Vad gäller?

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och min sambo köpte ett hus innan jul. På uppfarten står en pall med tegelpannor som enligt ett muntligt avtal med den förre ägaren ej ingick i köpet. Pallen var såld och skulle hämtas. Den förre ägaren frågade om det var ok att pallen stod kvar över jul, vi sa ja och den står fortfarande kvar :crazy: Den står dessutom så pass mycket i vägen att vi endast kan köra in en av våra bilar på uppfarten. Vi har vid upprepade tillfällen smsat och ringt honom men han svarar inte. Han får dessutom fortfarande mycket post vilket innebär att han ej kan ha adressändrat trots att han sagt sig ha gjort det.

Vad har vi för rätt att avlägsna pallen? Och isf vart? Hur lång tid behöver gå innan vi kan hävda besittningsrätt? Tänkte ringa till mäklaren och se om han har några råd men det är kanske någon här som sitter på kunskapen eller som varit med om liknande?

Sv: Vad gäller?

Du har en bra svar här:
http://lawline.se/answers/show?question_id=1502

Hur hanterar ni posten som inte är adressändrad?
Skicka inte vidare den ni till rätt person, utan lägg den i brevlådan igen och skriv Addresaten avflyttad på dom, så får rätt personer reda ut det. Kan ju hända att han har adressändrat och att det blir fel hos brevutdelaren. Och hursomhelst så ska inte brevutdelaren dela ut brev på en adress där personen inte bor, de ska returnera till avsändaren.

Tack för tipset, ska läsa igenom det noggrant.

Posten har vi hittills samlat på hög då den förre ägaren meddelade att han inte hunnit adressändra då vi flyttade in. Han har varit och hämtat post vid ett tillfälle och under januari månad kom det ingen post alls, men de senaste veckorna har det bara vräkt in brev. På dessa har jag strukit över adressen och skrivit adressaten utflyttad och lagt på postens låda igen. Har dessutom satt upp en lapp på vår brevlåda där det står "vänligen dela ej ut post till xx, bor inte här längre".

Skulle kunna vara mitt inlägg! Vi köpte ett hus i okt/nov 2010! På tomten ligger 5 pallar med direktimporterade indiska stenar och portaler av sandsten. Just där är enda platsen på den annars stora tomten där det är plant och stabiliserad mark och därför enda stället man kan lägga upp en båt över vintern. Vi var bussiga nog och lät fd ägaren att ha dem kvar över vintern för han hade så mycket att göra. Båten hade vi redan tagit upp och lagt upp på annan plats.
Post svämmade över vår brevlåda med hans post, hans olika firmors post och hans olika inneboendes post. Det tog nog ett halvår innan det började sina. Jag la alla brev i postens brevlåda och skrev precis att adressaten flyttat, adress okänd.

Stenarna..ligger fortfarande kvar, snart 1,5 år senare!

Vi har tjatat och han har haft tusen bortförklaringar. Jag har pratat med mäklaren (rekommenderas) som ringt och tjatat på honom.
Vi funderade ett tag på att börja ta ut hyra, riktigt fet, för marken. Vi har rätt att forsla bort det och så får han betala. Men då lär det sluta med att vi själva får betala den fakturan.

Vi trodde in i det sista i höstas att han skulle komma när han lovat dyrt och heligt så vi lät båten ligga kvar i sjön. Vi hade inte längre möjlighet att lägga upp den på forna platsen. Men så kom isen och nu ligger den fastfrusen! :-(

Du kan stämma personen för avtalsbrott, eftersom det i normala avtal när du köpt ett hus står att fastigheten ska vara avstädad. Men vem orkar göra det?
Har iom detta lärt mig att skriva allt i avtal, t.ex att de skulle hämtas före ett visst datum och annars utgår vite.

Nja, det lättaste måste ju vara att anmäla som hittegods. Om inte den rättmätiga ägaren tar hand om grejorna inom en viss tid (var det tre månader) tillfaller de er, och sedan kan ni sälja eller skänka bort mot avhämtning.

Ju snabbare ni kontaktar polisen, desto snabbare får ni rätten att göra vad ni vill med dem.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 576
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka