Vad ger ni era hästar för foder??

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Min c-ponny på 4 år får:

7kg hösilage

0,5 kg krafft grön

0,5 kg krafft blå

1 kg Lusern pellets

3 dl betfor

60 g krafft miner blå

b-vitamin

15 morötter

Sköthästens foder:

Morgon:

2 dl Röd/blå säck från kraft
2 dl havre
1 dl mineraler
2 dl betfor
ca 5 kg hö i hagen

Kväll:

2 ½ dl röd blå
3-4 dl havre
4 dl betfor
1 msk salt
6 kg hö

Mina får: (en travare på 6 år och en halvblodskorsning på 22) fri tillgång på hösilage (ca. 17 kg/per häst och dag, inkl. spill) och mineraler.

Sorry, såg inte förrän nu att du kollat vad ditt hö vägde och att det var mer än 5 kg. Fortfarande förstår jag iofs inte varför folk inte väger sitt hö....men det är kankse inte meningen att jag ska förstå det heller :crazy:

Undrar bara om du har några värden på ditt hö? Tycker det låter som du ger väldigt "mycket" kraftfoder även om din häst kanske tränas ganska hårt.

fritillgång hösilage (10 kg?)
ca 6 kg hö
0,5 kg lucern
1 dl foderjäst
1 dl miner vit (mest för att "stabilisera" upp efter lucernet)

båda mina hästar har samma foderstat. halvblod, 5 år och 17 år.

hehe komiskt att du hade gissat så fel på antalet kilon hösilage ;) men det är lätt hänt! (vågen är hästägarens bästa vän ibland!)
Men du, ett tips! Om din häst går upp i vikt nångång framöver, minska då i första hand på kraftfodret! Det är det som ger mest fett vetdu :D Men funkar hästen bra på foderstaten just nu?

Min dam, svenskt hbl 18 år 158 cm hög har denna foderstat:
ca 12 kg hösilage med ganska högt ts (så mkt hon vill i princip)
½ kg havre
½ kg betfor
½ kg lusernpellets
150 gram mineraler
2-3 msk salt (dvs 30-45 gram)
B-vitamin

och för tillfället
Järntillskott
C-vitamintillskott i form av 1 liter nyponsoppa/dag

Just nu har hon vilat ett bra tag pga skada men har precis börjat skrittas, när hon är fullt igång får hon mer kraftfoder och pillar kanske i sig nåt kilo mer hösilage.

Men jag funderar på att lägga till lite mer pyssel :angel: såsom mald lakritsrot (bygga upp slemhinnor efter förkylning), kiselgur (öka hårväxten) och olja (mer glans i pälsen).
Sedan är det ett härligt tips att slå lite nässlor i sommar och torka och trycka ner i nån lufttät tunna eller dylikt. Det ääääääälskar hästarna om hösten/vintern och det är nyttigt! Plocka nypon och torka är också guld, ska försöka vara så flitig i sommar.

Ge mer grovfoder och ta bort havren om du tycker att din hast ar fet! Du kan och ska aldrig banta an hast genom att ta bort grovfodret (om man inte ger enormt stora mangder eller om hoet har har valdigt hoga MJ varden)

Mitt arabsto, 450 kg, 10 ar, rids 6 ggr/v far:
8 kg ho
1 kg lucernhack
0,5 kg krafft protein
0,5 kg havre
Mineraler krafft vit
Tokosel 1 gang varannan vecka
Fri tillgang pa halm

Kell skrev:
Mitt 5-åriga halvblod/fullblodssto får..

5 kg havre kross.Ska öka lite när hon e i full kondis.

Vad vill du uppna med att ge sa mkt spannmal? Ar det inte battre att ge ett fardigfoder med hogre energiinnehall an havre?

Ger min hbl val -91 som fritidsrids följande...

Hösilage minst 10kg TS... han har fri tillgång till natten
ca 1 kg Lucern
1 kg Alfa
Chevinial Plus

Sedan slinker alltid någon morot eller äpple ner:)

Min ena får hö (fri tillgång), TopSpec Feed Balancer, lucern hackat strå, Spillers High Energy Cubes, morötter och glucosamin.

Min andra får hö och hösilage (fri tillgång), Allen & Page Calm & Condition, lucern hackat strå, Speedibeet, morötter och glucosamin.

jag syftar på alla insändare nu!:. att det är väldigt intressant att höra vad folk verkligen ger sinna hästar för mat och så vidare!=)

snofflan skrev:
Undrar bara om du har några värden på ditt hö? Tycker det låter som du ger väldigt "mycket" kraftfoder även om din häst kanske tränas ganska hårt.

Nej jag har inte dem värdena här för dem har min ridlärare hemma hos sig( då jag har min häst där).. men jag kan tillägga en sak som jag kanske borde gjort från början!.. att när jag tränar henne som mest(under sommaren) så får hon hela 3kg havrekross... men nu under vintern får hon ca 1 - 1 1/2 kg, havrekross...
och sen då en 10 - 12 kg höensilage...

veronican skrev:
hehe komiskt att du hade gissat så fel på antalet kilon hösilage ;) men det är lätt hänt! (vågen är hästägarens bästa vän ibland!)
Men du, ett tips! Om din häst går upp i vikt nångång framöver, minska då i första hand på kraftfodret! Det är det som ger mest fett vetdu :D Men funkar hästen bra på foderstaten just nu?

JO, vågen är nog mäniskans bästa vän i bland;) hehe.. jo, jag brukar minska på kraftfodret nu när jag tycker att hon e fet...
Men min häst är himla llättfödd och går väldigt snabbt upp i vigt!... och just nu får hon( som jag sa till en anna, att jag kanske skulle sagt tidigare att hon får bara 3kg havrekross på sommaren då hon arbetar som hårdast)... oh på vintern får hon bara 1- 1 1/2 KG HAVREKROSS..... och hon mår väldigt bra på det fodret hon får nu!.. hon är riktigt fin i hullet! och väldigt lageom!...

Mitt hbl på ca 540 kg, svårfödd, äter:
10 kg hösilage (får 13kg)
Lite halm ca 0,5 kg
1,2 kg kornkross
2 nävar havre
1 näve betfor
280 g kli
60 g hippo mineral vitlök
MSM
+ morötter

just nu även e-vitamin 2ggr/vecka

Min pålle en halvblodvalak på 20år ca 550kg med kronisk bronkit och ledbesvär äter:

ca 10 kg Hö med en kvot på 7.1
1½kg Kornkross
1½ dl miner blå
½ kg Betfor
30 ml Äppelcidervinäger
ca 1 msk Vitlökspulver
20ml B-vitamin(vår/höst)
+ Morötter när vi har tillgång
--------------
Detta kan han oxå få när han är sämre i andning och leder
1-2 pumpaslag Ventipulmin
1 tsk Gurkmeja
1tsk Ingefära
--------------
Nu i vinter har han gått ca 4 dagar i veckan promenadsridning

"Min" får...

1 kg havre
0.5 kg betfor
0.5 kg kli efter ridning
1 mått mega base
1 mått probimin (just nu)
ca 10 kg ensilage
1 mått kalk, 2 eller om det är 3 dagar i veckan

snofflan skrev:
Fortfarande förstår jag iofs inte varför folk inte väger sitt hö....men det är kankse inte meningen att jag ska förstå det heller :crazy:
Du menar inte oss som ger fri tillgång va? Mina hästar är lite svåra att väga upp hur mycket de får, för vi ställer ut en hel bal till dem i hagen, och på kvällen ser vi till att där alltid finns antingen ensilage eller halm för dem att äta. Det går inte att väga upp vad de äter på en dag. Det går olika mycket beroende på väder, så inte kan vi jämföra med hur ofta vi ställer ut balarna heller.

Detta kan han oxå få när han är sämre i andning och leder
1-2 pumpaslag Ventipulmin
1 tsk Gurkmeja
1tsk Ingefära

Nu blir jag nyfiken...
Ventipulminet är ju för luftvägarna och gurkmejan för lederna, men ingefäran?
Har själv en dam som inte fått kroniska besvär men har utvecklat en dammallergi och är lite överkänslig i vissa situationer. När allt är frid och fröjd, hon står i utebox, äter hösilage och jag ger tusan i ridhuset om där är lite dammigt är hon symptomfri, men kan reagera lite vid häftiga väderomslag (oftast till fuktig luft) eller som nu, när hon blev lite förkyld, luftvägarna är ju hennes akilleshäl så att säga...
Tänkte bara höra om du har några andra tips?
Mald lakritsrot har jag hört ska vara guld, om man bortser från veterinärutskriven medicin.

Vad får din häst äppelcidervinäger för?
Tack! :)

Våran häst får:

morgon: ca:½ liter kornkross och 1/4 krafft på morgonen + morötter och äpplen och 3kg hö.

lunch: 2kg hö

kväll: ca:½ liter kornkross ca ½-1 liter betfor (som är blötlagd) lite krafft och ½dl mineraler och 9 kg hö

Hästen är ett varmblods sto :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur