Vad ger ni era hästar för foder??

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Under våren har mitt halvblod (1,67, ca 600 kg) ätit

12 kg hösilage (åt inte mer, tshalt ca 79%)
2,5 kg lusern
2 kg Krafft Groov 125
2 kg havre
0,5 l betfor (mätt torr)

Kan då tilläggas att han är relativt svårfödd (mkt fullblod) och dessutom var väldigt omusklad när jag fick hem honom...

Holländskt halvblod väger ca 600 kg. Mellan träning dressyr.

9-10 kg hö
1,5 kg KRAFFT röd/blå
1 kg hel havre
2,5 dl torr betfor
1 dl Steel Joint
20 ml Flexi Joint

Har en arab på 147,5

Är underviktig, har provat det mesta, men inte så mkt funkar :cry: Så det är därför vi ger honom rehab, bara på prov dock och får inte det annars...
Han får iaf:

MORGON:
1 l Krafft Rehab (innehåller mkt fett för undervikten)
5 dl Krafft Sport
1 st Frukt elr grönsak
(på vintern tillkommer också: 1 msk Krafft Multivitamin och 1 msk rapsolja, då han ska få i sej lite mer fett. Går inte på rehab annars... Ger inte detta nu då det kan bli överskott av fett och vitaminer :crazy:)

KVÄLL:
1 l Krafft Rehab
5 dl Krafft Sport

Jag ska just byta till hösilage på mina och då ska de få, enligt uträkning:

Lilla arabstoet 2 år
7 kg hösilage
0.5 kg havre
0.5 kg betfor
1 dl krafft mineral för unghäst

Halvblodsvalacken, 6 år
11 kilo hösilage
1 kg havre
0.5 kg betfor
1 dl krafft mineral ¨

Tycker det låter som så himla lite grovfoder men om jag använder hippocampus så ligger jag tom i överkant med energi till båda, och lite lite för mkt protein.. Tilläggas skall att det är 67% TS och att de står på torv och halm.

Svara mig själv då jag fått lite bättre hjälp med min analys nu :) Ca 10 kilo till araben och 12 till mitt kära halvblod. Och så lite komplettering med 1 kg havre till halvblodet och 1 kg krafft groov 90 till araben.
Kändes mkt bättre!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka