott som förebygger hostan. *Hoppas*

Polgara skrev:

Jag tycker att man ska grunda foderstaten på grovfoder. Och det de inte kan tillgodose sig med grovfodret får man komplitera med kraftfoder. Det är så jag gör mina foderstater iallfall. Visst jag skulle vilja att min häst bara skulle behöva äta hö. Med då jag inte kan få i honom mer är ca 10kg/dag så blir det svårt för om jag bara skulle fodra med hö skulle han behöva äta en ca 15kg hö om dagen och som sagt det får jag inte i honom.

Men jag vet många som väljer ett antal kilo grovfoder som de vill att hästen ska äta och sedan efter det räknar ut hur mycket kraftfoder de måste ge. Vilket är helt fel tycker jag.

Min häst, en islänning på tre år får: 5,5 kg hö, 1 kg Nya Krafft Groov, 0,3 kg soja, 0,1 kg betfor, 1 dl Krafft Miner Grön samt 1/2 dl majsolja. Foderstaten är uträknad efter höanalys och hästens arbete (tömkörning, longering & klättring 4-5 dagar/veckan)

Mvh Linda

min häst får ca 2½ kg havre, 1l betfor, 1 dl mineraler, 20 ml b-vitamin o just för tillfället så går han på 12 kg hösilage. han är en stadig kille på 6 år 170 cm i manken:)

NF-ponnyn, 4 år, rids ca 3 dgr/v får: 1 kg hel havre, 1/2 kg lucern, 3/4 L svälld betfor, mineraler, salt, B-vitamin, olja..

Hbl-korsningen, 11 år, rids ca 5 dgr/v får: 1/2 kg helhavre, 1/2 L svälld betfor, mineraler, salt, B-vitamin, olja..
Väldigt lättfödd:angel:

Båda har fri tillgång på hösilage i hagen och hö på natten..

När jag har räknat på foderstaten till mina hästar så har jag räknat med att de två stora äter ca 22kg ensilage på en dag, ponnyn ca 2o kg och ettåringen ca 15kg. det kan vara olika, men eftersom de har fri till gång så är det så jag har fått göra. Sedan har jag lagt till krafft till ettåringen efter att ha räknat på det, och vitaminerna och minerlaerna också, men förmodligen äter hon mer än vad jag har räknat på, för hon börjar bli lite tjock.
Den ena stora hästen fick jag helt enkelt lägga till havre och krafft eftersom hon föll ur så mycket fastän hon inte borde, och det är så varje senvinter.

Så någon egentlig beräkning har jag inte möjlighet att göra, utan får helt enkelt räkna på ett ungefär, så att de inte får för lite, och sedan komplettera. Nu börjar ju gräset komma också, och det märks på den som är så lättfödd. Jag har börjat dra ner på hennes havre.

Jag tycker att man ska grunda foderstaten på grovfoder. Och det de inte kan tillgodose sig med grovfodret får man komplitera med kraftfoder. Det är så jag gör mina foderstater iallfall. Visst jag skulle vilja att min häst bara skulle behöva äta hö. Med då jag inte kan få i honom mer är ca 10kg/dag så blir det svårt för om jag bara skulle fodra med hö skulle han behöva äta en ca 15kg hö om dagen och som sagt det får jag inte i honom.

Men jag vet många som väljer ett antal kilo grovfoder som de vill att hästen ska äta och sedan efter det räknar ut hur mycket kraftfoder de måste ge. Vilket är helt fel tycker jag.

Men det är det jag menar, ge dom så mycket grovfoder dom kan äta och sen om det inte räcker, komplettera med kraftfoder:smirk:
Men det verkar ju vara som allt annat, det är "lite mode" å ge kraftfoder oxå :(
Och blir hästen fet så blanda ut höet, ensilaget med halm, för tro det eller ej, halm är oxå ett fodermedel.

Och en liten tanke, vet ni egentligen varför hästen slutar äta t.ex ute på bete?? Jo den blir trött i käkmuskulaturen :)
Hade ingen aning om det själv, men var nu i helgen på ett kanonseminarium om hästens hovar, tänder, anatomi och foder, och föredragshållaren som var veterinär och eko-bonde berättade det :banana:

Och en liten tanke skrev:
varför[/B] hästen slutar äta t.ex ute på bete?? Jo den blir trött i käkmuskulaturen :)
Hade ingen aning om det själv, men var nu i helgen på ett kanonseminarium om hästens hovar, tänder, anatomi och foder, och föredragshållaren som var veterinär och eko-bonde berättade det :banana:

Det var verkligen intressant att höra! det visste inte jag heller att det var därför dem slutade äta i bland!

Vi har tävlande travhästar som äter följande:

10-15 kg hö med mkt bra kvalitét( det är lite olika på hur mkt de äter upp)
c:a 3 kg helhavre
6 dl Betfor torr beräkning
1 dl vetekli torr beräkning
vitlök för att höja immunförsvaret
mineraler som köps av en homeopat, superbra
lite äpplen eller morötter efter säsong, men det är så liten mängd att vi räknar det som lite godis, för att det ska bli lite omväxling, för de bortskämda rackarna.

Blir det inte välldigt kryddstarkt för hästen??? Tycker det är grymmt spännande med örter och sånt till hästar men kan inte ett smack... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur