Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

Sv: Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

Den ena får 1-1,5 kg Hippo Alfa, c a 10 kg hö inne under natten, gräs på dagen

Den andra får c a 2+2 kg hö inne, gräs ute, inget kraftfoder

4-årig halvblodsvalack, för tillfället i medelhård träning, väger ca 450 kg: 3 kg hel havre, betfor, morötter, mineraler, e-vitamin, 4 kg hö, betar på ganska kort gräs 7 tim/dag. I vinter blir det 8-9 kg hö i övrigt som ovan, han står på torv då han äter upp all halm, vetehalm vinter ca 3 kg, går i grushage vintertid.

Dräktigt 11-årigt halvblodssto med föl vid sidan, väger ca 600 kg: morötter, mineralsten i hagen, går på bete. Vintertid ca 2 kg hel havre, morötter, betfor, 12-15 kg hö, mineraler, tokosel 1 gg/v, står på vetehalm och äter en hel del av den, går i gräshage även vintertid ca 8-9 tim/dag, kraftfodergivan ökas i slutet av dräktigheten.

*närmaste knapp*

Nu när installningen har skett och vi har räknat så blir vi inte kloka. Vi har verkligen usla värden i hösilaget i år! Nu står hon på 13 kg hösilage (har som mest fått 9 kg tidigare!) och havren har vi inte vågat sätta upp än så mycket eftersom den tidigare har satt sig i huvudet på henne. Men tanken är att hon ska upp på 3 kg havre om det funkar. Just nu får hon bara 0,5kg havre och 2 kg korn. Värdena blir bättre med havren, men just nu kan hon ligga på en ganska låg kvot eftersom hon är lite rund efter betet. Eventuellt får vi lägga till lite lusern också, nu får vi gå lite med ögat eftersom hon flyttat och hon tunnar ur om hon inte trivs.

Alltså

13 kg hösilage
0,5 kg havre
2 kg korn
1 l betfor
1 dl mineraler

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka