Vad gäller om en hund försvarar sin människa?

Jag kan inte påminna mig att jag stött på denna problemställning i skarpt läge, bara busar som använt hunden som extra "vapen" utan nödvärnssituation. :mad: Men spontant skulle jag hålla med @kimmis87 , finns det nödvärnsrätt så finns det nödvärnsrätt - om du använder en hund eller ett basebollträ eller en sten eller något annat borde inte vara det avgörande.

Bedöms det inte uppenbart oförsvarligt att hunden dödar angriparen, så borde den få göra det lika väl som att man slår ihjäl angriparen på annat sätt. Men för att det inte ska vara uppenbart oförsvarligt måste det ju vara en väldigt snäv situation och ett akut överhängande hot mot det egna livet.

Dvs får man själv en smäll på käften och hunden angriper misshandlaren, så får inte heller hunden nyttja mer våld än vad som krävs för att stoppa angreppet. Men då ska också andra handlingsalternativ ha övervägts, så som att sticka från platsen om möjlighet finns.

Jag har i alla fall mycket svårt att se att jag eller någon kollega - även med det strikta hundägaransvaret - skulle åtala någon för brott mot tillsynslagen i t ex en situation där en kvinna håller på att bli våldtagen på en ödslig plats, är i uppenbart fysiskt underläge, och hennes hund biter våldtäktsmannen i vaden och får honom att sluta. Men som sagt, jag har inte hittills inte behövt besluta i någon liknande situation i verkligheten.

Hunden räknas som vapen.
Duuu, jag har inte sovit på 1.5 vecka :p Jag är helpantad numer :rofl:

När en person kommer springande med ett baseballträ i högsta hugg och ska lappa till mig får hunden bita i nödvärn. Beroende på situation kan jag inte se någon större skillnad mellan det och stenkastning. Möjligen då om det handlar om en sten och att personen drar sen, då har ju nödvärnsrätten upphört.

Duuu, jag har inte sovit på 1.5 vecka :p Jag är helpantad numer :rofl:

När en person kommer springande med ett baseballträ i högsta hugg och ska lappa till mig får hunden bita i nödvärn. Beroende på situation kan jag inte se någon större skillnad mellan det och stenkastning. Möjligen då om det handlar om en sten och att personen drar sen, då har ju nödvärnsrätten upphört.
Om jag jobbar som väktare och det händer så får hunden bita buset. Vet inte vad dom gäller som privatperson men förutsätter att det är ok.
Skillnaden är om hunden är i koppel eller inte,jag får som privatperson inte skicka hunden på någon,kommer dom inom kopplets längd o hotar mig med basebollträ så blir det nödvärn.

Om jag jobbar som väktare och det händer så får hunden bita buset. Vet inte vad dom gäller som privatperson men förutsätter att det är ok.
Skillnaden är om hunden är i koppel eller inte,jag får som privatperson inte skicka hunden på någon,kommer dom inom kopplets längd o hotar mig med basebollträ så blir det nödvärn.
Nu förstår jag :p

En fråga då jag själv inte jobbat som hundförare. Varför tränar man hundarna i att attackera "på distans" och lösa om det inte är något man får använda i praktiken?

Vi har sålt till väktare och efterfrågan är stor. Har iaf ett tiotal hundburna väktare i min bekantskap. I Juni håller Securitas SM för sina hundförare. Även stora bolag som Avarn har många hundförare.
Säger inte att det inte finns, men att man inte ser de så ofta. Definitivt inte så ofta som det låter som på första sida. Har bott i större tätort, mitt i smeten, och bara sett hundväktare (bil med hundbur) en gång. Aldrig själva hunden ute ur bilen varesig dagtid eller nattetid. Däremot är det ju mängder väktare och ordningsvakter som går runt på egna ben utan fyrbenad kollega.

För att man ska kunna skicka hunden efter flyende buse och få dom att stanna.
Och host,harkel när dom är tillräckligt dumma på avstånd.........:angel:
Det var nog mer sista raden jag tänkte på :p Jag vill minnas att jag har sett träning även på det nedre exemplet och det faller ju lite om man inte får använda hunden så. Men det är sant, det är väl en bedömningsfråga här som överallt annars. Regeln finns men man kanske hamnar i det lilla fluffiga molnet runtom fyrkanten i vissa situationer och därmed inte blir dömd för att man agerat "fel" alla gånger.

Har i princip aldrig sett väktare med hund, möjligen de som åker runt och kollar låsta byggnader men aldrig på stan. Var hittar du dessa väktare?
I vår bostadsrättsförening hade vi (ev fortfarande har, är inte längre med i styrelsen så vet ej hur det är nu), en väktare med hund som patrullerade på kvällarna då vi under en period hade mkt inbrott i förråden. Så visst finns det väktare med hundar.

Säger inte att det inte finns, men att man inte ser de så ofta. Definitivt inte så ofta som det låter som på första sida. Har bott i större tätort, mitt i smeten, och bara sett hundväktare (bil med hundbur) en gång. Aldrig själva hunden ute ur bilen varesig dagtid eller nattetid. Däremot är det ju mängder väktare och ordningsvakter som går runt på egna ben utan fyrbenad kollega.
Jag tror det handlar om vilka hundkretsar man hänger i med, även jag känner nog ett tiotal väktare med hund liksom.

Hunden får ju också en "lön" vilket gör att priserna mellan att ta in en väktare utan hund och en med hund skiljer. Känner man som kund inget behov av hund ser man förmodligen ingen anledning till att ta in en hundförare heller.

Tja, jag är privatperson utan hundkontakter just nu. Liksom de flesta andra privatpersoner i Sverige. Man ser nära på aldrig väktare med hundar då :p.
Haha nej det gör man nog inte då. Som dobermannägare stöter man ju på en hel del väktarhundar så, det är rätt vanligt i rasen (även om rasen i sig är liten).

Det var nog mer sista raden jag tänkte på :p Jag vill minnas att jag har sett träning även på det nedre exemplet och det faller ju lite om man inte får använda hunden så. Men det är sant, det är väl en bedömningsfråga här som överallt annars. Regeln finns men man kanske hamnar i det lilla fluffiga molnet runtom fyrkanten i vissa situationer och därmed inte blir dömd för att man agerat "fel" alla gånger.
Man skickar aldrig hund,man tappar den......

Fast du kanske inte traskar runt på nätterna i hamnar, industriområden och liknade? Många av dessa hundar har även specialsök som tex sprängämne, vapen mm.

Den sista vi sålde patrullerar i Göteborgs hamn plus gör sprängämnessök. Tror de har 4 hundar m förare där.

Nödvärnsrätten ligger under Brottsbalken medans strikt ägaransvar för hundar finns en särskild lag. Bara så man inte blandar ihop de två sakerna.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden