Vad gäller om en hund försvarar sin människa?

Kanske inte riktigt parallellt fall, men ett exempel på att hundar kan få reagera aggressivt utan att ägarna straffas. En släkting som var uppfödare sålde en valp av stor "vaktras". Ett tid senare hade nya ägarna inbrott. Hunden (som inte ens var året gammal) släppte in tjuvarna, men inte ut. Den ställde sig helt enkelt i vägen. Den ena inbrottstjuven blev nervös och sparkade mot hunden. Som högg. Tjuvarna var kvar i lägenheten när ägarna kom hem och hunden låg i dörröppningen. Den hunden fick mycket beröm av polisen som ansåg att den hade agerat korrekt. Att den högg var en reaktion på att det sparkades mot den. Visserligen var det hunden, inte ägaren som hotades, men ändå. Utifrån omständigheterna så kan det vara rätt av hunden att reagera/bita. Varje fall är unikt och måste bedömas för sig. Som @kimmis87 är inne på.
Det här är jag lite fundersam över. Du har helt rätt i det du skriver men om vi tar en situation där hunden använder betydligt mycket mer våld, såpass att det kan anses vara oförsvarligt, gäller specialregler då om ägaren inte är hemma?

Kan bli problem med kniv eftersom kniv är ett vapen som inte får bäras överallt av privatpersoner.
Det beror på vad det är för kniv och vad syftet med kniven var när jag tog på mig den. Den lagen är inte så enkel som kniv = olagligt. Ska jag tex och fiska och blir överfallen så har jag mest troligt en kniv på mig. Den kniven är laglig.

Tar jag med mig en butterfly på stan så är inte den laglig.

Blir jag överfallen i mitt hem så finns det gott om knivar i köket, inte heller dessa är olagliga.

Det beror på vad det är för kniv och vad syftet med kniven var när jag tog på mig den. Den lagen är inte så enkel som kniv = olagligt. Ska jag tex och fiska och blir överfallen så har jag mest troligt en kniv på mig. Den kniven är laglig.

Tar jag med mig en butterfly på stan så är inte den laglig.

Blir jag överfallen i mitt hem så finns det gott om knivar i köket, inte heller dessa är olagliga.
Ja och därför skrev jag som jag gjorde.

Det här är jag lite fundersam över. Du har helt rätt i det du skriver men om vi tar en situation där hunden använder betydligt mycket mer våld, såpass att det kan anses vara oförsvarligt, gäller specialregler då om ägaren inte är hemma?
Det kan jag inte svara på. Men i just det här fallet ansåg polisen att hunden hade gjort vad den kunde för att, utan våld, försvara familjens ägodelar. Men sedan blev den även tvungen att försvara sig själv. Det hade den enligt polisen rätt att göra. Dvs ett bett när den blev hotad, den hade inte anfallit eller bitit någon mer än nödvändigt för att få avsedd effekt (att inte bli sparkad och att tjuvarna stannade kvar). Det här måste man säkert bedöma från fall till fall.

Det borde ju göra det, ägaren kan ju inte anta att denne kommer att få ett inbrott och borde inte anses att ha brustit i ansvar.

Så även poliser.
Ja men eftersom att en väktare lyder under samma regler som en civil person kommenterade jag det. Det finns inga direkta specialregler för väktare på det sättet. De får försvara sig med sin hund precis som att en civil får försvara sig med sin hund. Sen är ju gränsen ganska tydlig. Om gärningspersonen lägger sig platt på marken måste hunden bort omgående. Kan du inte stoppa hunden då kan du få problem med lagen. Precis som med andra vapen du använder.

Man får inte använda hunden som vapen,inte ens som väktare,blir busen biten och anmäler det så kan man bli åtalad.
Biter hunden inbrottstjuven är det samma sak,men vilken inbrottstjuv anmäler?

Dobbis som jobbat som väktare med hund.
https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP579_2_RPSFS2012_18.pdf

15 § En väktare som medför hund enligt 14 § får använda den endast för att skydda sig själv eller egendom mot brottsliga angrepp som avses i 24 kap. 1 § 1 brottsbalken och för att genomföra kroppsvisitation med stöd av 19 § 1 polislagen (1984:387), jfr 29 § andra stycket samma lag. Hund ska, när bevakning utförs, föras i koppel som är högst fem meter långt.

Har i princip aldrig sett väktare med hund, möjligen de som åker runt och kollar låsta byggnader men aldrig på stan. Var hittar du dessa väktare?
På företaget jag jobbar används väktarhundarna i huvudsak på nattpassen och ja, det är de som åker runt och kollar byggnader, rycker ut på inbrottslarm etc.

https://polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP579_2_RPSFS2012_18.pdf

15 § En väktare som medför hund enligt 14 § får använda den endast för att skydda sig själv eller egendom mot brottsliga angrepp som avses i 24 kap. 1 § 1 brottsbalken och för att genomföra kroppsvisitation med stöd av 19 § 1 polislagen (1984:387), jfr 29 § andra stycket samma lag. Hund ska, när bevakning utförs, föras i koppel som är högst fem meter långt.
Precis som bevakning inte skickas på folk.Så skicka hund på folk som kastar sten är inte ok.

Har i princip aldrig sett väktare med hund, möjligen de som åker runt och kollar låsta byggnader men aldrig på stan. Var hittar du dessa väktare?
Många som jobbar natt på objekt har hund.Mitt område var södra Stockholm,typ bilfirmor,skogskyrkogården,skroten i länna,Haninge komunalhus mm

Precis som bevakning inte skickas på folk.Så skicka hund på folk som kastar sten är inte ok.

Nej självklart inte, det är ju inte det vi diskuterar heller. Vi diskuterar ju överfall här om jag har förstått saken rätt. Regelrätt fysiskt angrepp.

Givetvis är inte hundens uppgift att skickas på folk, och det har heller ingen påstått.

Nej självklart inte, det är ju inte det vi diskuterar heller. Vi diskuterar ju överfall här om jag har förstått saken rätt. Regelrätt fysiskt angrepp.

Givetvis är inte hundens uppgift att skickas på folk, och det har heller ingen påstått.
Om du läser TS första inlägg så handlar det om kasta sten o schäfrar.

Vi har sålt till väktare och efterfrågan är stor. Har iaf ett tiotal hundburna väktare i min bekantskap. I Juni håller Securitas SM för sina hundförare. Även stora bolag som Avarn har många hundförare.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025