Vad gäller om en hund försvarar sin människa?

Är ni säkra på att väktarhundar inte går under samma regler/undantag som polishundar?
De har ju tjänstetitel, utbildning, måste L-testas, köras upp varje år och även föraren är ju en person i tjänst som regelbundet testas. Dessa hundar tränas under kontroll av utbildad personal och klassas som "personskydd".

Jag tror inte att nödvärnsrätten sträcker sig till försvarande hundar.
Observera, tror.
Jag tror faktiskt inte det går att generellt utesluta att en sak/tillhygge/vapen etc. skulle falla utanför nödvärnsrätten då rätten är så kopplat till den aktuella situationer. Så jag tror absolut att "en försvarande hund" kan falla under den rätten, att det sen möjligen, på samma sätt som för vapen, krävs en del "i överfallet" är en annan sak.

Hur troligt är det att du, som angripen, har ett basebollträ eller kniv för att försvara dig???
Hur är det relevant för frågan?
Jag kanske är på väg att fiska, befinner mig i stallet och skär av balsnörena, eller så finns det stora grenar på marken som kan liknas vid baseballträ.

Som sagt, inte det minst relevant för frågan.

Jag tror faktiskt inte det går att generellt utesluta att en sak/tillhygge/vapen etc. skulle falla utanför nödvärnsrätten då rätten är så kopplat till den aktuella situationer. Så jag tror absolut att "en försvarande hund" kan falla under den rätten, att det sen möjligen, på samma sätt som för vapen, krävs en del "i överfallet" är en annan sak.

Jag håller med dig helt! Det beror helt på situationen. Stenkastning kan vara svårt att "få använda" hunden. Men om jag blir utsatt för tex ett våldtäktsförsök och ligger på rygg nere i buskarna och hunden DÅ biter så ser jag inte hur det inte skulle kunna gå under nödvärnsrätten.

Är ni säkra på att väktarhundar inte går under samma regler/undantag som polishundar?
De har ju tjänstetitel, utbildning, måste L-testas, köras upp varje år och även föraren är ju en person i tjänst som regelbundet testas. Dessa hundar tränas under kontroll av utbildad personal och klassas som "personskydd".

Helt enkelt eftersom väktare inte har större befogenheter än vilken privatperson som helst vad gäller våldsanvändning.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden