Vad gäller vid reklamering av häst?

Sv: Vad gäller vid reklamering av häst?

Men jag förstår inte varför köparen inte bad om att få se journalerna?, då hade ju hästens veterinärhistorik uppdagats?, och så mycket besök, det måste ha gått på försäkingen, något iaf?, varför kollades inte f-bolaget?

Eftersom det sades att hästen inte hade någon sjukdomshistorik. Den var fullt frisk och dessutom vet bes ua, röntgad etc.

Fanns ingen anledning att misstro säljaren och de som de sa.

"Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, ..." - liden skada - pengar utlagda. Alla pengar som gått till hästen som köparen aldrig köpt om denne haft all information om hästens status.

"Köparen har alltid rätt till ersättning, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst." - har säljaren medvetet undanhållit information som rör hästen och som varit betydande för köparens beslut att genomföra affären tycker jag att det är rimligt att köparen ska kunna häva köpet och återgången innebär att alla utlägg för hästen ska återbetalas.

Om det sedan håller - det får en jurist avgöra, och i slutänden Tingsrätt och möjligen Hovrätt

Ja det borde det göra. Hästen har en lång tids klinikbesök med div behandlingar. Sista beh var ca två månader innan köp då den injicerades med stor mängd kortison. Hästen köptes fullt igång och tävlingsklar enl dem, vilket journalen och vet på kliniken inte tycker skulle kunna gå rent tidsmässigt.

Veterinärbes var ett återbesök vilket köparen inte fick reda på utan de trodde att det var en vetbes som var beställd av dem..

Säljaren har undanhållit detta dessutom har de ljugit när köparen ringt upp och frågat om div saker som verkat underligt med hästen (tröttheten)

Då tycker jag faktiskt att det är ett rent bedrägeri. Frågan är om det inte går att polisanmäla.
---
Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon medelst vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde enligt 9 kap. 1 § brottsbalken. Viktigt är det faktum att vilseledande i princip kan bestå av vilken omständighet som helst, bara det finns ett orsakssamband mellan vilseledandet och handlingen eller underlåtenheten som leder till att något av icke ringa värde överförs från den vilseledde till gärningsmannen.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Påföljden är fängelse i högst två år.
---
www.wikpedia.se

Senast ändrad:

Jag har själv reklamerat en häst så av min erfarenhet av detta så skulle jag be henne skriva ner alla kostnader som hon haft ang hästen.
Det gäller mat, hovslagare vet allt allt allt....

Och troligtvis kommer det att sluta i tingsrätten, det gjorde det för mig.
Och då är det också viktigt att man tar upp att säljaren ska stå för alla juridiska kostnader. För det är inte billigt direkt:crazy:
För om man inte gör det så delas det upp på båda, och det är ju bara en som har fel i det här läget och då också en som ska stå för det!

Eftersom det sades att hästen inte hade någon sjukdomshistorik. Den var fullt frisk och dessutom vet bes ua, röntgad etc.

Det finns ju undersökningsplikt så, jo, när jag köpt ponny , så har jag alltid frågat och bett om ovan, alltså tillgång till journaler samt försäkringsuppgifter, för så många säljare som fuskar med hästars hälsa som det finns,så är det väl självklart att man kontrollerar de uppgifterna så långt det går?

Vad är det som gör menar du att just dessa säljare inte skulle misstros?, och då hästens historik inte skulle kontrolleras därför?

Det finns ju undersökningsplikt så, jo, när jag köpt ponny , så har jag alltid frågat och bett om ovan, alltså tillgång till journaler samt försäkringsuppgifter, för så många säljare som fuskar med hästars hälsa som det finns,så är det väl självklart att man kontrollerar de uppgifterna så långt det går?

Vad är det som gör menar du att just dessa säljare inte skulle misstros?, och då hästens historik inte skulle kontrolleras därför?

OM allt detta frågades självklart. Köparna svarade att hästen aldrig varit på klinik för någon behandling. Fanns ingen anledning att misstro dem att de skulle ljuga. Orsaken till försäljningen av hästen var godtagbar och eg fanns det ingen underligt med det.

Spelar det någon roll eg?? Hästen vetbes så köparens undersökningsplikt är ju helt klart uppfylld.

Säljaren ljög om hästens historik även vid samtal efter köpet, ända tills det uppdagades att hästen faktiskt hade över 1års behandlingar!!

Hur menar du då att man skall ta reda på om hästen behandlats?? Du kan ju inte självmant få tillgång till journaler. Dessutom vet köparen fortfarande inte all historik för tydligen är fler veterinärer inblandade vilka man inte vet vem det är. Eller menar du att man skall ringa runt till alla möjliga veterinärer för att höra om hästen varit där?? Om man dessutom inte hör hemma geografiskt på området så är det ju ännu svårare.

Det bästa är ju att man är ärlig!!!

Det här handlar ju inte om att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, det här handlar om att säljaren har undanhållit information som denne måste förstått var väsentlig för köparen.

Hur menar du då att man skall ta reda på om hästen behandlats?? Du kan ju inte självmant få tillgång till journaler. Dessutom vet köparen fortfarande inte all historik för tydligen är fler veterinärer inblandade vilka man inte vet vem det är. Eller menar du att man skall ringa runt till alla möjliga veterinärer för att höra om hästen varit där?? Om man dessutom inte hör hemma geografiskt på området så är det ju ännu svårare.

Det bästa är ju att man är ärlig!!!

Självklart har säljaren skyldighet att vara ärlig men det är många som inte är det- det vet väl alla så det är ingen hemlighet???

Och det stämmer att man inte självmant kan få tillgång till journaler, inte heller info från f-bolaget MEN man ber säljaren bryta den sekretessen, säljaren ska alltså ge "lov", nu var hästen på återbesök så då har den varit iaf då på samma ställe-annars blir det såklart problem om hästen behandlats någonannanstans men det brukar , om det är som här, långvarig behandling, stå hos f-bolaget.
Jag trodde faktiskt alla som hade lite mer hästvana kände till detta förfarande,

Jag är fullt beredd att tro att det var ett medvetet bedrägeri/lurendrejeri, särskilt med tanke på uppgiften om att hästen skulle ha fått "en massa kortison".

Men, en välvillig tolkning kan ju också vara att säljaren har utrett hästen kors och tvärs, man har inte funnit någon sjukdom varför säljaren uppfattar att hästen är fullt frisk (besked från utredande vet) och därför vidarebefordrar den uppgiften.:D

Varför i hela friden skulle man spruta kortion i friska leder där man inte upplever några problem? Även om hästen inte fått någon säker diagnos har ju säljaren definitivt mörkat att de upplever problem och ljugit om att hästen aldrig varit behandlad/hos veterinär.

Självklart har säljaren skyldighet att vara ärlig men det är många som inte är det- det vet väl alla så det är ingen hemlighet???

Och det stämmer att man inte självmant kan få tillgång till journaler, inte heller info från f-bolaget MEN man ber säljaren bryta den sekretessen, säljaren ska alltså ge "lov", nu var hästen på återbesök så då har den varit iaf då på samma ställe-annars blir det såklart problem om hästen behandlats någonannanstans men det brukar , om det är som här, långvarig behandling, stå hos f-bolaget.
Jag trodde faktiskt alla som hade lite mer hästvana kände till detta förfarande,

Om hästen inte har varit sjuk och säljaren säger att den är fullt frisk finns det ingen anledning rent juridiskt att misstro detta.

Och jag vet faktiskt inte om det är ett försäkringsärende eftersom de inte haft hästen så länge själva. Många väljer ju att inte blanda in försäkringsbolaget om problem uppstår i början av köpet.

Sakfrågan kvarstår att säljaren har MEDVETET lurat köparen.

Det är tråkigt om du mött på så många fall där man medvetet ljugit så här, jag har det inte trots att jag ägt ett 30-tal hästar genom åren

Varför i hela friden skulle man spruta kortion i friska leder där man inte upplever några problem? Även om hästen inte fått någon säker diagnos har ju säljaren definitivt mörkat att de upplever problem och ljugit om att hästen aldrig varit behandlad/hos veterinär.

Ja de har mörkat väldigt mycket.

Och jag vet faktiskt inte om det är ett försäkringsärende eftersom de inte haft hästen så länge själva. Många väljer ju att inte blanda in försäkringsbolaget om problem uppstår i början av köpet.

Du förstod nog inte, jag menar att de som köpte hästen skulle bett att få kontrollera med det bolag hästen var försäkrad i om det fanns behandlingsanteckningar.

Om hästen inte har varit sjuk och säljaren säger att den är fullt frisk finns det ingen anledning rent juridiskt att misstro detta.

Det är tråkigt om du mött på så många fall där man medvetet ljugit så här, jag har det inte trots att jag ägt ett 30-tal hästar genom åren

Jag har haft flera vänner som blivit blåsta på både behandlade och långvarigt sjuka hästar före köpet och det hjälper ju inte om man vet att det är juridiskt fel av en säljare att ljuga- det är så enkelt att bara be om dessa uppgifter, ungefär som när jag hyrade ut hus-man ber om personnummer för att kontrollera om det finns betalningsanmärkningar hos kronofogden, de som har det då sticker.

De som har försäkring och behandlingar där kommer hitta på undanflykter och inte vilja sälja, det spar tid, en massa besvär och kan rädda flera från att köpa fel häst.

Detta skall jag tänka på nästa gång jag ska köpa häst.

Jag har haft flera vänner som blivit blåsta på både behandlade och långvarigt sjuka hästar före köpet och det hjälper ju inte om man vet att det är juridiskt fel av en säljare att ljuga- det är så enkelt att bara be om dessa uppgifter, ungefär som när jag hyrade ut hus-man ber om personnummer för att kontrollera om det finns betalningsanmärkningar hos kronofogden, de som har det då sticker.

De som har försäkring och behandlingar där kommer hitta på undanflykter och inte vilja sälja, det spar tid, en massa besvär och kan rädda flera från att köpa fel häst.

Detta skall jag tänka på nästa gång jag ska köpa häst.

Ja, bra att tänka på men inte säkert det hjälper fullt, det kan ju vara så som någon skriver i tråden att olika veterinärer, kliniker har använts och att man själv inte kan lista ut var hästen ev. blivit behandlad- men alla är inte så förutseende att de håller på så.

Jag tänkte mest på försäkringsbolaget. Om hästen är försäkrad så är chansen stor (om än inte 100%) att de använt försäkringspengar och då kan man se att den behandlats.
Så det är ju bara att be om försäkringsnumret och ett godkännande att kontakta försäkringsbolaget. :)
Dvs om hästen är försäkrad, det är ju inte alla hästar.

Man behöver troligen inte godkännande, bara man vet var den är försäkrad så kan man ringa och fråga om de är beredda att försäkra hästen A1 utan reservation för en bit över vad den är försäkrad i. Går bolaget inte med på det så bör man se upp.

Nja, köplagen säger:
---
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
---

Vilket ju i praktiken innebär att man som köpare bör göra en tillräckligt omfattande undersökning, OM man vill ha rimlig möjlighet att reklamera varan senare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka