Vad gäller?

Aslan

Trådstartare
Jag har en granne som vanligtvis är helt super. Men inte idag...

Hon hoppade på mig om att jag inte skulle låta hundarna "slåss" offentligt på min tomt. Jag :eek: Visst att det kan SE ganska brutalt ut när dom leker men dom är över huvud taget inte ovänner eller ens i närheten av det för då hade jag gått in och brutit direkt, och detta förklarade jag för grannen.

Sen hoppade hon på mig om att mina hundar skäller på varandra ibland när dom "slåss". Jag förklarade att den "lilla" lätt kan bli lite över exalterad när han leker och då kan ge något skall. Grannen fortsätter tjata om detta och har nu enligt henne kommit fram till en lysande kompromiss. Jag får inte släppa ut mina hundar lösa på tomten innan klockan 9 på morgonen och ej efter klockan 21.

Jag försöker förklara att detta inte är rimligt och då blir hon mycket otrevlig och ska anmäla mig och det ena med det tredje.

(Just nu går det fula tankar i huvudet på mig om mindre vetande människor som kanske skulle lära sig något innan man öppnar truten. I mitt stilla sinne tänker jag att hon skulle bara veta hur det ser ut och låter när hundar slåss. PÅ RIKTIGT.)

Min fråga är nu, VART kan hon anmäla mig och för VAD?

Sv: Vad gäller?

Hjärnsläpp på högsta nivå. Postade denna galet fel, kanske moderatorn kan fixa detta? :grin:

Men om det verkligen är ett problem att hundarna skäller är det väl fullt rimligt att dom inte ska släppas ut lösa mellan dom tiderna.
Är det bara något enstaka skall någon gång i veckan eller är det flera gånger dagligen?

Jag skulle aldrig tillåta mina hundar att stå och okynnes skälla. Utan det sker enbart vid lek och bus någon gång ibland. Absolut inte flera gånger om dagen.

Men det är väl inte så stor uppoffring att ha dom kopplade tidig morgon och sen kväll? Hon tillåter ju att dom är lösa resten av dagen? Det hade jag nog gått med på utan problem för grannfridens skull.

Möjligtvis för grannfridens skull. Det är inte så att vi bor tomt i tomt med varandra utan vi har ca 800 meter mellan våra gårdar och ser inte ens varandras ladugårdstak.

Jag liknar det lite med att då behöver hon inte låta sin dotters hund (som hon är hundvakt åt ibland) stå och vråla för full hals på postbilen klockan sju på morgonen heller, Eller för den delen låta han springa längs med hela staketet och skälla ut oss hela vägen när vi går byvägen upp (alltså måste passera deras hus) Och inte behöver hon låta sina barnbarn gapa för full hals vid tio på kvällen heller. Så nu har det mer utvecklats till en principsak från min sida.

Mina hundar skulle inte i sin vildaste fantasi få för sig att göra något utav detta ovanståeende.

Haha, jag såg själv hur självgod jag lät, mina hundar är inte felfria men dom är faktiskt så pass uppfostrade att dom inte okynnes skäller. Dom skallar enbart vid lek och då står dom inte och vrålskäller utan det kan kan komma något ibland.

Möjligtvis för grannfridens skull. Det är inte så att vi bor tomt i tomt med varandra utan vi har ca 800 meter mellan våra gårdar och ser inte ens varandras ladugårdstak.

Jag liknar det lite med att då behöver hon inte låta sin dotters hund (som hon är hundvakt åt ibland) stå och vråla för full hals på postbilen klockan sju på morgonen heller, Eller för den delen låta han springa längs med hela staketet och skälla ut oss hela vägen när vi går byvägen upp (alltså måste passera deras hus) Och inte behöver hon låta sina barnbarn gapa för full hals vid tio på kvällen heller. Så nu har det mer utvecklats till en principsak från min sida.

Mina hundar skulle inte i sin vildaste fantasi få för sig att göra något utav detta ovanståeende.

Tycker det är ett rimligt motkrav, minst sagt...

Hon går inte riktigt att resonera med när hon är på det humöret. Jag tycker bara det är jäkligt tråkigt att jag ska behöva "måsten" och "tider" att passa bara för att dom kan få för sig att leka. Det är inte så att dom leker hela tiden och varje morgon och kväll, dom har ändå bott ihop i ett år sen jag skaffade "lillen".

Hon kan anmäla visserligen, men det kommer inte leda någonstans. Värsta fall kommer polisen ut med en veterinär och kollar igenom hundarna. En tjej på mitt jobbs ex har fått någon elak människa efter sig anmält karln för djur misshandel, svartjobb m.m. Han fick 2 poliser som kom och knackade på med en veterinär som kollade igenom hunden sen lades det ner för det existerade ingen misshandel. Har träffat hunden i fråga flertal ggr, hur snäll som helst, bara lite smått valpig fortfarande men sådant brukar existera på lite äldre valpar...

Jag har för mig, men är inte alls säker, att det finns bestämda tider för när det ska vara tyst. Vi fick klagomål från vår granne (haha han skrek åt vår hund att hålla käften:p hunden bara "whuut?") men då kollade i alla fall pappa upp om det finns några regler och jag tror att det var mellan 22-07 som man får se till att hunden är tyst. Vi bor på landet och våra grannar bor några hundra meter nedanför oss.

Vi brukar alltid se till att ta in henne om hon börjar skälla, för grannfridens skull, men hade vi haft henne i hundgård hade hon kunnat få skälla mellan de tiderna precis så mycket hon vill.

Så ett tips är att kolla upp vad som egentligen gäller, det verkar ändå som man faktiskt har rätt till mer än man tror som hundägare.

Kan man verkligen höra nåt på 800 meters håll? Eller bor ni närmare än så?

Jag har en granne med hund som skaller och skaller och skaller och :crazy: Det ar sakert 800 meter till dar den ar, men vissa tider driver den in mig for att jag inte star ut med skallandet trots att det inte ar sarskilt hogt ... bara 'insistent'.

Hörde på radion häromdagen, av nån "Bostadsvetande människa" att en viss dos av hundskall får man finna sig i, det är överdrivet skällande som ska anses störande.
Så om dina hundar skäller någongång vid lek får hon helt enkelt finna sig i. Och att hon tycker att det ser ut som om de slåss när de leker är hennes problem, inte ditt.
Om hon nu skulle anmäla dig, typ för djurplågeri el dylikt, så kommer det inte att leda någonstans. Det värsta som händer är väl att polisen knackar på.

Däremot är det ju inte så kul om du får en grannfejd på halsen. Så någon kompromiss från din sida, som du tycker känns ok, är ju kanske bra.
:)

Du skrev så här: "...då kollade i alla fall pappa upp om det finns några regler och jag tror att det var mellan 22-07 som man får se till att hunden är tyst. Vi bor på landet och våra grannar bor några hundra meter nedanför oss.".

Jag skulle mycket gärna vilja veta enligt vilken lag detta är för detta har jag aldrig hört mer än i hyreshus vilket är något helt annat.

Sen - visst kan hundar höras flera hundra meter Bor själv på landet med 5-600 m till grannarna och vi hör definitivt både deras bjäbbande små terriers och de hundar som bor i byn som ligger ca 1 km bort. Dock bråkar vare sig vi eller någon annan om det. Däremot finns det mer än en utflyttad stadsbo som bråkar om att bönderna kör in hö/ensilage på sommaren så att det dammar och brummar på dagtid!:angel: Ibland samma grannar som har bjäbbande hundar som bjäbbar timtal i sträck.

Haha dom blir väll så less på sitt eget bjäbbande så det måste vara tyst när det inte är dom själva som bjäbbar :D

Ungefär som de som tycker gödseldoft är för djävligt... Visst, det kanske inte luktar hallon, men det är nödvändigt.

Sen hoppade hon på mig om att mina hundar skäller på varandra ibland när dom "slåss". Jag förklarade att den "lilla" lätt kan bli lite över exalterad när han leker och då kan ge något skall. Grannen fortsätter tjata om detta och har nu enligt henne kommit fram till en lysande kompromiss. Jag får inte släppa ut mina hundar lösa på tomten innan klockan 9 på morgonen och ej efter klockan 21.

Jag försöker förklara att detta inte är rimligt

Varför är inte det rimligt:confused:
De kan väl inte vara hopplöst att få hundarna att hålla käft efter21 på kvällen, då behöver dom väl inte leka?
Och lika före 9 på morgonen? då kan dom väl pissa och hålla tyst, och leka efter det:confused:
Inte skulle jag ta ett krig med en i övrigt omtyckt granne för en sådan baggis:crazy:
Även om jag tycker att man kunde ta tiderna 22-07 då det skulle vara tyst..

*Jenny*

instämmer men vill ändå ha källa till tidsangivelsen (vet att det inte var du som hävdade det...)

varav tidsangivelserna har jag inte en aning om. Här hemma är vi morgonpigga och är uppe runt 05,30 om inte tidigare ibland.

Dock så tog jag inget krig utan vi anpassade oss här hemma efter grannen. Nu har hon dock hittat ett annat mål för sin klagan så vi får vara ifred, men jag tycker oändligt synd om paret hon nu trakasserar.

Det som kan irritera mig är att dotterns hund verkar bo på heltid hos grannen nu, och där finns det inga regler för skällandet minsann. Där kan det skällas tidiga mornar och sena kvällar utan att det gör något. Inte för att det för den saken skull stör mig, Det är mer en principsak, det som gäller för mig borde väl gälla för henne? men ÄHH! jag orkar inte hålla på som treåringar så jag lägger ner nu. Hon får väl ha sina regler även om dom verkar gälla för alla andra men inte henne. Jag blir bara irriterad :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 024
Senast: Migo
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 697
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 189
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V