Vad gäller när det inte finns kontrakt?

M

Mauriwe

Hejsan alla där ute, kanske kan jag få svar på min fråga här.
Jag står för närvarande i ett stall men fick idag erbjudandet om att flytta till ett annat stall med full inackordering, vilket jag tänkt göra då jag är gravid.
Flytten sker redan imorgon och idag skrev jag till stallägaren vi står hos att vi flyttar redan imorgon. Då skriver han tillbaka att de har 2 månaders uppsägningstid.
MEN, jag har aldrig hört något om detta och vi har heller inget kontrakt eller något som helst papper som jag har skrivit under på sedan jag flyttade in i stallet. Därför tänkte jag att det skulle vara ok att flytta direkt.

Någon som vet vad som gäller här eller som har varit i liknande sits? Är det något de kan anmäla mig för även om vi inte har något kontrakt??

Tack på förhand!

Sv: Vad gäller när det inte finns kontrakt?

Inget påskrivet = inget avtal.

Så nä jag skulle nog åxå bara flytta...
"klantigt" av stallägaren att inte ha allt på papper.. Det är å andra sidan så "här" de lär sej att ha allt på papper till nästa gång...

Inget påskrivet = inget avtal.

Så nä jag skulle nog åxå bara flytta...
"klantigt" av stallägaren att inte ha allt på papper.. Det är å andra sidan så "här" de lär sej att ha allt på papper till nästa gång...

Tack för ditt svar! Misstänkte det med, inte ens något hyresavtal har jag skrivit på så blev så himla paff när han kom dragandes med uppsägningstid!

Finns det inget skrivet så tycker ändå jag att 1 månads uppsägning hör till vanligt folkvett att ha/ge. Flytta kan du ju göra direkt men betala för uppsägningsmånaden. Tänk om det vart tvärtom att stallägaren sa från ena dagen till den andra "Att i morgon får du flytta på hästen din."
2 månader tycker jag är för mycket men 1 månad är normalt om inget annat är skrivet. Man ska vara shysst och behandla andra som man själv vill bli behandlad:grin:

Muntligt avtal är oxå bindande. Fast i detta fallet verkar ni inte ha det heller.
Man bör nog iallafall räkna med en månads uppsägnings tid. Tänk OM du inte trivs i det nya o vill tillbaka? Och som Lunketass skrev- du hade inte tyckt det var kul att tvingas flytta på 2 dagar. Har man även förbundit sig på fodringar, utsläpp m.m är det inte sjuste att bara lämna sina stall kamrater.

Jag tycker att man ska värna om sina kontakter och sitt rykte. Hästvärlden är inte stor och man har inte råd att skaffa sig ovänner tycker jag. Nästa gång är det du som sitter i skiten och behöver hjälp och då är det bra om folk har ett gott öga till dig.

Jag tycker som övriga att 1 månad hör till god sed, har ni inget avtal är det också ett sjyst sätt att gå halva vägen var om han kräver 2 månadshyror...

Normalt har ett avtal om stallplats uppsägningstid. Hur lång beror på avtalet. Att tro att man inte har någon uppsägningstid alls, utan att det är uttryckligen överenskommet (ingen uppsägningstid åt något håll) tror jag kommer bli svårt att få till rent juridiskt.

En månads uppsägningstid kan däremot inte vara helt orimligt, och har inget annat sagts hade jag utgått från en månad och därmed betalt in för december och flyttat.

Muntligt avtal är oxå bindande. Fast i detta fallet verkar ni inte ha det heller.
Man bör nog iallafall räkna med en månads uppsägnings tid. Tänk OM du inte trivs i det nya o vill tillbaka? Och som Lunketass skrev- du hade inte tyckt det var kul att tvingas flytta på 2 dagar. Har man även förbundit sig på fodringar, utsläpp m.m är det inte sjuste att bara lämna sina stall kamrater.

Nä precis, inget muntligt heller. Fast det vet jag att jag gör men såklart så hade situationen kunnat vara annorlunda, har redan sett till så att jag inte lämnar stallet med några fodringar osv så stall kamraterna kan vara lugna:) En månad hade jag tänkt att betala för, som alla säger det tillhör ren folkvett.. Det jag undrade över var ju vad som händer när man inte har kontrakt, ska ringa konsumentverket idag och prata med dem istället för att få svar på min fråga:)

Nä precis, inget muntligt heller. Fast det vet jag att jag gör men såklart så hade situationen kunnat vara annorlunda, har redan sett till så att jag inte lämnar stallet med några fodringar osv så stall kamraterna kan vara lugna:) En månad hade jag tänkt att betala för, som alla säger det tillhör ren folkvett.. Det jag undrade över var ju vad som händer när man inte har kontrakt, ska ringa konsumentverket idag och prata med dem istället för att få svar på min fråga:)

Det är klart att det finns ett muntligt avtal om att du är installad där du är installad! Annars skulle det inte gå. Har du bara åkt dit med hästen och ockuperat en box, och stjäl foder, eller vad då?

Att du inte har frågat efter uppsägningstiden kan väl anses vara ditt eget problem också.

Där jag var installad innan jag köpte egen gård, hade vi muntligt avtal om installningen, pris, vad som ingick. När jag köpte egen gård, sade jag till i god tid (så snart husköpet var klart vilket innebar två månaders varsel) när jag skulle flytta. Därmed inget problem med uppsägningstid.
Normalt hyfs, faktiskt.

Om man flyttar med kort varsel, bör man räkna med en till två månaders uppsägningstid. Och det är klokt att själv ta reda på vad hyresvärden tänkt sig, i god tid!

Att man är installad råder det inga tveksamheter om, men det ligger väl i stallägarens intresse med att informera om hur den vill ha det. Varför ska det ansvaret ligga på kunden ??
Stallägaren borde informera om detta samtidigt som man tar alla andra regler i stallet som ska gälla.
Så det är bäst att ha avtal för båda parters skull, inte minst ifall någon skada uppstår. Så du kan flytta när du vill utan att behöva betala och ja stallägaren kan slänga ut dig med när det behagar hen. Myntets två sidor.

Det är klart att det finns ett muntligt avtal om att du är installad där du är installad! Annars skulle det inte gå. Har du bara åkt dit med hästen och ockuperat en box, och stjäl foder, eller vad då?

Att du inte har frågat efter uppsägningstiden kan väl anses vara ditt eget problem också.

Där jag var installad innan jag köpte egen gård, hade vi muntligt avtal om installningen, pris, vad som ingick. När jag köpte egen gård, sade jag till i god tid (så snart husköpet var klart vilket innebar två månaders varsel) när jag skulle flytta. Därmed inget problem med uppsägningstid.
Normalt hyfs, faktiskt.

Om man flyttar med kort varsel, bör man räkna med en till två månaders uppsägningstid. Och det är klokt att själv ta reda på vad hyresvärden tänkt sig, i god tid!

Fast, ansvaret för hur dom vill ha det ligger ju inte hos mig eller hur? Dom hade kunnat säga upp mig när som helst precis som jag kunnat åka när som helst. Och nej, det finns inget muntligt avtal vad gäller uppsägningstiden. Det var den jag menade och inget annat såklart. Och sen var ju inte tanken att jag skulle flytta med kort varsel men så blev det, allt blir inte som tänkt. Vilket jag är glad för idag då stallägaren var väldigt hotfull och hotade med allt möjligt när vi hämtade hästen.

Att man är installad råder det inga tveksamheter om, men det ligger väl i stallägarens intresse med att informera om hur den vill ha det. Varför ska det ansvaret ligga på kunden ??
Stallägaren borde informera om detta samtidigt som man tar alla andra regler i stallet som ska gälla.
Så det är bäst att ha avtal för båda parters skull, inte minst ifall någon skada uppstår. Så du kan flytta när du vill utan att behöva betala och ja stallägaren kan slänga ut dig med när det behagar hen. Myntets två sidor.

Precis! :bump:

Fast, ansvaret för hur dom vill ha det ligger ju inte hos mig eller hur? Dom hade kunnat säga upp mig när som helst precis som jag kunnat åka när som helst. Och nej, det finns inget muntligt avtal vad gäller uppsägningstiden. Det var den jag menade och inget annat såklart. Och sen var ju inte tanken att jag skulle flytta med kort varsel men så blev det, allt blir inte som tänkt. Vilket jag är glad för idag då stallägaren var väldigt hotfull och hotade med allt möjligt när vi hämtade hästen.

Nej det hade dom inte kunnat, säga upp dig på dagen. För även om inget skrivet avtal finns så är det ändå reglerat i lagen hur en uppsägning ska ske, och minst ett muntligt avtal torde ju finnas eftersom du har står i stallet. Sedan är det ju ofta så med just muntliga avtal, man lyssnar inte på allt eller glömmer vad det var man pratade om.

Uppsägningen är en del i avtalet muntligt/skriftligt som borde ligga i hyresgästens intresse att veta vid avtalets ingång.;)

Man tar väl inte en stallplats utan att fråga om uppsägningstid? Självklart har man ett avtal när man tar en plats = skyldigheter och vad som ingår etcetera. Muntligt avtal har samma juridiska betydelse som skriftligt!

Man tar väl inte en stallplats utan att fråga om uppsägningstid? Självklart har man ett avtal när man tar en plats = skyldigheter och vad som ingår etcetera. Muntligt avtal har samma juridiska betydelse som skriftligt!

Jo nu gjorde jag det eftersom det bara var en tillfällig stallplats. Jag vet att muntliga avtal har samma betydelse som skriftliga, det var inte alls den frågan jag ställde er. Frågan var vad som gällde när det inte finns angående uppsägningstiden. Har dom inte nämnt något om det så finns det inget kontrakt överhuvudtaget, inte heller ett muntligt.

Jag har pratat med konsumentverket och fått svar på min fråga så lägger ner denna tråd nu, thx.

Jag skulle också vilja veta vad konsumentverket sa?

Jag har stått i flera stall utan skriftligt avtal och inte vetat hur lång uppsägning jag har. Men eftersom jag velat ha kvar en trevlig kontakt med mina fd hyresvärdar så har jag alltid betalat för en månadsuppsägning när dom velat det, även när jag varit tvungen att flytta med kort varsel.

Vad sade konsument verket?

Nu har jag inte pratat med konsumentverket, men väl kommunens konsument rådgivare. Det gjorde jag tidigare i just en sådan fråga, och de går ju efter samma riktlinjer sas. Här menade man på att en månads uppsägningstid är rimlig, från bägge håll om inget kontrakt mer än muntligt finns.

Personligen kan jag tycka att det är kort tid om man själv blir uppsagd, men har självfallet inget emot att själv bara ha en månads uppsägning.;):angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 324
Senast: Piaff
·
Relationer En vän har råkat skaffa sig en religiös fanatiker som inneboende, redan samma dag som hon flyttade in så uppstod problemen och nu har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
29 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka