Vad ger ni era hästar för foder??

Sv: Vad ger ni era hästar för foder??

Ger mitt travarsto (tränas för distans)det här:

ca.10-15kg hö
krafft blå grund
betfor
salt
mineraler
olja
vitlökspulver
morötter

Senast ändrad av en moderator:

har en arabvalack som tränas normalt/medel hårt.

6-8kg hö
1 liter havre
mineraler
jäst
olja
morötter

Min häst får

7 Kg hö
2.5 Kg grund
1 liter oblött betfor
2 dl miner blå
Vitlök
B-vitamin

*kl*

Halvblod/fullblod 164cm lättare dressyrridning

ca 15kg hö (mer äter han inte)
ca 4kg kraft grund
vitölspulver
mineraler (hippo)
artoflex (innehåller djävulsklo,bioguccomin,chondrion...stavning?) - detta får han pga pålagringar på strålbenen,inflamerad (inte längre) slemsäck

Blir lite ledsen när jag ser att så många hästar får så lite grovfoder. :crazy: Tänk på att deras magar är skapta för att de ska små tugga 16-18 timmar per dygn. Om hästen blir tjock får man väl motionera den mer och låta den gå ute i kuperade hagar med lek kamrater så att de kan röra sig ordentligt. Jag har en andalusier, en arab, en welsh och en korsningsponny. Alla går ute på lösdrift och har fri tillgång på hö. De får kraft 1 gång om dagen. De stora får 1 dl betfor, 0,5 dl fibergi, 1 msk flytande aloe vera, salt, och morötter och frukt. Ponnierna får 0,5 dl korn, 0,5 msk aloe vera, salt och morötter och frukt. Brukar ge lite extra b-vitamin vid pälsfällningen också.
Kan tillägga att de stora hästarna rids regelbundet, mkt konditionsövning. Andalusiern är jag iväg med och tränar och tävlar.

jo, jag tror med att jag ger henne lite för lite höensliage.. men jag ska åka ut där och väga hur mycket jag verkligen ger henne och se om det blir mer som jag har sagt!=)..åter kommer med svar sen!=)

har vatt ute och vägt ensilaget nu!... och jag ber så mycket om ursäkt för att jag har skrivit 5 kg... för det var betydligt mer jag gav henne!..=) vilket jag blev väldigt glad över.. utan det ska vara ca 10- 12 kg..=) Sorry gott folk!

Jah tycker inte man kan hänga upp sig på summa av foder, utan att titta och anpassa sig efter indeviden. Självklart ska en Shettis äta mindre en ett Halvblod, det är juh naturligt. Så allt beror på ras, om den är lättfödd eller svårfödd, vad den ska annvändas till, ålder osv

Självklart är mat, något av det viktigaste och hästen som ska tugga och äta så många timmar av dygnet behöver nästan fri tillgång på foder eller fodras många gånger per dag. Vill man inte ge mer hö osv kan man alltid fodra med halm, bara för att ge hästen tillgång till sina naturliga tuggbehov.

Mitt 3 åriga halvblod äter nu:

8-9 kg hö (av super kvalite)
2 kg Groov (90)
ca 2,5 dl torr betfor
ca 0,5 dl Mineraler
B-vitamin
E-Vitamin

Min 13 åriga tävlings d-ponny äter just nu:

6 kg hö (av super kvalite)
1 kg Ponny Kraft (Kanske ska ökas)
2,5 dl torr betfor
1 dl Mineraler
B-vitamin
E-vitamin

:smirk:

Häst 1: halvblodssto 21 år, rids ca 5 dgr i veckan
hon får:
5 kg hösilage
2 kg hö
1 liter lusern
1 liter helhavre
1 liter krafft müsli
1,5 dl mineraler (kraffts blåa)
1 mått foderkalk
1 mått enzion (biotin)
1 mått rosenlunds örter (för luftvägarna)
morötter, äpplen

Häst 2: halvblodsvalack 4 år, nyinköpt, nu blir det mest promenader, longering osv.
han får samma fodergrejer som förut tills vidare, så kommer den nog ändras efter hand som jag rider honom mera
för tillfället alltså:
7 kg hö
1 liter lusern
2 kg krafft groov
1 dl mineraler (kraffts blåa)
1 mått foderkalk
äpplen, morötter

Nu ska du inte behöva vara ledsen längre- för här kommer en som ger sina hästar mat!

Nr 1 Connis dräktig, ca 500 kg

13-15 kg hösilage
1,5 kg luzernhack
1 kg +grön pellets
och lite tillskott

Nr 2 Nordis rids ej ftf 1000 kg

20 kg hösilage- men äter mera:smirk:
0,5 kg +grönpellets
1 kg foderjäst
plus lite fosfortillskott och annat smått och gott.

Däremot så skäms jag lite för hur lite mat mina inackorderingar får, men jag är inte den styrande parten dära:(

Hej,
svenskt halvblod på 9 år, "medel" hårt arbete.
Får just nu om dagen:

6-7 kg hösilage (bantas litegrann)
1 L kraft groov
½ L havre/kraft sport
+
Enzion
Vitlökspulver
Linfröolja
E vitamin
Morötter/Äpplen
;)

Funkar utmärkt för min ögonsten:)

Paint 2År, GÅr PÅ LÖsdrift..trÄnar Horsemanship & Halter..

Fri TillgÅng PÅ HÖ, Salt & Mineraler
0,5kg Kornkross
0,5kg Equi Delux Musli
0,5kg Betfor
5ml Biotin
Äpplen & MorÖtter

Givetvis OxÅ Fri TillgÅng PÅ Vatten!!

Jag har två stora halvblods hopphästar som går ganska hårt, den ena får:
ca 20 - 22 kg hösilage
1.5 L torr betfor
3L Betamix
ca 1 l Lusern

Den andra lite mindre får:
12 kg hösilage
1.5 L torr betfor
ca 4.5 L havre

+ Steel joint, magnesium, e-vitamin, b-vitamin, linfröolja, elektrolyter vid ansträngning, vitlök vid behov och stoet får stroppy mare.
Mina hästar mår bra och är fina i päls, hull, muskulatur och kondition. :D

Senast ändrad av en moderator:

Alazan skrev:
Blir lite ledsen när jag ser att så många hästar får så lite grovfoder. :crazy: QUOTE]
Ger du verkl så lite fibergi? Eller har tryckfelsnisse vart i farten?!:D

Efter att ha kikat igenom inläggen ovan kan jag ju bara säga att jag personligen inte håller med dej...... Det är väl egentligen bara den som startat tråden som enligt mej ger lite väl lite strå..... Mina pållisar käkar hösilage å fibergi, unghästen har fri tillgång på strå och de andra har nästan fri tillg(dom skulle rulla fram annars....:rofl: ).

Tanten på 23 år som körs då o då får 8 kg hö, 2,5 kg Groov 90 samt 3 dl linfröpellets. Ser kalasfin ut och mår prima!
Lilleman som är 8 år och inte gör ett jota just nu pga bedrövligt underlag får 7 kg hö, drygt ½ kg Main Ring Red och knappt ½ kg Apple Chaff (lucernhack med äpplesmak...) Han är bra i huvudet, men lite tjock, å andra sidan är han extremt lättfödd...

:confused: :confused:
Ni som "bantar" era hästar...
Varför ger ni inte mindre kraftfoder istället för att dra ner på grovfodret??

www.freefarm.se

läs mer om hösilage, gå in på den vuxna hästens foderstat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 749
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka