Vad ger ni era 3 åringar

MalinM

Trådstartare
Och hur mycket?

Efter 2 månaders intensivt letande har jag nu hittat hästen för mig:love: En underbar fullblodsvalack på 3 år. Han har gått löpträning men aldrig startat.

Saken är den att han är rätt så tunn.. mina planer när jag får hem honom är att han ska få vila eller ja, jag kommer inte rida honom förrens till våren.. efter den intensiva åringstiden så förtjänar han att få växa i lugn och ro.. Jag kommer dock arbeta med honom väldigt mycket från marken.

Nu får han (av säljaren) 15 kg hösilage/dag och 3 kg kraaft groov. Visst har han börjat ta sig men han har ingen energi!

Därför är jag lite nyfiken på vad ni ger era 3 åringar, så kanske jag får lite idéer ang foderstat;)

Tjingeling:banana:

Sv: Vad ger ni era 3 åringar

Vad andra ger sina 3 åringar är ju inte relevant .
Utan frågan är ju vad du behöver ge din 3åring ?

Ta en höanalys och gå sen in och räkna ut på Hippocamus så får du reda på vad din häst behöver till just ditt foder .

Mvh Mia

Min tanke med den här tråden var inte att jag skulle "apa" efter ngns foderstat utan mer få ett hum om ev foder som är bra..

Det fodret som passar in i foderstaten är förstås det bästa;). Men den foderstat han står på känns som en rätt "vanlig" foderstat till en treåring. Eftersom det är ett fullblod som har ett högt energibehov behövs det kanske kompletteras med Krafft sport. Men räkna på det och se:).

Jag tror du kan fortsätta med hösilage o Krafft Groov (om de passar ihop). Grooven är "bra foder" och vill du lägga till mer energi så tipsar jag om olja.
// Linda

Grovfoder av bra kvalitet och komplettera med lämpligt kraftfoder om grovfodret inte täcker behoven. Räkna ut en foderstat på vad förväntad vikt kommer att vara, inte på vad hästen väger nu eftersom den är tunn.

Jag hade inte gett en 3-åring under utbildning en massa energifoder. Är han tunn behöver han grovfoder och fett. Kraft Groov funkar bra, börja inte lägga på Sport eller liknande om du inte vill ha massa problem.

När kom hästen ut ur träning?

Fast sport fungerar rimligen utmärkt om man behöver komplettera upp MJ-givan i foderstaten. Varför skulle det ge problem om MJ-givan med sport är inom foderstatens ramar?

Jag har en 3 åring, islandsvalack (kastrerad för ca 7 veckor sen). Efter att vi flyttade och kom till ett stall med andra hästar bl.a ston blev han väldigt smal. Han fick ju helt plötsligt agera hingst stackarn hehe. Där vi bodde innan fanns det inte hästar på 1 mils avstånd...

Jag började ge honom ännu mer hö än vad han fick innan men han äter åt inte upp allt, så nu får han bara så mycket som han äter på ett dygn, 8kg. Eftersom jag inte hade någon analys då började jag ge honom lite mer betfor och mer lucern och nu börjar han bli kanonfin i hullet :) Det tog sin tid, men det går åt rätt håll.

När jag hade fått analysen på hö´t såg jag att han inte behöver så mycket protein och energi som han får utan det som finns i hö´t räcker gott och väl. Så nu äter han hö, lite betfor att blanda mineraler i och linfröolja :)

Min tanke med den här tråden var inte att jag skulle "apa" efter ngns foderstat utan mer få ett hum om ev foder som är bra..

Fast det vet du ju inte förrän du lagt in höet i foderprogramet och sen kan labolera till vad han kan behöva för extrafoder;)

Man kan inte bara säga Hippo Alfan är bra eller Krafft Groven när man inte vet vad resten ligger på i foderstaten ?

Har du en grovfoderanalys överhuvudtaget ?

Mvh Mia

Fast sport fungerar rimligen utmärkt om man behöver komplettera upp MJ-givan i foderstaten. Varför skulle det ge problem om MJ-givan med sport är inom foderstatens ramar?
Att rekommendera någon att ge sitt 3-åriga fullblod i toppkondition massa energi är liksom lite fel väg att gå om man vill att ägaren ska ha hälsan i behåll. De flesta fullblod har tillräckligt med energi i kroppen utan att det ska komma från extra energi. Då är det bättre att ge mer fett som inom omvandlas till så snabb energi.

Det är få 3-åringar som utför sådant arbete att de ens behöver kraftfoder. Visst om man har dåligt grovfoder så är det klart att någonting behöver göras och då ska hästen givetvis fodras upp.

Men, ett 3-årigt fullblod som nyss kommit ifrån banan som man hade tänkt att utbilda till ridhäst är inte den hästen man pumpar med energirik mat liksom! Den försöker man dämpa!

Balansgången att fodra hästar är uppenbarligen väldigt svår att gå, annars hade vi inte haft så mycket feta hästar i Sverige. De flesta hästarna får faktiskt för mycket mat!

Tack allihop för era svar!

Kommer hålla honom på Hösilage och kraft groov. Dock kommer jag ge honom fri tillgång till hösilage då han är väldigt tunn och jag vill ge honom en chans till återhämtning. Nu har jag ingen analys då jag köper från stallet men jag kan ju höra efter! Om han inte lägger på sig så är lucern ju ett annat tilläggs alternativ.

Som jag skrev så kommer jag jobba mycket med honom från marken och då hade jag främst tänkt att jag skulle tömköra. Har ni några råd om det är ngt annat jag ev bör lägga till?

Fast hur man än gör så får man utgå från vad hästen har för behov. Om man täcker behovet med ex sport bättre än groov till det hö man har lär ju hästen inte bli knäpp. Fullblod har dessutom ett rätt mycket högre MJ behov än halvblod.

Att treåringar i allmänhet inte skulle behöva kraftfoder beror ju helt och hållet på vad man har för hö. När mitt sto var tre åt hon betydligt mer kraftfoder än när hon var sex, trots att hon gjorde mer arbete som sexåring.

Det är fortfarande skillnad på foder och foder. Vissa hästar klarar tex inte av att äta havre utan att bli knäppa, även om energibehovet knappt täcks med havren.

Det är ju som med kalorier för människor. Det finns bra och det finns dåliga kalorier. En kvinna behöver ca 2000 kalorier om dagen. Men det innebär ju inte att hon behöver 2000 kalorier i form av rent socker. Många foderstater räknar ut när hästen får tillräckligt i sig, utan att bry sig så mycket om vad det är hästen får i sig. Mitt exempel är ju överdrivet förstås, men det är jättesvårt att ge hållbara foderråd till människor på nätet, så det ska man egentligen passa sig för tycker jag.

Jag är alltid den som säger att kan man inte rida sin häst fullfodrad så ska man köpa en annan häst. Men just 3-åriga fullblod som nyss kommer från banan tycker jag nog att man kan göra lite tvärtom med. Där är foderstaten inte det viktigaste. Först och främst har den hästen säkerligen mer muskler än ett normalt halvblod någonsin kommer att få. Muskler behöver protein och kolhydrater. De har ofta för lite fett för vad ridhästmänniskor gillar, så man vill gärna ha mer fett i dieten. Så vill man att de ska lugna ner sig i skallen från banan, så det blir en himla svår balansgång att fodra upp tillräckligt för att bibehålla musklerna (då med träning och motion givetvis), öka på fettet och samtidigt ha en häst som är bra i skallen trots att träningen har minskat med flera hundra procent.

Tack allihop för era svar!

Kommer hålla honom på Hösilage och kraft groov. Dock kommer jag ge honom fri tillgång till hösilage då han är väldigt tunn och jag vill ge honom en chans till återhämtning. Nu har jag ingen analys då jag köper från stallet men jag kan ju höra efter! Om han inte lägger på sig så är lucern ju ett annat tilläggs alternativ.

Som jag skrev så kommer jag jobba mycket med honom från marken och då hade jag främst tänkt att jag skulle tömköra. Har ni några råd om det är ngt annat jag ev bör lägga till?

JA !! ge hästen en morot så blir den glad :devil:

Det är väll det enda råd man kan ge eftersom du inte lyssnar på att man måste utgå från vad en grovfoderanalys säger ..............

Mia

Nu får du USRSÄKTA!! Vad ger dig rätt att dömma mig och dessutom säga att jag inte lyssnar för vad vet du egentligen om vad jag gör med de tips och ideér ni delat med er?! För lyssnar, det gör jag visst..

Nu har jag ingen analys på hösilaget, hästen har inte ens kommit hem till mig ännu..har jag ens sagt att jag INTE ska göra en analys?
Nej det har jag inte så ge f*n i att ta saker förgivet!!

Har du inget vettigt att säga så håll truten, det var inga sura och sarkastiska svar jag bad om!

Nu får du USRSÄKTA!! Vad ger dig rätt att dömma mig och dessutom säga att jag inte lyssnar för vad vet du egentligen om vad jag gör med de tips och ideér ni delat med er?! För lyssnar, det gör jag visst..

Nu har jag ingen analys på hösilaget, hästen har inte ens kommit hem till mig ännu..har jag ens sagt att jag INTE ska göra en analys?
Nej det har jag inte så ge f*n i att ta saker förgivet!!

Har du inget vettigt att säga så håll truten, det var inga sura och sarkastiska svar jag bad om!

Näää och ändå undrar du över fler foderråd innan du har en analys ....

Så vad är det du inte förstår :confused:

Ingen kan ge dig råd så länge du inte vet vad du ger i grovfoder .

Sen kan du du anse att jag är sarkastisk eller vad du vill och skrika och svära åt mig ...

Mia

"Nu får han (av säljaren) 15 kg hösilage/dag och 3 kg kraaft groov. Visst har han börjat ta sig men han har ingen energi

Därför är jag lite nyfiken på vad ni ger era 3 åringar, så kanske jag får lite idéer ang foderstat"

Snälla berätta för mig var i min TS ber jag om RÅD?
Lite ideér för nytänkande är vad jag ber om här inte om RÅD!

Jag skulle bara ge grovfoder, inget annat.

Gör dock en analys, för att se hur bra/dåligt grovfodret är. Eventuellt kan du kanske behöva komplettera med lucern (vilket ju också är grovfoder).

Så gör i alla fall jag. :) Kraftfoder kan man leva utan ganska länge, särskilt på fullblod från banan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 308
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka