vad gäller vid lån av fölmärr?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 320
G

Gnistra

Hej hej

Jag har en fråga. Om jag lånar ett sto, betäcker henne och hon blir dräktig, hur blir det då med papprerna?

Jag har lånat ett sto som ska föla i juni. Igår så ringde hingstägaren och sa att stoets ägare måste stå på betäckningskontraktet istället för mig, kan det verkligen stämma?

Fölet blir mitt, och jag står för alla kostnader för stoet. :confused:

Jag skrev på kontraktet när jag hämtade stoet förra sommaren. Måste vi ändra det nu, och blir det inte isåfall att stoets ägare har rätt till fölet då?

Jag har lånat stoet och får ha henne så länge jag vill. Ägaren vill inte på något sätt ha fölet och tycker mer elle rmindre att stoet är mitt. Vi har kontrakt.

Sv: vad gäller vid lån av fölmärr?

Om du har kontrakt på att du är fodervärd, så tar du kopia på detta när du skickar in pappren för registrering, så blir du uppfödare. Min dotter står som uppfödare på sin häst som hon tog på mitt sto. Vi skrev ett fodervärdsavtal skickade in kopian, och hon blev i och med detta uppfödare. Om du vill veta mer, tag kontakt med din avelsorganisation.

Som BIMM skriver så löser du det lättast genom att skicka in en kopia på ditt fodervärdskontrakt.. (har ni inget kan ni kanske skriva ett nu?)

Som regel så räknas stoets ägare som uppfödare men det står i tex ASVHs reglementet att med en kopia på ett fodervärdskontrakt så får även någon annan stå som uppfödare.

När jag lånade ut mitt sto var vi extra krångliga och jag betalade allt tom 60dygn och sen betalade FV 90dygns avgifter och sånt o det var inga problem bara hingsthållaren och ASVH fick se kopian på kontraktet, vi skrev dessutom in specifikt in i kontraktet att F.V skulel stå som uppfödare.

Tusen tack till er båda som svarat! Då gör vi så att jag skickar in fodervärdskontraktet så löser det sig!

mvh

Nu är det inte säkert att hjälper med att skicka in fodervärdskontraktet. Det hjälper bara om det står i det att foderdvärden ska stå som uppfödare på fölet.
Om det är ett halvblod så finns det istället på betäckningsrapporten ett ställe där ägaren kan fylla i att fodervärden får stå som uppfödare. Enligt reglerna är det annars ägaren som automatiskt blir uppfödare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 678
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 576
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024