Vad ger ni era hästar för foder??

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Min häst äter:
11kg hösilage (smbrp 68, energi 10, vid minusgrader ökas givan)
3 kg krafft grund (1,5 - 3 kg beroende på var i säsongen)
betfor
B-vit
E-vit
vitlök
glucosamin (under träning/tävlingssäsong)

*knapplån*
Himmel och pannkaka vad ni pytsar.

Saddlebred ca 500kg:
7kg ensilage ts 54%
4kg hö
2kg halm
Tokosel enligt bipacksedeln.

Islandshästar 350-400kg vuxna för ridning.
5kg ensilage
3kg hö

Kallblodstavare 400-450kg för ridning.
6kg ensilage
3kg hö

Lakterande Islands-ston 350kg.
7kg ensilage
3kg hö
0,5kg korn
0,7kg fullfoder för avel med 130g smbpr/kg
150g linfrö
20g mineraler Ewomin Fosforrik.

28 år gammal Islandshäst 350kg i full ridkondition.
7kg ensilage
3kg hö
0,5kg korn
0,7kg fullfoder för avel med 130g smbpr/kg
150g linfrö
1dl rapsolja
20g mineraler Ewomin Fosforrik.

haha:D
De har jag också funderat på....
Men han äter det så snällt så, han som brukar vara kräsen på vad maten smakar...fast det var här ett tag som det alltid var lite kvar i krubban vilket är ovanligt eftersom han är en riktig krubbslickare. Men det var antagligen för att han var så trött på vitlök och äppelcidervinägen smaken så när jag började men B-vitaminen så slank allt ner igen...hihi
Nu ska jag börja ge han lite alger också nu när det börjar bli sånt funktigt väder och hostan snart kommer....Hoppas fortfarande på att slippa ge en kortisonkur i vår.

*knapplån*

Jisses, jag tyckte jag pytsade med div "tillsatser", men blir ju mörkrädd av att läsa här! :D

Aja, detta petar jag i min häst (halvblodssto, 163 cm hög) just nu:
13 kg hösilage (plus den halm hon petar i sig i boxen...)
1 kg Krafft Groov 125
0,5 kg Krafft Sport
0,6 kg betfor (torrvikt)
Steel Joint och VSL

Mycket troligt kommer givan Sport att ökas på nu när träningen intensifieras och vi börjar komma ut på tävlingar.

//Alice

Fatima (Flyinge Phaeton x-Astronaut), 22 år, ca 500 kg. Lättare promenadridning vinterhalvåret, intensivare dressyrridning och mer promenadridning sommarhalvåret.

Fick precis hem nytt hösilage... Trodde tyvärr att det var toppenhösilage. 52 % MJ 8.9 och SmbRp 46 stod det i annonsen. När jag fick hem hösilaget och dagen därpå hela analysen, så stod jag där med lite lång näsa... 8,9/46 var TS-värdet... Värdet per kg foder är 4.6 MJ och 23 SmbRP. :( Borde säkert sätta foten i backen och lämna tillbaka, men jag är för handlingsförlamad för sånt.

Timas foderstat för närvarande är.

8,5 kg hösilage (äter inte upp allt)
2 kg hö (oanalys, till hagen)
2-3 kg halm (knaprar hon lätt i sig om nätterna, vetehalm med en hel del ax)

1 kg havre (stallägarens eget)
1 kg Mustang plus (11 MJ och 130 SmbRP, funderar på att byta mot mindre mängd soja eller krafft protein i stället, för att slippa sitta i en grantopp när vi kommer igång på allvar.) :rofl:
0,5 kg Lucern (kommer troligtvis ökas till 1 kg)
0,25 kg betfor
80 g Miner vit
2 mått biotin (för hovarna, order från hovis)

Vi får se hur damen svarar på denna foderstat, just nu är hon väldigt rund och fin, men det beror på vad nya hösilaget gör... :crazy:

Du kan öka på lucernet och sätta till litet olja för att hjälpa en 20+ häst.
Om hon har svårt att få i sig allt så kan en övergång till soja eller ännu hellre Krafft Protein samt ett insättande av olja ordna upp det.

hej!:bump:
Jag ger mitt connemara sto 142 cm i manken krafft groov och betfor. Hon får också mineraler och kisegur. Kiselgur är för hennes hovar.. och nu när hon fäller päls får hon b-vitaminer.
Hon väger 390 kg och behöver gå upp i vikt.

Islänningar
8-9 kg hö
morötter i mängder
salt och mineralsten

Alazan skrev:
Blir lite ledsen när jag ser att så många hästar får så lite grovfoder. :crazy:

jag önskar önskar att jag kunde proppa i min häst mer grovfoder! men hästskrället äter inte mer...jag tycker själv att 7 kg e lite till min häst...hade isf velat ge mer än tre gånger om dagen men det finns ingen hemma som kan ge...och hon bara lämnar allt hö, dumma dumma häst :rofl:

Inte_Ung skrev:
Du kan öka på lucernet och sätta till litet olja för att hjälpa en 20+ häst.
Om hon har svårt att få i sig allt så kan en övergång till soja eller ännu hellre Krafft Protein samt ett insättande av olja ordna upp det.

Tack :bow: , då är jag inte helt ute och cyklar :bump: .

Jag har varit och är väl till viss del fortfarande "dyslektiker" när det gäller siffror och matte... till min stora sorg, då jag skulle vilja kunna satsa på naturämnen där en hel del matte behövs. Men jag har tack vare foderstatskvällar vid Svea Husdjur, samt diverse foderstatsprogram, flera olika hästhistorier som jag varit med om och inte minst tack vare bukefalos fått en del foderstatskunskap inbankat.

Soja blir det troligen, det fick Tima en del då hon kom igen efter fölningen som vi blev överraskade av och det funkade väldigt bra, tillsammans med hö, lucern, krafft groov och korn.

sassymaddan skrev:
jag önskar önskar att jag kunde proppa i min häst mer grovfoder! men hästskrället äter inte mer...jag tycker själv att 7 kg e lite till min häst...hade isf velat ge mer än tre gånger om dagen men det finns ingen hemma som kan ge...och hon bara lämnar allt hö, dumma dumma häst :rofl:
Kollat tänderna?

Djurjouren skrev:
Aktiva travhästar
6 kg hö
4 kg lucernhack
100 g kli
500-1,5 kg havre
40 g salt
2 dl olja
0,5 dl linfröolja
1 Msk mariatistelfrö
1 MSk MSN
1/2 del mineraler
Morötter
Vad är MSN?:confused:

Min häst får:
Fjording 5 år, rids ca 1 timme varje dag varannan dag kortare dressyr pass eller hoppning varannan dag lunk i skogen.
9 kg Horse Hage (Ensilage) ts 55, smrp 42, mj 5,5
1 kg halm
0,5 kg Havre
1/2 dl Mineraler
0,1 kg Betfor
B- vitamin.

medryttarhästen på ca 160 i manken får:
Kornkross ca 3 dl
havre ca 2 dl
betfor ca 4 dl
vitaminer och mineral

ensilgae ca 15 kg

hon e fet som en ko och pigg som jag vet inte vad :crazy:

Mitt 9 månaders sto (halvblod) får:

Morgon: 1 kg groov 125 , 0,5 kg lucernpellets

Middag: 1 kg groov , 0,5 kg lucernpellets

Kväll: 1 kg groov , 0,5 kg lucerpellets, 2-3 nävar betfor

Fri tillgång på ensialge dagtid samt fri tillgång på hö natt-tid.

Oj, oj ger du över 3 kg groov till ett föl? Hur mycket hö tror du hon får i sig då?

Jag ger min häst hö, b vitamin , betfor , kraft o mineraler . En D ponny korsning arab/newforest

Hon har relativt nykollade tänder, men oftast så är det på morgonen hon lämnar mest, antagligen för att hon vill komma ut....
Men men..

Connemara/fullblod, 10 år, rids medel/hårt 5-6 dagar i veckan, western/hoppning/dressyr.

11 kg hösilage och 3 kg halm om dagen (hon har en enorm aptit och kan livnära sig på luft och kärlek, därav halmen)
1 kg havrekross
1 kg betfor
mineraler, salt, b-vit.
Och massor av morötter och knäckebröd :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka